رابرت ردفورد قصد دارد از بازیگری کناره‌گیری کند

13 November 2016 - 11:00

رابرت ردفورد (Robert Redford) سابقه‌ی بازیگری درخشانی دارد و در میان طرفداران کتاب‌های مصور و فیلم‌های ابرقهرمانی برای بازی در نقش الکساندر پیرس (Alexander Pierce) در فیلم  Captain America: The Winter Soldier «کاپیتان امریکا: سرباز زمستان» به عنوان عضوی از هایدرا (Hydra) شناخته شده است. رابرت ردفورد برای اولین بار سال ۱۹۶۰ میلادی بر روی پرده‌ی نقره‌ای سینما حاضر شد و در این بازه‌ی حدوداً شصت ساله توانسته است یک جایزه‌ی اسکار کسب کند و فستیوال فیلم ساندنس (Sundance Film Festival) را تاسیس کند. در این بازه بلند ردفورد نقش‌های به یاد ماندنی زیادی داشته است که بعضی از آن‌ها عبارت هستند از: شخصیت ساندنس کید (The Sundance Kid) در فیلم Butch Cassidy And The Sundance Kid «بوچ کسیدی و ساندنس کید»، Johnny Hooker (جانی هوکر) در فیلم The Sting «نیش» و Denys Finch Hatton «دنیس فینچ هاتون» در فیلم Out Of Africa «خارج از آفریقا». در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید.

این سابقه کاری درخشان در حدوداً شصت شکل گرفته است و به نظر می‌رسد که ردفورد قصد دارد از کار جلوی دوربین کناره‌گیری کند. در مصاحبه‌ای با پسر خودش دیلان برای مرکز هنرهای واکر (Walker Arts Centre) ردفورد فاش کرد که قصد دارد بعد از اتمام دو فیلم دیگر از بازیگری کناره‌گیری کند. فیلم Our Souls at Night «روح ما در شب» یکی از این دو فیلم است که یک درام عاشقانه بر اساس کتاب کنت هاروف (Kent Haruf) است و در آن ردفورد برای بار دیگر با جین فوندا هم بازی می‌شود. فیلم دیگر اثری سبک‌ و آسانتر به نام Old Man with a Gun «پیرمرد با تفنگ» است که کارگردان فیلم Pete’s Dragon «اژدهای پیت»، دیوید لوری (David Lowery)، وظیفه‌ی ساخت آن را بر عهده دارد و کیسی افلک (Casey Affleck) به همراه سیسی اسپاسک (Sissey Spacek) نیز در آن بازی می‌کند. این پاسخ در جوب سوالی بود که درباره‌ی علاقه‌ی رابرت ردفورد به دوباره نقاشی کشیدن پریسیده شده بود و حتی پسر او، دیلان، را نیز از شنیدن آن بسیار شکه شد.

بله، خیلی زیاد … به خصوص این اواخر؛ چون دارم از بازیگری خسته می‌شوم. من آدم صبوری نیستم و برای همین برایم سخت است که یک جا بنشینم و یک صحنه را چندین بار بازی کنم. در این دوره از زندگیم که هشتاد سال سن دارم نقاشی کشیدن بیشتر من را راضی می‌کند و دلیلش این است که به کسی واسبته نیستم. من همین طوری بودم و همیشه اینگونه خواهم ماند و الآن  هم ذهنم درگیر همین موضوع است. به همین خاطر فکر می‌کنم که دیگر زیاد بازی نخواهم کرد و به فکر کشیدن نقاشی هستم.

robert-redford-and-paul-newman-in-butch-cassidy-and-the-sundance-kid

البته با وجود اینکه ردفورد به اندازه دهه‌ی هفتاد میلادی در این چند سال اخیر فعال نبوده است، وی در فیلم All Is Lost «همه چیز از دست رفت» و بازسازی دیزنی از فیلم Pete’s Dragon «اژدهای پیت» حضور خیلی خوبی و پررنگی داشت. دیگر نقش‌هایی که او در چند سال اخبر بر عهده داشته است خیلی به نقش‌های او در سال‌های گذشته شباهت داشتند. بازی در نقش شخصیت دن ردر (Dan Rather) باعث شد که ردفورد بفهمد رساناها به چه اندازه نسبت به زمانی که دو خبرنگار افسانه‌ای به نام‌های وودوارد (Woodward) و برنشتاین (Bernstein) کار می‌کردند عوض شده‌اند؛ در همان دوره بود که رابرت ردفورد در فیلم All The President’s Men «همه مردان رئیس جمهور» بازی کرده بود. بازی در نقش الکساندر پیرس به عنوان عضوی از هایدرا نیز ما را به یاد سینمای دهه‌ی هفتاد می‌اندازد که در آن دوره ردفورد به خوبی در فیلم Three Days Of The Condor «سه روز کندور» بازی کرده بود. با توجه به سن بالایی که ردفورد دارد عجبی به نظر نمی‌رسد که بخواهد از این شغل طاقت فرسا فاصله گیرد.

این موضوع به معنی پایان رابطه‌ی رابرت ردفورد با سینما نیست و توضیح داد که در کنار کشیدن نقاشی او علاقه دارد که در پشت دوربین همچنین به فعالیت خود ادامه دهد:

زمانی که کار فیلمبرداری این دو فیلم تمام شود دیگر بازی نخواهم کرد و بر روی کارگردانی تمرکز می‌کنم.

رابرت ردفورد نه تنها در بازیگری سابقه درخشانی دارد؛ بلکه در کارگردانی نیز تا به حال عالی عمل کرده است. او نه فیلم را کارگردانی کرده که برای اولین آن‌ها موفق به دریافت جایزه اسکار شد. در سال ۱۹۸۰ فیلم Ordinary People «مردم عادی» به کارگردانی رابرت ردفورد موفق به شکست فیلم Raging Bull «گاو خشمگین» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) برای کسب جایزه اسکار شد. اعلاوه بر دو فیلمی که در بالا نام برده شد ردفورد هنوز یک فیلم دیگر برای کار کردن دارد که فیلمی عاشقانه و علمی تخیلی به نام The Discovery «کشف» است و که در آن رونی مارا (Rooney Mara) و جیسون سیگل (Jason Segel) بازی خواهد کرد . پس تا قبل از این که رابرت ردفورد برای همیشه پرده‌ی نقره‌ای سینما را ترک کند؛ سه فرصت برای ملاقات با او خواهیم داشت.

 سه فیلم The Discovery «کشف»، Our Souls at Night «روح ما در شب»، Old Man with a Gun «پیرمرد با تفنگ» برای اکران در سال ۲۰۱۷ برنامه ریزی شده‌اند.

منبع: screenrant

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Hanna says:

    ردفورد سالهاست که اون ردفورد قدیمى نیست اما خدماتش به سینما غیر قابل انکاره. من هنوز از دیدن فیلم هاى قدیمش هیجان زده مى شوم. اما یک نکته و یک اصلاح.
    نکته اینکه جشنواره ساندنس، کاملا از طریق فروش سس هاى رابرت ردفورد تامین مالى مى شه. و البته بهتون اطمینان مى دم سس هاش واقعاً عالیه. چه قیمتش، چه کیفیتش و چه مزه اش.
    اصلاح اینکه این اشتباه مرسوم توى ایران درباره ترجمه اسم فیلم Sting هست. این کلمه معنى نیش مى ده ولى این یکى از معنى هاشه. مهنى معمولش توى محاوره، کلاه سر کسى گذاشتن و سیاه بازیه (در واقع به صورت معمول بیشتر از معنى نیش استفاده مى شده).