نقد و بررسی انیمه Redline | مسابقه‌ی مرگبار

24 September 2019 - 22:00

Redline انیمه‌ای در ژانر علمی تخیلی و ماجراجویی است که توسط شرکت مد هاوس (madhouse) در سال ۲۰۰۹ ساخته و منتشر شده است. تاکوشی کویکه کارگردان این انیمه و نویسنده آن کاتسوهیتو ایشی است.

آغاز جنون

انیمه به شکل بسیار جذابی شروع به کار می‌کند، درواقع نقطه آغازین انیمه حال و هوای کلی انیمه و آن دیوانگی که در صحنه‌های هیجانی انیمه نهفته شده است را به زیبایی به اشتراک می‌گذارد. داستان این انیمه هم بسیار جذاب شروع به کار می‌کند و هم به بهترین شکل شخصیت‌های مختلف خود را وارد این دنیای پر از هیجان خود می‌کند. در ابتدا داستان با نشان دادن تصویر‌های مختلف سعی به گمراه کردن مخاطب خود دارد و درواقع اتفاقات بعد از نقطه آغازین هم سعی به انجام همین ماموریت را دارند. داستان در نقطه آغازین از برخی جهات کمی گنگ به نظر می‌رسد البته تمامی این اتفاقات برای جذاب‌تر شدن داستان است، اما این اتفاقات کمک چندانی به جذابیت داستان نکرده است.

دیوانه‌ای به اسم جی‌پی

جی‌پی شخصیت اصلی و مهم‌ترین شخصیت این انیمه به شمار می‌آید. از لحظه ورود این شخصیت به دنیای پر از جنون این انیمه حس و حال و دیوانگی داستان انیمه رنگ و لعاب بیشتری را به خود می‌گیرد و کاملا یک رقابت پر از هیجان و خطر را برای مخاطب خود به نمایش می‌گذارد هرچند برخی از صحنه‌های به نمایش در آمده در ابتدای این انیمه کمی مخاطب را سردرگم می‌کند ،اما سعی این اتفاقات بر جذاب‌تر کردن داستان انیمه است که حضور شخصیت جی‌پی نیز به تنهایی می‌تواند این جذابیت رابه داستان هدیه کند‌. جی‌پی به قدری شخصیت دیوانه و عجیبی است که در این دنیای پر از جنون انیمه حکم عجیب‌ترین شخصیت داستان را دارد و همین شخصیت دیوانه و عجیب جذابیت بسیار زیادی را به داستان انیمه اضافه کرده است. با اینکه داستان توضیح بسیار خوبی را از گذشته این شخصیت برای مخاطبین به نمایش می‌گذارد اما، این خاطرات به شکلی نیستند که باعث راحت کردن ارتباط مخاطب با این شخصیت شود و صرفا حکم اطلاعات اضافه‌ای را برای مخاطب بوجود می‌آورند‌. خونسردی و اعتماد به نفس بالای این شخصیت در موقع دیالوگ‌ گویی یکی از نکات جالب این شخصیت است، البته در مواقع حضور جی‌پی در یک سکانس تمامی حواس‌ها به سمت او جذب خواهند شد. با توجه به اتفاقات پیرامون و گذشته این شخصیت ،انیمه می‌توانست داستان فرعی جذابی را از شخصیت جی‌پی وارد دنیای انیمه کند ،اما داستان برای استفاده ییشتر از شخصیت‌های فرعی خود سعی به وارد کردن موضوع دیگری در داستان گویی انیمه شد.

Redline wallpaper2

دوست های قدیمی

دختر قهرمان

سونوشی شخصیتی است که در قسمت‌های ابتدایی انیمه هیجان لازم برای گرم نگه داشتن داستان را به انیمه هدیه می‌دهد، اما پس از گذشت بخش اول نقش سونوشی در داستان به نوعی به طور کامل تغییر می‌کند و این شخصیت دیگر به عنوان یک رقیب سرسخت در دنیای انیمه ایفای نقش نمی‌کند. سونوشی بسیار شخصیت ساده‌ای دارد و درواقع شخصیت او از یک مکانیزم پیچیده‌ تشکیل نشده است‌، سونوشی در این دنیای عجیب و خشن انیمه تنها به دنبال رسیدن به رویای خود است و حاضر است برای دیدن این رویا هرکاری انجام بدهد. پس از گذشت مدتی از داستان، انیمه وارد فاز جدیدی از رویکرد شخصیت سونوشی می‌شود و درواقع بیشتر این شخصیت را با شخصیت جی‌پی درگیر می‌کند که البته رابطه بوجود آمده میان این دو چندان جذاب نیست و به نوعی در برخی از مواقع بسیار اغراق آمیز است و داستان ‌می‌توانست به شکل بهتری به رابطه میان این دو شخصیت بپردازد.

کمک به دیوانه مسابقه

فریسیی مهم‌ترین شخصیت فرعی انیمه محسوب می‌شود و درواقع تاثیر بسیار زیادی را در روند داستان انیمه می‌گذارد، فریسبی شخصیت بسیار مرموزی دارد و  ماموریت او در برخی از مواقع باعث سردرگمی مخاطب درمورد اتفاقات رخ داده در داستان می‌شود، در مقطعی از انیمه نقش دقیق شخصیت فریسبی مشخص نیست، اما انیمه با وارد کردن  شخصیت “پیر مرد” به داستان نقش جدیدی را به فریسبی می‌دهد، هرچند این دو شخصیت جذابیت چندان خاصی را وارد داستان انیمه نمی‌کنند اما رابطه بوجود آمده میان این دو و صحنه های تقریبا کمدی بوجود آمده کمی به انیمه روح می‌بخشد.

redline wallpaper 4

سونوشی مهمترین شخصیت انیمه

به دنبال قهرمانی

شخصیت‌های بسیار زیادی در دنیای این انیمه گنجانده شده است و داستان سعی کرده است با استفاده از خلاقیت‌های خود شخصیت‌های متنوعی را وارد انیمه کند، اما تقریبا می‌توان گفت که این کار هیچ سودی برای انیمه ندارد، داستان شخصیت‌های ریز و درشت زیادی را در بخش‌های مختلف انیمه وارد داستان خود کرده است اما تقریبا هیچکدام از این شخصیت‌ها ذره‌ای به جذابیت داستان اضافه نمی‌کنند و البته بیشتر این شخصیت‌ها در قست پایانی انیمه وارد مسابقه می‌شوند. به جز شخصیت‌های بخش پایانی انیمه در بخش‌های دیگر نیز شخصیت‌های مختلفی وارد داستان انیمه می‌شوند، اما حضور آن‌ها موقتی است و داستان هیچ استفاده‌ای از این شخصیت‌ها نمی‌کند و به طور کلی میتوان گفت داستان تنها از شخصیت‌های اصلی خود برای پیشروی در مسیر حرکت خود بهره برده است.

داستان عشق و جنون

این انیمه از داستان بسیار خوبی بهره‌مند است و حتی شخصیت‌های آن به خوبی با داستان این انیمه خو گرفته‌اند هرچند داستان در پیشروی خود از مشکلاتی رنج می‌برد. داستان این انیمه در نقطه ابتدایی از هیجان بسیار خوبی تشکیل شده است و این امر به لطف شروع بسیار جالب انیمه در نقطه آعازین داستان است. مسابقه‌ای تا پای جان که جذابیت بسیار زیادی را به داستان انیمه وارد کرده است، اما پس از پایان این مسابقه داستان کمی دست پاچه و مضطرب به نظر می‌رسد و تلاش زیادی برای یافتن مسیر خود در دنیای پر پیچ خمی که بوجود آورده است دارد. داستان پس از پایان یافتن بخش اول خود تمام تمرکز خود را برروی شخصیت‌های جی‌چی و سونوشی می‌گذارد و البته با نزدیک کردن این دو شخصیت به یکدیگر سعی به ایجاد فاز جدید در داستان خود دارد که البته این فاز نه تنها به خوبی تشکیل نمی‌شود بلکه هیچ جذابیتی را هم ندارد. داستان در بخش مسابقات انیمه از تمام خلاقیت خود استفاده کرده است و خروجی این خلاقیت هم یک مسابقه بسیار جذاب و پر از هیجان است، البته داستان انیمه بخش دیگر را هم نیز به تصویر می‌کشد که رئیس جمهور سیاره‌‌ای که در آن مسابقات انجام می‌شود به کمک شخصیت‌های ریز و درشت خود سعی به دست کاری در دنیای انیمه و شاید به نوعی کمک به افزایش جذابیت داستان را دارد، اما کاملا برعکس این اتفاق رخ داده است و پیشروی داستان از نگاه این شخصیت نه تنها هیچ جذابیتی ندارد یلکه در برخی از مواقع خسته کننده به نظر می‌رسد. داستان بخش بسیار مهمی را از طرف شخصیت فریسبی روایت می‌کند که البته این داستان کمی گنگ و عجیب به نظر می‌رسد تا وقتی که توضیحات لازم درمورد آن توسط جی‌پی به مخاطب ارائه می‌شود.

Redline wallpaper3

جنون و هیجان

پایانی برای دیوانگی

هرچه به پایان انیمه نزدیک‌تر می‌شویم هیجان بیشتری در داستان انیمه شکل می‌گیرد و با نزدیک شدن به پایان انیمه هم رابطه میان جی‌پی و سونوشی رویکرد تازه‌ای می‌گیرد و هم جذابیت اصلی داستان انیمه آغاز می‌شود. نکته بسیار جالب درمورد انیمه این است که داستان توانسته است جذابیت بسیار خوبی را به مسابقات این انیمه وارد کند و با استفاده بسیار مناسب از شخصیت‌ها و رابطه میان آن‌ها این جذابیت را نیز افزایش بدهد و انیمه با استفاده از همین نکته یک پایان بندی بسیار زیبا را به نمایش گذاشته است. این انیمه با داستان هیجان انگیز و شخصیت‌های جذاب خود مخاطب خود را به خوبی برای دیدن مسابقات خود سرگرم می‌کند و داستان متفاوتی را برای محاطب خود ارائه می‌دهد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.