یکه‌تازی «سرخپوست» | برندگان سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی معرفی شدند

30 January 2020 - 23:00

مراسم سیزدهمین شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، عصر پنجشنبه ۱۰ بهمن در هتل انقلاب تهران با اجرای فرزاد حسنی برگزار شد.

 جعفر گودرزی دبیر شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در این مراسم گفت:

وعده ما برای تجلیل و معرفی برگزیدگان آکادمی سیزدهمین شب منتقدان سینمای ایران، تقریبا یک ماه پیش از این بود که تقدیر حوادث، اوراقی را در زندگی همه ما رقم زد که مع‌الاسف، رنگ و بویی سوگوارانه داشت. شهادت سردار سلیمانی و حوادث پس از آن، از جمله درگذشت غم‌انگیز هموطنان در مراسم کرمان و جان باختن غریبانه عزیزان‌مان در سانحه هوایی هواپیمای اوکراین و متعاقب آن، سیل سیستان و بلوچستان، هنوز هم به سختی در خاطرمان جمع می‌شود و به‌طور قطع، رمق برگزاری محفلی با نام جشن را بی‌مسما می‌کند. اما به هر روی بار امانت آرای آکادمی انجمن یک‌سو و مهم‌تر از آن ایفای رسالت صنفی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای صیانت از مرزهای فرهنگی و کیفی تولیدات سینمای ایران در شرایطی که سینمای‌مان در هجمه سرمایه‌بازی‌ها به سه اصل مراقبت، رونق و ارتقاء نیازمند است، ما را بر آن داشت تا ضمن همدردی و هم‌آوایی با مردم عزیز، نجیب و شریف کشورمان بر این نکته صحه بگذاریم که شرط بقاء و ماندگاری سینمای ایران در سیر تاریخی خود که به امروز ما می‌نگرد، حفظ‌ و تقویت ارتباط تنگاتنگ با مردم و درک دغدغه‌ها، آلام و آرزوی آن‌هاست.
ضمن سپاس از صبوری و همراهی همکاران و عزیزانم در انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، در آستانه رونمایی از تولیدات جدید سینما در جشنواره فیلم فجر شادی، بهروزی و ایامی روشن را برای مردم کشورم و سینمای نجیب و دوست‌داشتنی ایران آرزومندم.

گلاره عباسی نیز در بخشی از این مراسم روی صحنه رفت و به فعالیت‌های سوینا به عنوان یک موسسه رادیویی اینترنتی اشاره کرد که در آن نابینایان  فعالیت می‌کنند.

در ادامه با پخش فیلم بزرگداشت علیرضا زرین‌دست، فرزاد حسنی از اسحاق خانزادی و زرین‌دست دعوت کرد تا بر روی صحنه حضور پیدا کنند و حاضران به افتخار آن‌ها در جای خود ایستادند.
زرین‌دست در این بخش پس از دریافت جایزه خود گفت:

از انجمن منتقدان تشکر می‌کنم که به سال‌ها کار من توجه کردند و امیدوارم که همه شما این تاثیرگذاری برای‌تان اهمیت داشته باشد.

در ادامه کلیپی از فیلم‌ نامزدهای سیزدهمین  شب منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران پخش شد. سپس فرزاد حسنی در بخش نخست جایزه خلاقیت و استعداد درخشان با دعوت از محمد متوسلانی و منصور ضابطیان، اعلام کرد دیپلم افتخار این بخش تعلق گرفت به سروش صحت برای فیلم “جهان با من برقص”.

 سروش صحت پس از دریافت این جایزه گفت:

بسیار هیجان‌زده‌ام که دیپلم افتخار این بخش را از جشن منتقدان دریافت کردم. خوشحالم که بغل این افراد کاندیدا بودم و امیدوارم جهان کمی با ما برقصد.

تندیس خلاقیت و استعداد درخشان سیزدهمین شب منتقدان به “مسخره‌باز” ساخته همایون غنی‌زاده تعلق گرفت. غنی‌زاده در این بخش گفت:

از اهالی سینما تشکر می‌کنم به‌خاطر خوش‌آمدگویی  آن‌ها و از آقای نصیریان به‌خاطر حمایت‌شان متشکرم. او درباره رابطه هنرمند و اثر هنری گفت: اثر هنری وقتی خلق می‌شود، هنرمندان را شیفته خود می‌کند و نقد منتقد می‌تواند این دیوار مسخ‌شده را فرو بریزد. وظیفه منتقد آگاه نگه‌داشتن هنرمند است و منتقد این جامعه، مردم آن هستند و هنرمند می‌تواند جامعه، سیاست و دولت را نقد کند. ما وظیفه داریم زمانی که رویدادهای تلخی می‌بینیم  آن را نقد کنیم. ما هنرمندان در برابر جامعه مسئولیم چون نسبت به هنرمندان قضاوت خواهد شد.

در ادامه کلیپی از نامزدهای بهترین دستاوردهای فنی پخش شد که با دعوت از سیاوش اسعدی و محمود گبرلو، تندیس بهترین دستاورد فنی به محسن نصراللهی برای طراحی صحنه فیلم “سرخ‌پوست” تعلق گرفت و دیگر تندیس این بخش اهداء شد به جواد مطوری برای جلوه‌های بصری فیلم “مسخره‌باز” که به نیابت از او غنی‌زاده تندیس را دریافت کرد.

تندیس بهترین دستاورد فنی به محسن خیرآبادی، رضا میثاقی و شهاب نجفی برای جلوه‌های بصری فیلم “غلامرضا تختی” داده شد.
در بخش بعدی تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سوی حبیب اسماعیلی و طهماسب صلح‌جو به علی نصیریان برای فیلم “مسخره‌باز” تعلق گرفت.
علی نصیریان گفت:

این جایزه و تندیس بسیار ارزشمند است که از سوی انجمن نویسندگان و منتقدان به من اهداء شد. “سرگشتگی‌ام چه بر سرم آورده است، سر بر تن و دنبال سرم”.

برای اهدای دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن ستار اورکی و علیرضا غفاری روی سن آمدند و این جایزه به مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم “شبی که ماه کامل شد” اهداء شد. نرگس آبیار از طرف آهنگساز این تندیس را دریافت کرد و گفت:

سخاوت‌دوست نبوغ خاصی در موسیقی دارد و افتخار این را داشتم سه کار را با او دنبال کردم.

تندیس این بخش تعلق گرفت به کریستف رضاعی برای فیلم  “ناگهان درخت”. او پس از دریافت جایزه گفت:

من از همکاری‌ با بخش‌های‌ مختلف‌ سینمای‌ ایران لذت می‌برم و از صفی یزدانیان سپاسگزارم.

پس از پخش کلیپی از  نامزدهای بهترین تدوین از سوی ‌ژاله صامتی و رضا صائمی، تندیس این بخش اهداء شد به بهرام دهقانی برای فیلم “متری شش‌ونیم” که سعید روستایی جایزه او را دریافت کرد.
پس از پخش کلیپی از نامزدهای بهترین فیلمبرداری، تندیس این بخش از سوی رفیعی‌جم، علیرضا زرین‌دست و محسن بیگ‌آقا به هومن بهمنش برای فیلم “سرخ‌پوست” و فیلم “متری شش‌ونیم” تعلق گرفت.
بهمنش در این بخش پس از دریافت جایزه گفت:

خیلی خوشحالم این دو فیلم در کنار هم مورد تایید مهم‌ترین مفسران و تحلیلگران فیلم قرار گرفتند. من از آثار فیلمبرداران پیشکسوت بسیار ایده گرفتم و از نیما جاویدی عزیز تشکر می‌کنم و از تهیه‌کننده این فیلم هم تشکر دارم.
این جایزه را تقدیم به برادر کوچک‌ترم می‌کنم که امشب در کنار من بود.

در ادامه، آیین بزرگداشت عباس‌یاری با حضور علی عباسی و هوشنگ گلمکانی بر روی سن ادامه پیدا کرد. عباسی گفت:

در دورانی که دل‌مرده و ورشکسته بودم عباس یاری نقش بسیار مهمی در زندگی من داشت. او یگانه انسانی است که به انسان روحیه می‌دهد. او خوش‌سخن است و غم را از در انسان دور می‌کند. در دورانی که همه به مجرد دیدن یکدیگر سر درد دلشان باز می‌شود و غمی به انسان می‌افزایند، او غم انسان را کاهش می‌دهد.

 هوشنگ گلمکانی گفت:

اگر عباس یاری نبود مجله “فیلم” وجود نداشت و در سال‌های اول تعطیل می‌شد. اگر عباس یاری نبود، سرنوشت  من نیز عوض می‌شد و نقش او در زندگی من بسیار مهم بوده است. مجله فیلم به عنوان یک پدیده اجتماعی که ۳۷ سال توانستند کنار هم دوام بیاورند، نقش اصلی را عباس یاری در این فضا داشته است. عباس یاری تنها رفیق من است.

عباس یاری نیز روی سن گفت:

قبول کنید که خیلی سخت شد. بعد از شنیدن این واژه‌ها که در ارتباط با من گفته شد ایستادن این‌جا کار بسیار سختی است. واقعیتش دوست داشتم روی این صندلی‌ها بنشینم و برای دوستانم دست بزنم. او پس از ذکر خاطراتی از رسانه و سینما، جایزه خود را به فرزندان برادران فقید خود تقدیم کرد.

در ادامه تندیس خلاقیت در بازیگری از سوی علی علایی و ایمان امیدواری به نوید محمدزاده داده شد. علایی در این زمینه گفت:

این تندیس چندسال یک‌بار اتفاق می‌افتد و وقتی بازیگر در چند فیلم شرکت می‌کند و در چند فیلم خاص بوده و در رده‌های بالا بوده است. سال اول این تندیس به حمید فرخ‌نژاد با چهار نقش اول اهداء شد. فرهاد اصلانی برای سه فیلم این جایزه را دریافت کرد. امسال این جایزه به بازیگری اهداء شد که در ایجاد کنش‌های خلاقانه بسیار موفق بوده است. جایزه این بخش به نوید محمدزاده به خاطر حضور در فیلم “سرخ‌پوست” و “متری شش‌ونیم” اهداء شد.

نوید محمدزاده پس از دریافت جایزه خود، گفت:

برای چندمین بار است که  در این جشن به من لطف داشتید و من را مطمئن می‌کنید که روند فعالیت خود را ادامه دهم. تک‌تک عوامل  کمک می‌کنند که بازیگر موفق باشد و دیده شود.

 او از سعید روستایی و نیما جاویدی به دلیل حمایت‌های‌شان در روند فیلم تشکر کرد و جایزه‌اش را به خانواده‌هایی اهداء کرد که فرزندان‌شان را در سانحه هوایی از دست دادند.
کلیپی از نامزدهای بهترین بازیگر زن پخش شد و پس از آن تندیس این بخش از جشنواره از سوی گلاره عباسی و آنتونیا شرکا به فرشته صدرعرفایی برای فیلم “شبی که ماه کامل شد” اهداء شد.
صدرعرفایی در این بخش گفت:

خیلی سپاسگزارم که من را لایق دانستید برای دریافت تندیس. تیم و گروه است که باعث موفقیت یک بازیگر می‌شود و این جایزه برای من بسیار ارزشمند است، زیرا منتقدان  درک بالایی از شرایط جامعه دارند. نام جشن را از این برنامه حذف کردید و نام شب را برای آن برگزیدید: امیدوارم پر از شادی کنار هم پاینده باشیم.

پس از پخش کلیپی از نامزدهای بهترین نقش اول مرد، تندیس این بخش از سوی کامران ملکی، میلاد کی‌مرام و جمشید هاشم‌پور  به حامد بهداد برای “قصر شیرین” اهداء کرد.
در این بخش، میلاد کی‌مرام گفت:

الهی شکر که هنرمندان هستند و چراغ این محفل را روشن کردند و همیشه لازم نیست حرف بزنیم و سکوت جواب همه مسائل است.

حامد بهداد پس از دریافت جایزه خود ضمن گلایه از اتفاقات رخ داده در ماه‌های اخیر، گفت:

ما خود خود مردمیم و اسم‌ مزخرف سلبریتی را از روی ما بردارید.

او به هاشم‌پور گفت:

ای کاش مثل شما باشیم و در بین مردم همانند شما شناخته شویم.

در ادامه تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای “شبی که ماه کامل شد” اهداء شد. شاکردوست در این بخش گفت:

این جایزه قدرتمندترین جایزه است و افتخار می‌کنم که این‌جا هستم و برای رسیدن به این نقطه جنگیده‌ام. خودم را مدیون خیلی‌ها می‌دانم و خدا فرصت دوباره زندگی کردن را بابت نعمت حضورم در سینما به من داد. من معتقدم به‌واسطه سینما می‌توان آدم بهتری شد. از نرگس آبیار به‌خاطر تک‌تک بخش‌های فیلم “شبی که ماه کامل شد” سپاسگزارم. منتقدان بهترین دوستان من در عرصه سینما بوده‌اند و ایراداتم را به من گفته‌اند.

در ادامه مراسم شب منتقدان، برای بزرگداشت اکبر عبدی، ایرج طهماسب در کنار او حضور پیدا کرد.
طهماسب گفت:

در مورد یک هنرمند بزرگ حرف زدن افتخار است. تاریخ سینمای قبل و بعد از انقلاب کسی را نداریم که به این حجم در بازیگری تنوع داشته باشد. خواهش می‌کنم از جاهایی که سلول بنیادین را نگهداری می‌کنند سلول بنیادین عبدی را نگه دارند برای آینده!

عبدی پس از دریافت جایزه بزرگداشت خود، گفت:

اخیرا شنیده‌ام چندتا از همکاران گفته‌اند دیگر تلویزیون نمی‌رویم. تلویزیون خانه ماست و کسی با خانه‌اش قهر نمی‌کند.

 در ادامه کلیپی از نامزدهای بهترین فیلم‌نامه پخش شد. پس از آن برای اهدای جایزه مهرزاد دانش، احمد عربانی و هوتن شکیبا بر روی صحنه حضور پیدا کردند و دیپلم افتخار برای فیلم “قصر شیرین” به محسن قرایی و محمد داودی و تندیس بهترین فیلم‌نامه به نیما جاویدی برای فیلم “سرخ‌پوست” تعلق گرفت. نیما جاویدی پس از دریافت تندیس به مردم بابت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تسلیت گفت. او گفت:

در جریان اکران فیلم “سرخ‌پوست” بسیاری از مخاطبان از حال خوب فیلم‌ گفتند که این حال خوب به عوامل پشت صحنه برمی‌گردد. آن‌ها زحمت‌های زیادی برای این فیلم کشیدند. این جایزه بار مسئولیت کاری من را بسیار افزایش داد و امیدوارم بتوانم جواب منتقدانی که من را انتخاب کردند، بدهم.

دیپلم افتخار بخش کارگردانی پس از حضور جواد طوسی، غلامرضا موسوی و رضا بابک به نرگس آبیار برای “شبی که ماه کامل شد” اهداء شد. او از گروه پشت صحنه این فیلم تشکر کرد و گفت:

خوشحالم این جایزه را از کسانی می‌گیرم که استاد من هستند. ما احتیاج به همدلی برای وطن داریم و نگاه منتقدی خود را می‌توانیم از طریق اثرها بیان کنیم.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی تعلق گرفت به سعید روستایی برای فیلم “متری شش‌ونیم”.
روستایی پس از دریافت جایزه گفت:

کار کنیم نه برای عادی‌سازی شرایط، بلکه برای این‌که بتوانیم ثبت کنیم این دوران را در تاریخ.

تندیس بهترین کارگردانی تعلق گرفت به نیما جاویدی برای فیلم “سرخ‌پوست”.

نیما جاویدی پس از دریافت این تندیس گفت:

امشب اولین‌باری است که دارم در ایران جایزه می‌گیرم و این برایم خیلی باارزش بود که در کشور خودم جایزه گرفتم.

در بخش پایانی جایزه بهترین فیلم، تندیس بهترین فیلم تعلق گرفت به مجید مطلبی برای فیلم “سرخ‌پوست”. به دعوت مجید مطلبی، عوامل فیلم سرخ‌پوست روی صحنه حضور پیدا کردند و در قابی یادگار کنار هم قرار گرفتند.

منبع: ایسنا

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.