نقد و بررسی انیمه Summer Wars | تابستانی پر هیجان

25 February 2020 - 22:00

Summer Wars انیمه‌ای است در ژانر علمی تخیلی و درام که در سال ۲۰۰۹ به نویسندگی و کارگردانی مامورو هوسودا منتشر شده است.

دنیای دوم دنیای مجازی

شروع این انیمه بسیار زیبا است، این انیمه در نقطه ابتدایی خود دست به توضیحات بسیار جالبی درمورد دنیای مجازی که در جهان داستان خود ساخته است می‌دهد و خواندن یا دیدن مطلبی درمورد اینترنت و تکنولوژی نظر هر مخاطبی را به خود جمع می‌کند. پس گذشت توضیحات انیمه داستان با معرفی شخصیت ‌های خود شروع به کار می‌کند و دو شخصیت اصلی خود را با یک بهانه تقریبا کودکانه به یک دیگر وصل می‌کند هرچند همین بهانه یکی از مهم‌ترین ارکان‌های داستان در بخش ابتدایی است. پس از شخصیت‌های اصلی انیمه داستان توضیح بسیار طولانی درمورد شخصیت‌های فرعی می‌دهد که تعداد آن‌ها در داستان کم نیست.

wallpaper summer wars1

ناتسوکی شخصیت اصلی و وابسکه مهم‌ترین شخصیت انیمه

به دنبال عشق

ناتسوکی شخصیت اصلی این انیمه است، اما مهم‌ترین شخصیت این انیمه نیست و درواقع ناتسوکی به گونه‌ای تمامی پازل‌ها را به گونه‌ای کنار هم می‌چیند که با عوض کردن یک تکه از آن کل آن بهم بریزد و این دقیقا موضوعی است که داستان از آن استفاده می‌کند. نکته‌ای که درمورد شخصیت ناتسوکی وجود دارد این است که ناتسوکی از شخصیتی برخوردار نیست که بتواند جذابیت خاصی را به داستان انیمه وارد کند با توجه به این که داستان این انیمه روند بسیار پیچیده‌ای را برای ارائه هدف خود در نظر گرفته است. شاید مهم‌ترین نکته درمورد شخصیت ناتسوکی رابطه‌ی عموی او وابسکه و ناتسوکی است که داستان با اشاره بسیار کوچکی به آن به ادامه داستان می‌پردازد. نکته نه چندان جالب درمورد این شخصیت این است که پس از دقایقی ناتسوکی در داستان انیمه گم می‌شود و داستان به قدری سرگرم استفاده کردن از شخصیت‌های دیگر خود است که کاملا ناتسوکی را فراموش می‌کند هرچند داستان این شخصیت را در دقایق پایانی دوباره به جایگاه اصلی خود بر‌می‌گرداند.

مغزی تنها برای ریاضی

کنجی شخصیتی است که خیلی به صورت اتفاقی درگیر بازی‌ای می‌شود که شخصیت اصلی انیمه ناتسوکی به راه می‌اندازد هرچند نحوه درگیر کردن شخصیت کنجی و درواقع بهانه داستان برای درگیر کردن این دو کمی کلیشه‌ای باشد، اما با تمامی این اوصاف باز هم به خوبی باعث درگیر کردن این دو شخصیت شده است، البته درگیری دو شخصیت ناتسوکی و کنجی جذابیت چندان زیادی ندارد شاید این جذابیت از طرف شخصیت کنجی بیشتر باشد، اما شخصیت ناتسوکی به نوعی در داستان محو شده است و اصلا هدف اصلی این شخصیت در داستان مخصوصا پس از دقایق میانی مشخص نیست. کنجی شخصیت خجالتی و البته باهوشی است که به خوبی در داستان این انیمه جا پیدا کرده است و داستان به خوبی این شخصیت را درگیر بازی خود می‌کند و کنجی دقیقا شخصیتی است که می‌تواند در این راه موثر باشد، هرچند که داستان اصرار بسیار زیادی به استفاده از تمامی شخصیت‌ها خود دارد و همین موضوع باعث شده است که شخصیت‌های مختلف زیادی در داستان این انیمه نقش داشته باشند که کنجی یکی از آن‌ها و به نوعی مهم‌ترین آن‌ها است. در برخی از نقاط به نظر می‌رسد که این انیمه داستان را از نگاه کنجی روایت می‌کند زیرا این شخصیت تفریبا در تمامی صحنه‌های این انیمه حضور دارد و حتی ناتسوکی در بخش‌های زیادی از انیمه دیده نمی‌شود.

wallpaper summer wars2

خانواده بزرگ جینوچی

 مرموز در فضای مجازی و واقعیت

کازومی شخصیت بسیار کارآمدی است، و درواقع داستان استفاده‌های بسیار به موقعی از این شخصیت می‌کند و همین موضوع باعث شده است که این شخصیت مرموز جذابیت خوبی را در داستان انیمه پیدا کند‌. از همان نقطه ابتدایی ورود این شخصیت داستان رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد به قدری این اتفاق بزرگ است که انیمه بخش جدیدی به داستان خود اضافه می‌کند و آن‌ هم بخش اکشن این انیمه است که به بهترین شکل ممکن طراحی شده است و به خوبی هم در داستان این انیمه جا می‌گیرد. کازومی شخصیتی نیست که به تنهایی بتواند با جذابیت این انیمه اضافه کند، اما درگیر کردن او و کنجی یکی از بهترین اتفاقات در این انیمه است با توجه به اینکه کلا داستان علاقه خاصی به پرداختن درمورد رابطه میان شخصیت‌ها ندارد.

مغزی برای نابودی دنیا

وابیسکه شخصیت بسیار جالبی است، غرور و تکبر دقیقا کلماتی است که در چهره این شخصیت دیده می‌شود و این شخصیت از موقع ورود خود به داستان صدماتی را وارد داستان می‌کند که تنها راه نجات این انیمه از اتفاقات تکراری و کلیشه‌ای آن است. وابسکه شخصیت بسیار جالبی است که تاثیرات بسیار زیادی را هم در داستان انیمه می‌گذارد، این شخصیت اهمیت بسیار زیادی برای داستان این انیمه دارد و تنها شخصیتی در داستان است که صحبت‌های زیادی درمورد او می‌شود حتی داستان صحنه‌ای هم از گذشته این شخصیت در انیمه نشان می‌دهد. نکته‌ای که کمی از جذابیت این شخصیت کم می‌کند این است که وابسکه با هیچ شخصیت دیگری در داستان درگیری خاصی ایجاد نمی‌کند و این درگیری تنها با شخصیت ناتسوکی بوجود می‌آید که آن‌ هم جذابیت خاصی را در داستان به ارمغان نمی‌آورد. گذشته تلخ این شخصیت بسیار جالب است و داستان به خوبی از این موضوع در دنیای خود استفاده کرده است.

wallpaper summer wars 3

تاکاشی مهم‌ترین شخصیت فرعی

از دوست تا خانواده

به غیر از تاکاشی بقیه شخصیت‌های فرعی این انیمه را خانواده جینوچی تشکیل داده است و این خانواده به قدری بزرگ است که کنجی در خانه‌‌ی آن‌ها گم می‌شود. تاکاشی نقش بسیار خوبی در این انیمه دارد، نقشی که به بهترین شکل ممکن آن را ایفا می‌کند هرچند با وجود سه چهار تا شخصیت مهم در داستان مخاطب توجه ویژه‌ای به شخصیت تاکاشی نمی‌کند. ساکائه مادر‌بزرگ ناتسوکی مانند یک شخصیت راهنما است و درواقع این شخصیت بیشتر شخصیتی برای راهنما کردن کنجی در داستان است که البته به خوبی هم از پس اینکار بر آمده است. به غیر از شخصیت‌های ذکر شده شوتا آخرین شخصیت فرعی این انیمه است که تاثیر خاصی را در داستان انیمه می‌گذارد البته تاثیر این شخصیت بر داستان چندان جالب نیست و داستان می‌توانست استفاده‌ی بهتری از این شخصیت بکند. شخصیت‌های فرعی زیادی در این انیمه وجود دارد، اما سه شخصیت نام برده شده بیشترین تاثیر را بین بقیه شخصیت‌های این انیمه دارند.

داستان جنگ در دنیای اینترنت

مهم‌ترین بخش این انیمه داستان آن است و درواقع این داستان این انیمه است که باعث جذاب‌تر شدن برخی از شخصیت‌ها مانند کازومی شده است هرچند داستان این انیمه عجیب‌ترین نکته این انیمه هم نیز به شمار می‌رود. داستان این انیمه از دو بخش مختلف تشکیل شده است، داستان این انیمه تا قبل از وارد شدن ماشین عشق به داستان کاملا در یک فضای دیگر زندگی می‌کرد و فضا و روند داستان تا قبل از این بخش دوم آن هم بسیار کلیشه‌ای و هم کند بود ولی داستان به شکل بسیار جالبی سعی به زنده‌ کردن جذابیت در دل دنیای خود کرد که البته در این کار هم موفق شد هرچند همین موضوع هم نیز باعث شد داستان روندی را برای ادامه حیات خود در پیش بگیرد که بسیار عجیب است و روند پیشروی داستان به سمت هدف خود نکته بسیار جالبی در این انیمه است هرچند یکی از دلایل این اتفاق این است که همه چیز در این انیمه توسط شخصیت‌های آن ساده به نظر می‌رسند، نجات دادن دنیا توسط چند شخصیت مدرسه‌ای کمی عجیب باشد، اما نکته جالب این است که همین عجیب بودن اتفاقات در داستان این انیمه است که جذابیت خوبی را به آن وارد کرده است مانند بحث درمورد خوردن ناهار آن هم یک ساعت قبل از پایان دنیا. داستان می‌توانست با بیشتر درگیر کردن شخصیت‌هایی مانند ناتسوکی و کنجی جذابیت داستان خود را دو چندان کند اما این اتفاق رخ نداد.

wallpaper summer wars 4

داستان بزرگ و عجیب برای خانواده‌ای بزرگ و عجیب

پایان یک هرج و مرج

هرچه به پایان انبمه نزدیک‌تر می‌شویم روند داستان عجیب‌تر و اتفاقات در آن جالب‌تر می‌شود هرچند پایان این انیمه به مقدار بسیار زیادی قابل حدس است ،اما با تمامی این اوصاف داستان این انیمه توانست یک دنیای بسیار عجیب و غریبی را خلق کند و مخاطب را مجذوب اتفاقات عجیبی کند که در داستان خود به وجود آورده است. این انیمه با شخصیت‌های محتلف خود فضای بسیار خوبی برای به نمایش گذاشتن داستان عجیب خود دارد‌.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.