فجر۳۸| در نشست خبری عوامل فیلم «روز بلوا» چه گذشت

5 February 2020 - 22:00

نشست خبری «روز بلوا»، با پرسش‌های صریح اهالی رسانه، پاسخ‌های مفصل و دقیق بهروز شعیبی و واکنش انتقادی داریوش ارجمند برگزار شد. کارگردان فیلم تاکید کرد محور قرار دادن شخصیت روحانی در فضای لاکچری تهران، به دلیل اثرگذاری روحانیون در جامعه است. ارجمند هم طرح چنین موضوعی ملتهب در فیلم را گستاخی و شجاعت شعیبی دانست.

 «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی، دومین فیلمی بود که امروز (چهارشنبه ۱۶ بهمن) در سینمای رسانه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت. پس از آن، نشست خبری این فیلم با حضور عوامل و بازیگران برگزار شد.

بهروز شعیبی، کارگردان فیلم در خصوص ایده و داستان این اثر سینمایی گفت:

«ایده اولیه براساس مشکلات اقتصادی که این چند سال در کشور ما به وجود آمده است، شکل گرفت. این مسائل، من را برای ساخت چنین فیلمی درگیر کرد اما در ابتدا قصد نداشتیم درباره شخصیتی روحانی باشد.»

او ادامه داد:

«من آدمی سیاسی نیستم و انتخاب شخصیت روحانی به این دلیل بود که در ساختار جامعه، اثرگذاری بیشتری دارد. من در این فیلم به درام فکر کردم و به دنبال تعریف شخصیت روحانی، او را مردی تصور کردم که دچار لغزش می‌شود و تلاش می‌کند آن را اصلاح کند. روحانی فیلم ما در قم زندگی نمی‌کند و در فضای لاکچری تهران زندگی می‌کند و نمی‌توانیم زندگی او را به همه روحانیت مرتبط کنیم»

شعیبی در پاسخ به این‌که آیا شخصیت فیلم از اطرافیانش بوده یا سراغ پرونده‌های جدی مفاسد اقتصادی رفته است، گفت:

«اگر شخصیت فیلم از دوستان من بود که جرات نمی‌کردم بسازم. ضمن این‌که قرار نبود در این فیلم پرونده سیاسی باز کنیم و  این کار تلویزیون و بخش‌های خبری است.»

این کارگردان تاکید کرد:

«در این فیلم با درام طرف هستیم و اگر بیشتر وارد بیانِ جزییات پرونده‌ها می‌شدیم، مخاطب از داستان فیلم که بیان روابط بین کاراکترها بود، دور می‌شد. ما نمی‌خواستیم پرونده سیاسی را در این فیلم باز کنیم و به آن بپردازیم.»

شعیبی در ادامه توضیح داد:

«اگر در این فیلم راجع به گفت‌وگو حرف می‌زنیم، به دنبال این هستیم که در دنیای واقعیت نیز به نسل پرسشگر برای آینده بهتر پاسخگو باشیم. این فیلم راجع به اخلاق است و در آن هر فرد با عقاید خودش بر پایه اخلاق و انسانیت به دیگران کمک می‌کند و این اعتقاد من است.‌ چون مثلا خیلی از کسانی که ظاهر مذهبی ندارند اخلاق‌گرا هستند.»

او درباره نقش‌های فیلمش هم گفت:

«فکر می‌کنم در مورد نقش‌ها، هر استنباطی شود، درست است. مخاطب می‌تواند هرگونه که دوست دارد، فکر کند. شخصیت روحانی در این فیلم، ساده لوح نیست. او هنگامی که در دایره خانواده قرار می‌گیرد و متوجه می‌شود از اعتمادش سواستفاده شده است، دست به اقداماتی می‌زند. شخصیت‌ها در این فیلم نسبت به یکدیگر طراحی شده‌اند.»

شعیبی، «عدالت» را کلید واژه این داستان عنوان کرد و افزود:

«باید بلوای درونی در همه ما شکل گیرد تا عدالت را به خودمان بازگردانیم. ممکن است کدهای مختلفی در فیلم وجود داشته باشد که ما را یاد بسیاری از آدم‌هایی که می‌شناسیم، بیندازد.»

لیلا زارع، بازیگر نقش راحله در «روز بلوا» هم گفت:

«کاراکتر زن در فیلمنامه این‌گونه تعریف شده بود که بیشتر از این‌که حرف‌های همسرش برایش اهمیت داشته باشد، به حرف‌های پدرش اهمیت می‌داد.»

این بازیگر ادامه داد:

«برای هر نقشی که می‌خواهم بازی کنم، تحقیق می‌کنم. طبیعتا برای بازی در این نقش با افرادی که سبک زندگی نزدیکی به این کاراکتر داشتند، رفت و آمد و با آن‌ها گفت‌وگو کردم.»

کارن همایون‌فر هم درباره آهنگساز این فیلم گفت:

«از همه عوامل این فیلم تشکر می‌کنم. موسیقی این فیلم زمان زیادی دارد و در فیلم حل می‌شود. این موسیقی از عمد به این سمت طراحی شد.»

امین جعفری، مدیر فیلمبرداری «روزبلوا» در ارتباط با قاب‌های فیلم گفت:

«در کادربندی به دنبال بیان بخشی از روایت‌های فیلم، درماندگی‌ها، نگفته‌ها و نادیده‌ها هستیم؛ مانند سکانس آشپزخانه که روحانی و همسرش در پشت دیوار با یکدیگر صحبت می‌کنند.»

در ادامه، بهروز شعیبی در پاسخ به چگونگی همکاری‌اش با سازمان اوج گفت:

«من طرحی را به سازمان اوج پیشنهاد دادم و آن‌ها هم این موضوع ملتهب را پذیرفتند و به لحاظ مالی حمایت کردند.‌ فیلم اگر هر مسئله و موضوعی دارد، حاصل تعامل ما با آقای کاشانی (نویسنده) بوده است. من با هر تهیه‌کننده دیگری هم این فیلم را به همین شکل که دیدید می‌ساختم.‌»

در بخش پایانی این نشست، داریوش ارجمند گفت:

«از معدود دفعاتی است که در یک نشست فیلم می‌آیم. اول می‌خواهم شهادت سردار سلیمانی را یک بار دیگر تسلیت و تبریک بگویم ‌و همینطور تسلیت بگویم برای حادثه هواپیما. یک مرگ بر آمریکا هم می‌گویم به‌خاطر دستوری که یک رییس‌جمهور حمال برای قتل بزرگ مردی چون سردار سلیمانی داد.»

این بازیگر پیشکسوت ادامه داد:

«معتقدم علت ساخت این فیلم به اندازه کافی گویا است و هرکس در این چندسال در ایران زندگی کرده باشد، با این داستان درگیر شده است. بسیاری خودسوزی را در بخش‌های مختلف شهر و زندگی شهری در خصوص مشکلات جامعه دیده‌ایم و این فیلمنامه با شجاعت به این کاراکتر در داستان پرداخته است.»

او افزود:

«شجاعت بهروز شعیبی و این‌که این گستاخی را داشت تا این بلوا، نه آن بلوایی را که در خیابان می‌بینیم، نشان دهد از مهم‌ترین دلایل من برای بازی در این فیلم بود. نشان دادن ضایع شدن حق مردم، شجاعت می‌خواهد.‌»

ارجمند در ادامه، با اشاره به طرح پرسش‌هایی در باره این‌که آیا فیلم سفارشی بوده یا چرا با اوج همکاری شده است، گفت:

«از این سوال‌ها تعجب می‌کنم اگر یک تهیه‌کننده دیگر هم بود باز هم این سوالات پرسیده می‌شد؟ سازمان اوج هم یک تهیه‌کننده است. در نهایت متاسفم به دلیل این پرسش‌هایی که می‌شود، آیا اگر آقای سرتیپی‌ام این فیلم را می‌ساخت، همین سوال‌ها را می‌پرسیدید.»

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.