کرک داگلاس در ۱۰۳ سالگی درگذشت

7 February 2020 - 09:00

 کرک داگلاس (Kirk Douglas)، بازیگر بزرگ دوران طلایی هالیوود و فیلم‌هایی نظیر (اسپارتاکوس) Spartacus، (بیست هزار فرسنگ زیردریا) ۲۰,۰۰۰ Leagues Under the Sea، (بد و زیبا) The Bad and the Beautiful و (قهرمان) Champion، روز چهارشنبه بر اثر مرگ طبیعی و در سن ۱۰۳ سالگی درگذشت. در ادامه‌ی خبر با سینما فارس همراه باشید.

مایکل داگلاس (Michael Douglas)، فرزند و برنده‌ی دو جایزه‌ی اسکار طی بیانیه‌ای در اینستاگرام گفت:

من و برادرم باغمی بسیار اعلام می‌کنیم که کرک داگلاس امروز در ۱۰۳ سالگی ما را ترک کرد. برای دنیا، او یک افسانه بود، یک بازیگر از فیلم‌های دوران طلایی که در سال‌های طلایی زندگی‌اش خوب زندگی کرد، یک انسان‌دوست که تعهدش به عدالت و دلایلی که به آن اعتقاد داشت معیاری برای همه‌ی ما است تا مشتاق آن باشیم.

داگلاس، نامزد سه جایزه‌ی آکادمی و دریافت‌کننده‌ی یک اسکار برای یک عمر دستاورد هنری در سال ۱۹۹۶ کارنامه‌ی پرکاری را از خود بر جای گذاشت. او در طول فعالیت هنری خود در نزدیک به ۱۰۰ فیلم حضور پیدا کرد و نقش‌آفرینی‌های به‌یادماندنی را به انجام رسانید.

داگلاس همچنین یک تهیه‌کننده نیز بود و کمپانی Bryna Productions را در ۱۹۵۵ تأسیس کرد. این شرکت با استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) در دو فیلم Paths of Glory و Spartacus (که بعداً موفق کسب چهار جایزه‌ی اسکار شد و پرفروش‌ترین تولید Universal Studios تا به آن زمان لقب گرفت) همکاری کرد.

این بازیگر همچنین سهمی در شکستن لیست سیاه هالیوود داشت. بسیاری از کارکنان هالیوود در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی به دلیل دنبال کردن عقاید کمونیستی از کار کردن منع شده بودند و در لیست سیاه قرارگرفته بودند. داگلاس در کتابی که سال ۲۰۱۲ منتشر کرد توضیح می‌داد که چگونه تهیه‌کنندگان را متقاعد کرده است تا دالتون ترومبو (Dalton Trumbo) را برای نگارش فیلم‌نامه‌ی این فیلم به خدمت بگیرند. ترومبو ازجمله‌ی همین افراد حاضر در لیست سیاه بود و برایان کرانستون (Bryan Cranston) برای ایفای نقش این نویسنده در فیلم Trumbo در سال ۲۰۱۵ نامزد دریافت اسکار شد.

داگلاس در مصاحبه‌ای به Jewish Chronicle گفت:

بیش از ۸۵ فیلم ساخته‌ام، اما چیزی که بیش از همه به آن افتخار می‌کنم شکستن لیست سیاه بود.

داگلاس در نهم دسامبر ۱۹۱۶ بانام ایسور دنیلویچ (Issur Danielovitch) در خانواده‌ای یهودی مهاجر در آمستردام نیویورک چشم به جهان گشود. او در فقر بزرگ شد و مدتی پس از پیوستن به نیروی دریایی آمریکا در جنگ جهانی دوم، نامش را به کرک داگلاس تغییر داد. او به‌عنوان افسر فرمانده‌ی یک کشتی ضد زیردریایی خدمت می‌کرد. داگلاس اعلام کرده بود که پیش از تبدیل‌شدن به یک بازیگر بیش از ۴۰ کار متفاوت را امتحان کرده است. او دریافت‌کننده‌ی بورسیه‌ی تحصیلی برای آکادمی هنرهای دراماتیک آمریکا بود.

در اواخر زندگی‌اش او به یک نویسنده‌ی آنلاین تبدیل‌شده بود طوری که می‌توان او را مسن‌ترین وبلاگ نویس مشهور دنیا لقب داد. داگلاس ۱۰ کتاب و یک مجموعه‌ی شعر در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده است.

در سال ۲۰۰۹ او در مستندی بانام Kirk Douglas: Before I Forget حضور پیدا کرد که داستان زندگی او، خانواده‌اش و حرفه‌اش را دنبال می‌کرد.

در کنار همسر و پسرانش، داگلاس به همراه خواهرش، نوه‌هایش و نتیجه‌هایش زندگی می‌کرد.

تشییع پیکر او به‌صورت خصوصی انجام خواهد شد و مراسم یادبودی برایش انجام خواهد گرفت.

منبع: Deadline

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.