فجر۳۸| در نشست خبری عوامل فیلم ترسناک «پوست» چه گذشت

9 February 2020 - 23:45

نشست خبری فیلم ترسناک «پوست»، با حال و فضایی شاد و سرشار از خنده برگزار شد. برادران ارک، کارگردانان این فیلم، با اشاره به این‌که هزینه تولید این اثر سینمایی به اندازه دستمزد دو بازیگر سینما بوده است، تاکید کردند اگرچه به دنبال فروش میلیاردی نیستند، اما به دنبال دیده شدن فیلم هستند.

نشست خبری «پوست» به کارگردانی و نویسندگی بهمن ارک و بهرام ارک، با حضور عوامل و بازیگران این فیلم و اجرای فرزاد حسنی، امشب (یک‌شنبه ۲۰ بهمن) در پردیس ملت برگزار شد.

سحر عصر آزاد، منتقد حاضر در این نشست، «پوست» را فیلمی قصه‌گو توصیف کرد و افرود:

«ما فیلم یا سریال ترسناک داشته‌ایم اما در آن‌ها با نوعی از وحشت‌آفرینی مواجه می‌شدیم که ترسش ایرانی نبود اما در «پوست» با  اشراف به فرهنگ ایرانی این اتفاق و ایجاد هیجان افتاده است.»

او ادامه داد:

«از دیدن این فیلم بسیار لذت بردم. پوست از چند وجه در جشنواره امسال بسیار متمایز است. این دوفیلمساز در اولین فیلم بلند سینمایی خود نگاه مخصوص به خود دارند. در گونه‌های سینمایی با فقر روبه‌رو هستیم که این فیلم در ژانر وحشت خوب ایفای نقش کرده است. این فیلم به شدت قصه‌گو است. ما برای ارتقای استاندارهای سینما نیازمند قصه‌گویی هستیم.»

این منتقد تاکید کرد:

«افسانه در این فیلم به خوبی تبدیل به قصه شده است. در این فیلم به جلوه‌های بصری تازه‌ای رسیدیم که نوآورانه بوده است.»

بهرام ارک در ارتباط با داستان فیلم گفت:

«دوست داشتیم در این فیلم داستان را روایت کنیم. فرهنگ کشورمان برایمان عزیز است و نگاه مدرنیته نیز به داستان داشتیم.»

بهمن ارک هم در این‌باره توضیح داد:

«افسانه‌های فیلم مرتبط به بازه‌ زمانی‌های مختلف است و داستان عملا از افسانه‌های محلی آذربایجان الهام گرفته است.»

او در ارتباط با زیباشناسی بصری فیلم گفت:

«با بهرام تصمیم گرفته بودیم فیلمی بسازیم که شبیه به مستند باشد. ما به دنبال بستن قاب‌های زیبا نبودیم و تلاش کردیم برای باورپذیری بیشتر افسانه، فضا را به مستند نزدیک‌تر کنیم. ما به قاب‌های شکیل اعتقادی نداریم و قصدمان در آوردن لحن است که امیدوارم موفق بوده باشیم.»

این کارگردان افزود:

«برای این فیلم از نقاشی‌های محمد سیاه‌قلم الهام گرفتیم. همچنین برای موسیقی، به موسیقی شمنی رسیدیم. فکر کردیم این نوع خواندن جن‌ها برای فیلم مناسب است.»

بهرام ارک در ادامه گفت:

«شاید فیلم ساختن به زبان ترکی یک امتیاز فرهنگی باشد ولی ساخت این‌گونه فیلم‌ها سخت است. ما منتظر بازخوردهای فیلم هستیم تا ببینیم امکان ساختن چنین فیلم‌هایی به زبان ترکی وجود دارد که این راه را ادامه دهیم.»

این کارگردان ادامه داد:

«ایجاد فضای دلهره از تبعات این فیلم است. این نکته را هم باید متذکر شوم که در مورد طلسم‌ها مطالعات بسیاری کردیم.»

بهمن ارک هم در این‌باره گفت:

«زمانی که این فیلم را ساختیم متوجه این موضوع شدیم که تمام جامعه درگیر این مساله طلسم و دعا هستند. هر حرفی از نظر اعتقادی داشتیم، عاشیق‌ولی در داستان روایت کرد.»

در ادامه، محمدرضا مصباح در خصوص ساخت این فیلم و هزینه‌هایش توضیح داد:

«همکاران تهیه‌کننده خودم را دعوت می‌کنم که با کمی جسارت به خلق فیلم‌های این چنینی کمک کنند. این فیلم کاملا مستقل ساخته شده است.»

او افزود:

«سه ماه فیلمبرداری این کار طول کشید و در شرایط سخت و پیچیدگی‌های زیاد تولید شد. «پوست» در تبریز تولید شد و گروه‌های مختلفی با ما در این فیلم کار کردند. خوشحالم که این فیلم با استانداردهای جهانی تولیده شده است. باید بگویم سینما تنها تهران نیست و باید به پتانسیل‌های شهرستان‌ها توجه شود که برای سینما اتفاق‌های بهتری بیفتد.»

بهمن ارک هم درباره فروش و بازگشت سرمایه «پوست» توضیح داد:

«میزان کل سرمایه فیلم ما اندازه دستمزد دو بازیگر سینما است. ما به دنبال فروش میلیاردی نیستیم اما دنبال دیده شدن فیلم هستیم.»

این نشست با صحبت‌های بامداد افشار ادامه یافت. او در ارتباط با موسیقی فیلم گفت:

«این موسیقی به چند بخش در متن و راوی قصه تقسیم می‌شد. از قبل کارگردان خواسته بود تا موسیقی به این سبک و تلفیق موسیقی شمنی و مغولی ساخته شود. شانس زیادی آوردیم که خواننده کار را که حنجره‌ای نزدیک به این فضا داشت، پیدا کردیم. عرفان عاصفی‌نژاد برای ساخته شدن این موسیقی کمک زیادی کرد.»

در بخشی از این نشست، پرسش‌های خبرنگاران به بحث بازیگری کشیده شد. بهرام ارک در توضیح انتخاب بازیگران توضیح داد:

«ابتدا به بازیگران چهره هم رفتیم. به هادی حجازی‌فر هم فکر کردیم و می‌خواستیم بازیگری پیدا کنیم که ترکی را بدون لهجه صحبت کند. در جمع‌بندی نهایی اما به همین ترکیب بازیگران حرفه‌ای تئاتری رسیدیم.»

جواد قامتی، بازیگر اصلی این فیلم، با اشاره به سابقه کاری خود گفت:

«من نمی‌خواهم بگویم بازیگر ستاره هستم اما در کارنامه بازیگری‌ام، در  ۴۰ نمایش بازی کرده‌ام. من در تبریز بازیگر چهره‌ای هستم. این اولین کار سینمایی من نیست و فیلم‌هایم مجوز پخش نگرفته‌اند و به همین دلیل تا کنون دیده نشده‌ام.»

او به سختی همکاری با برادران ارک اشاره کرد و ضمن تعریف خاطره‌ای از شنا در آب سرد منفی دو درجه، به شوخی گفت:

«به خدا اگر اسکار هم به من بدهند، دیگر با برادران ارک کار نمی‌کنم!»

فاطمه مسعودی‌فر، دیگر بازیگر فیلم هم گفت:

«این اولین تجربه سینمایی من است و خیلی بابت آن خوشحالم و اگر ده سال دیگر به امروز نگاه کنم خیلی افتخار خواهم کرد که با این گروه بازیگری در سینما را تجربه کردم.»

نشست خبری فیلم «پوست» به‌واسطه طنازی و مطایبه برادران ارک، یکی از متفاوت‌ترین نشست‌های رسانه‌ای سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر بود و بارها با خنده جمعی حضار همراه شد. فرزاد حسنی مجری نشست در واکنش به حال و هوای گروه عوامل فیلم و شوخی‌هایشان گفت: به‌خدا خسته شدیم اینقدر فیلم تلخ در جشنواره دیدیم، امشب چقدر خندیدیم!

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.