نقد و بررسی انیمه The Wind Rises | مردی در جنگ جهانی دوم

29 January 2020 - 22:00

The Wind Rises انیمه‌ای است در ژانر درام که به کارگردانی هایائو میازاکی و بر اساس داستانی به نام The Wind Has Risen به نویسندگی هوری تاتسو در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است.

رویا بینی یک رویا

آغاز داستان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این انیمه به شمار می‌رود، و این انیمه با شوق و ذوق بسیار زیادی و خلاقیت بسیار جالبی که در داستان خود استفاده کرده است به بهترین شکل ماجراجویی پر رنگ و لعاب خود را آغاز می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که داستان این انیمه را جذاب جلوه می‌دهد نحوه به تصویر کشیدن آغاز داستان است، پرداختن به آینده شخصیت خود به شکل یک رویا و آن هم رویایی که به شکل بسیار زیبایی به نمایش درمی‌آید یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت داستان این انیمه است. رویایی که در ابتدای انیمه شخصیت اصلی یعنی جیرو در آن قدم می‌گذارد بسیار جالب است و دیالوگ‌های بین شخصیت‌ها بسیار مختصر و جذاب است و داستان قدم بسیار محکمی برای ادامه داستان جذاب خود را برمی‌دارد. یکی دیگر از نکات جالب این انیمه معرفی بخشی از صفات شخصیت اصلی خود در نقطه ابتدایی است که با صحنه‌هایی کلیشه‌ای شجاعت و غرور را در شخصیت خود به نمایش گذاشته است‌.

the wind wallpaper 1

تلاش برای رسیدن به رویا

تلفیق علاقه و عقل

جیرو شخصیت اصلی انیمه مهم‌ترین ویژگی داستان انیمه است، درواقع به نوعی جیرو پایه اصلی داستان را تشکیل می‌دهد و داستان بدون این شخصیت صفحه‌ای تو خالی است. جیرو از همان ابتدای انیمه داستان را برای پرواز در رویای خود هدایت می‌کند و خلبان اصلی این سفر مهیج و جذاب می‌شود. جیرو به خوبی در داستان انیمه معرفی می‌شود و در حین پرواز به سمت رویا‌هایش به معرفی خود در این دنیای جذاب می‌پردازد، شخصیت متفکر و شجاع جیرو به خوبی در قالب بندی داستان شکل می‌گیرد و مسیر مشخصی را برای ادامه داستان تعیین می‌کند. داستان در برخی از صحنه‌های خود هم به معرفی شخصیت جیرو می‌پردازد هم در به سمت هدف خود در داستان حرکت می‌کند و این انعطاف پذیری بسیار جالب باعث شده است که شخصیت جیرو تقریبا در تمامی صحنه‌های این انیمه حضور بسیار پررنگی داشته باشد که البته طراحی این شخصیت به صورت یک فرد بسیار متفکر و آرام جذابیت بسیار جالبی را به داستان انیمه اضافه کرده است. داستان انیمه با یک تکنیک بسیار جالب مرز بین رویا و واقعیت را بسیار کوچک جلوه می‌دهد و داستان به شکل بسیار واقع بینانه‌ای به رویای شخصیت جیرو می‌پردازد که جذابیت بسیار زیادی به داستان این انیمه اضافه کرده است. یکی از نکات بسیار جالب این انیمه نحوه داستان گویی آن در نقاط ابتدایی انیمه است و چگونگی شکل گیری مسیر حرکت جیرو در راه رویای خود به خوبی به نمایش درآمده است.

دوست و همکار همیشگی

هونجو دوست صمیمی و همکار شخصیت جیرو شخصیت بسیار جالبی است، چهره‌ی مغرورانه این شخصیت به شکل بسیار زیبایی طراحی شده است، هرچند داستان خیلی به زندگی این شخصیت در دنیای خود نمی‌پردازد، اما حضور زیادی در داستان انیمه دارد. رابطه میان جیرو و هونجو دقیقا مانند دو دوستی است که به خوبی یکدیگر را درک می‌کنند و این نکته در برخی از نقاط انیمه کاملا مشهود است هرچند داستان استفاده خاصی از این موضوع نکرده است، اما در برخی از صحنه‌ها دیالوگ‌ها و رفتار‌های این دو شخصیت مخصوصا شخصیت هونجو بسیار جالب است. یکی از مهم‌ترین نکات این شخصیت تاثیر بسیار کم او در روند داستان است و درواقع داستان تنها برای شاخ و برگ دادن به ماجراجویی خود دو شخصیت جیرو و هونجو را با یکدیگر درگیر می‌کند و درواقع این شخصیت هیچ چالشی را به داستان این انیمه وارد نمی‌کند و تنها شخصیت فرعی است که در کنار شخصیت اصلی انیمه در صحنه‌های مختلف ظاهر می‌شود هرچند پس از ورود شخصیت نائوکو، هونجو تقریبا از داستان انیمه حذف می‌شود و دیگر هیج اشاره‌ای از او در داستان انیمه وجود ندارد.

the wind wallpaper 1

نائوکو و عشق در نگاه اول

عشق در نگاه اول در یک حادثه

نائوکو حضور بسیار پررنگی در داستان این انیمه دارد و پس از ورود او به داستان سرعت پیشروی داستان به سمت هدف خود بیشتر می‌شود و داستان با درگیر کردن این شخصیت با شخصیت اصلی خود جذابیت خوبی را در داستان انیمه بوجود می‌آورد. یکی از مهم‌ترین صحنه‌های این انیمه نحوه آشنایی نائوکو با شخصیت جیرو است که داستان خلاقیت بسیار جالبی را در معرفی این دو در ابتدای این انیمه استفاده می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که صحنه‌ی آشنایی این دو شخصیت به یکی از صحنه‌های ماندگار این انیمه در ذهن مخاطب تبدیل شود. نائوکو با ورودش به داستان پیچش و یا به نوعی چالش بسیار جالبی را به داستان انیمه وارد می‌کند که البته این پیچش باعث می‌شود که اتفاقات در داستان انیمه سرعت بیشتری پیدا کنند و همین موضوع باعث می‌شود که مخاطب احساس کند رابطه میان دو شخصیت جیرو و نائوکو به اندازه هدف اولیه اهمیت ندارد و داستان این انیمه حتی در نقاط پایانی نیز بیشتر بر روی هدف اصلی خود تمرکز می‌کند هرچند این موضوع از جذابیت انیمه کم نکرده است، اما داستان این انیمه می‌توانست چالش بسیار بزرگتری را بین رابطه جیرو و نائوکو و هدف اصلی داستان ایجاد کند. نائوکو شخصیت بسیار آرامی دارد و دقیقا شخصیتی است که می‌تواند جاذبه لازم را برای کشش شخصیت جیرو به سمت خود ایجاد کند و داستان از این نکته برای خلق صحنه‌های بسیار زیبای خود استفاده کرده است.

داستان یک رویای عاشقانه

یکی از مهم‌ترین نکات این انیمه روند پیشروی آن به سمت نقطه پایانی است که داستان در این موضوع به خوبی عمل می‌کند و شاید تنها نکته عجیب داستان کوتاه بودن رابطه بوجود آمده میان دو شخصیت جیرو و نائوکو باشد که دلیل این اتفاق هم انتظار بالای مخاطب از داستان انیمه با توجه به روند پیشروی است که داستان از ابتدا سر گرفته است. داستان به خوبی می‌تواند مخاطب را درگیر خود کند به نوعی که حتی اگر مخاطب به موضوع اصلی داستان هیچ علاقه‌ای نداشته باشد باز هم مجذوب داستان گویی این انیمه می‌شود که با خلاقیت کارگردان آن و صحنه‌های بسیار زیبایی که در نقاط مختلف داستان به نمایش درمی‌آید این موضوع دو چندان می‌شود. نکته دیگر داستان این انیمه این است که این داستان چندان برای شخصیت اصلی چالش برانگیز نیست و شخصیت اصلی طی یک مسیر یکنواخت به سمت اهداف خود حرکت می‌کند که البته داستان با ورود شخصیت نائوکو می‌توانست آن چالش لازم را برای شخصیت اصلی بوجود بیآورد، اما ترجیح آن به همان حرکت یکنواختی است که از ابتدا در سر گرفته است زیرا با همین حرکت یکنواخت می‌تواند جذابیت لازم را به دنیای خود وارد کند.

the wind wallpaper 3

پرواز در رویایی زیبا

پایان یک رویای زیبا

پایان این انیمه دقیقا به شکلی است که بتواند زیبا بودن داستان آن را به نمایش بگذارد هرچند داستان برخی نکات را خیلی سریع به نمایش می‌گذارد اما همین نکات سریع به شکلی به نمایش درمی‌آیند که کاملا مخاطب را مجذوب خود می‌کنند و داستان به خوبی از مرز بوجود آورده میان رویا و حقیقت در صحنه‌های خود برای جذاب‌تر کردن آن استفاده کرده است. این انیمه با داستان بسیار زیبا خود به نمایش رویای بسیار جذاب شخصیت جیرو می‌مردازد که نتیجه آن یک رویای بسیار زیبا است.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.