قوانین اسکار برای کاندیدهای بهترین فیلم تغییر کرد

10 September 2020 - 20:00

اسکار چهار استاندارد جدید را برای بخش بهترین فیلم معرفی کرد که فیلم‌ها باید حداقل دو مورد از آن‌ها را برای به‌دست آوردن شایستگی لازم برای نامزد شدن در این بخش رعایت کنند. گفتنی است که این قوانین از سال ۲۰۲۴ اجرا خواهند شد. در ادامه‌ی خبر با سینما فارس همراه باشید.

اسکار یا به شکل رسمی‌تر جوایز آکادمی، توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما برگزار می‌شود. این مراسم معتبرترین و بزرگ‌ترین جشن اهدای جوایز هالیوود است. فیلم‌سازان اغلب برای جلب نظر رأی دهندگان اسکار فیلم‌های خود را می‌سازند و در شب اسکار حرفه‌های بسیاری نابود یا ساخته می‌شود. این مراسم معمولاً در ماه فوریه برگذار می‌شود، بااین‌وجود به دلیل شیوع کرونا اسکار ۲۰۲۱ در ماه آوریل برگزار خواهد شد.

این مراسم معمولاً دلیل ایجاد جنجال‌های بسیاری است. برخی فیلم‌ها به دلیل داستان عامه‌پسند یا به‌اصطلاح “امن”ی که دارند، جوایزی دریافت می‌کنند که آثار دیگر شایستگی بیشتری در دریافت آن‌ها دارند. یکی از نقدهایی که در طول چند سال اخیر به این مراسم وارد شده، عدم وجود گوناگونی یا تنوع نژادی، جنسیتی و … در فیلم‌های ارائه‌شده است به‌طوری‌که منجر به ایجاد هشتگی با عنوان #oscarssowhite یا اسکار بسیار سفید است توسط فعالی به نام آوریل رین (April Reign) شد.

بااین‌حال مراسم تلاش‌هایی برای رواج گوناگونی انجام داده است. فیلم Parasite محصولی از کره‌ی جنوبی در سال ۲۰۲۰ برنده‌ی بهترین فیلم شد، همچنین در سال ۲۰۱۷ فیلمی که اکثریت بازیگران و عوامل آن را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دادند و با محوریت جامعه‌ی LGBTQ+ ساخته شده بود یعنی Moonlight برنده‌ی همین شاخه شد. البته گام‌های اشتباهی نیز در این میان برداشته شده است، مثلاً فیلم Green Book که برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم در سال ۲۰۱۹ شد، یک فیلم به‌اصطلاح “سفیدپوست ناجی” بود.

حال، Variety گزارش می‌دهد که آکادمی علوم و هنرهای سینما قوانین جدیدی معرفی کرده است که از مراسم سال ۲۰۲۴ به اجرا گذاشته خواهند شد و ایجاد تنوع و گوناگونی بیشتر میان نامزدهای بخش بهترین فیلم را تضمین خواهند کرد.

این قوانین در چهار شاخه قرار دارند که عبارت‌اند از:

استاندارد اول: نمایندگی بر روی صفحه‌ی نمایش، روایت‌ها و مضامین

استاندارد دوم: رهبری خلاق و تیم پروژه

استاندارد سوم: دسترسی و فرصت‌های صنعت

استاندارد چهارم: ترقی مخاطب

این استانداردها هرکدام مربوط به جلوه‌های مختلفی از ایجاد گوناگونی هستند. برای مثال استاندارد اول مربوط به تنوع بازیگران و داستان است، استاندارد دوم مربوط به تنوع عوامل فیلم است، استاندارد سوم فرصت‌های کارآموزی و آموزش را در یک فیلم به ارمغان می‌آورد و استاندارد چهارم باعث ایجاد تنوع در تیم‌های بازاریابی، تبلیغات و توزیع اثر می‌شود.

از اسکار ۲۰۲۴، فیلم‌ها برای کاندید شدن در بخش بهترین فیلم باید حداقل دو مورد از معیارهای بالا را رعایت کنند. درحالی‌که این تلاش ممکن است توسط برخی مورد تحسین قرار بگیرد، اما همچنان منتقدانی هستند که می‌گویند این طرح صرفاً لاپوشانی و پنهان کردن مسئله‌ی اصلی است. وقتی از نزدیک به قضیه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که رعایت نکردن این استانداردها برای یک فیلم به طرز شگفت‌انگیزی مشکل است و به نظر می‌رسد که برای رسیدن به هدف غایی، سخت‌گیری لازم صورت نگرفته است.

برای مثال یک فیلم به‌سادگی با دادن ۳۰ درصد از نقش‌های کوچک خود به زنان و داشتن تنها شش عضو از گروه‌های کم‌نمایندگی‌شده (آسیایی‌ها، اسپانیایی/لاتین زبان‌ها، سیاه‌پوستان/آفریقایی آمریکایی‌ها، بومیان/بومیان آمریکا/بومیان آلاسکا، خاورمیانه‌ای‌ها/شمال آفریقایی‌ها، بومیان هاوایی یا سایر افراد متعلق به جزایر اقیانوس آرام و سایر نژادها و قومیت‌هایی که به آن‌ها آن‌طور که باید پرداخته نشده است) می‌تواند شرایط لازم را کسب کند. انتقاد دیگری که وجود دارد آن است که این کار صرفاً حرف زدن راجع به مشکلی است که اراده‌ای برای حل کردن آن در عمل وجود ندارد.

هالیوود به‌طور سنتی توسط مردان سفیدپوست اداره شده است و صداهایی که به حاشیه رانده شده بودند برای ابراز موجودیت خود مجبور به مبارزه بوده‌اند. منتقدان استاندارها و معیارهایی که در این هفته معرفی شدند می‌توانند استدلال بیاورند که این موارد در قبال تغییر اهرم‌های محرکه‌ی قدرت در این تجارت کاری از پیش نخواهند برد و تا زمانی که همه‌چیز دستخوش تغییر نشود، اقدام‌هایی از این قبیل به‌جز کمی تغییر در فهرست نامزدهای مراسم اسکار کاری انجام نخواهند داد.

منبع: Screen Rant

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.