برترین فیلم‌های سایت Metacritic (بخش سوم)

5 February 2020 - 13:00

مخاطبان و عاشقان سینما (سینه‌فیل ها) قطعاً گرایشات و حتی تعشقاتی به تشکیل و شرکت در محافلی برای تبادل نظر پیرامون سینما و آثارش را داشته‌اند، محافلی که بتوانند در آن نه تنها اظهار نظر کنند بلکه به ارزیابی آثار سینمایی بپردازند و البته از نظرات و ارزیابی‌های سایرِ مخاطبان سینما و عشاقِ آن مطلع یا بهرمند شوند. درجهانِ دیجیتال و اقیانوس وسیعِ وب، سایت‌های بسیاری برای ارضا و این رفع نیاز مخاطبان به وجود آمده‌اند اما معدود سایت‌هایی توانسته‌اند با استراتژی‌‌های خود و ترفند‌ها و آپشن‌هایی که برای جذب مخاطبان بکار می‌برند در سطح جهانی مخاطبان زیادی را به سمت خود بکشانند؛ اگر از غول وب‌سایت‌های سینمایی جهان یعنی IMDb عبور کنیم، یکی از همین معدود‌ سایت‌ها، سایت Metacritic (متاکریتیک) می‌باشد که البته آنقدر نیز از اهمیت، جامعیت و اعتبار برخوردار است تا سایت IMDb درکنار نمراتِ مخاطبان سینما (که -به درست یا غلط- خود، بعنوان یک نماد و معیار در سطح محافل سینمایی و جهان محسوب می‌شود) نمرات و ارزش‌گذاری‌های سایت متاکریتیک را هم بعنوان معیاری در سایت خود بگنجاند. این اعتبار و البته جذابیت‌ به این علت است که وب‌سایت متاکریتیک دست بر روی نظراتِ عاشقانِ مکتب‌رفته‌ی سینما یعنی «منتقدان» گذاشته است. Metacritic با گردآوری نقد‌ها و نظرات منتقدانِ برجسته و معتبرِ سینمایی و به نمایش‌گذاشتنِ آنها در شمایلِ ارزش‌گذاریِ خاصی که در ادامه شرحشان می‌دهیم، آن روی دیگر نگاه به سینما را برای مخاطبان میسر کرده است. البته لازم به ذکر است که وب‌سایتِ Metacritic تنها مختص به جهان و مدیوم سینما نیست بلکه به مدیوم‌های تلویزیون (سریال‌ها)، موسیقی و بازی‌های ویدیویی (ویدئو‌-گیم) نیز می‌پردازد و نقد‌های پیرامون آنها را نیز گرداوری کرده است (و تبع وسعت بخشیدن به دایره‌ی مخاطبان خود).

.

متاکریتیک با سه رنگ سبز، زرد و قرمز، دیدگاه منتقدان نسبت به فیلم یا عنوان مورد‌نظر را در کنار یک عدد که نهایت آن ۱۰۰ است نشان می‌دهد. رنگ قرمز (۰-۳۹) نشان از نقد غالباً منفی منتقدان به یک فیلم است، رنگ زرد (۴۰-۶۰) نظر متوسط و رنگ سبز (۶۱-۱۰۰) نیز نقد عموماً مثبت به شمار می‌رود. حال نکاتی مهمی که در ارزش‌گذاری و رتبه‌بندی فیلمها، مدنظر سایت متاکریتیک هست را به اختصار شرح می‌دهیم:

۱- فیلمی در ارزش‌گذاری متاکریتیک قرار می‌گیرد که حداقل ۴ نقد از ۴ منتقدِ معتبر دریافت کرده باشد؛ پس ممکن‌ است اثرِ سینمایی باشد که مخاطبان زیادی آن را دیده و نمره داده باشند اما بدلیل نرسیدن به این حدنصابِ مدنظر (۴ نقد) در فهرست متاکریتیک جایی نداشته باشند (مثلا خیلی از آثار سینمای بالیوود)

۲- نمرات منتقدین با توجه به حداکثر نمره درنظر گرفته می‌شود و در سیستمِ سایت به ۱۰۰ تبدیل می‌شود؛ یعنی برای مثال منتقدی که به فیلمی نمره ۴ از ۵ داده باشد در متاکریتیک، نمره ۸۰ به حساب می‌آید.

و مهمترین نکته که اعتبار خاصی به متاکریتیک بخشیده است:

۳- متاکریتیک با توجه به سابقه و اعتبار هر منتقد، ضریب خاصی را به نقد او اختصاص می‌دهد که در میانگین نهایی، نمره‌ها با توجه به ضریب‌های موجود تغییر کرده و در نهایت کیفیت فیلم موردنظر را نشان می‌دهد (مثلا منتقد مشهور و برجسته‌ای همچون «راجر ایبرت» اگر به فیلمی نمره ضعیفی بدهد، در میانگینِ نهایی امتیاز فیلم تاثیر زیادی دارد و به نوعی باعثِ کشیدگی منفی برای آن فیلم می‌شود و بالعکس)

۴- در فهرست برترین‌های سایت متاکریتیک فیلمهایی در لیست نهایی وارد شده‌اند که حداقل ۹ نقد برایشان وجود داشته باشد؛ پس فیلمهایی همچون «لورنس عربستان» یا «هفت سامورایی» با اینکه امتیاز عالیِ ۱۰۰ و ۹۸ را کسب کرده‌اند اما به دلیل نرسیدن به حدنصابِ مدنظر سایت متاکریتیک (۹ نقد) در فهرست برترین‌ها قرار نگرفته‌اند.

.

با توضیح و توصیفاتِ فوق، ممکن است برخی از مخاطبان سینما به دیدن فهرست‌برتر این سایت معروف و معتبر علاقه داشته باشند و ما نیز تصمیم گرفته‌ایم فیلمهایی که امتیاز عالیِ ۹۵ تا ۱۰۰ را در این سایت کسب کرده‌اند را در چند مقاله به شما معرفی کنیم. امتیاز (rate) ۹۵، نمره‌ی بسیار بالایی هست که نصیب هر فیلمی نمی‌شود و از بین ۱۲هزار فیلم موجود در سایت متاکریتیک، تنها ۶۱ فیلم توانسته‌اند به این امتیاز برسند.

در پایان نیز نکات مهمی که در این فهرست وجود دارد را برای مخاطبان ذکر می‌کنیم. با سینمافارس همراه باشید‌‌.

لوگو سایت Metacritic

حال در این بخش نوبت به فیلمهایی‌ست که نمره فوق‌العادهٔ ۹۷ و ۹۸ را از عموم منتقدین برجسته دریافت کرده و در سایت متاکریتیک به ثبت رسیده‌اند. ابتدا فهرست فیلمهای با نمره ۹۷ (۸ فیلم) و نکاتِ آن فهرست و سپس فهرست آثار با نمره‌ ۹۸ (۶ فیلم) و نکاتش را به شما معرفی خواهیم کرد. با سینمافارس همراه باشید؛ همچنین شما می‌توانید بخش‌های اول و دوم تاپِ لیست متاکریتیک را دنبال کنید.

 

۲۷-American Graffiti (1973) ۹۷

American Graffiti – 1973

رتبه ۲۷ام متعلق به فیلم «دیوارنویسی آمریکایی» اثری از «جرج لوکاس» می‌باشد. این فیلم دقیقا قبل از ساختِ سه‌گانه‌ی پُر سر و صدای جنگ‌ستارگان از جانب جرج‌لوکاس روانه‌ی پردهٔ سینماها شد.

خلاصه داستان:

فیلم در مورد برشی از زندگی چند جوان ۱۸سالهٔ آمریکاییِ تازه‌فارغ‌التحصیل‌شده از دبیرستان است؛ سال ۱۹۶۲٫ چهار دوست برای گذراندن شبی گرد هم می‌آیند: «استیو» (هوارد) مشتاق رفتن به دانشگاه است، «کورت» (دریفوس) برای ترک شهر تردید دارد، «جان» (له مات) قهرمان مسابقات اتوموبیل رانی است و «تری» (اسمیت) در پی سرگرمی های دوران جوانی…

۲۶- Psycho (1960) ۹۷

Psycho – 1960

رتبه ۲۶ام متعلق به یکی از آثار استادِ تعلیق و وحشت «آلفرد هیچکاک» می‌باشد؛ «روانی» اثری‌ست که در بسیاری از بنیادها و نشریات جزء فیلمهای برتر محسوب می‌شود؛ برای مثال شخصیت «نورمن بیتس» در این فیلم جزو برترین شروران تاریخ سینمای جهان محسوب می‌شود و در فهرست «۱۰۰ سال… ۱۰۰ شرور و قهرمان» بنیاد فیلم آمریکا، که فهرستی از ۵۰ تا از برترین قهرمان‌ها و ۵۰ تا از برترین شرورهای تاریخ سینما به انتخاب منتقدان سینماست، در رتبهٔ دوم قرار دارد.

خلاصه داستان:

مارین کرین» (لی) به امید تسهیل کار ازدواجش با «سام لومیس» (گاوین) پولهای کارفرمایش را می‌دزدد و از شهر محل سکونتش خارج می‌شود و بین راه در هتل بیتس، که جوانی به نام «نورمن بیتس» (پرکینز) اداره اش می‌کند، به استراحت می‌پردازد…

۲۵- Some Like It Hot (1959) ۹۷

Some Like It Hot – 1959

فیلم کمدیِ «بعضیا داغشو دوست دارن» از فیلمسازِ فقید کلاسیک «بیلی وایلدر» در رتبه ۲۵ام سایت متاکریتیک قرار دارد. این فیلم بازسازی یک فیلم فرانسوی محصول ۱۹۳۵ می‌باشد. بنیاد فیلم آمریکا این فیلم را به عنوان برترین فیلم کمدی تاریخ برگزیده‌ است.

خلاصه داستان:

جک لمون و تونی کرتیس که دو نوازندهٔ تهی دست هستند به‌طور تصادفی شاهد تصفیه حساب گانگسترها و کشتار روز سن والتین هستند. آن‌ها برای فرار از دست گانگسترها لباس زنانه می‌پوشند و خود را جای ۲ نوازندهٔ ساکسیفون و بیس جا می‌زنند و در این راه هر دوی آن‌ها عاشق مرلین مونرو که یکی از نوازندگان این گروه است می‌شوند و رقابت جالبی بینشان شکل می‌گیرد…

۲۴- ۴ Months, 3 Weeks and 2 Days (2007) ۹۷

4 Months, 3 Weeks and 2 Days – 2007

رتبه ۲۴ام متعلق به فیلمی از کشور رومانی با نام «۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز» به کارگردانی «کریستین مونجیو» می‌باشد. این فیلم برندهٔ جایزه «نخل طلا» از جشنواره «کن» شده است و البته فیلمساز رومانیایی آن نیز از محبوبانِ فستیوال کن می‌باشد و آثارش اغلب با استقبالِ خوبی از جانب فستیوال کن روبرو می‌شود.

خلاصه داستان:

این فیلم که در دهه هشتاد میلادی و در کشور رومانی اتفاق می‌افتد داستان زنی است که به دوستش کمک کرده تا به‌طور غیرقانونی سقط جنین انجام دهد اما مشکلات بسیاری از جانب حکومت کمونیسم رومانی گریبانگیرش می‌شود…

۲۳- Gone With The Wind (1939) ۹۷

Gone With The Wind – 1939

رتبهٔ ۲۳ام سایت را یکی از معروف‌ترین آثار تاریخ سینما یعنی «بر باد رفته» از آن خود کرده است. این فیلم که به کارگردانی «ویکتور فلمینگ» می‌باشد با احتساب نرخ تورم، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما است.

خلاصه‌داستان:

اسکارلت بزرگ‌ترین دختر جرالد اوهارا صاحب مزرعه پنبه تارا. با فهمیدن اعلام نامزدی و ازدواج اشلی ویلکز پسر مالک مزرعه مجاور با دختر خاله‌اش ملانی همیلتون به فکر ابراز علاقه به اشلی می‌افتد چون فکر می‌کند اشلی به خاطر ناامید شدن از او می‌خواهد ازدواج کند…

۲۲- Dr. Strangelove (1964) ۹۷

Dr. Strangelove – 1964

رتبه ۲۲ام سایت متاکریتیک متعلق به فیلمی از فیلمساز برجسته و از پرچم‌داران سینمای هالیوود «استنلی کوبریک» می‌باشد. «دکتر استرنجلاو» توانست کاندید جوایز معتبری از آکادمی‌های اسکار و بفتا شود‌

خلاصه داستان:

جک ریپر ژنرال روان‌پریش ارتش و رئیس یک پایگاه هوایی در آمریکاست که در اقدامی خودسرانه، تهاجمی هسته‌ای علیه شوروی به راه می‌اندازد و رئیس‌جمهور و سیاستمداران آمریکا پس از آگاهی از این عمل با تجمع در اتاق فرماندهی جنگ ایالات متحده به دنبال راهی برای توقف این حملات می‌گردند…

۲۱- The Third Man (1949) ۹۷

The Third Man – 1949

«مرد سوم» فیلمی نوآر از «کارول رید» که در سال انتشار جوایز متعددِ معتبری را توانست از آنِ خود کند. «سخنرانیِ ساعت کوک‌کننده سوییسی» از نتایج یکی از دیالوگ‌های معروف این فیلم است‌.

خلاصه داستان:

کمی پس از پایان جنگ جهانی دوم، هالی مارتینز (جوزف کاتن) که نویسنده رمان‌های عامه پسند وسترن در آمریکاست برای دیدار دوست دوران کودکی اش هری لایم (اورسن ولز) به وین می‌آید اما متوجه می‌شود همان روز هری طی یک تصادف رانندگی کشته شده‌است…

۲۰- My Left Foot (1989) ۹۷

My Left Foot – 1989

بهترین فیلم در فهرست سایت متاکریتیک با نمرهِ عالیِ ۹۷ اثری از «جیم شریدانِ» ایرلندی می‌باشد با نام «پای چپ من». این فیلم اولینِ اسکارِ «دنیل دی-لوییس» را برای وی به ارمغان آورد.

خلاصه داستان:

فیلم، داستان زندگی کریستی براون است که مبتلا به فلج مغزی است و تنها می‌تواند پای چپ خود را حرکت دهد…

 

۱- تنها فیلمی که در فهرست ۸ فیلمیِ متاکریتیک با نمره ۹۷ از قرن ۲۱ قرار دارد، فیلمی‌ست از کشور رومانی‌.

۲۴- ۴ months, 3 weeks and 2 days (2007)

۲- نیمی از فیلمهای این فهرست از محصولات دوران کلاسیک هالیوود هستند‌.

۲۶- psycho (1960)

۲۵- some like it hot (1959)

۲۳- gone with the wind (1939)

۲۱- the third man (1949)

.

حال نوبت به ۶ فیلمی است که در سایت متاکریتیک با امتیار فوق‌العادهٔ ۹۸ به ثبت رسیده‌اند.

۱۹- Hoop Dreams (1994) ۹۸

Hoop Dreams – 1994

جایگاه ۱۹ ام با امتیاز ۹۸ در سایت متاکریتیک متعلق به فیلمی مستند به کارگردانی «استیو جیمز» با نامِ «حلقهٔ رویاها» می‌باشد. این فیلمِ مستند که ابتدا قرار بود فیلمی داستانی باشد، نزدیک به پنج سال ساخت آن به درازا کشید و در نهایت با ۱۷۰ دقیقه زمان راه به پردهٔ سینماها باز کرد.

خلاصه داستان:

فیلم داستان دو دانش آموز دبیرستانی آفریقایی-آمریکایی در شیکاگو و رویای آن‌ها برای تبدیل شدن به بازیکنان حرفه‌ای بسکتبال است…

۱۸- All About Eve (1950) ۹۸

All About Eve – 1950

رتبه ۱۸ام متعلق به «همه‌چیز دربارهٔ ایو» فیلمی ساخته‌ی «جوزف ال‌. منکیه‌ویچ» از آثار دیدنی سینمای کلاسیک می‌باشد که در اسکارِ وقت، رقابت تنگاتنگی با فیلم بیلی‌وایلدر (سانست بلوار) داشت اما در نهایتاً با بردن ۶ جایزه از جمله «بهترین فیلم» توانست پیروز شود.

خلاصه داستان:

«ایو» که بازی هنرپیشهٔ معروف تئاتر، مارگو چانینگ را می‌پرستد، وارد زندگی او می‌شود و از آن به بعد در زندگی مارگو تغییراتی به وجود می‌آید…

۱۷- Rashomon (1950) ۹۸

Rashomon – 1950

راشومون با رتبه ۱۷ ام، اولین فیلمی بود که «آکیرا کوروساوا» و سینمای ژاپن را به مخاطبان غربی شناساند و در تعدادی از سینماهای غرب نیز اکران شد و به عنوان یکی از شاهکارهای کوروساوا شناخته می‌شود. این فیلم توانست شیر طلایی جشنواره ونیز را ببرد و همچنین جایزه اسکار افتخاری را در بیست و چهارمین دوره جایزه اسکار از آن خود کند.

خلاصه داستان:

«راشومون»، ماجرای یک جنایت را از زاویه چهار گزارش و تعبیر بررسی می کند: ماجرای حمله راهزنی به یک تاجر و همسرش، گزارش شاهدان عینی از واقعه ضد و نقیض است، حقیقت روشن نمی شود و…

۱۶- North by Northwest (1959) ۹۸

North by Northwest – 1959

فیلمی دیگر از «آلفرد هیچکاک» یعنی «شمال از شمال‌غربی» در فهرستِ برترین‌های سایت متاکریتیک در رتبه ۱۶ام قرار دارد. این فیلم آنقدر موفق بود که بر سرِ نامِ چندپهلویِ آن در محافل سینمایی بحث‌هایی به وجود آورد.

خلاصه داستان:

داستان فیلم، حکایت تودرتو و پرتعلیق از مردی است که ناخودآگاه خود را درگیر ماجرایی جاسوسی و اتهاماتی که به وی وارد آمده می‌بیند و زنی که در این میان قصد کمک به او را دارد…

۱۵- Pan’s Labyrinth (۲۰۰۶) ۹۸

Pan’s Labyrinth – 2006

«هزارتویِ پن» اثری پُرآوازه از سینمای مکزیک و اسپانیا به کارگردانیِ «گیرمو دل‌تورو» در رتبه ۱۵ام سایت متاکریتیک قرار گرفته است. فیلمی که توانست نامزدیِ جوایزِ بین‌المللی بسیاری از جمله نخل طلا، اسکار و بفتا شود و امتیازهای بالایی از سوی منتقدان دریافت کند.

خلاصه داستان:

اوفلیا (ایوانا باکرو)، دختر‌بچه‌ای که با مادر باردار و ناپدری‌اش، یک نظامی فاشیسم، در زمان جنگ‌های داخلی دوران ژنرال فرانکو، دیکتاتور اسپانیا زندگی می‌کند. او روزی حشره‌ای شبیه یک پری می‌بیند که او را به یک «هزارتو» اسرارآمیز هدایت می‌کند که به دنیای زیرزمینی ختم می‌شود. اینجاست که وی با یک فان برخورد می‌کند و در دنیای خیال و واقعیت ماجراهایی را پشت سر می‌گذارد…

۱۴- The Treasure of the Sierra Madre (1948) ۹۸

The Treasure of the Sierra Madre – 1948

رتبه ۱۴ام و بهترین فیلم در سایت متاکریتیک با امتیاز ۹۸ متعلق به فیلمی ماجراجویی به نام «گنج‌های سیرا مادرِه» از «جان هیوستون» می‌باشد.

خلاصه داستان:

سه جوینده‏‌ی طلا راهی کوه‌‏های «سی ‏یرا مادره»‏ در مکزیک می‏‌شوند و پس از گذراندن موانع طبیعی و خطر راهزنان، حرص و تفرقه ثروت‏شان را بر باد می‏ دهد…

.

۱- دو فیلم در فهرست سایت متاکریتیک از میان فیلم‌های با امتیاز ۹۸ از سینمایی غیر از آمریکا هستند.

۱۷- rashomon (1950)

۱۵- pan’s labyrinth (2006)

۲- تنها فیلم حاضر از قرن ۲۱ در این لیست «هزارتوی پن» می‌باشد.

۱۵- pan’s labyrinth (2006)

۳- سه فیلم در این فهرست از سینمای کلاسیک هستند.

۱۸- all about eve (1950)

۱۶- north by northwest (1959)

۱۴- the treasure of the sierra madre (1948)

۴- تنها فیلم مستند در این فهرست «حلقه رویاها» است.

۱۹- hoop dreams (1994)

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.