نقد و بررسی انیمه Porco Rosso | خوک خلبان

5 November 2019 - 22:00

Porco Rosso انیمه‌ای است در ژانر تخیلی و عاشقانه که در سال ۱۹۹۲ به کارگردانی هایائو میازاکی و براساس داستانی به نام The Age of the Flying Boat به نویسندگی خود میازاکی ساخته شده است.

آغاز ماجراجویی قهرمان قدیمی

شروع انیمه با توضیحات کوتاه اما تقریبا مفیدی همراه است که سرگذشت اصلی داستان و همچنین شخصیت اصلی خود را به صورت خلاصه به مخاطب ارائه می‌دهد هرچند اگر این توضیحات در بخش ابتدایی وجود نداشت مشکلی در داستان انیمه بوجود نمی‌آمد. نقطه آغازین این انیمه به دو نکته خیلی مهم داستان می‌پردازد، ابتدا به معرفی کوتاه از شخصیت اصلی خود و به نمایش دادن زندگی روزمره این شخصیت می‌پردازد و پس از آن داستان به شکل بسیار زیبایی توضیح بسیار مختصری از فضای حاکمی که در دنیای این انیمه وجود دارد برای مخاطب خود ارائه می‌کند. انیمه پس از نمایش دادن این دو نکته شروع به ارائه داستان خود می‌کند و مخاطب را به درون دنیای عجیب و زیبای خود می‌کشاند.

wallpaper roco 1

پورکو روسو قهرمان قدیمی

روز‌های سخت قهرمان قدیمی

پورکو روسو مهم‌ترین شخصیت این انیمه است، هرچند شخصیت‌های دیگری هم وجود دارند که نقش بسیار پر‌اهمیتی را در داستان انیمه ایفا می‌کنند اما به طور کلی تمامی اتفاقات رخ داده در داستان حول محور شخصیت پورکو می‌گردد. پورکو شخصیت بسیار خوش نقشی است و به خوبی در طراحی انجام شده توسط داستان نقش بسته است، شخصیت مغرور و با اعتماد به نفس بسیار بالای او جذابیت خوبی را به داستان اضافه کرده است. توضیحات دقیق درمورد گذشته شخصیت پورکو به خوبی در داستان ارائه می‌شود هرچند در این انیمه برخی از اتفاقات کمی گنگ هستند و داستان هم توضیحات خوبی را در مورد آن ارائه نمی‌دهد، اما توضیحات این شخصیت درمورد سرگذشت خود و همچنین توصیف بسیار زیبای این شخصیت از مرگ بسیار جالب است. داستان به خوبی تمامی اتفاقات رخ داده در دنیای خود را به پورکو متصل می‌کند و درواقع کم‌تر صحنه‌ای در این انیمه وجود دارد که پورکو در آن حضور نداشته باشد و پورکو اصلی‌ترین مهره‌ی داستان برای حرکت در زمین بازی عجیب و غریب این انیمه است.

مهندس کوچک

مسیر حرکت انیمه پس از ورود شخصیت فیو به داستان کمی عوض می‌شود و این شخصیت تفاوت‌های بسیار جالبی را در شخصیت پورکو و همچنین داستان این انیمه رقم می‌زند. فیو شخصیت زرنگ و بسیار لج‌بازی است و همین موضوع باعث شده رابطه بوجود آمده میان فیو و پورکو جذابیت بسیار خاصی داشته باشد. حضور فیو در داستان بسیار جالب است درواقع فیو تغییر چندان اساسی را در داستان انیمه ایفا نکرده است و تنها شاخ و برگ بسیار جذابی به داستان انیمه و اتفاقات آن وارد کرده است. یکی از مهم‌ترین نقش‌های شخصیت فیو در صحنه‌های کمدی انیمه است، فیو هسته اصلی صحنه‌های کمدی این انیمه به شمار می‌آید و درواقع پس از ورود این شخصیت به انیمه روح تازه‌ای به داستان آن وارد می‌شود. داستان به خوبی از شخصیت فیو استفاده کرده است، شجاع و لج‌باز بودن این شخصیت مهم‌ترین عنصری است که داستان از این شخصیت به کار گرفته است.

wallpaper roco 2

پورکو و فیو دو شخصیت اصلی

خلبان بلند پرواز

کورتز با اینکه حضور زیادی در انیمه ندارد، اما نقش بسیار مهمی را در داستان ایفا می‌کند و درواقع این شخصیت دلیل تمامی اتفاقات رخ داده در این انیمه است. یکی از نکات عجیب انیمه دلیل اصلی مبارزه دو شخصیت کورتز و پورکو است که به طور دقیق توسط داستان به آن اشاره‌ای نمی‌شود و همین اتفاق باعث شده مبارزه بین این دو شخصیت جذابیت چندان زیادی نداشته باشد البته یکی دیگر از دلایل این اتفاق جذابیت بسیار کم شخصیت کورتز است که ارتباط برقرار کردن با آن کمی مشکل است. داستان می‌توانست با بیشتر اهمیت دادن به شخصیت کورتز جذابیت خوبی را به این شخصیت وارد کند، اما این شخصیت قربانی جذابیت شخصیت پورکو روسو شده است.

دزدان هوایی و عشق پنهان

جینا مرموز‌ترین شخصیت این انیمه است. پس از اولین حضور جینا در داستان و دیالوگ‌های رد و بدل شده توسط او و شخصیت‌های دیگر به نظر می‌رسد که جینا یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های این انیمه به شمار می‌آید، اما پس از آن دیگر خبری از این شخصیت در داستان انیمه نیست. نکته مهم شخصیت جینا این است که دیالوگ‌های این شخصیت راز‌های جالبی را در داستان بوجود می‌آورند و ذهن مخاطب را با دیالوگ‌های خود درگیر می‌کند. جینا یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های این انیمه است، اما حضور بسیار کم جینا هیچ شناختی از او به مخاطب نمی‌دهد و تقریبا یک شخصیت مرموز و گنگ برای مخاطب باقی می‌ماند. شخصیت‌های فرعی زیادی در داستان این انیمه وجود ندارند اما برخی از این شخصیت‌ها اهمیت بسیار زیادی را در داستان انیمه ایفا می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها رئیس گروه ماما آیوتو است. این شخصیت با اینکه حضور کمی در داستان دارد، اما جذابیت خوبی را به داستان وارد کرده است هرچند این جذابیت تنها برای چند صحنه کوتاه استفاده شده است. داستان درمورد برخی از اتفاقات رخ داده در انیمه هیچ اطلاعاتی را برای مخاطب خود ارائه نمی‌کند و همین موضوع باعث شده است که برخی از دیالوگ‌ها که توسط گروه ماما آیوتو گفته می‌شود برای مخاطب کمی بی‌معنی به نظر برسد. آقای پیکولو یکی از شخصیت‌هایی است که حضور آن برای پیشروی داستان است و تاثیر چندان خاصی را در داستان این انیمه ایفا نمی‌کند هرچند به طور کلی فیو و پورکو روسو مهم‌ترین شخصیت‌های این انیمه به شمار می‌آیند و بقیه شخصیت‌ها تنها پلی برای حرکت داستان به سمت مقصد خود هستند.

wallpaper roco 3

پورکو هسته اصلی اتفاقات داستان

داستان روز‌های سیاه خوک خلبان

یکی از عجیب‌ترین نکات انیمه این است که داستان آن به سمت هدف خاصی حرکت نمی‌کند و تمامی اتفاقات رخ داده درون انیمه به صورت اتفاقی است. داستان این انیمه به قدری بی‌نظم درحال حرکت است که مخاطب متوجه برخی از اتفاقات داستان در بخش پایانی انیمه نمی‌شود. دنیای فانتزی و عجیب این انیمه جذابیت بسیار زیادی را به داستان آن اضافه کرده و دنیای عجیب و غریب به شکلی زیبا طراحی شده که مخاطب انتظار هر اتفاقی را در آن می‌کشد و هیچ چیز برای او عجیب نیست. نبود هدف اصلی در داستان این انیمه باعث شده مخاطب تمام حواس خود را به سمت ژانر عاشقانه‌ی این انیمه جلب کند و این انیمه هم به زیبایی به ژانر عاشقانه خود می‌پردازد، اما در انتها محاطب خود را سردرگم می‌کند: داستان در این بخش هم به سمت هدف مشخصی حرکت نمی‌کند. داستان این انیمه مانند یک تابلوی نقاشی بسیار عجیب و غریب است که بزرگ‌ترین جذابیت این نقاشی شخصیت‌هایی هستند که در آن طراحی شده و بقیه موارد آن تنها برای زیبا‌تر کردن محیط نقاشی است.

پایانی بدون دست‌آورد

داستان این انیمه کاملا به شکل سینوسی حرکت می‌کند، هرچه به اواسط انیمه نزدیک‌تر می‌شویم جذابیت آن بیشتر می‌شود، اما بخش ابتدایی و انتهایی انیمه کاملا برعکس عمل کرده‌اند. پایان این انیمه شاید عجیب‌ترین بخش این انیمه باشد زیرا اتفاقات رخ داده در بخش پایانی چندان پراهمیت نیستند و تنها نکته مهم این بخش اشاره کوچک داستان به آینده پورکو و جینا می‌باشد. این انیمه با شخصیت‌های جذاب خود مخاطب را به سمت ماجراجویی می‌برد که تماشای شخصیت‌های آن در این دنیای عجیب و غریب زیبا هستند.

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.