نقد و بررسی انیمه Ninja Scroll | نینجا در برابر شیاطین

4 February 2020 - 22:00

Ninja Scroll انیمه‌ای است در ژانر اکشن که در سال ۱۹۹۳ به کارگردانی و نویسندگی یوشیاکی کاواجیری منتشر شده است.

آغاز شیوع بیماری مرگبار

نقطه آغازین این انیمه نکات زیادی را برای مخاطب خود به نمایش در می‌آورد، در ابتدا داستان نمایش مختصری از شخصیت اصلی خود نشان می‌دهد که با صحنه و دیالوگ‌های جالبی به معرفی کوتاه از شخصیت بسیار پیچیده خود می‌پردازد، اما مهم‌ترین نکته انیمه نحوه شروع داستان است که یک روند جالب و در حین حال عجیب را برای ارائه ماجرای خود در پیش گرفته است هرچند نقطه ابتدایی این انیمه خیلی تحت تاثیر روند داستانی نیست و هنوز موتور آن به صورت کامل روشن نشده است. از همان ابتدای انیمه کاملا مشخص است که داستان انیمه شخصیت جدی دارد و همین جدی بودن داستان یک فضای خشن و تاریک را در دنیای این انیمه بوجود آورده است که همین موضوع باعث شده است که جسارت انیمه در استفاده از صحنه‌های خشن و بزرگ‌سالانه بیشتر شده باشد و داستان به همان شکلی که می‌خواهد تفکرات خود را به تصویر بکشد.

ninja scroll wallpaper 1

جیوبی شخصیت اصلی انیمه

نینجا یا شیطان

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این انیمه را شخصیت اصلی آن جیوبی تشکیل داده است، درواقع جیوبی شخصیتی است که داستان برگرفته از خاطرات او شروع به کار کرده است و موضوع اصلی به این شخصیت برمی‌گردد. جیوبی شخصیت بسیار جالبی است این شخصیت در دنیای تیره و تاری که داستان بوجود آورده با دیالوگ‌های کمدی خود فضای بسیار جالبی را در صحنه‌های مختلف بوجود می‌آورد و همین موضوع باعث شده است که جیوبی پس از گذشت مدتی از داستان کاملا رهبری آن را برعهده بگیرد و داستان بیشتر به سمت خواسته‌ی او حرکت می‌کند. نکته جالب این شخصیت نحوه به نمایش در آمدن گذشته او است، تلفیقی از کابوس و واقعیت به شکل بسیار زیبایی سرگذشت شخصیت جیوبی را در داستان به تصویر می‌کشد، هرچند خیلی از نکات داستان بازگو نمی‌شود و این نکات گفته نشده تاثیر خاصی در روند داستان نمی‌گذارد، اما قطعا از جذاببت شخصیت منفی اصلی این انیمه کاسته می‌کند و شخصیت منفی آن یعنی گما از جذابیت خاصی نمی‌تواند بهره‌مند باشد، این نکته تاثیر بسیار کمی هم برروی شخصیت جیوبی گذاشته است هرچند مهم‌ترین تاثیر این نکته در صحنه‌ی پایانی این انیمه مشخص می‌شود.

عشق سمی

کاگرو شخصیت فرعی این انیمه با سرگذشت عجیب و غریب خود به سمت جیوبی کشیده می‌شود و دست سرنوشت این دو شخصیک را به هم می‌رساند اما نکته مهم شخصیت کاگرو سرگذشت نه چندان جالبی که در ابتدای انیمه از این شخصیت به نمایش در می‌آید نیست بلکه داستان این انیمه راز بسیار جالبی را پشت سر شخصیت کاگرو قایم کرده است و از مخفی بودن آن تا قسمت‌های پایانی داستان کاملا اطمینان دارد اما این نکته مخفی یک کلید بسیار زیبا برای باز کردن قفل میان دو شخصیت حیوبی و کاگرو است، داستان این انیمه با ترکیب کردن چندین موضوع سعی کرده است از کلیشه‌ای بودن رابطه موجود میان جیوبی و کاگرو جلوگیری کند که نتیجه این عمل یک رابطه گنگ است که تا اواخر داستان انیمه از این دو شخصیت به نمایش می‌گذارد. با اینکه راز پنهان شده‌ی شخصیت کاگرو جالب است اما داستان با نشان دادن صحنه‌های مختلف مخصوصا در قسمت ابتدایی انیمه جذابیت این راز رو از بین می‌برد هرچند تلاش بسیار زیادی برای برگرداندن این جذابیت می‌کند.

ninja scroll wallpaper2

عشق سمی

راهنمای مرموز

داکان شخصیت بسیار مرموز و جالبی است، این شخصیت در برخی از نقاط انیمه تحول زیادی را در مسیر حرکت داستان بوجود می‌آورد و همین نکته باعث شده است که این شخصیت به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های این انیمه تبدیل شود هرچند نقش این شخصیت بیشتر مانند یک راهنمای اجباری برای حرکت داستان به سمت اهداف خود است، اما داکان به خوبی از پس راهنما بودن برمی‌آید. هیچ سرگذشت و خواسته‌ای از شخصیت داکان مشخص نیست و همین موضوع باعث شده است که داکان مرموز‌ترین شخصیت انیمه باشد. شخصیت شوخ طبع داکان از نقطه‌ای به بعد حضور کم‌تری را در داستان پیدا می‌کند و داستان به قدری درگیر رابطه میان جیوبی و کاگرو می‌شود که فرصت از این شخصیت گرفته می‌شود.

شیاطین بزرگ و کوچک

شخصیت‌های منفی در این انیمه تعداد بسیار زیادی دارند و داستان پس از هر وقت استراحت شخصیت‌های اصلی خود را با یکی از شخصیت‌های منفی که طراحی کرده است مواجه می‌کند. نکته بسیار مهمی درمورد شخصیت‌های منفی این انیمه وجود دارد و آن هم عملکرد سینوسی این شخصیت‌ها در جذاب‌تر کردن انیمه است، در نقطه آغازین و پایانی جذابیت بسیار کمی در این شخصیت‌ها دیده می‌شود، اما در اواسط انیمه صحنه‌های اکشن بسیار زیبایی در داستان به نمایش در می‌آید. طراحی شخصیت‌های منفی انیمه نکته مهم داستان است که این انیمه نیز به خوبی از پس آن برآمده است. گما یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های انیمه به شمار می‌رود، اما داستان با مخفی نگه داشتن او جذابیت این شخصیت را کم می‌کند هرچند سرگذشت جذاب گما و جیوبی و دیالوگ‌های بسیار جذاب میان این دو در نقطه پایانی جذابیت بسیار زیادی دارد اما گما شخصیتی نیست که به این جذابیت بی‌افزاید و این شخصیت جیوبی است که این جذابیت را حفظ می‌کند.

ninja scroll wallpaper 3

تنوع شخصیت های منفی زیاد است

داستان عشق و انتقام

داستان از نکات بسیار مختلفی تشکیل شده است که اجتماع همه این نکات داستان این انیمه را تشکیل می‌دهد. روند داستان این انیمه بسیار سریع است و این سرعت بالا باعث شده است که در برخی از نقاط انیمه سردرگمی زیادی برای مخاطب ایجاد شود هرچند این سردرگمی پس از مدتی از بین می‌رود. داستان به خوبی شخصیت‌های اصلی را با یکدیگر درگیر می‌کند و به خوبی مسیر این سه شخصیت را با هم یکی می‌کند البته نکته مهم این درگیری رابطه بوجود آمده میان جیوبی و کاگرو است که جذابیت بسیار خوبی را به داستان انیمه اضافه کرده است. فضای تیره و تاری که در دنیای انیمه حاکم است جسارت بسیار زیادی را به داستان انیمه اضافه کرده است و از همین رو داستان صحنه‌های خشن و بزرگ‌سالانه زیادی را به تصویر می‌کشد که در برخی از این صحنه‌ها هم نیز زیاده روی بسیار زیادی می‌کند و به شکلی به نمایش تفکرات خود می‌پردازد که چندان جالب نیست. داستان در صحنه‌های اکشن به خوبی عمل کرده است و با توجه به شخصیت‌های منفی متفاوتی که درون داستان پخش شده‌اند این انیمه توانسته است که مبارزات بسیار جذابی را به نمایش بگذارد.

پایانی برای شروع انتقام

هرچه به پایان انیمه نزدیک‌تر می‌شویم اوضاع داستان انیمه پیچیده‌تر می‌شود و داستان جذابیت بیشتری به خود می‌گیرد هرچند برخی از اتفاقات رخ داده در بخش پایانی داستان کمی قابل حدس است، اما نحوه به تصویر کشیده شدن آن توسط این انیمه بسیار جالب است و با یک مبارزه بسیار‌ جذاب در نقطه پایانی پرونده‌ی ماجراجویی خود را می‌بندد ماجراجویی که هنوز به پایان کار خود نرسیده است. این انیمه با شخصیت‌های متنوع و بسیار جالب خود داستان خوبی را به نمایش می‌گذارد که به لطف مبارزات جذاب و خشن آن انیمه‌ی زیبایی را به نمایش گذاشته است.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.