نقد و بررسی انیمه Batman Ninja | مرد خفاشی به سبک ژاپنی

21 January 2020 - 22:00

Batman Ninja انیمه‌ای است در ژانر اکشن که به کارگردانی جونپی میزوساکی و نویسندگی لئو چو در سال ۲۰۱۸ منتشر شده است.

شروع بازگشت به دوران باستان

شروع داستان بسیار جالب است، درگیری همیشگی بتمن با دشمنان شهر گاتهام و اتفاق غیر منتظره‌ای که تمام داستان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. شروع انیمه درواقع نوید یک تفاوت است، تفاوتی که نشان می‌دهد داستانی که این بار قرار است از شوالیه تاریکی به نمایش گذاشته شود تغییراتی دارد که می‌تواند کانلا این داستان را از بقیه داستان‌های بتمن متمایز کند، اما سوالی که در همان ابتدای انیمه ذهن مخاطب را درگیر خود می‌کند این است که آیا این انیمه می‌تواند با ابزاری که برای داستان خود در نظر گرفته است به شکل خوبی استفاده کند یا نه؟ با اینکه داستان به شکل بسیار جالبی به تفاوت داستان خود را به نمایش می‌گذارد، اما باید در ادامه راه هم این جذابیت را حفظ کند که یکی از مهم‌ترین چالش‌های آن شخصیت‌هایی است که درون داستان قرار دارند.

شوالیه تاریکی در قالب یک نینجا

مانند تمامی داستان‌های دیگر بتمن شخصیت اصلی انیمه است، اما نکته مهمی که این انیمه درمورد این شخصیت بوجود آورده است این است که سعی کرده است این شخصیت را تنها در قالب یک مبارز و تنها در صحنه‌های مبارزاتی است که بتمن همان ابهت بتمن را حفظ می‌کند و در خیلی از صحنه‌های دیگر بتمن آن کارآگاه باهوشی که همیشه یک قدم جلوتر از دشمنانش است نیست و تعداد دفعات زیادی نیز پیش می‌آید که بتمن از دشمنان خود گول می‌خورد و این نکته کمی بتمن را ضعیف جلوه می‌دهد. یکی از جالب‌ترین صحنه‌های این ملاقات بتمن و جوکر دگرگون شده است که این انیمه به شکل متفاوتی هم این صحنه را به تصویر کشیده است که این صحنه کاملا تصویر به یاد ماندنی را از انیمه به نمایش می‌گذارد هرچند در این صحنه هم بتمن کمی بیخیال به نظر می‌رسد. داستان این انیمه یک تکامل نصف و نیمه از شخصیت بتمن به نمایش می‌گذارد که البته این تکامل بسیار جذاب است و یک بتمن بسیار جذاب را در بخش پایانی خود به تصویر می‌کشد. داستان این انیمه یک بتمن متفاوت را به تصویر می‌کشد اما با کم و کاستی‌های کوچکی در این شخصیت ایجاد کرده است همچنان یک بتمن را در داستان خود به نمایش گذاشته است.

wallpaper batman ninja1

شوالیه تاریکی به سبک نینجا

گوریل نابغه که زمان را دگرگون کرد

گوریلا گراد شخصیت بسیار مهمی در انیمه است و این شخصیت اصلی‌ترین پایه گذار داستان این انیمه به شمار می‌رود و همین موضوع هم باعث شده است که این انیمه حساب ویژه بر روی این شخصیت باز کند و در قسمت‌های مختلفی از داستان گوریلا گراد را به عنوان یک وسیله برای وارد کردن شوک به داستان وارد دنیای خود کند. گوریلا گراد شخصیت بسیار‌مرموز و باهوشی است که غرور و تکبر او باعث شده است که به سمت هدف بسیار بزرگی حرکت کند هدفی که شخصیت بتمن را کاملا به دردسر می‌اندازد ،اما با وجود شخصیتی مانند جوکر در داستان گوریلا نمی‌تواند آن اهمیت خود را تا پایان داستان حفظ کند و داستان با شخصیت گوریلا که به شکل بسبار ساده‌ای هم طراحی شده است توانسته است که جذابیت خوبی را به این انیمه اضافه کند.

دلقک دوست داشتنی در ژاپن باستان

در تمامی داستان‌ها بتمن شخصیت اصلی به شمار می‌رود، اما مهم‌ترین نکته داستان‌های این شخصیت دشمن اصلی بتمن یعنی جوکر است که جذابیت را وارد داستان‌های شوالیه تاریکی می‌کند. بتمن در هر داستانی همیشه بتمن است اما مخاطب عاشق چالش‌ها و جذابیت‌هایی است که شخصیت جوکر با شخصیت دیوانه‌وار خود وارد داستان می‌کند و این انیمه هم از این موضوع مستثنی نیست. با انیکه گوریلا گراد در ابتدا مهم‌ترین دشمن بتمن به شمار می‌رود، اما جوکر به شکل بسیار جالبی داستان را با خنده‌های دیوانه وار خود تصاحب می‌کند و دوباره یک بتمن و جوکر این بار در قالب ژاپنی به نمایش می‌گذارد. شخصیت جوکر در این انیمه بسیار کلاسیک است و دقیقا جوکری است که در انیمیشن‌های بتمن حضور دارد و دیالوگ‌های کمدی و هدف او دقیقا همان جوکر کلاسیک در انیمه‌ها است و این انیمه سعی کرده است از همان جوکر همیشگی در قالب داستانی جدید خود استفاده کند که البته بسیار قابل قبول هم عمل کرده است. جوکر شخصیتی است که داستان این انیمه را سرگرم می‌کند و اجازه از بین رفتن هیجان انیمه را با حضور خود به انیمه نمی‌دهد. داستان با تفاوتی که در نمایش داستان بتمن در انیمه بوجود آورده است ریسک بزرگی می‌کند، اما همیشه یک جوکر احتیاج است تا جذابیت را به داستان اضافه کند.

wallpaper batman ninja2

بازگشت دلقک دوست داشتنی

شخصیت‌های فرعی بزرگ و کوچک

شخصیت‌های فرعی در این انیمه بسیار زیاد هستند، فراوانی این شخصیت‌ها را در نقطه‌ای می‌توان فهمید که داستان توانایی اهمیت بخشیدن به شخصیت‌هایی مانند دو‌چهره و پنگوئن را ندارد و این شخصیت‌ها را تنها برای آخر داستان نگه می‌دارد هرچند شخصیت‌های دیگری مانند رابین و رد رابین… هستند که تنها برای همراهی داستان در صحنه‌های اکشن وارد داستان شده‌اند. مهم‌ترین شخصیت فرعی این انیمه زن گربه‌ای است که در بخش‌های ابتدایی داستان هم نیز نقش بسیار پررنگی را در داستان ایفا می‌کند، اما داستان می‌توانست با توجه به شخصیت زن گربه‌ای که تنها به دنبال منافع خودش است جذابیت بسیار زیادی را در داستان انیمه ایجاد کند و دوباره این شخصیت را به عرصه داستان بازگرداند، اما این انیمه به قدری با جنگ بین جوکر و بتمن درگیر شده است که نه تنها این شخصیت بلکه خیلی از شخصیت‌های دیگر مانند هارلی کویین و شخصیت‌های نام برده شده استفاده چندان زیادی نمی‌کند و تنها برای دادن رنگ و لعاب به داستان انیمه اضافه شده‌اند. بین دیگر شخصیت منفی و البته فرعی داستان است که حضور بسیار کوتاهی را در داستان ایفا می‌کند اما بین تمامی شخصیت‌های فرعی شخصیت ایان شخصیتی است بیشترین ضرر را در داستان می‌کند و داستان با وارد کردن این شخصیت جدید به داستان کار بزرگی را نمی‌تواند انجام دهد.

داستان شوالیه تاریکی در ژاپن

داستان این انیمه از قالب بندی خوبی تشکیل شده است و موضوع بسیار خوبی را هم پیروی می‌کند و همین نکات برای ارائه یک داستان جالب از بتمن کافی است زیرا جوکر و بتمن زحمت بقیه کار‌های داستان را می‌کشند و به تنهایی به داستان این انیمه جذابیت لازم را وارد می‌کنند. داستان این انیمه شوک‌های بسیار جالبی را در درون دنیای خود بوجود می‌آورد هرچند نحوه بوجود آوردن این شوک‌ها جالب نیست، اما جذابیت خوبی را به داستان وارد می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نکات داستان‌های بتمن مبارزات آن است که این انیمه با توجه به سبک متفاوت خود خلاقیت‌های بسیار جالبی را به وجود آورده است و یک مبارزات انیمه‌ای جالب از بتمن را برای مخاطب به نمایش در آورده است . با اینکه داستان روایت قابل قبولی دارد، اما کمی آشفته عمل می‌کند و با توجه به مدت زمان انیمه کمی شلوغ و سردرگم به موضوعات خود می‌پردازد. داستان این انیمه با قالب بسیار جالبی شروع به کار می‌کند، شاید روایت داستان قابل قبول و یا به شکلی باشد که بتوان سرگرم آن شد، اما به طور کلی داستان غنی نیست و تنها به داستان همیشگی مبارزه بتمن و دشمنانش می‌پردازد و پیچش چندان خاصی در داستان وجود ندارد.

wallpaper batman ninja3

مبارزه بین دو دشمن قدیمی

پایان یک نینجا‌ی تاریک

پابان ابن انیمه کاملا قابل پیشبینی است اما این نکته‌ای نیست که جذابیت نقطه پایانی این انیمه را از بین ببرد و مبارزه بسیار جالب و جذاب بین بتمن و جوکر بسیار زیبا و به یاد ماندنی ایت و جزو محدود صحنه‌هایی از این انیمه است که در ذهن مخاطب حکاکی می‌شود و دقیقا همان چیزی است که انتظار می‌رود. این انیمه یک داستانی با قالب بندی متفاوت از دنیای بتمن را به نمایش می‌گذارد که با توجه به شخصیت‌های خود نمایش قابل قبول اما نه چندان خوب را به نمایش گذاشته است.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.