فجر۳۸| سعید ملکان در نشست خبری «روز صفر» از عدم‌ساخت فیلم بدون حضور امیر جدیدی خبر داد

3 February 2020 - 18:30

سعید ملکان کارگردان فیلم «روز صفر» که در نخستین فیلمش سراغ سوژه‌ای دشوار رفته است، می‌گوید دوست داشتم آدم‌هایی که بدون اسم و گمنام برای امنیت کشورمان تلاش می‌کنند را روایت کنم.

 یکی از فیلم‌های پر سر و صدای این دوره از جشنواره فیلم فجر «روز صفر» با موضوع امنیتی و ضدجاسوسی است. در این فیلم که نخستین تجربه کارگردانی سعید ملکان است، ساعد سهیلی و امیر جدیدی جلوی دوربین رفته‌اند.

 ملکان در پاسخ به این سوال که چرا برای فیلم اولش این سوژه سخت را انتخاب کرده است، گفت:

«این یکی از سوژه‌هایی بود که دوست داشتم و دلیل آن سختی در ساخت بود. طرح فیلمنامه برای آقای اصفهانی بود و ما سعی کردیم آن را به زبان سینما جذاب‌تر بیان کنیم.»

ملکان از انگیزه ساخت این فیلم گفت:

«تمام داستان این فیلم براساس واقعیت است. دوست داشتم آدم‌هایی که بدون اسم و گمنام برای امنیت کشورمان تلاش می‌کنند را روایت کنم. شخصی که در فیلم مامور امنیتی است نیز در پایان به زندگی در میان مردم برمی‌گردد و از آن‌ها طلبکار نیست.»

ملکان خاطرنشان کرد:

«این فیلم یک فیلم ملی است و هیچ بخشی از آن تخیل نیست. هیچ جایی از فیلم تروریست‌ها را در سیستان و بلوچستان نمی‌بینیم و تمام مقر تروریست‌ها در پاکستان است.»

وقتی بازی امیر جدیدی و ساعد سهیلی تحسین فراستی را برانگیخت

نشست خبری این فیلم با اجرای فرزاد حسنی برگزار و در میانه‌ نشست با حضور ناگهانی مسعود فراستی خبرساز شد. فراستی به این نشست آمده بود تا تحسینش را نثار کار ملکان و عوامل ساخت روز صفر کند.

در این فیلم نقشی را به ساعد سهیلی سپرده بودند که به گفته فراستی به خوبی از عهده ایفای نقش برآمده است. سهیلی درباره این نقش گفت:

«خیلی خوشحالم بعد از دو سال دوری از سینما به دلایل شخصی با این فیلم به سینما برگشتم و در اینجا حضور دارم. این نقش توفیق زیادی داشت. وقتی آقای  ملکان این نقش را به من پیشنهاد داد برایم خیلی کنجکاوی برانگیز بود که در مورد این نقش تحقیق کنم و  بفهمم چگونه یک آدم معمولی که سی‌دی می‌فروشد به اینجا می‌رسد.»

ملکان در خصوص انتخاب سهیلی برای نقش عبدالمالک ریگی گفت:

«بهترین انتخاب، سهیلی بود که عالی نقش را بازی کرد. توانایی ساعد سهیلی منجر به انتخاب او شد.»

نقش مقابل سهیلی در این فیلم را به امیر جدیدی سپرده‌اند. نقشی که به گفته جدیدی آمادگی جسمانی بالایی را طلب می‌کند. جدیدی که در ارتباط با نقش مامور امنیتی که در فیلم ایفا کرد، گفت:

«تمرین‌های زیادی را برای اسلحه دست گرفتن و اجرای این نقش داشتم. این کارکتر کاملا وطن‌پرست است و برای وطنش تلاش می‌کند.کمتر پیش می‌آید که در سینمای ما چنین نقشی داشته باشیم. این نقش توانایی فیزیکی زیادی می‌خواست و دوست داشتم این نقش را بازی کنم.»

ملکان درباره ضرورت نقش اغراق شده امیرجدیدی در فیلم گفت:

«ما می‌خواستیم کمی از قالب‌های کلیشه‌ای و رایج بازیگری در سینمای ایران بیرون بیاییم. ما در سینمای امریکا صحنه‌های اغراق شده زیادی می‌بینیم اما صدایمان در نمی‌آید. به این دلیل که ما در این زمینه‌ها فیلم نساختیم و این شکل بازی برای ما عادی نیست. من فکر نمی‌کنم بازی امیر جدیدی اغراق شده است.»

ملکان درباره انتخاب جدیدی توضیح داد:

«هر کدام شما جای ما بودید انتخاب دیگری جز جدیدی نداشتید. اگر او این نقش را نمی‌پذیرفت این فیلم را نمی‌ساختیم و درباره ساعد هم اعتقادم همین است. همه اکت‌های بازیگران از ایستادن تا لهجه به درستی انجام گرفت.»

مهدی قربانی هم درباره ایفای این نقش‌اش در «روزصفر» و لهجه‌اش توضیح داد:

«من از کودکی با آقای ملکان کار کرده‌ام و از او  بسیار آموخته‌ام. در زمان پیش تولید لهجه‌ها را در دفتر تمرین می‌کردیم. برای درآوردن لهجه، فیلم‌های عبدالمالک ریگی را نگاه کردم که لهجه راحت و جذابی بود.»

بودجه فیلم از کجا تامین شد؟

ملکان در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت فیلم چگونه تامین شده است، گفت:

«قرار بود بنیاد فارابی در ساخت مشارکت کند اما پشیمان شدند. قبل از شروع ما مجبور شدیم هزینه را بین دوستان تقسیم کنیم و من هنوز بدهکارم.»

ملکان در مورد سرمایه فیلم گفت:

«حدود هشت میلیارد تومان برای این فیلم هزینه شده است و برخی از تجهیزات ما در برلین دزدیده شد.»

درباره تدوین فیلم

پوریا ذوالفقاری منتقد حاضر در این نشست درباره فیلم «روز صفر» گفت:

«در مورد تدوین چنین فیلمی با این همه سکانس و صحنه‌های پر کشمکش نیازمند ریتم یکدست بودیم که فکر می‌کنم یکی از سخت‌ترین و بهترین کارهای میثم مولایی بوده است.»

میثم مولایی درباره تدوین «روز صفر» توضیح داد:

« وظیفه تدوینگر است که در تدوین مدیریت داشته باشد و آقای ملکان با اعتمادی که داشت باعث پیشرفت و افزایش دقت من شد. تدوین این فیلم کار سختی بود به این دلیل که به دو بخش تقسیم می‌شد. در ابتدا ریتم کندتر و فضای آرام‌تری بر فیلم حاکم است اما در نیمه دوم با ریتم تندتری روبه رو هستیم. این ترکیب تدوین، ببینده را آماده بخش دوم فیلم می‌کند.»

البته در این میان فراستی با تمام دفاعی که از فیلم کرد انتقاداتی به تدوین آن داشت که صحبت درباره آن را به آینده موکول کرد.

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.