ز غوغای جهان فارغ | ۵ سیت‌کام برتر تاریخ تلویزیون

9 April 2020 - 22:00

سریال‌های در سبک کمدی موقعیت یا به اصلاح سیت‌کام (situation comedy)، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین نوع سریال‌های تاریخ تلویزیون هستند. این سریال‌ها گونه‌ای از کمدی هستند که با توجه به شرایط حال حاضر، بهترین گزینه برای سرگرمی شما محسوب می‌شوند. در این مطلب قصد داریم در ابتدا نگاهی به ویژگی‌های این سبک داشته باشیم و پنج سریال برتر آن را معرفی کنیم.

سیت‌کام‌های تلویزیونی در کشورهای مختلف تفاوت‌های ویژه‌ای دارند اما ساختار اصلی همه‌ی آن‌ها تقریبا به یک شکل است. در سیت‌کام‌ها شخصیت‌های اصلی داستان در مکان‌های محدود و ثابتی نظیر خانه، اداره‌ی محل کار و … حضور دارند. شخصیت‌های سریال محدود هستند و معمولا تا اپیزود پایانی در سریال با آن‌ها همراه خواهید شد. تمرکز این نوع سریال‌ها تنها برروی شخصیت‌های اصلی و روایت سردرگمی، ترس و … آن‌ها و به خصوص ایجاد موقعیت‌های طنز است به طوری که حتی کارهای روزمره‌ی این شخصیت‌ها پتانسیل نشاندن خنده برروی لب مخاطبان را دارد. درواقع می‌توان گفت تلاش برای خنداندن مخاطب در صدر اولویت‌های عوامل سازنده است. از دیگر المان‌هایی که در اکثر سیت‌کام ها وجود دارد و به نوعی یکی از هویت‌های این سبک است، صدای خنده‌ی تماشاگران هنگام سکانس‌های طنز است که جذابیت خاصی به این سریال‌ها بخشیده است. این سریال‌ها معمولا در اپیزود‌های ۲۰ الی ۳۰ دقیقه‌ای در برای فصل‌های متعددی ساخته می‌شوند. در ادامه ۵ تا از بهترین و پرمخاطب‌ترین سیت‌کام‌های تلویزیونی را معرفی خواهیم کرد که می‌توانند برای مدت زمانی زیادی شما را از دغدغه‌های روزمره خلاص کنند.

The Big Bang Theory 

۲۰۱۹ – ۲۰۰۷

تئوری بیگ بنگ ساخته‌ی چاک لوری و بیل پرادی است که در ۱۲ فصل و ۲۷۹ اپیزود تولید و از شبکه CBS پخش شده است. سریال روایتگر چند شخصیت نابغه است که از مهارت اجتماعی کمی برخوردار هستند. این چند شخصیت در ادامه با آشنا شدن با فردی که در مهارت‌های اجتماعی موفق است دستخوش تغییر می‌شوند و کشمکش این شخصیت‌ها و تضادهایشان با یکدیگر باعث ایجاد طنز در سریال شده است. هرچند سریال در فصل‌های میانی کیفیت خود را مقداری از دست می‌دهد اما همچنان یکی از سیت‌کام‌های باکیفیت محسوب می‌شود.

The Simpsons

 … – ۱۹۸۹

سیمپسون‌ها ساخته‌ی مت گرینیگ برای شبکه‌ی فاکس است که بیش از ۳ دهه میزبان طرفداران سریال‌های کمدی و سیت‌کام بوده است. این سریال که همچنان از شبکه فاکس پخش می‌شود روایتگر خانواده‌ای است که از هومر به عنوان پدر، مارج به عنوان مادر، بارت در نقش پسر خانواده و لیسا و مگی به عنوان دخترهای خانواده تشکیل شده است. شخصیت‌هایی که هرکدام شخصیت پردازی منحصر به فرد خود را دارند و شیمی بین آن‌ها بسیار جذاب است. این خانواده در شهری خیالی به نام اسپرینگ فیلد زندگی می‌کنند. این سریال به خاطر پیش‌بینی‌هایی که فارغ از واقعی یا تصادفی بودنشان انجام می‌دهد، مشهور است. همچنین قابل ذکر است که یک فیلم سینمایی از مجموعه ساخته شده که در سال ۲۰۰۷ اکران شده و از کیفیت خوبی نیز برخوردار است. در نهایت پیشنهاد می‌شود اگر وقت تماشای این سریال طولانی را ندارید می‌توانید، جدیدترین فصل‌های منتشر شده را مشاهده کنید و از آن لذت ببرید.

The Office

۲۰۱۳ – ۲۰۰۵

اداره، ساخته‌ی گرگ دانیلز بازسازی سریالی انگلیسی با همین نام است که در ۹ فصل از شبکه NBC پخش شده است. داستان روایتگر زندگی و ارتباط کارمندان یک کمپانی کاغذ است که توسط رئیسی به نام مایکل اسکات اداره می‌شوند. این مجموعه با داشتن تیم بازیگری قوی، موقعیت‌های خنده‌دار عالی، شخصیت‌های فراموش نشدنی و مقداری چاشنی عشق، تمام آن چیزی که طرفدارن سیت‌کام نیاز داشتند را در خود جای داده بود. استیو کارل در نقش مایکل اسکاتی که هرچند در اواخر سریال حضور نداشت، یکی از ماندگارترین شخصیت‌های تلویزیونی را ارائه داد و بازی فوق‌العاده‌اش همیشه در ذهن بینندگان باقی می‌ماند. این سریال نمونه کامل بازسازی است و علاوه بر این که به سریال مرجع خود وفادار است، هویت مستقل خود را دارد.

Seinfeld

۱۹۹۸ – ۱۹۸۹

ساینفلد محصول شبکه‌ی NBC می باشد که توسط لری دیوید و جری ساینفیلد ساخته شده است. این سریال روایتگر جری ساینفیلد به عنوان یک کمدین و سه شخصیت بامزه دیگر است. شخصیت‌هایی که به غیرسمپاتیک بودن مشهور هستند و هرکدام با شخصیت پردازی منحصر به فرد خود و با طنزهای بعضا سیاه و تلخ، بخش‌های زشت وجود ما را نشان می‌دهند. این سریال قدیمی همچنین الهام بخش بسیاری از سیت‌کام ها از دوستان گرفته تا تئوری بیگ بنگ بوده است. باگذشت سال‌ها از پخش این سریال، همچنان بسیاری از منتقدان آن را بهترین سیت‌کام تاریخ می‌دانند.

Friends

۲۰۰۴ – ۱۹۹۴

دوستان ساخته‌دیوید کرین و مارتا کافمن است که در ۱۰ فصل برای شبکه سیت‌کام ساز NBC ساخته و پخش شد. این سریال که همچنان در شبکه‌های مختلف در حال بازپخش است، روایتگر زندگی شش دوست است که در نیویورک زندگی می‌کنند. دوستانی که اتفاقات و مشکلات آن‌ها به زیبایی روایت می‌شود. سریالی که هرقسمتش باعث خنده شما می‌شود و باعث می‌شود به این فکر فرو روید که چرا زندگی را اینقدر سخت می‌گیریم. شخصیت پردازی کاراکترها در بهترین حالت ممکن قرار دارد و همذات پنداری با آن‌ها کار سختی نیست. دوستان نه تنها در سبک خود بهترین است بلکه در لیست بهترین سریال‌های تاریخ تلویزیون نیز قرار می‌گیرد. فرقی نمی‌کند به چه ژانر و سبکی علاقه‌مند باشید، تماشای این سریال یکی از لذت‌بخش ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. سریالی که باعث می‌شود هر از گاهی بخواهید از مشکلاتتان فاصله گرفته و بیخیال دنیا شوید. این ویژگی است که این سریال را پس از سالها همچنان در دل مردم زنده نگه داشته است.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Arian says:

    عالی بود. البته ملاقات من با مادر از سیمپسون ها بهتره اما خب نبودش تو لیست مشکل ایجاد نمی کنه😃😃😃 . چون چیز مهم اینه که فرندز رو در رتبه اول گذاشتید و کاملا کار درستی کردی. فرندز بهترین سریال کمدی تاریخ بود، هست و خواهد بود