نقد و بررسی انیمه Whisper of the Heart | پرواز در دنیای رویا‌ها

24 December 2019 - 22:00

Whisper of the Heart انیمه‌ای است در ژانر درام عاشقانه که به کارگردانی یوشیفومی کوندو و بر اساس داستان به نام همین نام به نویسندگی اوی هیراگی در سال ۱۹۹۵ منتشر شده است.

آغاز یک تغییر بزرگ

شروع دوباره زندگی همان برنامه‌های همیشگی، وقتی که دفتری پر از کلمات و داستان‌های مختلف به زندگی معنا می‌بخشد. انیمه داستان خود را با به نمایش گذاشتن خانواده عجیب و جالب شیزوکو آغاز می‌کند و کم‌کم داستان را به سمت شیزوکو و زندگی عجیب او سوق می‌دهد. انیمه در نقطه آغازین خود به بهترین شکل به معرفی دنیا عجیب خود می‌پردازد و آن را به مخاطب معرفی می‌کند. پس از دنیای انیمه داستان تنها تمرکز خود را بر روی شخصیت اصلی خود یعنی شیزوکو می‌گذارد و به نوعی ادامه داستان خود را به دست تقدیر و بر دست شیزوکو می‌گذارد.

کتاب تنها سرگرمیه زندگی

شیزوکو شخصیت اصلی انیمه که تمام داستان برروی تفکرات او به حرکت درمی‌آید. داستان از همان تقطه ابتدایی یک ارتباط کوچکی میان شیزوکو و شخصیت دوم خود سیجی آماساوا به وجود می‌آورد اما خیلی آرام به این نکته می‌پردازد. شیزوکو شخصیتی است که تمام زندگی خود را وقف کتاب خواندن کرده است، این نکته با توجه به خانواده عجیب و پر‌مشغله شیزوکو بسیار جالب است و سردرگمی و استرس در خانواده شیزوکو به شکل بسیار جالبی به نمایش درآمده است. یکی از نکات عجیب درمورد خانواده شیزوکو خواهر او است که با اینکه در صحنه‌های مهمی حضور دارد اما چندان نقش مهمی را ایفا نمی‌کند این درحالی است که داستان تلاش زیادی برای اهمیت دادن به این شخصیت کرده است. مهم‌ترین نکته داستان رابطه بسیار جالب شخصیت شیزوکو و یوکو دوست او است که در برخی از نقاط این انیمه رابطه این دو باعث خلق صحنه‌های بسیار زیبایی شده است. شیزوکو به نوعی راوی داستان محسوب می‌شود و داستان خود را به دست سرنوشت و همچنین به دست شیزوکو سپرده است، اهمیت این نکته را در صحنه‌ای می‌توان یافت که گربه‌ی سرنوشت باعث می‌شود شیزوکو به دنبال او برود و مسیر داستان خود را عوض کند. یکی از نکات عجیب داستان سردرکمی بسیار زیاد شخصیت شیزوکو در داستان است، شیزوکو در هرنقطه‌ به یک سمت حرکت می‌کند هرچند داستان اصلی این شخصیت در یک سوم پایانی این انیمه خلاصه شده است.

wallpaper Whisper of the Heart 1

شیزوکو و عشق به کتابخوانی

ویالون ساز جوان

سیجی شخصیت بسیار جالبی است هرچند داستان می‌توانست استفاده بسیار بهتری را از این شخصیت بکند، اما همین مقدار هم برای داستان کافی است. به طور کلی یک سوم ابتدایی انیمه تفاوت‌های زیادی با بقیه داستان دارد به نوعی که شخصیت سیجی در ابتدای انیمه شخصیت مغروری است که شوخی با دیگران را دوست دارد اما هرچه داستان بیشتر به سمت جلو حرکت می‌کند این اتفاق کمرنگ‌تر می‌شود. سیجی شخصیتی است که جذابیت بسیار زیادی را به داستان انیمه اضافه کرده است و رابطه بوجود آمده میان سیجی و شیزوکو به مقدار بسیار زیادی جذاب است و با گذشت زمان هم جذاب‌تر می‌شود. سیجی نقش‌های مختلفی را در داستان ایفا می‌کند اما مهم ‌ترین نقش او در داستان بیدار کردن شخصیت شیزوکو و آماده کردن این شخصیت برای آینده خود است، هرچند داستان با توجه به پایانی که به نمایش می‌گذارد روش چندان جالبی برای تکامل دادن به شخصیت شیزوکو را به نمایش نگذاشته است. سی‌جی شخصیت مکمل بسیار جالبی است و به خوبی هم نقش خود را در داستان ایفا کرده است.

دوستان و همکلاسی‌ها

یوکو یکی از اصلی‌ترین شخصیت‌های انیمه است و شخصیت خجالتی یوکو و رابطه او با شخصیت شیزوکو بسیار جالب است و همین موضوع داستانی را در دنیای انیمه بوجود می‌آورد که البته هیچ استفاده جالبی از آن در داستان نمی‌شود و همین موضوع باعث شده است که دقایق زیادی از انیمه بی استفاده به نظر برسد. داستان با وارد کردن سوگیمورا ،داستان بسیار جالبی را بوجود می‌آورد و حتی داستان پیچش بسیار جالبی را هم در این داستان بوجود آمده وارد کرده است اما داستان خیلی سریع از این موضوع دل می‌کند و به نوعی آن را در خاطرات دنیای خود رها می‌کند. داستان فرصت بسیار جالبی برای ایجاد رابطه میان یوکو و سوگیمورا دارد، اما اینکار را انجام نمی‌دهد که البته با توجه به حرکت داستان به سمت هدف اصلی خود و رها کردن اتفاقات گذشته عاقلانه به نظر می‌رسد. داستان این انیمه شخصیت‌های زیادی را مخصوصا در مدرسه شیزوکو وارد کرده است، اما بقیه شخصیت‌ها تنها برای پیش بردن داستان و یا حتی یک صحنه کوچک کمدی وارد انیمه کرده است.

Whisper of the Heart wallpaper 2

دوستی جالب شیزوکو و یوکو

داستانی برای یافتن استعداد

داستان این انیمه روش بسیار جالبی را برای رسیدن به هدف اصلی خود انتخاب کرده است. داستان اصلی این انیمه مربوط به تکامل شخصیت شیزوکو وچگونگی رسیدن او به هدف اصلی‌اش است که تمامی نکات گفته شده در بالا تنها نکاتی هستند که داستان برای رسیدن این شخصیت به هدف خود بوجود آورده است. یک سوم پایانی انیمه نقطه‌ای است که داستان از هدف اصلی خود رونمایی می‌کند و شیزوکو را به مرحله نهایی از داستان پر پیچ و خم خود می‌رساند. روند حرکتی داستان این انیمه از نکته بسیار جالبی برخوردار است و البته این نکته علاوه بر جذابیت‌هایی که به انیمه اضافه کرده است باعث شده است که شخصیت‌هایی مانند یوکو را در داستان کمی بی‌اهمیت جلوه دهد. یکی از عجیب‌ترین نکات این انیمه رابطه سوگیمورا و شیزوکو است، با اینکه داستان خیلی سریع از این موضوع می‌گذرد اما پنهان بودن تمامی نکات درمورد این موضوع کمی عجیب است زیرا داستان حتی به رابطه میان یوکو و سوگیمورا هم نیز نمی‌پردازد و همین موضوع باعث شده است که این اتفاق کمی بی معنی شود. شیرو نیشی یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های انیمه است، با اینکه این شخصیت حضور چندان پررنگی را در داستان ندارد اما مانند آن دسته از شخصیت‌های عجیبی است که تنها برای سر و سامان دادن به داستان انیمه وارد داستان می‌شوند که این شخصیت هم به خوبی از این پس این موضوع برآمده است‌. داستان این انیمه راه بسیار پر پیچ و خمی را برای تکامل شخصیت شیزوکو انتخاب می‌کند، اما در به نمایش در آوردن هدف خود کاملا موفق است.

Whisper of the Heart wallpaper 3

برخی از صحنه های انیمه بسیار جذاب است

پایانی برای شروع زندگی جدید

هرچه به پایان این انیمه نزدیک‌تر می‌شویم داستان اصلی انیمه بیشتر مشخص می‌شود هرچند بخش پایانی این انیمه جذابیت بسیار زیادی را به داستان اضافه می‌کند. داستان با استفاده از شخصیت‌هایی مانند خانواده شیزوکو و البته حضور بسیار پررنگ شیرو نیشی صحنه پایانی انیمه را به بهترین شکل ممکن برای به نمایش در آمدن آماده می‌کنند هرچند پایان این انیمه کمی غیر منتظره و شاید حتی بیش از حد شیرین به نظر می‌آید، اما با تمامی این اوصاف این انیمه به خوبی داستان عجیب خود را در بخش پایانی کار خود به اتمام می‌رساند. این انیمه با حضور شخصیت‌های بسیار جذاب آن داستان بسیار جالب و عجیبی را بوجود آورده است که تماشای آن حس بسیار جالبی را به مخاطب خود می‌افزاید.

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.