محمد کارت: «شنای پروانه» یک اثر قهرمان‌محور است

2 February 2020 - 13:00

کارگردان فیلم سینمایی «شنای پروانه» با اشاره به اینکه این فیلم یک اثر قهرمان‌محور است، تاکید کرد بازیگران در این فیلم اعجاز کرده‌اند.

محمد کارت کارگردان جوان سینمای ایران که اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر را با «شنای پروانه» تجربه می‌کند، گفت:

برآیند تمام تجربیات من در حوزه مستندسازی و کشف و شهودی که در این طبقه از جامعه داشتم، با حسین دوماری و پدرام پورامیری و تجربیاتی که آن‌ها داشتند، فیلمنامه «شنای پروانه» را به نگارش درآوردیم. نگارش فیلمنامه مورد نظر نزدیک به ۸ ماه طول کشید و در نهایت بعد از آماده شدن فیلمنامه و چندین بازنویسی که روی آن صورت گرفت، رسول صدرعاملی به‌عنوان تهیه‌کننده، سید مازیار هاشمی به‌عنوان مجری طرح و محدصادق رنجکشان به عنوان سرمایه گذار در این پروژه من را همراهی و حمایت کردند.

وی بیان کرد:

همچنین یک تیم پارتیزان و مستعد در پشت دوربین و بازیگران پرتوان با من همراه شدند تا بتوانیم در زمان بسیار کوتاهی پیش تولید فیلم را انجام دهیم و وارد مرحله تولید و سپس همزمان پس تولید شویم تا فیلم به جشنواره برسد.

این فیلمساز جوان تاکید کرد:

پیش تولید «شنای پروانه» ۲۵ روزه و فیلمبرداری ۵۱ جلسه برای چنین فیلمنامه پرفراز و نشیب زمان کوتاهی است اما با تلاش تک تک عوامل این فیلم، «شنای پروانه» شکل گرفت، فیلمی که سرشار از انگیزه برای ارتباط با مخاطب است.

مسئله «شنای پروانه» مسئله روز است

کارگردان فیلم کوتاه «بچه خور» توضیح داد:

امیدوارم که تلاش صورت گرفته برای ساخت «شنای پروانه» مذبوحانه نباشد و به جان و دل مخاطب بنشیند و با آن ارتباط برقرار کند.

وی تاکید کرد:

«شنای پروانه» درباره مسائلی از بافت جنوب شهری جامعه است که این معضلات و ناهنجاری‌ها در تک‌تک اقشار مختلف می‌تواند واکاوی شود. مسائلی که در فیلم مطرح می‌شود یک مساله به‌روز است و سعی کرده‌ایم فیلمی تولید کنیم که روایت مدرنی از جامعه امروز باشد.

کارگردان مستند «آوانتاژ» توضیح داد:

نگاه ما در «شنای پروانه» نگاه رهگذری به بافت جنوب شهر نبوده است و سعی کرده‌ایم که جزئیات این سبک از زندگی را روایت کنیم و با یک چیدمان بازیگری و ترکیبی از بازیگران سرشناس و بازیگران خوب تئاتر و آدم‌هایی که هیچ وقت دوربین سینما را تجربه نکرده‌اند و آن‌ها را از زندگی واقعی به مقابل دوربین آوردیم و نابازیگر هستند. کار را برایم به عنوان کارگردان سخت‌تر اما بسیار جذاب‌تر می‌کرد. چون در جهت یکدست شدن جنس بازی‌های فیلم مسیر عجیبی را طی کردیم که امیدوارم ذات باورپذیری در کاراکترها و بازیگران اتفاق افتاده باشد و مخاطب با جهان فیلم ملموس و واقعی ارتباط برقرار کند.

ارتباط فیلم با اکثریت مردم برایم جذاب است

وی بیان کرد:

«شنای پروانه» یک فیلم قهرمان محور است که با داستانی پر فراز و نشیب ابتدا سعی دارد تماشاگرش را سرگرم سپس بر او تأثیر بگذارد. واقعاً به شخصاً ارتباط فیلم با اکثریت مردم برایم بسیار جذاب است و امیدوار هستم که این ارتباط شکل بگیرد.

کارت درباره انتخاب بازیگران توضیح داد:

چیدمان و ترتیب بازیگران این فیلم به گونه‌ای است که سعی شده است از بازیگران سرشناس، بازیگران خوب تئاتر و کسانی که از دل زندگی واقعی به بیرون کشیده شده‌اند انتخاب و جلوی دوربین بروند و این چالش بزرگی برای من به شمار می‌رفت که این جنس‌های مختلف بازیگری را یک دست و باور پذیر بدون اینکه کسی بیرون بزند، همه را در جهان فیلم حل کنم.

وی ادامه داد:

به نظر می‌رسد با توجه به زحمت و تلاش تک‌تک بازیگران از جواد عزتی که نقش اول فیلم را بازی می‌کند و بسیار باهوش و توانمند است تا تک‌تک بازیگران دیگر از جمله طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، آبان عسگری، مهدی حسین‌نیا، ایمان صفا، نادر شهسواری که نقش‌های مختلف فیلم را بازی کرده اند، تلاش کرده‌اند که یک خود متفاوتی نشان دهند.

کارت در پایان تاکید کرد:

در واقع در «شنای پروانه» بازیگرانی که می‌شناسید همه با شکلی متفاوت و غافل‌گیرکننده در فیلم حضور دارند و این امر برای من بسیار جذاب است که کاراکترهای فیلم توسط بازیگرانی که سرشناس هستند بازی شده‌اند که این اعجاز را دارند که مخاطب در لحظه متوجه نشود که این کاراکتر پانته‌آ بهرام، علی شادمان یا امیر آقایی است و این امر یکی از ویژگی‌های «شنای پروانه» است که امیدوارم این تلاش موفق شود و بر مخاطب خود تأثیر گذار باشد.

منبع: مهر

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.