جری استیلر در سن ۹۲ سالگی در گذشت

12 May 2020 - 21:00

جری استیلر (Jerry Stiller) کمدین و بازیگر معروف آمریکایی و نیمی از گروه کمدی زن‌وشوهری محبوب در دهه ۶۰ میلادی یعنی گروه استیلر و میرا و یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های اصلی سیتکام Seinfeld و نیز پدر ستاره‌ی هالیوود بن استیلر (Ben Stiller) در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. بن استیلر این خبر را دیروز تأیید و طی توییتی فوت پدرش را براثر مرگ طبیعی اعلام کرد. در ادامه‌ی خبر با سینما فارس همراه باشید.

جری استیلر حرفه‌ی طولانی و موفقی را به‌عنوان یک طنزپرداز داشت. او با با همسرش آن میرا (Anne Meara) گروه کمدی دونفره‌ی Stiller & Meara را تشکیل داده بودند. آن‌ها پایه‌ی ثابت برنامه‌های مختلف تلویزیونی و شو های گفت‌وگومحور و تبلیغات برای دهه‌ها بودند که آغازش در دهه ۶۰ میلادی و در قالب بخشی از برنامه‌ی The Ed Sullivan Show بود. ازدواج مختلط آن‌ها با یکدیگر به‌اندازه‌ی طنزشان پیشگامانه، بُرنده و درعین‌حال دوست‌داشتنی بود زیرا میرا ایرلندی آمریکایی کاتولیک بود که خیلی زود به دین یهود روی آورد و خود او نیز یهودی اروپای شرقی بود.

آخرین هنرنمایی استیلر و آخرین حضور او به‌عنوان بازیگر در کنار پسرش در قسمت دوم فیلم Zoolander محصول ۲۰۱۶ به کارگردانی بن بود.

دومین جهش بزرگ در حرفه‌ی استیلر بزرگ‌تر با ایفای نقش فرانک کستانزا، پدر جیسون الکساندر (Jason Alexander) در نقش جورج کستانزا رقم خورد. این شخصیت فردی دمدمی‌مزاج و غیرعادی بود که تلاش می‌کرد خشمش بر همسرش استل و پسرش جورج را با تکرار عبارت Serenity Now کنترل می‌کرد. در قسمت کلاسیک دیگری، فرانک که از وضع موجود ناراضی بود، تعطیلی مخصوص به خودش بانام Festivus را اختراع کرد.

استیلر طی مصاحبه‌ای با آکادمی تلویزیون در سال ۲۰۰۵ گفته بود:

هرگز فراموش نمی‌کنم، اولین روزی که مقابل حضار فیلم‌برداری رو شروع کردیم، جولیا لوئیس، لری، مایکل ریچاردز و بقیه بازیگرا دورم جمع شدن و برام آرزوی موفقیت کردن. اونا مثل خانوادم بودن. مقابل ترس ازم محافظت می‌کردن و این خیلی برام ارزشمند بود. از اون روز، توی اون دوران بهترین سال‌های زندگیم به‌عنوان بازیگر شروع شد.

استیلر در بروکلین متولد شد و بزرگ‌ترین فرزند خانواده‌ای ۶ نفره بود. او برای ارتش ایالات‌متحده طی جنگ جهانی دوم خدمت کرد. هنگامی‌که از جنگ بازگشت، بازیگری در تئاتر را پیش از ملاقات با همسرش در آینده و آغاز کردن حرفه‌ی کمدی‌اش آغاز کرد.

بااینکه او با ایفای نقشش در سیتکام‌های موفقی ازجمله Seinfeld و The King of Queens خیلی بیشتر از قبل به شهرتی جهانی رسید، نقش‌آفرینی‌های سینمایی او شامل فیلم The Taking of Pelham One, Two, Three محصول ۱۹۷۴، فیلم Hairspray محصول ۱۹۸۸ با بازی جان واترز (John Waters) (او نقش شوهر ادنا ترنبلاد با بازی دیواین (Divine) را ایفا کرد) و The Heartbreak Kid محصول ۲۰۰۷ هستند. استیلر درصحنه‌ی تئاتر نیز در آثاری نظیر کمدی The Ritz محصول ۱۹۷۵ به کارگردانی ترنس مک‌نالی (Terrence McNally) و Hurlyburly محصول ۱۹۸۴ به کارگردانی دیوید راب (David Rabe) به‌علاوه‌ی شماری نقش دیگر حضور پیداکرده است.

او از خودش پسرش بن، دخترش ایمی استیلر (Amy Stiller) و دو نوه‌اش را برجا گذاشته است. همسر او آن میرا در سال ۲۰۱۵ در سن ۶۲ سالگی درگذشت.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.