برگزاری جشنواره فجر ۳۹ نباید بهانه رفع تکلیف شود

11 December 2020 - 13:45

بهمن کامیار تهیه‌کننده و کارگردان سینما با اشاره به اینکه کار تدوین فیلم سینمایی «زمستان بود» به تهیه‌کنندگی او آغاز شده است، درباره نحوه برگزاری جشنواره سی ونهم فیلم فجر نکاتی را مطرح کرد.

بهمن کامیار تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زمستان بود» به کارگردانی وحید پرشاد درباره آخرین وضعیت این پروژه گفت:
به تازگی فیلمبرداری این اثر به پایان رسیده و وارد مرحله تدوین شده از همین رو تمام سعی ما بر این است که کارهای فنی «زمستان بود» به نحوی پیش برود که برای حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آماده شود در واقع در نظر داریم فرم حضور در این رویداد سینمایی را پر کنیم.

کامیار بیان کرد:
«زمستان بود» داستان مادری است که برای کشف اتفاقات و حواشی که حول محور دخترش در تهران به وجود آمده است سفری را آغاز می‌کند و در نهایت نقاط و مطالب پنهانی برایش روشن می‌شود درواقع این فیلم داستان یک سفر شهودی برای مادری است که نگران فرزندش است.

کارگردان «مرداد» با اشاره به روند ساخت «زمستان بود» توضیح داد:
ما برای «زمستان بود» چند مرحله پیش‌تولید انجام دادیم، اما به دلایل مختلف از جمله کرونا و تداخل برنامه کاری بازیگران، دو مرحله پیش‌تولید را متوقف کردیم ولی با توجه به اینکه وحید پرشاد دوست داشت حتماً فیلم را تولید کند، ساخت آن را آغاز کردیم. البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار را به نحوی پیش بردیم که با کمترین آسیب همراه شد، خوشبختانه عوامل هم خیلی خوب موارد بهداشتی رعایت کردند ضمن اینکه امکانات هم فراهم بود و بدون هیچ آسیبی فیلمبرداری کار تمام شد. این را هم باید عنوان کنم که وحید پرشاد پیش از این چند فیلم بلند ساخته بود اما آثارش مجوز ویدئویی داشتند یعنی و «زمستان بود» هرچند تجربه اول تو در زمینه فیلمسازی بلند محسوب نمی‌شود اما اولین فیلم بلند او با پروانه سینمایی است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت:
با توجه به شرایطی فعلی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر متفاوت‌تر از هر دوره دیگری برگزار خواهد شد چون تعداد فیلم‌های متقاضی و آماده شده مثل سال‌های قبل نخواهد بود. ما پیش از این هرساله چیزی حدود صد فیلمِ متقاضی حضور در جشنواره را داشتیم ولی امسال به دلیل شرایط کرونایی روند تولید تعدادی از فیلم‌ها در مراحل پیش تولید و حتی بعدتر از آن متوقف شد و بالطبع شرایط حضور در جشنواره ندارند. اما با توجه به اینکه امسال این رویداد سینمایی هیأت انتخاب ندارد باید ببینیم اساساً ساز و کار ورود به جشنواره به چه شکل خواهد بود. از طرفی بخش نگاه نو دیگر وجود ندارد و با توجه به اینکه اکران برای عموم مردم هم نداریم پس جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم را هم نخواهیم داشت. در هر صورت فکر می‌کنم با توجه به اینکه سال آخر دولت فعلی است، دوستان ترجیح داده‌اند جشنواره را به هر صورت و به هر شکل برگزار کنند ولی به نظرم اگر قرار بر این باشد که فیلم‌ها نمایش داده نشوند فکر نمی‌کنم جشنواره قابل اعتنایی داشته باشیم.

کامیار ادامه داد:
ما در هر صورت حضور در جشنواره را مغتنم می‌شماریم ولی بحث من درباره جایگاه جشنواره فیلم فجر و شأن آن در میان جشنواره‌های فرهنگی و هنری است که به عنوان سرآمد آنها شناخته می‌شود بنابراین وقتی این جشنواره از آن رونق، آن جایگاه و آن شأن و شخصیت برخوردار نباشد، این امر روی بقیه جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری هم تأثیر می‌گذارد من امیدوارم همت اصلی برگزارکنندگان جشنواره بر این باشد که حداقل بتوانند برای اهالی رسانه و منتقدان ساز و کاری را فراهم کنند که فیلم‌ها برای آنها به نمایش گذاشته شود. واقعیت این است که اگر فیلم‌ها صرفاً توسط هیأت داوران دیده شود، اتفاق جذابی نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد:

به هر حال یکی از کارکردهای فجر برای ما فیلمسازان این است که فیلم بعد رسانه‌ای و تبلیغات پیدا می‌کند و نگرشی که رسانه‌ها در آن ایام نسبت به فیلم دارند باعث می‌شود که آثار در اکران موفقیت بیشتری داشته باشند بنابراین اگر قرار است فیلم‌ها برای اهالی رسانه و منتقدان نمایش داده نشوند به نظرم دیگر کار جشنواره به خوبی انجام نمی‌شود و برگزاری آن بیشتر یک رفع تکلیف و یک ادعا می‌شود که بگویند جشنواره را در چنین شرایطی هم برگزار کردیم.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما در پایان درباره دیگر فعالیت‌های خود گفت:
در تیرماه در مقام کارگردان، پیش تولید «یک بغل دریا» را شروع کردم اما ما به موج دوم کرونا خوردیم و کار را تعطیل کردیم به این امید که بتوانیم در مهر و آبان ماه کارها را از سر بگیریم ولی متأسفانه موج سوم کرونا آغاز شد که شدیدتر بود. پس با توجه به اینکه در مراحل پیش تولید بودیم ترجیح ما این بود که دست نگه داریم تا اوضاع و احوال بهتر شود بنابراین در صورت مساعد بودن شرایط کار تولید «یک بغل دریا» را در زمستان آغاز می‌کنیم.

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.