در پی عرضه آنلاین «خروج» | فیلم‌های دیگری هم قید اکران را می‌زنند؟

5 April 2020 - 20:45

با اعلام رسمی خبر عرضه آنلاین “خروج” ابراهیم حاتمی کیا در شبکه “وی او دی” پیش از اکران عمومی، پیش بینی می‌شود که در چند روز آینده فیلم‌های دیگری که در نوبت اکران بودند هم وارد این چرخه اکران بشوند، چون به نظر می‌آید تاریخ دقیقی برای بازگشایی سینماها در پی شیوع ویروس کرونا مشخص نیست و برخی صاحبان فیلم‌ها ترجیح می‌دهند، بدین شکل فیلم‌هایشان را عرضه کنند.

در پی شیوع بیماری کرونا، بیش از یک ماه است که سینماها تعطیل هستند و بدین شکل حتی با بازگشایی سینماها در اولین فرصت هم، نمی‌توان وضعیت عادی را برای اکران فیلم‌ها پیش‌بینی کرد. با توجه به اینکه پیش از تعطیلی سینماها، تعداد زیادی فیلم پشت خط اکران داشتیم و از سوی دیگر همزمان با شیوع کرونا، یکسری فیلم‌های روی پرده و همچنین فیلم‌های اکران نوروزی هم در نوبت اکران بودند بنابراین با بازگشایی سینماها _ در هر مقطع زمانی _ سینمای ایران با بحران جدی اکران مواجه خواهد بود.

پخش آنلاین فیلم “خروج” در سامانه “فیلمو” و “نماوا” برای چند روز آینده بهانه‌ای است تا مروری به آنچه در هفته‌های گذشته در پی انتشار شیوع کرونا درباره پیشنهاد “وی او دی” ملی و نمایش فیلم‌های در نوبت اکران مانده مطرح شد، داشته باشیم.

پیشنهادی که دامنه اینترنتی گسترده‌ای را می‌خواهد که ظرفیت آن از سوی وزارت ارتباطات باید فراهم شود تا به واقعیت بپیوندد و بتواند مخاطبان زیادی را به تماشای آثار روز سینمایی دعوت کند.

 ۲۵ اسفند ماه چند هفته پس از تعطیلی سینماها؛ انجمن صنفی تهیه‌کننده ـ کارگردانان در نامه‌ای خطاب به سیدعباس صالحی (وزیر ارشاد) و آذری جهرمی (وزیر ارتباطات) اجرای ضربتی پروژه «تاسیس وی. او. دی. ملّی» را خواستار شدند.

در بخش‌های از این نامه که در اختیار ایسنا قرار گرفت آمده بود:

«از جمله دلایلی که خانه نشین شدن جمعیت در چین، کره جنوبی، ایتالیا و کشورهایی از این قبیل آسان‌تر از ایران صورت میگیرد و با بسته شدن سینما، تئاتر و مراکز اجتماعی و تفریحی رفت و آمد در سطح شهرهایشان سریع‌تر کاهش میابد این است که از زیر ساخت‌های قوی اینترنتی برخوردار هستند و می توانند در این ایام نفس گیر و ملال آور با برنامه های متنوع  اوقات فراغت تحمیل شده بر مردم را به نحوی موثر پُر کنند.

توقع از میلیون‌ها کودک، نوجوان، مرد، زن، ‌پیر و جوان که از تحصیل، کسب و کار، گردش و تفریح و امانده‌اند و با بیرون افتادن از جریان ‌پرشتاب روزمره باید در خانه ها بنشینند و با تعلیق، افسردگی، اضطراب  و ترس کنار بیایند، توقعی نیست که بدون چاره اندیشیهای لازم به آسانی براورده شود و برای مدتی نامعلوم ادامه پیدا کند.

یک اقدام عملی و گره گشا که میتواند مردم را در گذراندن این روزهای سخت همراهی کند، راه‌اندازی یک شبکه سراسری «وی. او. دی. ملی » است که بیش از صد فیلم سینمایی تولید شده در سال گذشته را (که اینک در پشت در بسته سالنهای سینما زمین گیر شده اند) به خانه های مردم بیاورد و با ایجاد رونق فوق العاده در نمایش خانگی به خلوت شدن شهرها و قرار گرفتن ملت در خانه ها یاری برساند.

راه اندازی پروژه «وی او دی ملی» نه تنها در مدیریت شرایط کنونی تاثیری تعیین کننده دارد بلکه به تعطیل شدن بازار سیاه و بریده شدن دست سارقان و قاچاقچیان نیز از جریان تولید داخلی  مدد میرساند.»

۲۹ اسفند ماه هم یک تهیه‌کننده و سینمادار به ایسنا مطرح کرد:

طرح راه‌اندازی پروژه «وی‌ او دی ملّی» با توجه به شرایط پیش آمده در کشور یک اراده می‌خواهد که باید برای ایجاد یک جهش خوب در رشد مخاطب این فضا، از این موقعیت استفاده کرد.

علی سرتیپی که در سال‌های گذشته هم مدیریت چند پردیس سینمایی از جمله کورش و حالا ایران مال را برعهده دارد و تهیه‌کننده چند فیلم سینمایی نیز بوده از این پیشنهاد و درخواست مطرح شده استقبال کرده بود.

او به ایسنا گفته بود:

من با کلیت موضوع تاسیس چنین پروژه‌ای موافق هستم، اما مسئله اینجاست که باید ظرفیت وی‌اودی‌ها افزایش یابد. الان حداکثر ظرفیتی که همین چند پلتفرم معروف در اختیار دارند کمتر از یک میلیون کاربر است که به نظرم حتما شاید در این روزها بیشتر شده است، اما تعداد کاربران این‌ها باید حداقل سه، چهار میلیون نفر باشد. پس اگر بستری مناسب فراهم شود این کار به نفع سینمای ایران به لحاظ تولید و چرخش و نیز به سود عوامل سینما می‌تواند باشد.

سرتیپی با اشاره به شرایط به وجود آمده در کشور مطرح کرده بود:

در کنار این موارد ممکن است این نکته هم مطرح باشد که تکلیف سالن‌های سینمایی چه می‌شود؟ در این باره باید توجه کنیم که این مسئله چند سالی است در دنیا هم مورد بحث بوده و شبکه‌هایی مثل نتفلیکس که منجر به بروز حاشیه‌هایی در جشنواره کن هم شد در این مورد پیش‌رو بوده‌اند. در جال حاضر با شیوع این ویروس کار سالن‌ها کلا صفر است و دولت باید حتما به طور ویژه‌ حمایت کند اما از آن سو باید  برای ساخت و تجهیز سالن‌های سینمایی و خدمات بهتر هم اقدام شود چون می‌بینیم که در امریکا با وجود فعال شدن شبکه‌های مختلف مثل همان نتفلیکس، سالن‌های سینمایی نیز کار می‌کنند و مخاطب خود را دارند.

این تهیه‌کننده در پاسخ به اینکه برخی سینماگران ترجیح می‌دهند فیلم‌هایشان حتما روی پرده دیده شود، هم معتقد بود:

این بحثی است که همیشه وجود داشته و در چند سالی که شبکه‌های «وی او دی» فعال شدند بسیار مورد توجه و هست، اما این قضیه به مرور باید حل شود چون یک مسئله مهم این است که یک تعداد فیلمی به دلایل مختلف شاید خیلی موفقیت آنچنانی روی پرده نداشته باشند  که این هم لزوما بخاطر پایین بودن کیفیت فیلم نیست. مثلا چند وقت اخیر فیلمی روی پرده داشتیم که در اکران عمومی می‌توان گفت اصلا موفق نبود، اما میزان فروش و تماشای آن در «وی‌اودی»ها بسیار موفقیت آمیز بود؛ بنابراین حتماً فیلم‌های دیگری با این ویژگی داریم که می‌توانند از فرصت نمایش در این شبکه‌ها استفاده کنند، منتها به این شرط که خیلی جدی بر روی افزایش تعداد کاربران شبکه ها کار شود چون اگر تعداد کاربر کم باشد نمایش آن در «وی‌اودی» خیلی جوابگوی هزینه‌ها نخواهد بود.

او باتاکید براینکه شرایط مناسب زمانی است که دست‌کم سه میلیون نفر کاربر در این شبکه‌ها داشته باشیم، معتقد بود:‌

به نظرم باید به سمت توسعه زیرساخت‌های «وی‌اودی» برویم و اگر دولت حمایت کند اتفاق خوبی می‌افتد،  این کار فقط اراده می خواهد که الان با توجه به شرایط، وجود دارد و بستر لازم هم از طرف مردم که در خانه‌ها هستند فراهم شده است. پس اگر از این موقعیت استفاده کنیم، می‌توانیم یک جهش خوب هم به تعداد کاربران بدهیم.

۲ فروردین ماه هم علیرضا داودنژاد هم در پی پیشنهاد یک صنف سینمایی برای راه‌اندازی «وی او دی ملی» در راستای تشویق مردم به خانه ماندن در شرایط شیوع ویروس کرونا، نوشتاری را در راستای ضرورت این اتفاق منتشر کرد.

و به تازگی رییس انجمن صنفی سامانه‌های وی او دی و آی پی تی وی از ارایه طرح اکران اینترنتی فیلم‌های به نمایش درنیامده به سازمان سینمایی خبر داد.

محمد صراف رییس انجمن VOD و IPTV در گفت‌وگویی با ایلنا با اشاره به تعطیلی سینماها به تازگی توضیح داد:

طرحی را آماده کردیم و از آنجا که این طرح ملی ست به معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان سینمایی و همچنین به سیدضیاء هاشمی به نمایندگی از شورای عالی تهیه کنندگان ارایه کرده‌ایم که بر اساس آن فیلم‌های اکران نشده که تمایل دارند می‌توانند در بستر اینترنت به نمایش دربیایند. در این طرح به نام «سینما آنلاین» که به روی بستر «فیلمنت» به عنوان تجمیع کننده اجرا می‌شود فیلم‌ها و آثار سینمایی که اکران نشده‌اند به شکل سانس‌بندی بر روی تمام پلتفرم‌های VODو IPTV بلیت‌فروشی می‌شود و مخاطبان فقط با خرید بلیت و به صورت آنلاین فیلم‌ها را تماشا می‌کنند. در این طرح هر مخاطب در یک سانس مشخص بلیت خود را می‌خرد و فقط می‌تواند فیلم مورد نظرش را در همان سانس و به صورت آنلاین تماشا کند و امکان دانلود نخواهد داشت و حتی اگر نیز بتواند دانلود کنند به دلیل رمزگذاری‌هایی که شده فایل دانلود شده قابل اجرا نخواهد بود.

محمد مهدی طباطبایی‌نژاد ۲۷ اسفند ماه در گفت‌وگویی با ایسنا درباره این که آیا تصمیمی برای اکران فیلم‌ها پس از باز شدن سینماها گرفته شده است یا خیر؟ بیان کرده بود:

 طبیعتا سال آینده با یک شکل و رویکرد جدید وارد بحث اکران سینما خواهیم شد و طبیعی است که نمی‌گذاریم حقی از کسی ضایع شود حتی از فیلم هایی که پیش از تعطیلی سینماها در حال اکران بودند.

البته ناچاریم یکسری حمایت‌های جانبی هم انجام دهیم مثلا پیشنهاد می‌دهیم تا برخی فیلم‌های در صف اکران به شیوه‌های تازه نمایش فکر کنند چون ممکن است از این طریق از صف اکران خارج شوند و زودتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرند. این را هم اشاره کنم که اگر این اتفاق برای فیلم‌هایی رخ داد، ما بسته‌های پیشنهادی و حمایتی نیز برای آن‌ها خواهیم داشت یعنی شاید درصدی از قرارداد پخش نمایش خانگی‌شان را به عنوان حمایت در نظر بگیریم ولی این پیشنهاد و میزان حمایت باید دقیق‌تر بررسی شود و به تایید رییس سازمان سینمایی هم برسد، پس آنچه می‌گویم فعلا فقط در حد طرح مسئله است؛ در واقع حرفم این است که بعضی فیلم‌ها می‌توانند با ارائه با برخی حمایت از طرف ما به دنبال رایت‌های دیگر نمایشی خود باشند و در صف اکران نمانند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی مطرح کرده بود: با شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، برنامه اکران سال آینده برای خیلی از فیلم‌ها دشوارتر خواهد بود و طبیعتاً احتمال اینکه شرایط اکران جدید باشد هم وجود دارد.

طباطبایی‌نژاد همچنین درباره اینکه آیا از الان چند برنامه و مسیر مختلف بر اساس زمان‌های متفاوت بازگشایی سینماها پیش‌بینی شده است؟ گفته بود:‌

به طور قطعی تصمیم جدی گرفته نشده ولی دست‌کم خود من در مقام و مسئولیتی که دارم هم برای ۱۵ فروردین، هم برای ۱۵ اردیبهشت و حتی برای بعد از آن به راه‌هایی فکر کرده‌ام؛  حتی این را هم تصور شدم که شرایط فعلی تا پایان خرداد ادامه داشته باشد. بنابراین به این فکر کردم که شاید اکران اول سال ۹۹  اساساً با اکران عید فطر آغاز شود یعنی سعی شده همه احتمال‌ها درنظر گرفته شود.

با توجه به موارد مطرح شده پیش بینی می‌شود حتی اگر “وی او دی ملی” فعلا به مرحله عملیاتی نرسد برخی صاحبان فیلم ها با توجه به شرایط مبهم اکران با مذاکراتی با سامانه‌های اینترنتی موجود، اگر در مرحله قرارداد و هزینه‌ها به توافق برسند،فیلم هایشان را پخش آنلاین بکنند، حال باید منتظر بود تا چه فیلم‌های دیگری این تصمیم را خواهند گرفت.

-ایسنا

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.