نقد و بررسی انیمه Grand Blue | کمدی به سبک انیمه

31 December 2019 - 22:00

Grand Blue انیمه‌ای است در ژانر کمدی که به کارگردانی و نویسندگی شینجی تاکاماتسو در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است، همچنین مانگایی از این انیمه به نویسندگی کنجی اینوی در سال ۲۰۱۴ منتشر شده است.

شروع یک زندگی جدید

شهری زیبا در کنار دریا، و ایوری جوان که برای شروع زندگی جدید خود در دوره دانشجویی به شهر ایزو می‌رود. داستان معرفی بسیار خوبی از زندگی ایوری را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد، اما پس از گذشت دقایقی کوتاه از داستان، انیمه دنیای دیوانه‌وار خود را برای مخاطب و شخصیت اصلی خود رونمایی می‌کند. از همان نقطه ابتدایی داستان این انیمه کار خود را با صحنه‌های کمدی خود آغاز می‌کند و درواقع نشان می‌دهد که با جسارت زیادی به سمت صحنه‌های کمدی خود می‌رود. در نقطه آغازین داستان این انیمه نوع و سبک کمدی‌ خود را برای مخاطب مشخص می‌کند با اینکه این سبک از کمدی شاید برای تمامی مخطبان جالب به نظر نرسد، اما داستان با ریسک پذیری خود به سمت صحنه‌های کمدی دیوانه وار خود می‌رود که البته در این کار هم موفق است.

wallpaper grand blue2

فکر های احمقانه و طنز ایوری و کوهی

ایوری و کوهی در رویای لذت از دوران جوانی

ایوری از هر لحاظ شخصیت اصلی این انیمه به شمار می‌آید و می‌توان گفت چرخ داستان به دست ایوری در حال چرخیدن است اما نکته اصلی که درمورد شخصیت ایوری بسیار جالب است انعطاف پذیری او است که داستان شخصیتی را بوجود آورده که می‌تواند در هر بخشی از این شخصیت استفاده کند. ایوری دقیقا شخصیتی دارد که برای داستانی کمدی همانند این انیمه بهترین استفاده را داشته باشد، هم ترسو و هم خجالتی و هم شوخ طبع و حتی منحرف، همین نکات درمورد شخصیت ایوری باعث شده است که این شخصیت در تمامی دقایق این انیمه حضور داشته باشد و به نوعی یک پیش فرض ثابت به نام ایوری در تمامی قسمت‌های این انیمه وجود دارد. ایوری به خوبی صحنه‌های کمدی این انیمه را هدایت می‌کند، شاید ایوری در تمامی صحنه‌های کمدی نقش نداشته باشد، اما در تعداد بسیار زیادی از آن‌ها شوخ طبعی داستان گریبان گیر این شخصیت می‌شود و ایوری به قدری انعطاف پذیر است که طنز این صحنه‌ها را حفظ و یا حتی دو چندان کند. داستان اصلی این انیمه به سمت ایوری و زندگی نوجوانی او برمی‌گردد هرچند داستان از زندگی ایوری هم برای خنداندن مخاطب خود استفاده کرده است. کوهی یکی از شخصیت‌هایی است که به بهترین شکل ممکن نقش شخصیت مکمل را ایفا کرده است، شاید کوهی شخصیتی نباشد که مخاطب بتواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند و حتی جذابیت چندان خاصی داشته باشد، اما رابطه بسیار عجیبی که میان او و ایوری از قسمت ابتدایی داستان اتفاق می‌افتد بسیار جالب است. کوهی شخصیتی است که به تنهایی توانایی خلق صحنه‌های کمدی داستان را ندارد اما وقتی این شخصیت را در کنار ایوری قرار دهیم قطعا صحنه‌ای را بوجود می‌آورد که باعث لبخند زدن مخاطب بشود. به طور کلی شخصیت کوهی مکمل بسیار خوبی است، اما از داستان خاصی پیروی نمی‌کند که بتواند جذابیت خاصی را در انیمه از خود به نمایش بگذارد.

زندگی با صاحبان گرند بلو

چیسا یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های این انیمه است و داستان از این شخصیت استفاده بسیار خوبی برای متفاوت کردن صحنه‌های کمدی خود داشته است. رابطه بسیار عجیب و جذابی که میان شخصیت سرد و گاهی بی احساس چیسا با ایوری بوجود آمده است به قدری جالب است که داستان از نقطه آغاز تا نقطه پایان کار خود از این رابطه دست نمی‌کشد و در صحنه‌های کمدی و گاهی اوقات برای پیشروی در داستان از آن استفاده می‌کند هرچند داستان از این رابطه فقط به بخش کمدی آن اهمیت داده است در حالی که می‌توانست با پیشروی در آن نکات جالب‌تری را در داستان بوجود آورد. ناناکا جزو شخصیت‌هایی است که تاثیر چندان زیادی در داستان و حتی شاید صحنه‌های کمدی نداشته باشد هرچند حضور او در داستان و شناختی که در ابتدای انیمه از شخصیت ناناکا به مخاطب ارائه می‌شود دنیای عجیب غریب این انیمه را به بهترین شکل ممکن به نمایش می‌گذارد. آزوسا مانند تمامی شخصیت‌های فرعی دیگر این انیمه تنها برای پیچش دادن به بخش کمدی این انیمه به داستان اضافه شده‌اند که البته شخصیت آزوسا شاخ و برگ زیادی به صحنه‌های کمدی بزرگسالانه این انیمه می‌دهد. به طور کلی به غیر از شخصیت چیسا شخصیت‌های فرعی دیگر این انیمه نقش چندان زیادی در پیشروی داستان ندارند و پارادوکسی که میان شخصیت چیسا و ایوری وجود دارد رابطه میان ‌آن‌ها را هم به صحنه‌های کمدی تبدیل کرده است.

wallpaper grand blue 3

صحنه های غواصی انیمه زیبا به تصویر کشیده شده است

دوستان و مربی‌های خوش‌گذران

توکیتا و کوتوبوکی دو شخصیتی هستند که آتش بازی‌ صحنه‌های کمدی انیمه را آغاز می‌کنند و درواقع این دو شخصیت مهد اصلی صحنه‌های کمدی این انیمه به شمار می‌آیند. به غیر از رفتار بسیار عجیب غریب و جالبی که این دو شخصیت در انیمه دارند یکی از ابزار‌های مهم برای پیشروی داستان از این دو شخصیت استفاده شده است البته داستان احتیاجی برای ساخت شخصیت‌های پیچیده برای پیشروی در داستان خود نداشته است و دقیقا دو شخصیت توکیتا و کوتوبوکی شخصیت‌هایی هستند که با رفتار عجیب و طنز خود جذابیت خوبی را به انیمه اضافه کرده‌اند. در برخی از قسمت‌های این انیمه شخصیت‌های جدیدی وارد داستان می‌شوند که با توجه به مسیر داستان شخصیت‌هایی مانند همکلاسی‌های  ایوری وارد قسمتی از انیمه می‌شوند، به طور کلی سطح کمدی این انیمه تغییر نمی‌کند، اما شخصیت‌های مهمانی که برای یک یا دو قسمت وارد داستان می‌شوند جذابیت چندان خاصی ندارند. آینا یکی از شخصیت‌هایی است که ورود او به داستان و شخصیت خجالتی او در ابتدا جذابیت خاصی را به انیمه اضافه می‌کند، اما پس از گذشت چند قسمت جذابیت این شخصیت از بین می‌رود و حتی داستان به شکلی شخصیت آینا را وارد داستان و با شخصیت ایوری درگیر می‌کند که به نظر می‌رسد نقشه‌های مختلفی برای ادامه ماجراجویی خود کشیده باشد، اما پس از گذشت چند قسمت تمامی جذابیت‌های این شخصیت کم می‌شود.

داستان دنیایی زیبا در درون اقیانوس‌ها

با اینکه هدف اصلی این انیمه کمدی بودن آن است، اما از پیش زمینه جالبی تشکیل شده است و همین موضوع کمدی بودن انیمه باعث شده است که موضوعی مانند غواصی کردن که بسیار سلیقه‌ای است نیز برای مخاطب جذاب شود و  داستان از یک موضوع شاید نه چندان جذاب برای تمامی مخاطبان انیمه بسیار جالبی ساخته است. بیشتر بخش‌های کمدی این انیمه را موضوعات بزرگ‌سالانه تشکیل داده است ،اما صحنه‌های کمدی در انیمه وجود دارد که باعث لبخند زدن مخاطبانی شود که طرفدار این سبک از کمدی نباشند. به طور کلی در برخی از نقاط انیمه بخش کمدی داستان به نقدار بسیار زیادی دچار انحراف می‌شود و شاید تعداد صحنه‌های انگشت شماری در انیمه وجود داشته باشد که به نظر مخاطب برسد که داستان در این بخش از کمدی خود کمی زیاده‌روی کرده است. داستان اصلی این انیمه درمورد خوشگذرانی دوستانی است که فضای بسیار عجیب و جالی را درون انیمه به وجود آورده‌اند و داستان با صحنه‌های کمدی خود جذابیت بسیار زیادی به دوران جوانی ایوری و دوستانش پرداخته است.

Grand Blue wallpaper 1

صحنه های کمدی از طراحی و دیالوگ های جالبی برخوردار است

کمدی کمدی و پایان

جسارت داستان در خلق صحنه‌های کندی خود بسیار جالب است با وجود اینکه داستان به سمت پایان کار خود نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود این انیمه هیچ استرسی برای به سرانجام رساندن اتفاقات درون داستان خود ندارد و به شوخی‌های خود در درون داستان ادامه‌ می‌دهد، هرچند همین موضوع باعث شده است که پایان این انیمه به عنوان یک داستان چندان جالب به نظر نرسد و هیچ جذابیت خاصی را در داستان آن برای مخاطب به نمایش نگذارد، اما هرگاه اسم این انیمه به ذهن مخاطب برسد قطعا به خاطر صحنه‌های کمدی آن لبخند می‌زند.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.