نقد و بررسی انیمه Steamboy | جنگ برای گوی بخار

13 November 2019 - 14:00

Steamboy انیمه‌ای است در ژانر اکشن که به نویسندگی و کارگردانی کاتسوهیرو اوتومو در سال ۲۰۰۴ منتشر شده است.

شکستی برای اختراع بزرگ

داستان انیمه به شکل بسیار جذابی شروع به حرکت می‌کند و به بهترین شکل ممکن به معرفی جهان ساخته شده در انیمه و موضوع اصلی آن می‌پردازد. داستان از نقطه‌ای شروع به کار می‌کند که مقداری برای مخاطب گنگ به نظر می‌رسد، اما داستان هرچه به سمت جلو حرکت می‌کند اهمیت بخش ابتدایی انیمه آشکار‌تر می‌شود. داستان این انیمه شخصیت‌های زیادی را در خود گنجانده و در نقطه ابتدایی دوتا از مهم‌ترین شخصیت‌های این انیمه لوید و ادوارد را به شکل مختصری به مخاطب معرفی می‌کند. مهم‌ترین اتفاق نقطه ابتدایی انیمه معرفی شخصیت اصلی آن یعنی ری است هرچند معرفی این شخصیت بسیار جالب است، اما چندان جذاب نیست البته داستان پس از گذشت چند دقیقه ماجراجویی جذاب خود را با شخصیت ری آغاز می‌کند.

Wallpaper steamboy 1

ری شخصیت اصلی

مخترع کوچک

هرچه داستان در پیشروی خود جلو‌تر می‌افتد معرفی کامل‌تری از شخصیت ری برای مخاطب خود بازگو می‌کند و کاملا این شخصیت‌ را به یکی از قالب‌های اصلی انیمه تبدیل می‌کند. ری مهم‌ترین شخصیت این انیمه است هرچند داستان این انیمه را این شخصیت رهبری نمی‌کند و تنها مهم‌ترین مهره داستان برای پیروزی در نبرد به شمار می‌آید. شخصیت باهوش و شجاع ری ریتم بسیار خوبی را در داستان انیمه ایجاد می‌کند و داستان پس از ورود این شخصیت آوازه خوبی را به خود می‌گیرد. داستان این انیمه به شکلی پیش می‌رود که شخصیت اصلی خود یعنی ری را به چالش بکشد و کاملا هم در این کار موفق است و در قسمت‌هایی از این انیمه سردرگمی شخصیت ری به شکل بسیار جالبی مشهود است هرچند برخی از قسمت‌های این انیمه کمی از جذابیت‌های آن کم می‌کند. یکی از نکاتی که شخصیت ری را بسیار تحت الشعاع قرار داده، رابطه میان دو شخصیت لیود و ادوارد است که اختلاف نظر پیش آمده میان این دو شخصیت تاثیر زیادی بر روی شخصیت ری می‌گذارد و این موضوع باعث شده جذابیت زیادی هم به شخصیت ری و هم به داستان اضافه شود.

دختری با پتانسیل بالا و استفاده‌ی کم

اسکارلت یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های این انیمه است و حضور بسیار زیادی در داستان انیمه دارد، هرچند نقش چندان خاصی در انیمه ایفا نمی‌کند. اسکارلت به شکل بسیار جذابی وارد داستان انیمه می‌شود و کاملا حضور او در انیمه مرموزیت خاصی را به داستان انیمه وارد می‌کند هرچند از همان نقطه ابتدایی شخصیت‌های انیمه به عنوان یک فرد اضافه به اسکارلت نگاه می‌کردند و همین اتفاق تاثیر منفی روی این شخصیت گذاشته است و دقیقا به چیزی که نباید تبدیل شده است. رابطه بین اسکارلت و ری جذابیت خوبی را به داستان وارد کرده است که داستان مانور چندان خاصی بر روی این رابطه نمی‌دهد و بیشتر درگیر داستان خود است. اسکارلت هرچند از خیلی از شخصیت‌های این انیمه پر اهمیت‌تر است و شخصیت مغرور او می‌تواند تاثیر زیادی را روی داستان بگذارد اما باز هم تمام اتفاقات به سه شخصیت مهم داستان ختم می‌شود.

Wallpaper steamboy 2

ادوارد هسته اصلی اتفاقات داستان

اختراع پدر و پسر

لوید یکی از بهترین شخصیت‌های این انیمه است، لوید به قدری شخصیت عجیبی است که داستان این انیمه را به چالش می‌کشد و به شکل بسیار جذابی مسیر داستان را تغییر می‌دهد و به نوعی سکان هدایت داستان انیمه را در اختیار گرفته است. با اینکه لوید شخصیت اصلی انیمه نیست، اما اهمیت زیادی در داستان ایفا کرده هرچند هر دو شخصیت لوید و ادوارد به دنبال جلب نظر شخصیت ری هستند، اما نکته اصلی و حرف آخر را در این اتفاقات شخصیت ری می‌زند. حس عصبانیتی که شخصیت لوید در طول انیمه با خود حمل می‌کند بسیار جالب است و این عصبانیت شخصیت لوید در مقابل خونسردی بسیار خاص شخصیت ادوارد بسبار جالب است و این پارادوکس موجود این پدر و پسر جذابیت زیادی را به انیمه اضافه کرده است. ادوارد هسته اصلی تمامی اتفاقات رخ داده در انیمه است و درواقع طرز تفکر او همان شیوه‌ای است که داستان برای پیشروی در مسیر خود انتخاب کرده است. ادوارد جزو شخصیت‌هایی است که یک اتفاق مهم در زندگی او کاملا سبک زندگیه او را تغییر می‌دهد. یکی از نکاتی که در طول انیمه آزار دهنده است این است که چگونه ادوارد سر از خانه‌ی خانواده اوهارا در آورده و داستان هیچ پیش زمینه‌ای از این اتفاقات رخ داده در داستان را به مخاطب ارائه نمی‌دهد که برخی از آن‌ها کمی آزار دهنده هستند.

شخصیت‌های فرعی

شخصیت‌های فرعی زیادی در انیمه وجود دارند، اما تعداد اندکی از آن‌ها نقش مهمی را در داستان ایفا می‌کنند و بقیه این شخصیت‌ها تنها وسیله‌ای برای پیشروی در داستان هستند. رابرت استیونسن مهم‌ترین شخصیت فرعی این انیمه است با اینکه این شخصیت تاثیر زیادی در انیمه ندارد، اما حضور او در داستان مخصوصا در دقایق ابتدایی باعث شده اتفاقات زیادی در انیمه رخ دهد. بین تمامی شخصیت‌های فرعی انیمه دیوید نقش بسیار خوبی را ایفا می‌کند، با اینکه دیوید حضور زیادی را در داستان انیمه ندارد، اما در دقایق انتهایی درگیری خوبی را با شخصیت ری بوجود می‌آورد و صحنه های جذابی را به نمایش می‌گذارد.

داستان گوی بخاری

داستان ابن انیمه از موضوع بسیار جذابی پیروی می‌کند، اما چندان از روند جذابی تشکیل نشده است و درواقع داستان در مسیر حرکت خود هم از روند تند وجذاب و هم کند و خسته کننده تشکیل شده است و همین موضوع باعث شده است که صحنه‌های جذاب این انیمه بسیار ماندگار و جالب باشند. مهم‌ترین موضوع انیمه اختلاف نظری است که بین دو شخصیت لوید و ادوارد بوجود آمده است و تمامی اتفاقات در داستان حول محور این اختلاف نظر می‌گردد، جاذبه بوجود آمده توسط این اتفاق به قدری زیاد است که تمامی شخصیت‌های انیمه را به درون خود می‌کشد. جو حاکم در دنیای انیمه بسیار جالب است و این جو به نوعی است که مخاطب در هر لحظه انتظار عجیب‌ترین اتفاقات را می‌کشد. داستان این انیمه تنها از یک بخش اصلی تشکیل شده است که مسیر حرکت انیمه تنها به سمت همین هدف است هرچند انیمه می‌توانست باتوجه به حضور شخصیت‌های مختلفی مانند اسکارت و رابرت داستان فرعی بسیار خوبی را در انیمه بوجود آورد و شخصیت‌ اصلی خود یا شخصیت‌های دیگر را با هم درگیر کند هرچند این اتفاق رخ نمی‌دهد. یکی از اتفاقاتی که باعث سردرگمی مخاطب شده این است که هدف اصلی انیمه کمی گنگ است و توضیحات بسیار کمی در مورد آن برای مخاطب ارائه شده است.

Wallpaper steamboy 3

فرار به سمت ماجراجویی جذاب

پایان گنگ و جذاب

هرچه به پایان انیمه نزدیک‌تر می‌شویم جذابیت بیشتری در داستان انیمه بوجود می‌آید و داستان با سرعت بالا و البته مناسب به سمت پایان ماجراجویی خود نزدیک می‌شود. پایان این انیمه به شکل جذاب و البته گنگی به پایان می‌رسد، تماشای درگیر شدن سه شخصیت اصلی در قسمت‌های انتهایی انیمه بسیار جالب است، هرچند داستان توضیح دقیقی از تاثیرات اتفاقات رخ داده در قسمت پایانی انیمه به مخاطب ارائه نمی‌دهد. این انیمه با داستان جذاب و شخصیت‌های بسیار جالب خود یک ماجراجویی بسیار زیبا را به نمایش گذاشته است.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.