«خروج» حاتمی‌کیا و «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار آثار برتر جشنواره فیلم مقاومت شدند

27 November 2020 - 21:15

در آیین پایانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «خروج»، تندیس بهترین کارگردانی را دریافت کرد و جایزه بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» رسید. بزرگداشت شهید محسن خزائی و زنده‌یاد اکبر عالمی، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

آیین پایانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت که بخش دومش از ابتدای هفته بزرگداشت بسیج آغاز شده بود، عصر امروز (جمعه هفتم آذر) برگزار شد.

در آغاز این آیین، مهدی عظیمی‌میرآبادی، دبیر جشنواره شانزدهم در سخنانی گفت:

«از اتفاقات و فراگیری این دوره از جشنواره حیرت‌زده شدم. شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در هشت بخش برگزار شد که برخی از بخش‌های آن به دلیل کثرت آثار رسیده، به‌خودی‌خود یک جشنواره بود؛ به عنوان نمونه در بخش فیلمسازان بسیجی ۲۹۰۰ اثر در بخش‌های مختلف، به دبیرخانه رسید و یا در بخش سیدالشهدای مقاومت که به پاسداشت شهید حاج قاسم سلیمانی برای اولین‌بار در این جشنواره برگزار شد، بیش از ۷۰۰ اثر دریافت شد.»

او ادامه داد:

«در این رویداد فرهنگی با رشد حدود چهار برابری تعداد آثار نسبت به دوره پانزدهم، ۱۰۰۷۸ اثر به دبیرخانه رسید که این عدد در تاریخ جشنواره‌های انقلاب بی‌سابقه است که از این تعداد بیش از چهار هزار اثر از ۱۳۵ کشور دریافت شد که این نیز به نوبه خود یک رکورد محسوب می‌شود. هنرمندان هند و بعد از آن امریکا با بیشترین اثر در این رویداد فرهنگی حضور داشتند.»

برگزیدگان بخش فیلمسازان بسیجی

در ادامه، جوایز برگزیدگان بخش فیلمسازان بسیجی معرفی شدند. در این بخش، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار به همراه جایزه نقدی بهترین پویانمایی به برزان رستمی، تهیه‌کننده «بالانس» اهدا شد. تندیس بهترین نماهنگ به مرتضی مقدس تهیه‌کننده نماهنگ «یادها» رسید. جایزه بهترین فیلمنامه هم به مرتضی پژوهان نویسنده فیلمنامه «گودال» تعلق گرفت.

همچنین، با تقدیر از مستند «خاطرات بادیه»، تندیس بهترین فیلم مستند کوتاه به قدرت باقری، تهیه‌کننده فیلم مستند کوتاه «چمر سرباز» اهدا شد. جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی را زانیار لطفی، تهیه‌کننده فیلم کوتاه داستانی «نَهَست» دریافت کرد.  تندیس بهترین تله‌فیلم در بخش فیلمسازان بسیجی هم به عفت صوفی تهیه‌کننده فیلم «ریشه‌ها» رسید.

برترین‌های بخش نقد، تحلیل و پژوهش

اهدای جوایز بخش نقد، تحلیل و پژوهش، ادامه دهنده این آیین بود. تندیس بهترین تحقیق و پژوهش به میثم فرخی و رویا قلخان برای تحقیق و پژوهش مقاله «بازنمایی نقش مادران شهدای مفقودالاثر در سینمای دفاع مقدس (مورد مطالعه: فیلم‌های شیار ۱۴۳ و بوسیدن روی ماه)» اهدا شد. دیپلم افتخار بهترین نقد و تحلیل هم به رعنا کوهوند نویسنده نقد و تحلیل «نقد فیلم دیوانه از قفس پرید از منظر شیوه روایت» رسید.

برگزیدگان بخش روایت قلم

همچنین برترین‌های بخش «روایت قلم» معرفی شدند. تندیس بهترین فیلمنامه سینمایی به داود جلیلی و محسن غضنفری، نویسندگان فیلمنامه سینمایی «سه چهارم جنگ» اهدا شد. تندیس بهترین فیلمنامه تله فیلم به مریم محمدی نویسنده فیلمنامه «اون بابای من نیست» رسید. جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را نوشا عبداله‌زاده، نویسنده فیلمنامه اقتباسی «هستی» دریافت کرد و در پایان این بخش، تندیس بهترین فیلمنامه کوتاه داستانی به محسن غضنفری، نویسنده فیلمنامه کوتاه «رویاها» اهدا شد.

اهدای جوایز بخش سیدالشهدای مقاومت

سیدالشهدای مقاومت، عنوان بخش ویژه جشنواره شانزدهم فیلم مقاومت بود که در راستای بزرگداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد. در این بخش، تندیس بهترین فیلم مستند کوتاه به محمدمهدی خالقی، تهیه‌کننده فیلم مستند کوتاه «نه کوچک، نه بزرگ» اهدا شد. تندیس بهترین نماهنگ به صادق روشن تهیه‌کننده «بَزک» رسید. تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی در بخش سیدالشهدای مقاومت را هم سجاد اسماعیل‌بیگی، تهیه‌کننده فیلم کوتاه «ناجی» از آن خود کرد. تندیس بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه داستانی در این بخش هم به حسن نجفی نویسنده فیلم کوتاه «باغ بهشت» اهدا شد.

برگزیدگان بخش اصلی

در ادامه این آیین پایانی، جوایز بخش اصلی جشنواره در هفت حوزه نماهنگ، پویانمایی، فیلم کوتاه، تله فیلم، فیلم بلند داستانی، مستند کوتاه و مستند بلند اهدا شد.

در بخش «نماهنگ»، سیدداود احمدی برای کارگردانی «خونه ملت»، تندیس بهترین کارگردانی را دریافت کرد و تندیس بهترین نماهنگ هم به ریحانه مشهدی‌ابراهیم برای «پرواز خاموش» اهدا شد.

در بخش پویانمایی، جایزه بهترین اثر به برونو کاتانو، تهیه‌کننده پویانمایی «جنایت ویژه غیرمعمول آقای جی» و تندیس بهترین فیلمنامه به حنانه واحدی، نویسنده فیلم پویانمایی «وقتی پروانه‌ها دستخوش جریان باد می‌شوند» اهدا شد.

در بخش فیلم کوتاه داستانی، «از طرف لیلا»، تندیس بهترین اثر را دریافت کرد و تندیس بهترین کارگردانی هم به سیدسجاد قافله‌باشی برای فیلم کوتاه «ماکاروف» اهدا شد. جایزه بهترین فیلمنامه این بخش هم به اسکندر آسمانف برای فیلم «در مرز» رسید.

در بخش تله‌فیلم، تندیس بهترین اثر به عفت صوفی، تهیه‌کننده فیلم «ریشه‌ها» اهدا شد. خیرالله تقیانی‌پور، کارگردان فیلم «اینجا خانه من است» هم تندیس بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. همچنین فیلم «مدیترانه»، تندیس بهترین فیلمنامه را برای صابر الله‌دادیان به ارمغان آورد.

در بخش فیلم بلند داستانی، تندیس بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی اهدا شد. ابراهیم حاتمی‌کیا هم برای «خروج» توانست تندیس بهترین کارگردانی این جشنواره را از آن خود کند. تندیس بهترین فیلمنامه این بخش هم به مهدی جعفری برای فیلم «۲۳ نفر» اهدا شد. در این بخش، مهرداد خوشبخت برای «آبادان یازده ۶۰» جایزه ویژه هیات داوران را کسب کرد.

در بخش مستند کوتاه، سیدرضا صافی برای مستند کوتاه «سیروس»، تندیس بهترین اثر را دریافت کرد، حسین همایونفر با «وتن من» بهترین کارگردان شناخته شد و جورجی کوزوراف و رومیانا روستُوا هم جایزه بهترین تحقیق و پژوهش را برای «The Invisible Island Socotra» دریافت کردند.

در بخش مستند بلند، تندیس بهترین اثر به مرتضی شعبانی، تهیه‌کننده «خاطرات بادیه» اهدا شد و بهروز نورانی‌پور برای «فرزندان شب»، تندیس بهترین کارگردانی را از آن خود کرد. سیدمصطفی حسینی هم برای مستند «مهدی عراقی را بکش»، تندیس بهترین تحقیق و پژوهش را به دست آورد.

در پایان بخش اهدای جوایز، تندیس جشنواره و دیپلم افتخارِ بهترین فیلم به معنای مطلق، به عباس ایمانیان، تهیه‌کننده فیلم مستند کوتاه «نامه‌ای از دمشق» اهدا شد.

بزرگداشت شهید محسن خزائی و زنده‌یاد اکبر عالمی

بزرگداشت شهید محسن خزائی و زنده‌یاد اکبر عالمی، یکی دیگر از بخش‌های این آیین پایانی بود.

در بخش آیین نکوداشت شهید محسن خزائی، خبرنگار و مستندساز حوزه مقاومت که در سوریه به شهادت رسید، زابلی‌زاده، مدیر سابق گروه خبر شبکه خبر، با اشاره به منش و خصوصیات روحی و حرفه‌ای این شهید، گفت:

«او نترس، شجاع و مسئولیت‌پذیر بود. شهادت پاداش سبک زندگی شهید محسن خزائی بود، فردی که تا پای جان در به تصویر کشیدن دلاوری‌های رزمندگان محور مقاومت و کینه‌ورزی استکبار و تروریسم جهانی تلاش کرد.»

در ادامه، از همسر این شهید قدردانی شد که او هم در سخنانی کوتاه بر لزوم ادامه راه شهدا و پایبندی به آرمان‌های انقلاب تاکید کرد.

برگزاری آیین نکوداشت اکبر عالمی که در مواجه با بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت، بخش دیگری از این مراسم بود. در این آیین، شهاب‌الدین عادل گفت:

«استاد اکبر عالمی شیفه مطالعه، دانش و البته انتقال آن بود و تمام عمر خود را در آموزش دادن صرف کرد. در کلاس‌های این استاد بزرگ، افرادی تربیت شدند که در سینما و رسانه حرف‌های بسیاری برای زدن داشتند و دارند. او همواره به دنبال تربیت نسل بود. رسایی گفتار، روحیه بالا، شادابی، کلام منسجم و اعتماد به‌ نفس، از مهمترین خصوصیات او بود.»

در ادامه، دختر اکبر عالمی، در سخنانی کوتاه، عشق به وطن و احترام به شهدای دفاع‌مقدس را از ویژگی‌های بارز مرحوم پدرش دانست.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.