گیشه | ماراتن سخت «زیر نظر» و «مطرب» را پرستویی از عطاران برد

3 January 2020 - 10:30

فروش سینماها در هفته‌ای که گذشت نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت و به نظر می‎‎‎رسد سرمایی که از ابتدای زمستان به تن گیشه نشسته است با دو فیلم کمدی جدید هم آب نشده است.

اتفاق مهم هفته گذشته اعلام اسامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش نگاه نوی جشنواره فیلم فجر بود. فیلم‌هایی که حاصل اولین تجربه کارگردانی سینمایی کارگردان‌هایشان هستند و اسامی آن را در یک شامگاه زمستانی محمدعلی کشاورز روایت کرد تا جشنواره سی‌وهشتم را بیش از پیش به فاز اجرایی نزدیک کند. اعلام این اسامی البته مثل سال‌های قبل با حاشیه‌هایی هم همراه بود که موضوع مورد بحث این گزارش نیست و پیش از این مفصل درباره آن نوشته‌ایم.

بحث دیگری که در محافل سینمایی مطرح شد اکران فیلم‌ها و چیدمان جدول اکران بود. موضوعی که همیشه یکی از مسائل چالش برانگیز سینمای ایران بوده است. سینمایی که حالا بسیار تجاری‌تر از قبل پیش می‌رود و با شرایط اقتصادی موجود اکران ضعیف برای یک فیلم می‌تواند سرمایه‌گذار یا تهیه‌کننده مستقل آن را با خسران بسیاری روبه‌رو کند. این که چه فیلمی چه زمانی اکران شود و چه تعداد سالن از این سالن‌های محدود سینما در سراسر کشور را در اختیار داشته باشد معادله‌ای است که اغلب درباره آن بحث و جنجال به وجود می‌آید. سینمادار به پر شدن سالنش فکر می‌کند و سینماگر درخواست سالن‌های هرچه بیشتر دارد برای اینکه بتواند فیلمش را عرضه کند تا مخاطب برای دیدنش به سینما بیاید.

در هفته گذشته اما گفته شد در جمعی از سینماداران و دفاتر پخش با حضور نماینده‌ای از سازمان سینمایی به این نتیجه رسیده‌اند که سرگروهی سینماها حذف شود و جدول اکران فیلم‌ها با قرعه‌کشی تنظیم شود. نکته‌ای که تهیه‌کننده باسابقه‌ای مثل غلامرضا موسوی با آن مخالف است و درباره‌اش می‌گوید: «چنین کاری را منطقی و درست نمی‌دانم. سینما در دنیا در یک شرایط رقابتی قرار دارد. قاعدتاً سیستم رقابتی دقیقی باید عملی بشود و راه‌های متعددی هم که دیگران دنبال می‌کنند عموماً نتایج مثبتی را به بار نمی‌آورد.» با این اتفاقات اما باید دید در نهایت نتیجه هم‌فکری سازمان سینمایی با سینماداران برای حل مشکل اکران چه خواهد شد و آیا برآیند این جلسات می‌تواند بار معضل همیشگی اکران را از دوش سینمای ایران بردارد یا خیر.

«مطرب» مویی «زیر نظر» را رد کرد!

فیلم «مطرب» حالا دیگر بیش از ده هفته است که روی پرده سینماهای کشور در حال اکران است و در تمام این ده هفته هم بدون رقیب صدرنشین جدول فروش بوده است. از هفته گذشته اما «زیر نظر» ساخته مجید صالحی اکران شد. فیلمی کمدی که امیر جعفری و رضا عطاران بازیگران آن هستند. زوج جدیدی که هر کدام پیش از این در چندین فیلم کمدی گاها پرفروش ایفای نقش کرده‌اند و حالا این‌بار در روایت یک سوژه ساده، مردی که در نبود همسرش دوستش را به خانه دعوت می‌کند و توی دردسر بزرگی می‌افتد، روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند.

«زیر نظر» و «مطرب» این هفته رقابت تنگاتنگی در صدر جدول فروش داشتند اما در نهایت باز هم این پرویز پرستویی و همکارانش بودند که از این میدان برنده بیرون آمدند. آخرین ساخته مصطفی کیایی که این روزها مشغول ساخت سریال «هم‌گناه» برای شبکه نمایش خانگی است هفته گذشته بیش از ۱۷۵هزار نفر مخاطب داشت و فروشی نزدیک به یک میلیارد و ۸۵۰میلیون تومان را تجربه کرد. «زیر نظر» هم با حدود ۱۳۷هزار نفر مخاطب فروش بیش از یک میلیارد و ۶۶۰میلیون تومانی را در هفته اول اکران به گیشه سینماها افزود.

میانه جدول رقابت درام و کمدی با کودک و نوجوان

رقابت «جان‌دار» و «چشم و گوش بسته» برای رتبه سوم جدول فروش هم رقابت داغی بود. فیلم «چشم و گوش بسته» که سومین کمدی جدول فروش است حدود ۵۸۰میلیون تومان فروش داشت و «جان‌دار» پرستاره هم نزدیک به ۴۷۰میلیون تومان در یک هفته فروخت.

«بنیامین» و «منطقه پرواز ممنوع» دو فیلم ژانر کودک و نوجوان جدول فروش سینماها هم این هفته هم مانند هفته‌های گذشته به فروش آهسته و پیوسته خود ادامه دادند و هر کدام بیش از ۳۰۰میلیون تومان به رقم فروش گیشه سینماها اضافه کردند.

«جهان با من برقص» تازه‌نفس و پرفروش

سروش صحت حالا اولین تجربه کارگردانی‌اش در سینما را روی پرده دارد. فیلمی که هفته گذشته وقتی مهمان شب یلدای برنامه «دورهمی» بود از اضطرابش برای اکران و برخورد مخاطبان با این فیلم گفت. علی مصفا، پژمان جمشیدی، جواد عزتی، هانیه توسلی و … بازیگران این فیلم سینمایی هستند که فضای یک جشن تولد دوستانه را روایت می‌کند. تولدی که متفاوت است چون آخرین جشن تولد یکی از این گروه دوستان است.

فیلم سروش صحت از چهارشنبه اکران شد و بیش از ۸۱۰۰نفر در طول کمتر از دو روز به تماشای آن نشستند و حدود ۱۰۸میلیون و ۸۴۵هزارتومان فروش داشت که هرچند افتتاحیه پرفروشی برای یک فیلم محسوب نمی‌شود اما می‌توان آن را استقبال خوبی دانست و باید دید در هفته‌های آینده جواد عزتی و همکارانش می‌توانند مخاطبان بیشتری را به سینماها بکشانند و آنها را برای اینکه برای «جهان با من برقص» تبلیغ چهره به چهره داشته باشند مجاب کنند یا خیر.

سرمای زمستان به تن سینما نشست

میزان فروش سینماها در هفته‌ای که گذشت تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشت و به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فصل امتحانات دانشگاهها و پس از آن آغاز سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر و داغ شدن تنور این رویداد مهم در هفته‌های آینده هم با کاهش روبه‌رو شود. البته اکران دو فیلم  «زیر نظر» و «جهان با من برقص» شاید تا حدودی بتواند از ریزش مخاطب در این چند هفته جلوگیری کند و به بهبود رقم فروش سالیانه کمک کند.

هفته گذشته رقم کل فروش سینماهای کشور ۵ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان و تعداد مخاطبانش ۵۵۹ هزار ۷۳۱نفر بوده است. این رقم نسبت به هفته گذشته تقریبا ۲۰۰میلیون تومان افزایش داشته است.

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.