چه انتظاراتی از فصل دوم Westworld داریم؟

12 December 2016 - 15:00

باید اعتراف کنیم که Westworld سریالی منحصر به فرد است. با داشتن داستانی درگیرکننده و در عین حال اسرارآمیز، تخیلاتمان بدون وقفه به چالش کشیده شد و در ده قسمت که هرکدام بهتر از قبلی بودند، عمق آن را لمس کردیم. همانند پارک معرفی شده در آن، سریال نیز مخاطبان را در خود غرق می‌کند و توجه ثانیه به ثانیه آنها را طالب است. اندکی ضعف در ساخت سریال کافی بود تا به طور قطع آن را کنار بگذاریم ولی این موضوع به هیچ وجه اتفاق نیافتاد.

جاناتان نولان و لیسا جوی در هر قسمت به داستان و وعده خود وفادار ماندند و در تمامی قسمت‌های این فصل، ما را به وجد آوردند و در ادامه نیز مسیر را برای فصل بعدی هموار کردند. مسیری که به طور قطع زمان کافی را برای نولان و جوی فراهم خواهد کرد تا دوباره به این دنیای دیوانه وار «جهان غرب» در اوج کیفیت بازگردیم. در این مقاله قصد داریم انتظاراتمان را برای فصل دوم این سریال لیست کنیم و سوالاتی را که بدون جواب باقی ماندند، مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

دانشی عمیق‌تر از میزبان‌ها

westworld-opening-credits-screenshot

«تئوری ذهن‌های دوقطبی» در همان ابتدا با قدرت آغاز شد. مرد سیاهپوش به دنبال جوابی خارجی برای «هزارتو» بود، اما مشخص شد که این جواب، درونی و تنها برای میزبان‌ها قابل دسترس است. «هزارتو» به هیچ وجه برای ویلیام نبود، چون هدف آن تنها رساندن میزبان‌ها به خودآگاهی بود. در واقع نشان و هسته مرکزی سریال نیز همین است. با نگاه به دورنما و منظره کلی، متوجه می‌شویم که Westworld در نهایت سفری به اعماق روح است.

فصل دوم در موقعیتی عالی قرار دارد تا هرچه بیشتر عمق جسمی و روحی میزبان‌ها به نمایش بگذارد. دیدیم که تار و پود جسمشان در اتاقک‌های مدرن به هم تنیده می‌شود و در لعابی شیری شکل می‌گیرند. ولی آیا آنها همیشه از صدمات وارده در پارک جان سالم به در می‌برند؟ جنس پوستشان چیست؟ جاناتان نولان در مصاحبه با EW گفته‌است که اکتشاف جزئیات جسمی میزبانان در فصل آتی بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

ساختار آنها و منبع قدرتشان موضوعاتی هستند که با دقت در فصل دوم به آنها پرداخته‌ خواهد شد. در نتیجه دوست داریم آن را به صورت مخفی باقی بگذاریم. آنها بیش از این که مکانیکی باشند، بیولوژیکی هستند ولی به طور قطع صدمات وارده به مغز آنها با ما تفاوت دارد. آنها به سختی از انسان‌ها قابل تمییز هستند ولی مغزشان نیاز به اکسیژن ندارد که اتفاقاتی جالب را در فصل دوم به همراه خواهد داشت. همزمان که خود آنها در سریال تلاش خوهند کرد به ماهیتشان پی ببرند، ما نیز در این مسیر به آنها کمک خواهیم کرد.

به لطف داستان‌سرایی استادانه جوی و نولان، میزبان‌ها را بدون کوچکترین ابهام می‌شناسیم. همانطور که در بالا به آن اشاره شد، سریال قصد دارد DNA پنهان شده در پشت هر اندروید را نمایان کند.

گستره‌ای وسیع‌تر از پارک

the-samurai-in-westworld

در کنار ارتباطات شخصیت‌ها و داستان و کوران ترشح آدرنالین، مشاهده لحظه‌هایی از «دنیای سامورایی» یا «دنیای شوگان» بسیار هیجان انگیز بود. البته وجود چندین دنیا در سریال تازه نیست، در فیلم سال ۱۹۷۳ با همین نام نیز جهان‌های دیگر در کنار غرب وحشی وجود داشتند. فرهنگ جنگجویان ژاپنی بسیار منحصر به فرد است ولی به هر حال در هالیوود نیز بسیار به آن توجه می‌شود که شاید برایمان تازگی نداشته‌باشد. اما فکر کردن به ورود Westworld به چنین فرهنگ غنی، بسیار وسوسه برانگیز است.

دلورس، تدی و مرد سیاهپوش کماکان در کنار ما خواهند بود، و همزمان با شکل‌گیری ماجراجویی آنها، سریال می‌تواند از گسترش این پارک در دیگر مناطق نیز بهره ببرد. به هر حال اکثر نقاط پارک را دیده‌ایم و با آن آشنا شده‌ایم، وقت آن فرا رسیده‌است که به دنیاهای دیگری نیز سفر کنیم. شاید بهترین زمان‌بندی برای معرفی دنیای جدید همین فصل آتی باشد. نولان در گفتگو با هالیوود ریپورتر به همین موضوع اشاره دارد:

من و لیسا در این سریال به هیچ وجه علاقه نداریم در یک مکان باقی بمانیم. اصلا دوست نداریم در یک لوکیشن به مدت ده سال سریال بسازیم. دوست داریم صحنه را به کل منفجر کنیم و داستانی جدید را روایت کنیم.

در همین راستا قبلا شنیده بودیم که Game of Thrones  و Westeros-world وارد این سریال شوند ولی به نظر می‌رسد نولان و جوی چندان راضی به آن نباشند. به هر حال گسترش این دنیا به منظور «تغییر دادن» یا دادن جلوه خاص بدان نیست، بلکه هدف به نمایش گذاشتن رویای واقعی کمپانی دلوس و سیاست‌گذاری آن است. اگر هدف آرنولد در نهایت آزادی بردگان از دست صاحبانشان بود، پس وجود دنیای سامورایی نیز این هدف را بیش از پیش گسترش می‌دهد.

همانطور که مشخص است سازندگان سریال نهایت تلاش خود را می‌کنند تا چیزی در مورد دیگر نقاط پارک به بیرون درز نکند، به هر حال در مورد فصل اول نیز همین سیاست به موفقیت آنها ختم شد. نولان قبلا از این موضوع پرده برداشته‌است که در فصل آتی، هرج و مرج بر کنترل غلبه خواهد کرد. و اگر تنها یک نکته از فصل اول آموخته باشیم، این است که هرج و مرج در پارک واگیردار است. مبارزه جنگجویان سامورایی با کابوی‌ها؟ تنها تصورش را بکنید.

پرده برداشتن از ماموریت دلوس

tessa-thompson-and-ed-harris-in-westworld-season-1-episode-9

با رسیدن به درجه استادی در بازی‌های پارک، ویلیام یا همان مرد سیاه‌پوش، پس از ده قسمت جستجو، به جواب سوال خود رسید. دهه‌ها جستجوی او در پارک چیزی به جز نابودی و تبدیل شدن به نماد وحشت و خشونت در پارک برای او به ارمغان نیاورد. وقتی دکتر فورد به ویلیام گفت که جستجوی او در پارک هیچ نتیجه‌ای برای او نخواهد داشت، به نظر می‌آید بحث در مورد کلیت Westworld باشد. علی‌رغم تمرکز او بر روی میزبان‌ها، دکتر فورد و مخلوقلات او، مشخصا در رده سوم اهمیت برای دلوس قرار دارند. آنها هفته‌ها اطلاعات حیاتی را از پارک خارج می‌کردند، اطلاعاتی که برای «آزمایش کوچکشان» مورد استفاده قرار می‌گرفت. همانند ویلیام در جستجوی هزارتو، ما نیز به عنوان مخاطب بدون آنکه متوجه شویم، در معرض همین جستجو قرار داشتیم در حالی که داستان اصلی در پشت درهای بسته جریان داشت.

دلیل مشخصی وجود دارد که چرا هیچ محدودیتی برای مهمانان در پارک وجود ندارد. اگر به Westworld سفر کنید، عملا دلوس صاحب شما خواهد بود. این موضوع فقط به دوربین‌ها ختم نمی‌شود، بانک بزرگی از اطلاعات و DNA وجود دارد که مهمانان به ناچار آن‌ها را در فضای پارک برجای می‌گذارند. هدف این کمپانی غول پیکر چیست؟ آیا در حال ساخت کلون (افراد شبیه سازی شده) هستند؟ برنامه و نقشه‌ای عظیم در راستای رسیدن به درمان تمام بیماری‌ها دارند؟ آیا به دنبال جاودانگی هستند؟  هر هدفی که دلوس به دنبال آن باشد، به نظر می‌رسد فصل دوم بهترین فرصت باشد تا با جدا شدن داستان ثابت و از قبل روشن دلورس و تدی، مخاطبان با آن آشنا شوند.

گروه جدیدی از میهمان‌ها

westworld-episode-2-talulah-riley-as-angela-jimmi-simpson-as-william

Westworld فرصتی کمیاب را برای مخاطبان ایجاد کرد تا نگاهی عمیق به درون خودشان داشته‌باشند. با توجه به عدم حاکمیت قانون در پارک، پتانسیلی بدون مرز برای بروز خشونت، فحشا و فساد اخلاقی جود دارد. برای کسانی که با کنجکاوی سریال را تماشا می‌کنند، به طور قطع این سوال پیش می‌آید: «من چگونه در وستورلد زندگی می‌کنم؟» ویلیام در قالب مردی متشخص وارد این دنیا شد، جوانمردی که قلبی رئوف و سرشار از مهربانی داشت. طولی نیانجامید که هیولای درون او خود را به نمایش گذاشت.

Westworld در به نمایش گذاشتن و آزمایش پیچیدگی‌های رفتار انسان به موفقیت دست پیدا کرد. معرفی گروه جدیدی از میهمان‌ها با گذشته‌ای متفاوت از ویلیام و لوگان در فصل دوم، می‌تواند به عنوان فاکتوری مثبت در روند این فصل تاثیرگذار باشد. چون آنها تمایل به خریدن وستورلد داشتند و انگیزه آنها با یک میهمان معمولی تفاوت داشت. با توجه به هرج و مرج کنونی حاکم بر پارک، جالب خواهد که یک قسمت به تنهایی به چشم انداز ورود میهمان‌های جدید به پارک بپردازد، جایی که آنها برای اولین بار با چنین دنیای وسوسه انگیزی رو به رو می‌شوند.

پیامدها در دنیای واقعی

james-marsden-in-westworld-the-bicameral-mind

میو به طور عجیبی نزدیک بود تا بتواند با آن قطار وستورلد را ترک کند. این که سرنوشت جلوی او را گرفت یا پشیمانی و ترس مهم نیست، مهم این است که ما تنها فرصت خود را برای دیدن دنیای واقعی از دست دادیم. البته قبلا عکس همسر ویلیام را در سریال مشاهده کرده‌ایم ولی به هر حال اطلاعات در مورد آن بسیار کم است. حتی نمی‌دانیم در چه سالی قرار داریم. امیدوار بودیم که با رفت و آمد مکرر میهمانان، در گفتگوی آنها از سیاست یا مسائل اجتماعی به این موضوع پی ببریم. این موضوع نیز اتفاق نمی‌افتاد و حتی کارکنان خود وستورلد نیز در اتاق‌هایی در داخل خود مجموعه زندگی می‌کنند و هیچ ارتباطی با دنیای واقعی ندارند.

حتی برخی از مخاطبان این احتمال را می‌دهند که وستورلد به طور کلی و با توجه به پیشرفت‌های علمی و صنعتی عجیب و هوش مصنوعی باورنکردنی، در سیاره‌ای دیگر جریان دارد. به هر حال این حدس گمان‌ها ما را به جایی نمی‌رسانند و انتظار داریم در فصل دوم شاهد نمایشی عمیق‌تر از رابطه وستورلد با دنیای واقعی و تاثیرش بر روی آن دنیا باشیم. تصور کنید یک هفته برای تعطیلات به وستورلد بیاید و دوباره به یکنواختی خود در دنیای واقعی بازگردید. بازیگران بزرگ همیشه از این موضوع گلایه دارند که جدا شدن از برخی نقش‌ها بسیار سخت است ولی تصور جدا شدن از پارک به مراتب سخت‌تر است. شاید خطرناک باشد که فردی دارای پتانسیل مجرمانه وارد پارک شود و سپس به دنیای واقعی بازگردد. با توجه به ماهیت وسوسه انگیز میزبان‌ها، میهمان‌ها چگونه بتوانند خطی مرئی مابین دنیای واقعی و بازی پارک رسم کنند؟

بعلاوه، کدام جامعه توانایی استفاده از پارکی را دارد که هزینه روزانه آن ۴۰۰۰۰ دلار است؟ ثروتمندان همیشه چیزی که می‌خواهند را به دست می‌آورند ولی این دیگر خیلی عجیب است. در مورد میزبان‌ها نیز دیر یا زود یکی از آنها در فرار از پارک به موفقیت خواهد رسید. در آن صورت چه خواهد شد و واکنش دنیا چه خواهد بود؟ آیا آنها توانایی زنده ماندن در آن فضا را دارند یا نه؟ در فصل دوم این فرصت وجود خواهد داشت تا این احتمال مورد بررسی قرار بگیرد.

منبع: ScreenRant

 

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.