بررسی در جستجوی دوری: خوب اما پیکسار، نه!

25 November 2016 - 18:00

در جست و جوی دوری آخرین اثر استدیوی موفق پیکسار و دنباله‌ای برای محصول سال ۲۰۰۳ آن‌ها، در جست و جوی نموست. در این بررسی خواهیم دید آیا در جست و جوی دوری توانسته دنباله‌ای مناسب برای انیمیشن اول باشد یا خیر؟

  • نام انیمیشن : در جست و جوی دوری
  • سال انتشار : ۲۰۱۶
  • کارگردان : اندرو استانتن (Andrew Stanton)
  • صدا پیشگان:  اِلن دجنرس (Dory)، اِد اونیل (Hank)، کیتلین اولسن (Destiny)، آلبرت بروکس (Marlin)
  • آهنگساز : توماس نیومن

پیکسار را همیشه به داستان لذت‌ بخش، لحظات احساسی و انیماتوری و گرافیک فوق‌العاده‌اش می‌شناسیم. انیمیشن Up «بالا» را بیاد بیاورید؛ ده دقیقه ابتدایی انیمیشن به طرز غیرقابل باوری عالی است. همین ده دقیقه کاری می‌کند که بسیاری از فیلم‌ها یا انیمیشن‌های دیگر آرزو دارند که در بیش از ۲ ساعت بتوانند چنین احساسی را به مخاطبشان القا کنند. یا وال-ای که یک رابطه عاشقانه بین دو ربات را به جذاب‌ترین حالت ممکن نمایش می‌دهد، چیزی که حتی آثار پرنسسی دیزنی هم غبطه‌اش را می‌خورند، با آن گرافیک خیره کننده و بی‌نظیری که هر کسی را محو تماشای خودش کرده است. همین کافیست تا انتظار یک اثر عمیق و خیره‌کننده دیگر را از پیکسار داشته باشیم. باید اعتراف کنم موقعی که شنیدم قرار است دنباله‌ای برای در جست و جوی نمو با محوریت ماهی آبی بامزه‌یمان، دوری ، ساخته شود، کمی نگران شدم. از یک طرف داستان اسباب‌بازی‌های ۳ بود که دنباله‌ای موفق برای قسمت اول این سری بود و از طرفی دیگر ماشین‌های ۲ که چندان در راضی کردن مخاطب خود موفق عمل نکرد و آن پیکساری نبود که همه انتظار داشتند. اما سابقه خوب پیکسار در ساخت شاهکارهایی که معمولا یک سر و گردن بالاتر از دیگر آثار کمپانی‌های غربی است مرا امیدوار کرد که قرار است بار دیگر با مارلین همیشه نگران، دوری سر به هوا(مسابقه‌اش روی عروس‌های دریایی را بیاد بیاورید!) و کلی شخصیت جذاب و جالب جدید همراه شویم تا یک ۲ ساعت لذت‌بخش را تجربه کنیم. در جست و جوی دوری کم و بیش انتظاراتم را برآورده کرد اما دست آخر آن چیزی نبود که بتوانم جزو بهترین آثار پیکسار طبقه‌بندی کنم!

Wall-E-UP

در جست و جوی دوری از یک سال پس از داستان در جست و جوی نمو آغاز می‌شود. حال مارلین، نمو و دوری زندگی آرام و بدون دردسری را سپری می‌کنند اما طی اتفاقی دوری خاطراتی را از والدینش به یاد می‌آورد و همین انگیزه‌ اصلی انیمیشن است که قرار است ما را به دنبال دوری دور تا دور اقیانوس را همراه کند تا او خانواده‌اش را بیابد. اگر در جست و جوی نمو راجب ماهی کوچکی بود که به دنبال شجاعت و ساختن شخصیت خودش بود در جست و جوی دوری درباره ماهی‌ایست که خانواده‌اش را فراموش کرده و در به در به دنبال آن‌ها می‌گردد.

داستان در جست و جوی دوری شباهت بسیاری به در جست و جوی نمو دارد. از شیوه روایت داستان تا زمانبندی اتفاقات مختلف، همه و همه به گونه‌ای هستند که انگار سازندگان این انیمیشن در پیکسار ، نمودار زمانی اثر قبلیشان را جلوی خود قرار داده و با توجه به آن داستان در جست و جوی دوری را ساخته و پرداخته کرده‌اند. تشابه در جست و جوی نمو با این اثر تنها به روند داستان خلاصه نمی‌شود؛ ثانیه به ثانیه در جست و جوی دوری به گونه‌ایست که میتوان کل فیلم را درست به آخر در جست و حوی نمو چسباند و هر دو را به عنوان یک انیمیشن واحد تماشا کرد، بدون آن‌که خللی به پیوستگی هیچ کدام وارد شود. اگر مشکل تکراری بودن را کنار بگذاریم(که الزاما چیز بدی نیست!) در جست و جوی دوری تا حدی می‌تواند شما را راضی کند. صد البته که این اثر به پای شاهکارهای پیکسار مانند Wall-E ، Inside Out یا داستان اسباب بازی‌های ۳ نمی‌رسد اما اگر به عنوان یک اثر مستقل به آن نگاه کنیم و انتظاراتمان را در حد یک شاهکار پیکسار بالا نبریم، در جست و جوی دوری انیمیشن لذت بخش و دلچسبی خواهد بود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد پرداخت شخصیت‌ها است. در جست و جوی دوری چه در نشان دادن شخصیت‌های قدیمی مجموعه و چه در شخصیت‌های جدیدی که در این قسمت با آن‌ها آشنا می‌شویم، بسیار خوب از ظرفیت‌های هر کدام استفاده می‌کند.

finding-dory-charscters

یکی از نکاتی که انیمیشن‌های پیکسار را منحصر به فرد می‌کند وجود مسائلی است که ذهنمان را حداقل برای مدتی به خود مشغول می‌کند(البته اگر برای همیشه در خاطرمان حک نشود!). مثلا در موش سرآشپز ما شاهد این بودیم که در عین حال که هیچ کس برای رمی و لینگویینی شانسی قائل نبود، این دو توانستند با تلاش و اعتماد به یکدیگر به طرز خاصی ناممکن را ممکن کنند. یا در انیمیشن Wall-E که رابطه عاشقانه دو ربات را برایمان به نمایش می‌گذاشت، یاددآور قاطعانه‌ای بود برای اینکه چه می‌شود اگر همچنان به استفاده بی‌رویه از منابع زمین ادامه دهیم و تذکری بود بر سبک زندگی انسان امروز. اما در جست و جوی دوری بیشتر متمایل به صرفا یک انیمیشن لذت بخش بودن است، و نه چیزی بیشتر(توجه کنید که می‌گویم متمایل است به این موضوع، نه اینکه مطلقا یک انیمیشن سطحی است و هیچ نکته تفکر آمیزی ندارد.) ، که البته بیشتر این قسم انیمیشن‌ها را در آثار دیزنی دیده بودیم. البته این نیست که بگوییم پیکسار دارد دنباله‌روی دیزنی می‌شود و Inside Out دلیل محکمی برای این موضوع است، اما به شخصه امیدوارم که پیکسار به خاص بودنش ادامه دهد و با تولید آثار پیکساری(!) ما را سیراب و مشتاق‌تر کند.

dory-and-her-family

یکی از نقاط قوت انیمیشن در جست و جوی دوری صداگذاری جذاب و فوق‌العاده آن است. کافی است تنها اسم صداپیشگان از جلوی دیدگانتان عبور کند تا مشتاق شنیدن هنرنمایی آن‌ها بر روی شخصیت‌های کارتونیمان شوید. وظیفه صداگذاری نقش اصلی داستان، دوری، را مجری و کمدین محبوب ، الن دجنرس (Ellen DeGeneres) بر عهده دارد. شخصی که با اجراهای فوق‌العاده‌اش بر روی صحنه لحظات بی نظیری آفریده (به جز برای کارکنان توییتر!)، این بار هم توانسته به جذابی استند-آپ‌هایش صداگذاری کند. یکی دیگر از نقاط قوت صداگذاری فوق‌العاده در جست و جوی دوری، کار عالی اد انیل (Ed O’Neill) در نقش هنک است که جذابیتی چند برابر به این شخصیت اضافه کرده است. یک نکته جالب راجب صداپیشگان در جست و جوی دوری و در جست و جوی نمو، شخصیت نموست! در انیمیشن اول این مجموعه وظیفه صداپیشگی نمو را الکساندر گولد بر عهده داشته اما در این انیمیشن این کار بر عهده هایدن رولنس است. می‌پرسید چرا؟! هر چه باشد ۱۳ سال از در جست و جوی نمو گذشته و الکساندر گولد ۲۲ ساله دیگر مناسب این نقش نیست! او که سال ۲۰۰۳ تنها ۹ سال داشته، در سال ۲۰۱۶، ۲۲ سال دارد و سنش باعث شد دست اندرکاران در جست و جوی دوری مجبور شوند از صداپیشه دیگری برای شخصیت نمو استفاده کنند.

توماس نیومن، آهنگساز American Beauty(1999) ، Wall-E ، Skyfall (2012) ، Spectre(2015) ، The Shawshank Redemption و بسیاری آثار دیگر آهنگسازی در جست و جوی دوری را انجام داده است. شاید نیومن یک ملودی اصلی نساخته که با شنیدن آن بلافاصله یاد این انیمیشن بیفتید اما موسیقی‌اش لا به لای تار و پود انیمیشن آن‌قدر خوب نفوذ کرده که تصور در جست و جوی دوری بدون آن مشکل است.

hank-finding-dory

هنک فوق‌العاده است!

در پایان باید بگویم در جست و جوی دوری شاهکار نیست اما هنوز هم جذابیت‌های خودش را دارد و تماشای آن خالی از لطف نیست. شاید اعلام ساخته شدن دنباله داستان اسباب‌بازی‌ها و شگفت انگیزان (علی الخصوص داستان اسباب‌بازی‌ها) و مقایسه بعضی از دنباله‌های پیکسار با انیمیشن اصلی آن‌ها کمی ما را بترساند که مبادا آثار آینده آن‌ها کیفیت کافی را نداشته باشند اما نباید یادمان برود که پیکسار، هنوز هم پیکسار است و خلق شگفتی‌های بی‌نظیری از آن‌ها بر میاید که تا به حال کمتر استدیویی توانسته چنین انیمیشن‌هایی بیافریند. باید منتظر ماند و دید آینده برایمان چه ارمغان خواهد آورد.

نظر شما چیست؟ آیا از تماشای در جست و جوی دوری لذت بردید؟ تجربه‌تان را با دیگر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

Save

Save

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Nightkid says:

    اتفاقا من از این بیشتر از نمو خوشم اومد…واقعن انیمیشن قشنگی بود

  • moein says:

    بلاخره یک نقد و بررسی دلنشین و خوب و درست توی سایت دیدم که ضعیف های قبلی رو نداشت …