نقد و بررسی فصل دوم انیمه‌ی Gin No Saji | ادامه‌ای رنگین

17 October 2020 - 22:00

پس از آنکه نقد و بررسی فصل اول انیمه‌ی Gin no Saji را منتشر کردیم، حال نوبت به نگارش نقد و بررسی فصل دوم این اثر خارق‌العاده (البته در سبک خودش) است. مطمئنا اگر نقد و بررسی فصل اول انیمه‌ی Gin no Saji را خوانده باشید، می‌دانید که با چه انیمه‌ای رو به رو هستیم؛ البته اگر نخوانده‌اید هم مشکلی نیست، می‌توانید همین حالا از طریق این لینک، به مطالعه‌ی نقد و بررسی فصل اول انیمه‌ی Gin no Saji بپردازید. از مقدمه چینی و حرف‌های اضافی که بگذریم، می‌رسیم به اصل موضوع که نقد و بررسی فصل دوم انیمه‌ی Gin no Saji یا همان Silver Spoon می‌باشد. در ادامه، با من و وبسایت سینمافارس همراه باشید.

همون هاچیکن همیشگی، بی‌حال، خواب‌آلود و بی انگیزه

در نقد و بررسی فصل اول به صورت مو به مو، تمامی نواقص، مشکلات و البته نکات مثبت انیمه‌ی Gin no Saji را زیر ذره‌بین قرار دادیم و توانستیم در پایان مقاله، به درک درستی از انیمه دست پیدا کنیم و به قول معروف، مو را از ماست بیرون بکشیم. حال در این مقاله نیز، ما همین قصد را داریم، اما این‌بار می‌خواهیم فصل دوم Gin no Saji را نقد کنیم، تا پرونده‌ی این اثر عالی به طور کلی بسته شود. پیش از هر چیز سراغ نقد و بررسی بخش داستانی انیمه می‌رویم و بعد از آن، بخش‌های دیگر را نیز را بررسی و تحلیل می‌کنیم. پیش از هر چیز لازم می‌دانم این نکته را گوشزد کنم که ما در این نقد و بررسی، صرفا نگاهی دقیق و گذرا می‌اندازیم به نکات مثبت و منفی فصل دوم انیمه‌ی Gin no Saji و حالتی معرفی گونه دارد؛ به همین دلیل از اسپویل بخش داستانی اثر خودداری می‌کنیم تا همه‌ی علاقه‌مندان بتوانند مطالعه کنند و فقط یک نیم‌ نگاهی به آن خواهیم داشت.

در فصل دوم این اثر، ما شاهد برقراری یک نوع ارتباط دوستانه‌ی شخصیت اصلی با سایر شخصیت‌های مکمل و فرعی هستیم، که به مرور زمان، این دوستی و ارتباط صمیمانه با همکاری و همیاری نیز الفت می‌گیرد و کلا می‌توان گفت که شخصیت هاچیکن، دچار یک تحول عظیم می‌شود و این تحول و تغییر، خود را در قالب همکاری و کمک به سایرین نشان می‌دهد.

همکاری و دوستی در یک قالب واحد

اگر قصد داشته باشیم فقط یک جمله در مورد داستان فصل دوم انیمه‌ی Gin no Saji بگوییم، همان جمله‌ی سرتیتر کفایت می‌کند؛ همکاری و دوستی در یک قالب واحد. در فصل اول انیمه‌ی Gin no Saji، ما شاهد پسری بی‌انگیزه و سرخورده بودیم که وارد مکانی شده بود که تمامی افراد حاضر در آنجا، برای هدفی می‌جنگیدند و همین بحث منجر شد شخصیت اصلی، هاچیکن، دچار یک نوع اضطراب و عصبانیت شود. رفته رفته این حس عصبانیت و اضطراب، از بین رفت و … (جهت جلوگیری از اسپویل داستان، بیش از این داستان را تعریف نمی‌کنم). حال تا اینجای بحث جلو آمدیم و درکی نسبتا واضح از داستان پیدا کردیم و با شخصیت اصلی نیز آشنا شدیم. در فصل دوم این اثر، ما شاهد برقراری یک نوع ارتباط دوستانه‌ی شخصیت اصلی با سایر شخصیت‌های مکمل و فرعی هستیم، که به مرور زمان، این دوستی و ارتباط صمیمانه با همکاری و همیاری نیز الفت می‌گیرد و کلا می‌توان گفت که شخصیت هاچیکن، دچار یک تحول عظیم می‌شود و این تحول و تغییر، خود را در قالب همکاری و کمک به سایرین نشان می‌دهد. مسلما اتفاقات بسیار زیادی در طول فصل دوم رخ می‌دهد، اما بنابه سخنی که در بالا گفته شد، هدف ما اسپویل و یا بازگو کردن داستان نیست.

شیوه‌ی روایت داستان فصل دوم انیمه‌ی Gin no Saji، همانند شیوه‌ی روایت فصل اول، ساده و همه‌کس فهم است و باز هم در اینجا، ما شاهد رگبار کلیشه‌ها هستیم و اینبار نیز، کارگردان توانسته است که با یک فن و فنون ماهرانه و بهره گرفتن از هنر کارگردانی، این کلیشه‌ها را به گونه‌ای نشان دهد که لطمه‌ای به عالی بودن انیمه نزند. انیمه‌های ژانر کمدی و زندگی‌‌ روزمره، اکثراً دارای یک داستان ساده و به دور از هرگونه پیچش و سردرگمی هستند و انیمه‌ی Gin no Saji نیز به همین اصل پایبند بوده و از قالب کمدی بودن خارج نشده است. البته این سادگی در حدی نیست که بتوان برچسب‌های نادرستی، اعم از کودکانه بودن، مهیج نبودن، سطح پایین بودن و… را بدان چسباند.

فضای دوستانه و ارتباط و نزدیکی شخصیت‌ها، در این تصویر به صورت واضح دیده می‌شود

هیجان و هیاهوی موجود در فصل دوم، مقداری افت را در برابر فصل اول به خود دیده و همین امر ناچیز، لطمه‌ی زیادی به روایت داستان انیمه زده است. مسلما شما هنگامی که فصل اول را تمام می‌کنید و سراغ فصل دوم می‌روید، انتظار دارید همان حال و هوای فصل نخست حفظ و چه بسا بیشتر هم شده باشد، اما باید بگویم که چنین نیست و آن هیجان و گیرای فصل اول، در فصل دوم آنچنان مشهود نیست و روال داستان به شیوه‌ای نزولی پیش می‌رود. این نزولی بودن سطح جذابیت داستان، در اواخر انیمه، به حدی به چشم می‌آید که مخاطب فقط انتظار به پایان رسیدن انیمه را می‌کشد و این یک افت نسبتا شدید به حساب می‌آید. همانگونه که در نقد و بررسی فصل اول نیز بدان اشاره نمودم، یکی از مشکلات شاخص بخش داستانی انیمه‌ی Gin no Saji این است که استفاده از برخی المان‌ها، آنقدر کم و ناچیز است که فقط حرص مخاطب را در می‌آورد. مثلاً همان المان عاشقانه که قبلا در نقد و بررسی فصل اول نیز بدان اشاره کردم، در فصل دوم نیز همان آش و کاسه است و تا آخر قسمت‌های پایانی از این المان بهره گرفته نمی‌شود. هر چند که این مشکل را می‌توان در زیر سایه‌ی کمدی بودن انیمه پنهان کرد و نادیده گرفت، اما باید بدانیم که هیچکس هم کارگردان را مجبور نکرده بود که حتما این المان را در داستان پیاده کند و مخاطب را در هاله‌ای از ابهام رها کند!

به طور خلاصه، داستان فصل دوم، افتی نسبتاً  شدید را تجربه کرده در مقایسه با فصل اول و همین اوامری که در بالا به آنها اشاره نمودم، باعث و بانی کم شدن نمره‌ی انیمه‌ می‌شوند. در مورد محتوای داستانی نیز، نباید چنان سخت‌گیری به عمل بیاوریم که انگار با یک انیمه‌ی ژانر رازآلود یا عاشقانه رو به رو هستیم. ما در اینجا می‌خواهیم یک اثر کمدی و سطح متوسط را نقد و بررسی کنیم و مسلما نباید چندان انتظار بالایی از محتوای داستانی داشته باشیم. البته باید اشاره کنم که انیمه‌ی Gin no Saji خیلی عالی توانسته است از پس داستان بربیاید و اگر مشکلات و نقاط ضعف بالا را نادیده بگیریم، با یک اثر عالی رو به رو هستیم (هر چند نادیده نمی‌گیریم و اعتدال را رعایت می‌کنیم!)

کلا این اسب روی خوشی با هاچیکن نداره :)

تا اینجای مقاله، ما به نقد و بررسی داستان فصل دوم انیمه‌ی Gin no Saji پرداختیم. حال نوبت آن است که با همان شاقول منتقدانه‌ی خود، به تحلیل و حلاجی کردن صداگذاری و طراحی چهره‌ها و محیط انیمه نیز بپردازیم. صداگذاری فصل دوم نیز همانند فصل اول، یکی از کم عیب و نقص ترین صداگذاری‌ها به شمار می‌رود و همانند فصل اول، صدای شخصیت‌ها، طبیعت، حیوانات و … بسیار خوب کار شده است و هماهنگی فضای انیمه با آهنگ اوپنینگ (آغازین) و اندینگ (پایانی) نیز بر جذابیت بیشتر این بخش افزوده است. در کنار این صداگذاری عالی، شخصیت پردازی و طراحی محیط انیمه، پیشرفت چشمگیری نسبت به فصل اول داشته است. شفافیت صدا و بالا و پایین رفتن تن آن، تاثیر به سزایی در جانبخشی به این شخصیت‌های گرافیکی داشته است. مسلما وقتی اسم ژانر کمدی به میان می‌آید، همگی انتظار داریم با یک طراحی زیبا و روشن و طبیعی رو به رو شویم. کاگردان این انیمه نیز، این قانون را رعایت کرده و فضای انیمه را مطابق با انتظارات مخاطب رنگین و منقوش نموده است.

به صورت کلی، بخش صداگذاری و طراحی فصل دوم انیمه‌ی Gin no Saji نیز همانند فصل نخست، بی نقص و شاهکار است. توجه کنید، زمانی که به یک اثر القابی مانند عالی یا شاهکار، نسبت می‌دهیم، منظورمان این است که در رقابت با سایر انیمه‌های هم‌رده و هم زمان خود، شاهکار محسوب می‌شود و مقصودمان این نیست که آن را با آثاری امروزی مقایسه کنیم.

شخصیت پردازی و طراحی محیط انیمه، پیشرفت چشمگیری نسبت به فصل اول داشته است. شفافیت صدا و بالا و پایین رفتن تن آن، تاثیر به سزایی در جانبخشی به این شخصیت‌های گرافیکی داشته است. مسلما وقتی اسم ژانر کمدی به میان می‌آید، همگی انتظار داریم با یک طراحی زیبا و روشن و طبیعی رو به رو شویم. کاگردان این انیمه نیز، این قانون را رعایت کرده و فضای انیمه را مطابق با انتظارات مخاطب رنگین و منقوش نموده است

به طور خلاصه، فصل دوم انیمه‌ی Gin no Saji نیز همانند فصل اول، اثری زیبا و کم نقص می‌باشد که می‌تواند عاشقان سبک کمدی و زندگی روزمره را سرگرم کند و همچنین می‌تواند ایده‌ی خوبی هم باشد برای پیشنهاد آن به سایر دوستداران این سبک. به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان بایست؛ اگر از کسانی هستید که این انیمه را قبلا مشاهده نموده است، خوشحال می‌شوم نظرات گران‌بهایتان را در بخش نظرات بیان کنید و همچنین اگر انتقاد و یا هر پیشنهادی برای مقالات نقد و بررسی آینده دارید، حتما درج بفرمایید. همچنین اگر نقد و بررسی فصل اول را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنم از طریق این لینک، حتما مطالعه فرمایید.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.