چادویک بوزمن، ستاره فیلم پلنگ سیاه درگذشت

29 August 2020 - 11:00

چادویک بوزمن (Chadwick Boseman) بازیگر جوان و بااستعداد فیلم‌های Black Panther, Get On Up و فیلم ۴۲ امروز در ۴۳ سالگی بعد از ۴ سال مبارزه با سرطان روده بزرگ درگذشت. در ادامه خبر با سینما فارس همراه باشید.

بوزمن در خانه‌اش در لس‌آنجلس در کنار همسرش، تایلور سیمون لدوارد (Tylor Simone Ledward) و خانواده‌اش در کمال آرامش دار فانی را وداع گفت.

خانواده بوزمن اعلام کردند سرطان روده بزرگ او چهار سال پیش تشخیص داده شده بود و وی علاقه‌ای به رسانه‌ای کردن بیماری‌اش نداشت:

چادویک یک مبارز واقعی بود که بیماری‌اش را از همه مخفی نگه داشته بود و فیلم‌هایی بازی کرد که خیلی‌ها دوستشان داشتند. از فیلم Marshall گرفته تا فیلم‌های Da 5 Blood و Ma Rainey’s Black Bottom ساخته آگوست ویلسون (August Wilson) و بسیاری فیلم‌های دیگر، همگی در طول جراحی‌های متعدد و شیمی درمانی او فیلم‌برداری شدند. یکی از افتخارات او ایفای نقش پادشاه تیچالا در فیلم پلنگ سیاه است.

درگذشت بوزمن با حرکت ملی مردم بخاطر بی ‌عدالتی نژادی در روز جکی رابینسون در لیگ برتر بیسبال که تمامی بازیکنان لیگ لباس شماره یک بروکلین داجر را یک روز در طول فصل می‌پوشند، همراه شده است. او نقش رابینسون را در فیلم درام ۴۲ ساخته برایان هلگلند (Brian Helgeland) بازی کرده است.

در این مدت کوتاه، بوزمن ثابت کرد که جوهره ایفای نقش آمریکایی‌های بزرگی همچون رابینسون، جیمز براون در Get On Up یا ترگود مارشال در Marshall ساخته رجینالد هادلین (Reginald Hudlin) را دارد.

اخیرا بوزمن در فیلم جدید استن لی (Stan Lee) به نام Da 5 Blood که ژوئن اکران شد، بازی کرده و نقش استورمین نورمن ارل هالووی را بازی کرده که مبارز آزاد آمریکایی در جنگ ویتنام بود. این شخصیت یک روح است و در فلش بک‌ها دیده می‌شود.

بوزمن اهل کارولینای جنوبی است که تاثیر فرهنگ او را در پلنگ سیاه دیدیم، پادشاه مغرور و محافظ ملت خیالی آفریقا در واکاندا.

بوزمن در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار در نقش پلنگ سیاه در فیلم Captain America: Civil War دیده شد و دو سال بعد فیلم مستقل خود را بازی کرد. این فیلمِ دیزنی توسط رایان کوگلر (Ryan Coogler) کارگردانی شد که اولین کارگردان سیاهپوست مارول بود و سنگ محک فرهنگی بخاطر بازیگران سیاهپوستش شد. این فیلم ۱.۳۴ میلیارد دلار فروش جهانی داشت و چهاردهمین فیلم پرفروش گیشه شد. تقریبا نیمی از اکران‌های فیلم، بین‌المللی بودند. پلنگ سیاه نشان داد که فیلم‌های سیاهپوستی می‌توانند عملکرد خیلی خوبی داشته باشند.

بوزمن وقتی بازیگر پلنگ سیاه شد که مدیر برنامه‌هایش او را از روی فرش قرمز فیلم Get on Up در زوریخ آلمان کنار کشید و به او گفت از آنتونی و جو روسو (Anthony and Joe Russo) فیلم‌سازان مارول و جنگ داخلی پیشنهاد بازی دارد. چهار سال بعد او بازی در نقش پلنگ سیاه را شروع کرد.

بوزمن در مصاحبه با هالیوود ریپورتر گفته بود:

امیدوارم مردم این فیلم را نگاه کنند و قهرمان خودشان را ببینند. حتی اگر این قهرمان سفیدپوست است، شخصیت سیاهپوستی را می‌بینند که با او همذات پنداری می‌کنند و این جامعه ما را تغییر می‌دهد.

چادویک آرون بوزمن پسر سوم خانواده، ۲۹ نوامبر ۱۹۷۶ در اندرسون، کارولینای جنوبی متولد شد. مادرش، کارولین، پرستار و پدرش، لوری، کارگر نساجی بود. او سال ۱۹۹۵ از مدرسه فارغ التحصیل شد و سپس به دانشگاه هاوارد در واشنگتن دی‌سی رفت و در آنجا مشغول به کار در کتاب‌فروشی مخصوص آفریقایی‌ها شد و قبل از فارغ‌التحصیلی‌اش در رشته کارگردانی یک سفر به غنا داشت. یکی از اساتید بوزمن، فیلیشیا راشاد (Phylicia Rashad) بازیگر نقش کلر هاکستبل در سریال The Cosby Show بود. او درباره بوزمن گفته:

چاد مرد جوان آرامی با چشمان بزرگ و لبخندی دلنشین بود. چیزی که در او دیدم، به وسعت آسمان بود. او هرگز از من نخواست او را به کسی معرفی کنم و این طریقه کاری او نبود. او خودش نقش را بدست می‌آورد.

راشاد کمک کرد پول جمع شود تا بوزمن و دوستانش در طول تابستان در آکادمی نمایش در لندن تئاتر بازی کنند و وقتی بوزمن به آمریکا بازگشت متوجه شد دنزل واشنگتن (Denzel Washington) هزینه سفرشان را پرداخت کرده است. بوزمن بعد از دانشگاه در بدفورد-استاوسنت در بروکلین ساکن شد و به بچه‌های سیاهپوست در کتابخانه‌ای در هارلم بازیگری آموزش می‌داد. او در سال ۲۰۰۳ در قسمت‌هایی از سریال Third Watch و Law & Order شبکه NBC دیده شد.

بوزمن سال ۲۰۰۸ به لس‌آنجلس رفت و در درام خانوادگی Lincoln Heights در نقش نیت، سرباز جنگ آمریکا و عراق بازی کرد. در سال ۲۰۱۰ وی در یک فصل از سریال Persons Unknown ساخته کریستوفر مک‌کوری (Christopher McQuarrie) محصول شبکه NBC دیده شد. بازی او در نقش رابینسون در فیلم ۴۲ نقطه عطف بازیگری او بود.

بوزمن سال ۲۰۱۴ نقش وانتی مک را در فیلم Draft Day و نقش براون را در فیلم Get on Up ایفا کرد و سپس تات، خدای منطق مصر، در فیلم Gods of Egypt محصول ۲۰۱۶ بود. پنج ماه بعد او در نقش پلنگ سیاه در فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی روی پرده سینماها دیده شد.

فیلم پلنگ سیاه اولین فیلم کامیکی بود که نامزد جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم شد. سپس بوزمن با برادران روسو اولین فیلم‌ درام جنایی ۲۱Bridges را در سال ۲۰۱۹ تولید و در آن نقش‌آفرینی نیز کرد.

طبق چیزی که در سایت IMDb آمده، این بازیگر فیلم‌برداری Ma Rainey’s Black Bottom محصول نتفلیکس را به پایان رسانده که براساس نمایشی از ویلسون و با بازی وایولا دیویس (Viola Davis) است. کوگلر فیلم‌نامه پلنگ سیاه ۲ را قلم زده که فیلم برداری‌اش سال آینده آغاز می‌شود و قرار است ۶ مه ۲۰۲۲ (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) اکران گردد.

بوزمن و تایلور سال گذشته با هم نامزد کرده بودند.

منبع: هالیوود ریپورتر

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.