سریال‌های شبکه نمایش خانگی نوید روزهای پرتب و تابی را می‌دهند

20 December 2020 - 23:45

به نظر می‌رسد شبکه نمایش خانگی به‌ زودی از نظر شمار کلی بینندگان برنامه‌هایش صداوسیما را به چالش خواهد کشید. تولید همزمان ۱۰، ۱۲ سریال در این شبکه خود بهترین شاهد بر این ادعاست.

یک آسمان ستاره خارج از تلویزیون! در آخرین روزهای سریال «آقازاده» و در فضای پر تب و تابی که پیرامون توزیع یا توقیف سریال «قورباغه» درست شده، به نظر می‌رسد که شبکه نمایش خانگی دیگر به یک رسانه درست و حسابی تبدیل شده است. شبکه‌ای با بی‌شمار محصول نمایشی پرقدرت و پربیننده و در عین حال با انبوه برنامه‌های به‌اصطلاح «فان»، از تاک‌شوهایی چون «همرفیق”» تا رئالیتی‌شوهایی مانند «شب‌های مافیا» و «شام ایرانی» که وجه مشترک همه‌شان این است که به‌شدت مخاطب دارند.

شبکه نمایش خانگی در ایران جای تلویزیون‌های خصوصی را گرفته و ورای وظایف و کارکردهای ذاتی خود برنامه‌هایی تولید می‌کند که در اصل باید در تلویزیون نمایش داده شوند،تصورش هم نمی‌رفت که در کمتر از ۱۲ ماه قدرت و نفوذ این شبکه به مراتب بیشتر خواهد شد و به جایی خواهد رسید که از نظر شمار کلی بینندگان برنامه‌هایش صداوسیما را به چالش خواهد کشید. اما حالا این اتفاق افتاده و همین که همزمان ۱۰، ۱۲ سریال در این شبکه در حال تولید هستند، خود بهترین شاهد بر این ادعاست.

خوب، بد، جلف

درباره «قورباغه»که به احتمال زیاد همین روزها مشکلاتش حل و منتشر خواهد شد، در هفته‌های اخیر زیاد نوشته‌ایم. اگر سری‌مطالبی را که در چند وقت اخیر درباره «قورباغه» هومن سیدی نوشته‌ایم کافی بدانیم؛ باید گفت که بعد از آن، سریال «خوب، بد، جلف» پیمان قاسم‌خانی پرسروصداترین سریال ماه‌های آتی خواهد بود.سریالی که قرار است کاراکترهای پژمان جمشیدی و سام درخشانی را(که تماشاگر پیش از این دریک سریال و دو فیلم سینمایی ازخود قاسم‌خانی دیده و آشناشده) در فضاهای دیگری قرار دهد- که البته در اواخر فیلم دوم «خوب، بد، جلف» وعده‌اش داده شده بود.

«خوب، بد، جلف» که گفته شده طی هفته‌های آتی پخش خواهد شد، در یک سکوت کامل خبری ساخته شده؛ با همان ترکیبی از بازیگران که در دومین فیلم این مجموعه حاضر بودند (البته به جز ریحانه پارسا) و حالا قرار است موفقیت پیمان قاسم‌خانی را (بعد از تلویزیون و سینما) در شبکه نمایش خانگی نیز امتداد دهند.

درباره «خوب، بد، جلف» از پیمان قاسم‌خانی نقل شده که«سری دوم و سوم«خوب، بد، جلف»قرار بود یک سریال ۱۸ قسمتی شود، ۱۱ قسمتش هم نوشته شده بود، اما به مشکلاتی خصوصا مشکلات مالی برخوردیم و در آن مقطع، تصمیم گرفتیم آن را به دو فیلم سینمایی تبدیل کنیم. برنامه‌مان این بود که هر دو را با هم بسازیم ولی پول‌مان نرسید و گفتیم اول «خوب، بد، جلف۲» را اکران کنیم و بعد سراغ سری سوم برویم.

ملکه گدایان

حسین سهیلی‌زاده که زمانی در تلویزیون یکه‌تازی می‌کرد، بعد از استقبالی که از سریال «مانکن» صورت گرفت، تصمیم گرفت حضورش را در شبکه نمایش خانگی ادامه دهد. «ملکه گدایان» حاصل این تصمیم است. سریالی ملودرام با همان حال و هوای «مانکن» که  فرزاد فرزین، پانته‌آ بهرام، رویا نونهالی، محمدرضا غفاری، رضا بهبودی، الهام کردا، باران کوثری و… در آن ایفای نقش کرده‌اند.

در این سریال که در خلاصه داستانش آمده: «امروزِ تو، می‌تونه فردای من باشه. هیچ کس از سرنوشت خبر نداره، حتی شما»؛ شاهد اولین حضور باران کوثری در یک سریال نمایش خانگی هستیم و البته اولین نقش اصلی فرزاد فرزین.

گیسو

به شوخی می‌گویند تنها زمان‌های استراحت منوچهر هادی زمان‌هایی است که در فاصله دو سریالش می‌خواهد یک فیلم سینمایی بسازد. شاید هم زمانی که بین دو فیلمش یک سریال می‌سازد.

حالا گذشته از استراحت منوچهر هادی، اینکه تا چند ماه دیگر شاهد سریالی جدید از این کارگردان خواهیم بود، اگر چه خبری تکراری به نظر برسد، اما همچنان جذاب است؛ بخصوص اگر در نظر آوریم که سریال جدید هادی دنباله‌ای است بر یکی از کارهای موفق و پربیننده‌اش «عاشقانه». سریالی به نام «گیسو» با همان ترکیب بازیگران «عاشقانه» شامل محمدرضا گلزار، ساره بیات، هانیه توسلی، حسین یاری، هومن سیدی، بهاره رهنما و مسعود رایگان که بعد از گذراندن دوره پرحاشیه فیلمبرداری‌اش (ازجمله ابتلای گلزار و خود منوچهر هادی) به زودی وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد.

البته به نظر می‌رسد «گیسو» برای موفقیت راهی دشوار پیش رو دارد. سریالی که بعد از انتقادات پرشماری که از سریال «دل» به عمل آمد، باید ابتدا اعتماد ناراضیان آن سریال را جلب کرده و بعد به فکر افزایش مخاطبانش باشد!

جیران

حسن فتحی سابقه ساخت آثار پرمخاطبی را دارد؛ بخصوص در شبکه نمایش خانگی، که با سریال «شهرزاد» شاید موفق‌ترین سریال تاریخ این شبکه به نامش ثبت شده باشد. سریالی که در بستری تاریخی داستانی جذاب و عاشقانه را روایت می‌کرد.

حالا فتحی بعد از روزهای پرماجرای «مست عشق» در ترکیه، در دومین سریالش در شبکه نمایش خانگی نیز دوباره به بستر تاریخ بازگشته و این بار سراغ ناصرالدین شاه و همسرش جیران رفته است. سریالی به همین نام «جیران» با داستانی واقعی درباره یکی از زنان ناصرالدین شاه -که می‌تواند باعث اضافه‌شدن یک سریال پربیننده دیگر در کارنامه حسن فتحی شود.

درباره سریال «جیران» گفته می‌شود که  پریناز ایزدیار نقش جیران و بهرام رادان هم نقش ناصرالدین‌شاه را بازی خواهد کرد. شبنم مقدمی، بابک حمیدیان و رعنا آزادی‌ور هم دیگر بازیگران این مجموعه هستند.

قبله عالم

ناصرالدین‌شاه انگار طرفداران زیادی در شبکه نمایش خانگی دارد. این پادشاه قدرقدرت که در سریال حسن فتحی حضوری پررنگ دارد، در سریال حامد محمدی نیز نقش اصلی را دارد. در سریالی به نام «قبله عالم» که نگاهی طنز به دوران قاجار دارد و اتفاقات تاریخی دوران ناصرالدین‌شاه را به زبانی طنز روایت می‌کند.

حامد محمدی که در سینما با فیلم‌هایی چون «اکسیدان»، «چهارانگشت» و نویسندگی فیلم‌های «طلا و مس» و «حوض نقاشی» گستره وسیعی از علایق و سلایق را نشان داده؛ در «قبله عالم» که اولین حضور این فیلمساز در شبکه نمایش خانگی است، کوشیده رخدادهای تاریخی دوران ناصرالدین‌شاه را به مسائل امروزی جامعه پیوند بزند.

دیگر سریال‌ها

سریال‌های جدید شبکه نمایش خانگی همین چند اثر جدید نیستند. علی سرابی کارگردان و بازیگرِ تئاتر رمان «خون خورده» مهدی یزدانی‌خرم را به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی تبدیل به سریال نمایش خانگی می‌کند. همایون اسعدیان کارگردان فیلم‌های «بوسیدن روی ماه»، «طلا و مس» و «یک روز بخصوص» و البته سریال‌هایی، چون «راه بی‌پایان»، «بچه‌های خیابان» و «لحظه گرگ و میش» هم تصمیم دارد با یک مجموعه طنز به نام «ناجور» با فیلمنامه‌ای از بابک کایدان به شبکه نمایش خانگی بیاید. درباره «سیاوش» به تهیه‌کنندگی مهدی یاری و نویسندگی نیما اقلیما و کارگردانی سروش محمدزاده هم حرف و سخن زیاد گفته شده و این سریال در مرحله فیلمبرداری حتی کارگردانش را هم تغییر داده است.

رامبد جوان هم احتمالا در ماه‌های آتی در شبکه نمایش خانگی دیده خواهد شد. «مریخی‌ها» که قرار است با فیلمنامه‌ای از پیمان قاسم‌خانی ساخته شود، آغاز دور جدیدی از فعالیت هنری رامبد جوان در شبکه نمایش خانگی است. مثل «خاتون» که این نیز آغاز فعالیت تینا پاکروان در این شبکه خواهد بود -و البته اولین کارگردان زنی که در شبکه نمایش‌ خانگی سریال می‌سازد. پیش‌تر باشگاه خبرنگاران‌جوان از قطعی‌شدن نقش‌آفرینی مهران مدیری، مزدک میرعابدینی و نگار جواهریان در «خاتون» خبر داده بود.

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.