درخشش ایران در جشنواره ونیز با ۲ جایزه مهم «دشت خاموش» و «خورشید»

12 September 2020 - 22:00

هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز با اهدای شیر طلایی به «سرزمین بی‌خانمان‌ها» به پایان رسید. در این دوره از جشنواره سینمای ایران دو جایزه از بخش اصلی و بخش افق‌ها گرفت.

جشنواره فیلم ونیز به هفتادوهفتمین دوره رسید. قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان که تسلیم کرونا هم نشد با ریاست کیت بلانشت بر هیات داوران بخش بین‌الملل برگزار شد.

در این جشنواره فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی مهم‌ترین نماینده ایران بود که در بخش رقابت اصلی حضور پیدا کرد. «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری و «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی دیگر فیلم‌های ایرانی هستند که در بخش‌ افق‌های جشنواره فیلم ونیز پذیرفته‌ شدند.

در ونیز امسال فیلم «دشت خاموش»‌ به کارگردانی احمد بهرامی جایزه اصلی بخش افق‌ها را از آن خود کرد. فیلم «خورشید» هم در بخش اصلی به جایزه مارچلو ماستریانی برای بهترین بازیگر جوان رسید تا شب پایانی ونیز برای سینمای ایران درخشان شود.

پیش از این نیز در بخش‌های جانبی فیلم «خورشید» برنده جایزه فانوس جادویی شد و فیلم‌های «جنایت بی‌دقت» و «دشت خاموش» هم دو جایزه از در بخش‌های جانبی ونیز گرفتند.

در فیلم «سرزمین‌ بی‌خانمان‌ها» که برنده شیر طلایی ونیز شد، فرانسیس مک‌دورمند بازیگر برنده جایزه اسکار نقش اصلی را بازی می‌کند

«واقعیت مجازی»

در بخش نخست معرفی برندگان جوایز برنده جایزه بهترین داستان واقعیت مجازی معرفی شد و جایزه این بخش به فان فان برای فیلم «کشتن سوپر استار» اهدا شد.

در این بخش جایزه بهترین تجربه واقعیت مجازی به فیلم «یافتن پاندورا ایکس» اثر کایرا بنزینگ اهدا شد و در نهایت جایزه اصلی بخش واقعیت مجازی به «هنگمن در خانه» رسید.

«جایزه لوئیجی دلااورنتیس»

در این بخش جایزه بهترین فیلم اول به فیلم «بشنو» اثر آنا روشا دسوسا اهدا شد.

«بخش افق‌های ونیز»

در بخش افق‌های ونیز ایران با ۲ فیلم از شهرام مکری و احمد بهرامی حضور داشت. در این بخش احمد بهرامی خوش درخشید و جایزه بهترین فیلم که اصلی‌ترین جایزه این بخش است را از آن خود کرد.

بهترین فیلم: «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی

بهترین فیلم کوتاه:‌ ماریا سافون برای فیلم «Entre Tu Y Milagros»

بهترین بازیگر مرد: یحیی مهاینی در فیلم «مردی که پوستش را فروخت»

بهترین فیلمنامه: پیترو کاستلیتو برای «شکارچیان»

بهترین بازیگر زن: خنسا بطمه در فیلم «ارتباط زانکا»

جایزه ویژه هیات داوران: «بشنو» ساخته آنا روشا دسوسا

بهترین کارگردان: لاو دیاز برای «شامپانزه»

«بخش بین‌الملل»

دومین جایزه شب پایانی ونیز برای سینمای ایران را فیلم «خورشید» به ارمغان آورد. روح‌الله زمانی کودک کاری که در فیلم مجیدی بازیگر شد برای بازی درخشان در این فیلم جایزه مارچلو ماستریانی برای بهترین بازیگر جوان را دریافت کرد.

مجید مجیدی جایزه را به جای او دریافت کرد و با شمیلا شیرزاد روی صحنه رفت.

شمیلا شیرزاد روی صحنه اختتامیه ونیز گفت:

«من و امثال روح‌الله همه کودکیمان را در خیابان دست‌فروشی کردیم. من تا همین یک سال پیش دست‌فروشی می‌کردم. از آقای مجیدی ممنونم که رویاهای ما را به ما برگرداند.»

روح‌الله زمانی هم در پیامی ویدئویی ضمن تشکر از هیات داوران و مجید مجیدی آرزو کرد که روزی برسد که در جهان کودک کاری نباشد.

جایزه مارچلو ماستریانی برای بهترین استعداد نوظهور: روح‌الله زمانی برای بازی در «خورشید»

بهترین فیلم (شیر طلایی): «سرزمین‌ بی‌خانمان‌ها» ساخته کلویی ژائو

جایزه ویژه هیات داوران: آندری کونچالوفسکی برای «رفقای عزیز»

جایزه بهترین فیلمنامه: چایتانیا تامهان برای «مرید»

جایزه بهترین بازیگر مرد: پیر فرانچسکو فاوینو در «پدر ما»

بهترین بازیگر زن: ونسا کربی در فیلم «تکه‌هایی از یک زن»

بهترین کارگردان: کیوشی کوروساوا برای فیلم «همسر یک جاسوس»

جایزه بزرگ هیات داوران: میشل فرانکو برای فیلم «نظم تازه»

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.