نقد و بررسی انیمه Patema Inverted | دنیای وارونه

27 August 2019 - 22:00
Patema Inverted wallpaper

Partema Inverted انیمه‌ای است در ژانر علمی تخیلی که به نویسندگی و کارگردانی یاسوهیرو یوشیارو در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است، همچنین انیمه‌ای سریالی به نام Patema Inverted: Beginning of the day نیز از همین نویسنده در چهار قسمت شش دقیقه‌ای در سال ۲۰۱۲ پخش شده است.

آغاز وارونگی

در قسمت ابتدایی انیمه داستان اطلاعات زیادی را از دنیای خود با مخاطب به اشتراک نمی‌گذارد و سعی دارد تا با مخفی نگه داشتن داستان خود آن را مرموز‌ و عجیب نشان دهد. در نقطه آغازین انیمه داستان سریع به سمت معرفی شخصیت‌ها و هماهنگ کردن هدف آن‌ها با دنیای عجیب آن می‌پردازد، البته این انیمه می‌توانست با دادن اطلاعات جذاب از دنیای شخصیت اول آن را جذاب‌تر روایت کند اما اصراری به انجام این حرکت در داستان دیده نمی‌شود. داستان به خوبی به معرفی شخصیت‌های اصلی خود در ابتدای انیمه می‌پردازد و روایت جذابی را هم برای هردو آن‌ها در نظر گرفته است که آن را در دل داستان قرار داده است و ذره ذره آن‌ها را به اشتراک می‌گذارد.

patema inverted wallpaper 4

دو شخصیت اصلی انیمه

رویای دیدن دنیای بیرون

پاتما شخصیت اصلی این انیمه است و داستان انیمه حول محور این شخصیت درحال گردش است، اما شخصیت پاتما مهم‌ترین شخصیت انیمه نیست. شخصیت کنجکاو پاتما بهترین شخصیتی است که داستان می‌توانست آن را وارد دنیای خود کند زیرا این شخصیت پتانسیل آن را دارد که تمامی اسرار دنیای عجیب انیمه را برای مخاطب کشف کند و همچنین جذابیت آن را هم حفظ کند، رویای پاتما خیلی زود به هدف اصلی داستان تبدیل می‌شود، اما داستان هیچ اطلاعات دقیقی را از گذشته و محل زندگی این شخصیت به اشتراک نمی‌گذارد، شاید این موارد ذکر شده تاثیر زیادی را در روند حرکت داستان نمی‌گذارند اما پس از معرفی شخصیت دوم داستان کمی به نظر می‌رسد که گذشته شخصیت پاتما نسبت به شخصیت دوم انیمه اصلا جذاب نیست با اینکه گذشته هردو شخصیت به نوعی با هم مرتبط است.

پسر وارث رویای پدر

ایجی مهم‌ترین شخصیت این انیمه است، پس از ورود این شخصیت به دنیای این انیمه داستان آن روایت جذاب‌تری نسبت به قبل خود دریافت می‌کند و ایجی شخصیتی است که جذابیت داستان را دو چندان کرده است. داستان برعکس شخصیت پاتما اطلاعات جذابی را از شخصیت ایجی برای مخاطب خود به نمایش می‌گذارد. ایجی کمک زیادی به پیشروی داستان می‌کند و درواقع کمک زیادی به پیشروی پاتما برای رسیدن به هدف خود در این مسیر وارونه می‌کند. نکته جالب این انیمه این است که هردو شخصیت اول یعنی هم پاتما و هم ایجی هردو شخصیت چندان پیچیده‌ای ندارند و داستان با وارد کردن این دو شخصیت ساده به دنیای عجیب و وارونه خود روایت جذابی را از آن استخراج کرده است. رابطه بوجود آمده میان دو شخصیت پاتما و ایجی با گذر زمان در حال تکامل خود است و تماشای تکامل این دو شخصیت و همچنین روایت جذاب آن لذت بخش است.

patema inverted wallpaper 3

رابطه میان دو شخصیت اصلی بسیار جذاب است

شخصیت‌های وارونه فرعی

در دل این انیمه شخصیت‌های فرعی زیادی گنجانده شده است، اما تقریبا می‌توان گفت که تعداد اندکی از آن‌ها نقش کلیدی را در داستان ایفا می‌کنند و حضور بقیه شخصیت‌ها ضروری نیست. ایزامورا مهم‌ترین شخصیت فرعی این انیمه است که تاثیر بسیار زیادی را هم در روند حرکت داستان می‌گذارد، حضور شخصیتی به دیکتاتوری ایزامورا کاملا نقش منفی مناسبی را برای داستان ایفا می‌کند. دیگر شخصیت فرعی این انیمه شخصیت پورتا است، شخصیت پورتا از همان ابتدا وارد مسیر داستان انیمه می‌شود، اما پس از گذشت چند دقیقه این شخصیت مسیر حرکت داستان را تقریبا تا اواخر داستان گم می‌کند و پس از ورود دوباره به این مسیر دیگر آن جذابیت قدیمی خود را ندارد و آتش این شخصیت به خاکستر تبدیل می‌شود. شاید شخصیت رئیس عجیب‌ترین نکته این انیمه به نظر برسد زیرا این شخصییت دقیقا نسخه صلح طلب شخصیت ایزامورا است و حتی در برخی از صحنه‌ها دیالوگ‌های این دو دقیقا یکی است اما شخصیت ایزامورا حضور بسیار کلیدی را در داستان ایفا می‌کند، اما شخصیت رئیس هیچ نقش خاصی را در داستان این انیمه ایفا نمی‌کند. جیکو آخیرن شخصیت فرعی این داستان است و این شخصیت هیچ نقش خاصی را تا قسمت‌ها پایانی این انیمه در داستان ایفا نمی‌کند، درواقع این شخصیت پس از یافتن حقیقت دنیا نقش مهمی را در داستان ایفا می‌کند و  شاید مهم‌ترین مهره‌ای باشد که داستان در نقطه پایانی در اختیار داشته است.

داستان دنیای پر ستاره‌ی وارونه

داستان این انیمه از روایت بسیار جذابی برخوردار است و داستان با هماهنگ کردن دو شخصیت اصلی خود گام بلندی به سوی جذاب کردن دنیای خود برداشته است و همچنین با دادن شاخ و برگ‌های جالب به قالب بندی داستان خود دنیای بسیار زیبایی را برای مخاطب خود به نمایش می‌گذارد همچنین در برخی از نقاط انیمه چرخشی که در دوربین بوجود می‌آید بسیار جذاب است. داستان این انیمه از نکات ریز و درشت زیادی تشکیل شده است از ورود شخصیت‌هایی مانند کاهو که تنها برای ثانیه‌ای در انیمه حضور دارد تا داستان جذاب از دو شخصیت لاگوس و پدر ایجی، در برخی از نقاط این انیمه مخصوصا در اواسط آن داستان کمی گنگ به نظر می‌رسد و مسیر حرکت آن مشخص نیست، داستان این انیمه می‌توانست با ورود شخصیت‌های بیشتر چالش بیشتری را برای داستان خود در نظر بگیرد، اما داستان به همین رابطه بوجود آمده میان دو شخصیت پاما و ایجی اکتفا می‌کند. نکته جالب این انیمه این است که داستان آن دقیقا می‌داند که چگونه مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهد و در برخی از نقاط انیمه غافلگیری‌های جذابی را برای مخاطب خود در نظر گرفته است که هرکدام از آن‌ها هم نکته خاصی را روایت می‌کنند. داستان این انیمه از هدف بسیار جالبی برخوردار است، در واقع هدف اصلی داستان درک کردن انسان‌های دیگر است حتی اگر وارونه باشند ( متفاوت باشند) و این انیمه با روایت بسیار جالبی این موضوع را به نمایش گذاشته است.

patema inverted wallpaper 2

جهان این انیمه بسیار زیبا است

پایانی برای آشکاری حقیقت

در برخی از نقاط این انیمه غافلگیری‌های جذابی وجود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها تقریبا در اواخر داستان رخ می‌دهد، اما این انیمه هیچ توضیحی درمورد آن نمی‌دهد و این غافلگیری به قدری بزرگ است که مخاطب نمی‌تواند به راحتی از کنار آن بگذرد  و تنها صحنه‌ پایانی این انیمه است که راز این اتفاق را برملا می‌کند. هرچه به پایان این انیمه نزدیک‌تر شویم شخصیت‌های بیشتری وارد دنیای انیمه می‌شوند و این موضوع باعث شده است که نقطه پایانی این انیمه دچار سردرگمی زیادی شوه و اتفاقات را به سرعت روایت کند. با اینکه پایان این انیمه خیلی از رمز و راز‌های آن را فاش می‌کند اما برخی از تصمیم‌گیری‌ها را به عهده خود مخاطب گذاشته است. این انیمه با دنیای بسیار زیبا خود به کمک شخصیت‌های جذابی که دارد داستان بسیار زیبایی را به نمایش گذاشته است که تماشای آن لذت بخش است.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.