بررسی رقبای Rogue One در گیشه: کدام فیلم قربانی خواهد شد؟

31 October 2016 - 16:00

طرفداران فرنچایز جنگ ستارگان اخیرا و در پی انتشار سومین و آخرین تریلر رسمی از اسپین‌آف Rogue One: A Star Wars Story «گروه سرکش یک: داستان جنگ ستارگان»، بسیار هیجان زده هستند. این فیلم در ابتدای سال جاری میلادی و در یک نظر سنجی، مورد انتظار‌ترین فیلم امسال لقب گرفت و حال که فیلم در اوج زمان تبلیغاتی خود به سر می‌برد، این موضوع کماکان برقرار خواهد بود. مسلما در بهترین پیش نمایش منتشر شده از این فیلم، یعنی تریلر سوم، المان‌های حیاتی بیشتری از داستان دیده‌شد (مانند دوران کودکی جین ارسو و پدرش) و صحنه‌های تاثیرگذار زیبایی که این فرنچایز کمتر آنها را به خود دیده‌است به نمایش در آمد. این نکته نیز حائز اهمیت است که شخصیت منفی مشهور فیلم، دارث ویدر نیز در این فیلم حضور دارد و حال که چیزی حدود دو ماه با اکران این فیلم فاصله داریم، اشتیاق پیرامون این اتفاق به اوج خود رسیده‌است. با سینما گیمفا همراه باشید.

دیزنی که به شدت مشغول مدیریت تبلیغات Rogue One است، به این موضوع اذعان دارد که احتمال رسیدن به ارقام فیلم سال ۲۰۱۵ یعنی Star Wars: The Force Awakens «جنگ ستارگان: نیرو بر می‌خیزد» بسیار ضعیف است. با این وجود داستان فیلم در کهکشان بسیار بسیار دور جریان دارد و با نزدیک شدن زمان اکران فیلم، قدرت تبلیغاتی غولی به نام دیزنی در حال انجام کار خود است. این احتمال بسیار قوی است که در تعطیلات پیش رو، Rogue One بتواند با رسیدن به فروشی بسیار خوب، تبدیل به یکی موفق‌ترین فیلم‌های امسال از نظر گیشه شود. قطعا جوجه را آخر پاییز می‌شمارند ولی حتی اگر واکنش‌ها به این فیلم معمولی نیز باشد، کماکان موفقیت آن از نظر مالی تضمین شده‌ است.

معمولا در صعنت سینما، زمانی که فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان شروع به اکران می‌کنند، استودیوهای دیگر هوشمندانه از آن دوره زمانی فاصله می‌گیرند تا پروژه‌هایشان فضایی برای نفس کشیدن داشته‌باشند و فدای هایپ ایجاد شده پیرامون این بلاک باسترها نشوند. سال گذشته، استودیوی پارامونت تاریخ اکران فیلم Mission: Impossible – Rogue Nation «ماموریت غیرممکن: ملت سرکش» را از ماه دسامبر به ماه جولای سال بعد تغییر داد تا از نظر سود به حالتی بیشینه دست یابد و این تصمیم به خوبی نیز جواب داد. این بار، بعضی از فیلم‌های بزرگ، تصمیم گرفته‌اند اندکی پس از اکران Rogue One، پخش خود را آغاز کنند. اقتباس سینمایی از بازی ویدیویی Assassin’s Creed، انیمیشن Sing و درام اوریجینال علمی تخیلی Passengers قرار است اکران خود را در تاریخ ۲۱ دسامبر شروع کنند، در حالی که Rogue One به احتمال بسیار زیاد، در نیمه دوم ماه دسامبر باکس آفیس را تحت سلطه خود خواهد داشت. جالب است که ببینیم چه اتفاقاتی در انتظار این سه فیلم از نظر فروش است.

PASSENGERS «مسافران»

passengers-movie-2016-images-pratt-lawrence

شاید یکی از پر ریسک‌ترین فیلم‌ها در رقابت با Rogue One (به دلیل ماهیت علمی تخیلی خود)، Passengers باشد. سناریوی این فیلم سال‌ها در هالیوود در حال دست به دست شدن بود، و کسانی که داستان آن را خوانده‌اند چیزهای خوبی در مورد آن برای گفتن داشته‌اند. کارگردان فیلم مورتن تیلدام (Morten Tyldum) است که سابقه ساخت فیلم The Imitation Game «بازی تقلید» را در کارنامه دارد و دو نفر از ستارگان به نام هالیوود جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence) و کریس پرت (Chris Pratt) در این فیلم حضور دارند. هر دو بازیگر سابقه حضور در عناوینی بزرگ را در کارنامه خود دارند و از این حیث بسیار شناخته شده و محبوب هستند. سونی به طور قطع با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری بر روی این فیلم، اعتماد بسیار بالایی به سوددهی آن دارد.

با توجه به قدرت بازیگران و داستان فیلم (دو فضانورد در یک سفینه که به دلیل خرابی دستگاه مخصوص خواب زمستانیشان ۹۰ سال زودتر از موعد مقرر بیدار می‌شوند)، Passengers نسبت به دیگر فیلم‌های زمستانی، پیشنهاد جذاب‌تری برای سینمادوستان دارد. با این وجود، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر، واکنش‌ها و هیجان پیرامون این فیلم، چندان قابل ذکر نیست. در روزهای اول پیش‌بینی رقابت کنندگان اسکار، این فیلم در هیچ کدام از دسته بندی‌ها، رقیبی جدی به شمار نمی‌آمد. شاید بخشی از آن به این دلیل باشد که فیلم هنوز برای منتقدان به نمایش در نیامده‌است ولی این موضوع کماکان به ضرر این فیلم خواهد بود. تریلر اول رسمی منتشر شده برای فیلم نیز واکنش‌هایی متفاوت داشت و این پیش نمایش تاثیری چندان مثبتی بر روی انتظارات از فیلم نگذاشت.

jennifer-lawrence-and-chris-pratt-in-passengers

همچنین برای بسیاری این سوال وجود دارد که نام‌هایی مانند لارنس و پرت به تنهایی تا چه اندازه می‌توانند بر روی فروش یک فیلم تاثیر بگذارند. بزرگ‌ترین فیلم‌های آنها در فروش، فرنچایزهایی بزرگ با طرفدارانی بی‌شمار بودند. همه کریس پرت را دوست دارند ولی حتی طرفداران پر و پا قرص او نیز نمی‌توانند علت فروش ۱٫۶ میلیارد دلاری فیلم Jurassic World «دنیای ژوراسیک» را حضور این بازیگر در آن بدانند. سری فیلم‌های The Hunger Games نیز بر اساس رمانی فوق‌العاده محبوب ساخته شدند و صرف نظر از بازیگری که قرار بود نقش کتنیس را بازی کند، موفقیت فیلم از نظر فروش، موضوعی قطعی به نظر می‌آمد. درست است که لارنس در دو فیلم نامزد بهترین فیلم اسکار یعنی  Silver Linings Playbook «دفترچه امیدبخش» و American Hustle «کلاه برداری آمریکایی» حضور داشت (هر دو فیلم در فروش داخلی از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور کردند) ولی هر دو فیلم از سر و صدای حضورشان در اسکار استفاده کردند، موضوعی که برای فیلم Passengers هنوز اتفاق نیافتاده‌است. لازم است به این نکته نیز اشاره داشته‌باشیم که فیلم سال گذشته لارنس با عنوان Joy یک هفته بعد از اکران The Force Awakens کار خود را آغاز کرد و در نهایت به فروش ۵۶٫۴ میلیون دلاری دست یافت.

سینما دوستان به طور قطع دوست دارند فیلم‌های اوریجینال را تجربه کنند، ویژگی که فیلم Passengers از آن بهره می‌برد، اما به احتمال بسیار زیاد، اکثر مخاطبان، فیلم وابسطه به فرنچایز جنگ ستارگان، Rogue One را به Passengers ترجیح خواهند داد. حال این وظیفه بر عهده سونی است که با استفاده از تکنیک‌های تبلیغاتی، فیلم خود را تبدیل به پدیده‌ای کند که هر عاشق سینما باید آن را تجربه کند. آنها نزدیک به دو ماه برای انجام این کار فرصت دارند ولی از هم اکنون این فیلم زیر سایه هایپ Rogue One قرار گرفته‌است. اگر واکنش‌ها به حضور لارنس و پرت در فضا، معمولی یا ضعیف باشد، سونی در دردسری بزرگ خواهد افتاد. اولین موج نقدهای این فیلم می‌تواند در پیش بینی این موضوع بسیار کمک کننده باشد.

ASSASSIN’S CREED

assassins-creed-movie-michael-fassbender

Passengers تنها فیلم با بودجه بالا نیست که قرار است از هفته دوم به رقابت با Rogue One بپردازد. ۲۱ دسامبر همچنین تاریخی است که اقتباس بزرگ از بازی ویدیوی محبوب Assassin’s Creed با بازی مایکل فسبندر (Michael Fassbender) و ماریون کوتیار (Marion Cotillard) راهی سینماها خواهد شد. این فیلم، اقتباسی از محبوب‌ترین فرنچایز شرکت یوبی سافت است که تا سال گذشته حدود ۹۳ میلیون نسخه از آن به فروش رسیده‌است. از آنجایی که بازی اول این فرنچایز نزدیک به یک دهه پیش منتشر شده‌است، این عنوان در طول زمان و به لطف موفقیت، هم در زمینه فروش و هم از نظر منتقدان، تبدیل به یکی از شناخته شده‌ترین نام‌ها در رسانه‌ها شده‌است. با معرفی فسبندر به عنوان نقش اصلی فیلم، بسیاری از توجهات به سمت آن روانه شد، چرا که در حال حاضر او یکی از پرکارترین ستارگان هالیوود است، و اگر او مجاب به انجام این کار شده‌است، مشخص است که چیز خاصی در مورد این فیلم وجود دارد.

فیلم‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی این پتانسیل را دارند که مانند فیلم‌های ابرقهرمانی موفق باشند ولی سینمادوستان هنور منتظر هستند تا این پتانسیل را در قالب محصولی با کیفیت ببینند. اوایل امسال فیلم Warcraft توانست با رسیدن به فروشی خوب (که عمده آن مربوط به کشور چین می‌شد) تا حدی طلسم موجود را بشکند ولی فروش داخلی ضعیف این فیلم در آمریکا (۴۷٫۲ میلیون دلار) نقطه ضعف آن بود. علی‌رغم اینکه سری بازی‌های وارکرفت طرفداران زیادی در کشور آمریکا دارند ولی این موضوع تاثیری بر روی فروش این فیلم نداشت. مشاهده عملکرد فیلم Assassin’s Creed برای تغییر این رویه جالب خواهد بود. تاریخ تا کنون با این ژانر مهربان نبوده‌است و تنها دو فیلم اقتباسی از بازی‌های ویدیویی توانسته‌اند در فروش داخلی آمریکا، از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور کنند.

assassins-creed-runtime-revealed

مهم‌ترین مسئله برای فیلم Assassin’s Creed رده سنی بالای ۱۳ سال آن است، طیفی که فیلم‌های جنگ ستارگان نیز آن را مورد هدف قرار داده‌اند. تریلرهای فیلم جلوه‌های بصری خیره‌ کننده‌ای را به نمایش می‌گذارند و در دوره‌های زمانی مختلف جریان دارند و این موضوع می‌تواند از نقاط قوت فیلم باشد. یکی از نقاط ضعف فیلم، شاید بازیگرانی باشند که تا کنون موفقیتی بزرگ در گیشه به دست نیاورده‌اند. اگرچه فسبندر تا کنون دو بار نامزد جایزه اسکار شده‌است ولی او تاکنون نتوانسته‌است به عنوان نقش اصلی در فیلمی بلاک باستر بدرخشد و این موضوع در مورد کوتیار نیز صدق می‌کند. به طور قطع این اتفاق رقابتی بزرگ در بین برندها خواهد بود و بزرگ‌ترین سوال این است که آیا Assassin’s Creed می‌تواند رقیبی برای دنیای جنگ ستارگان باشد یا نه. پیش‌بینی‌های اولیه در این زمینه چندان خوشایند فیلم Assassin’s Creed نیست و این موضوع نمی‌تواند خبر خوبی برای فیلمی باشد که هزینه ساخت آن چیزی حدود ۲۰۰ میلیون دلار است.

شاید تنها راه نجات برای این فیلم، موفقیت و اقبال آن از نظر منتقدان و همزمان عملکرد متوسط Rogue One در همین زمینه باشد. این موضوع نیازمند عملکرد ضعیف اسپین‌آف جنگ ستارگان و همزمان عملکرد خوب Assassin’s Creed از دید مخاطبان است. اگر Rogue One بتواند عملکردی مشابه The Force Awakens در سال گذشته داشته‌باشد، در این صورت مسیر برای Assassin’s Creed بسیار مشکل خواهد بود. پروژه استودیوی Lucasfilm این فرصت را دارد تا به باشگاه میلیاردی‌ها بپیوندد در حالی که سقف انتظارات برای Assassin’s Creed بسیار پایین‌تر است.

SING

sing-2016

این فیلم شاید تنها فیلمی است که بیشترین شانس را برای مقابله با Rogue One دارد. Sing جدیدترین محصول استودیوی Illumination Entertainment است، استودیویی که در کارنامه خود، بلاک باسترهایی مانند Minions و The Secret Life of Pets «زندگی پنهان حیوانات خانگی» را دارد. داستان این فیلم، دوست داشتنی و جذاب است؛ یک کوالا مسابقه‌ای برای پیدا کردن استعدادهای خوانندگی در شهر خود برگزار می‌کند تا از این طریق بتواند سالن نمایش خود را نجات دهد. همانند فیلم‌های مشابه، Sing نیز از مجموعه‌ای از بازیگران درجه یک مانند متیو مک‌کانهی (Matthew McConaughey)، ریس ویدرسپون (Reese Witherspoon)، اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson)، ترون ایگرتون (Taron Egerton) و نیک آفرمن (Nick Offerman) بهره می‌برد. Sing برای اولین بار در فستیوال فیلم تورنتو به نمایش در آمد و موفق شد نظر منتقدان را به سمت خود جلب کند.

بزرگ‌ترین نقطه قوت Sing از نظر فروش جامعه هدف آن است که در مقایسه با فیلم‌های ذکر شده در بالا، بازه وسیع‌تری را پوشش می‌دهد. فیلم برای تمام رده‌هاس سنی در نظر گرفته شده‌است و در آن حیوانات دوست داشتنی حضور دارند. جنگ ستارگان نیز به طور قطع برای تمام سنین در نظر گرفته ‌می‌شود ولی این احتمال وجود دارد که Rogue One برای سنین بسیار پایین، مخاطبان خود را در مقابل این فیلم از دست بدهد. از همان روز اول گرت ادواردز (Gareth Edward) کارگردان Rogue One، گفته‌بود که فیلم او درامی جنگی در فضا است و تصاویر به نمایش در آمده نیز حکایت از این موضوع دارد. این احتمال وجود دارد که Rogue One شاید برای رده سنی ۱۳ سال کمی غیر قابل هضم‌تر تلقی شود و والدین دیدن فیلم Sing را به آن ترجیح دهند.

sing-movie-2016-pigs-on-stage

یکی دیگر از موضوعاتی که در زمان اکران به نفع Sing خواهد بود انحصاری بودن این انیمیشن در ژانر خود است که باعث می‌شود رقیب دیگری در بازار نداشته‌باشد. این بدین معنی است که حتی اگر فیلم عملکردی ضعیف داشته باشد، کماکان خانواده‌هایی وجود دارند که باید فرزندان کوچک خود را به تماشای این فیلم ببرند. یکی از فاکتورهای اثبات شده در مورد انیمیشن‌ها این موضوع است که نباید در زمان اکران فروش آنها را دست کم گرفت، چرا که والدین مجبورند فرزندان خود را برای دیدن آنها به سینما ببرند. سال جاری به طور کلی سال خوبی برای انیمیشن بوده‌است و دلیلی وجود ندارد که این روند خوب برای Sing متوقف شود، مخصوصا که استودیوی Illumination نیز همانند Pixar و DreamWorks توانسته‌است به شهرتی خوب در این زمینه دست پیدا کند.

تا این لحظه این موضوع بسیار سخت است که بتوان ایرادی بر استراتژی اکران فیلم Sing گرفت و بسیار بعید است که فیلم در گیشه به مشکل خاصی برخورد کند. تمام تکه‌های پازل برای موفقیت این فیلم به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و تفاوت آن با Rogue One در ژانر، مهر تاییدی بر این اتفاق است. مقایسه مناسب در این زمینه شاید فیلم Daddy’s Home باشد، کمدی خانوادگی (البته با رده سنی بالای ۱۳ سال) که اکران خود را درست بعد از فیلم The Force Awakens آغاز کرد و توانست به فروش بسیار خوب داخلی ۱۵۰٫۳ میلیون دلار دست یابد. داشتن جامعه هدف کاملا متفاوت مزایای خود را دارد و فیلم Sing به خوبی خواهد توانست از آن بهره ببرد.

نتیجه

rogue-one-official-trailer-2-still-darth-vader-featured

تعطیلات کریسمس زمان پرترافیکی برای اکران فیلم‌ها خواهد بود، چرا که در کنار سه فیلم ذکر شده در بالا، فیلم‌های دیگری نیز مانند Fences «حصارها»، Gold «طلا» و Why Him «چرا او؟» در این زمان اکران خود را آغاز خواهند کرد. تماشای فیلم‌ها تبدیل به سرگرمی گران قیمتی شده‌است و مخاطبان در انتخاب‌های خود بسیار سخت‌گیر شده‌اند. به خصوص امسال بسیاری از فیلم‌های پر هزینه قادر نبوده‌اند که به رقم دلخواه خود در فروش دست یابند و به احتمال زیاد فیلم‌های بالا نیز نخواهند توانست اتنظارات استودیوهای سازنده خود را برآورده کنند.

شاید این موضوع که فیلم‌های جنگ ستارگان دوباره به دنیای سینما بازگشته‌اند، کمی تازگی خود را از دست داده‌باشد ولی این فرنچایز کماکان و به طور قطع بیش از پیش محبوب‌تر شده‌است و سال گذشته توانسته‌است پرفروش‌ترین فیلم تاریخ آمریکا را به ثبت برساند. همزمان با افزایش هیجانات پیرامون فیلم Rogue One، فیلم‌های دیگر در لیست اکران، امید دارند که در هفته دوم پخش Rogue One، این فیلم با شیب تند نزولی در فروش خود مواجه شود تا آنها بتوانند به ارقام مورد نظر خود دست یابند. در حال حاضر تصور این اتفاق بسیار دور از ذهن است و به احتمال بسیار بالا Rogue One خواهند توانست همانند Episode VII چندین هفته در صدر جدول فروش باقی بماند. برخی استودیوها با انتخاب این زمان برای اکران فیلم‌های خود ریسک بالایی را پذیرفته‌اند و احتمال این موضوع بالا است که این ریسک جواب مورد نظر آنها را ندهد.

منبع: ScreenRant

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Hanna says:

    به نظر من فیلم مسافران بیشترین ضربه رو مى خوره. فضاى فیلم یه جورایى مایوس به نظر مى رسه و اصلا مناسب شب سال نو نیست. فرقه آدمکش ها هنوز وضعش بهتره چون بیشتر طرفدارهاى بازى، محض ارضاى کنجکاوى هم که شده فیلم رو مى بینن. این وسط فقط فیلم آواز تضمین شده است که به هر حال بچه ها براى تعطیلات مدرسه سینما مى خواهن برن و گزینه دیکرى هم میست.

  • DeadPool says:

    یاابلفضل……همه از این بلاک باستر میترسن…….راهو باز کنید هیولا داره میاد

  • DemonSnake says:

    صد در صد فروش فیلم از حداقل iron man 3 رد میشه . وقتی دارث ویدر تو فیلم هست. فروش فیلم تضمینه.مضاف بر اینکه دیزنی با جذب دانی ین با یه تیر دو نشون زده هم یه بازیگر فوق العاده رو به جمع بازیگرای عالی خودش که شامل مدس میکلسن و فلیسیتی جونز میشن اصافه کرده هم فروش فیلم تو چینو به طرز وحشتناکی زیاد کرده . چون دانی ین هنگ کنگیه.