آثار جشنواره «سینماحقیقت» در سراسر ایران دیده شدند

23 December 2020 - 21:15

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تدبیر و شهامت دبیران جشنواره‌های سینمایی تاکید کرد تلاش آنها باعث روشن ماندن چراغ جشنواره های سینمایی شده است.

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» گفت:
«از فیلمسازانی که امسال با کارهای درخشان خودشان چراغ جشنواره را روشن نگه داشتند تشکر می‌کنم. آنها به این شیوه نمایش اعتماد کردند. از هیات انتخاب و داوری قدردانی می‌کنم. همچنین از صنوف محتلف که مدتی است در شوراهای سیاست‌گذاری جشنواره‌ها حضور دارند و به بهتر برگزار شدن جشنواره‌های سینمایی کمک می‌کنند، تشکر می‌کنم.»

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد:
«دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره‌های گوناگون سینمایی با ریسک پذیری خودشان کاری کردند که چراغ جشنواره‌ها خاموش نشود. حقیقت این است که جشنواره‌ها با ظرفیت‌هایی که برای شناخته شدن استعدادها دارند، خیز قابل توجهی برداشته و جایگاه بالایی پیدا کرده اند و می توانند روز به روز بهتر شوند.»

انتظامی در ادامه بیان کرد:
«دبیران جشنواره ها جسارت، شهامت و تدبیر کردند. کرونا شرایطی را فراهم کرد تا از ظرفیت‌هایی که شاید پیش از این نیز وجود داشت اما دیده نمی شد، بهتر استفاده کنیم. به این ترتیب زمینه همگرایی هنر و صنعت فراهم شد. این نوع از برگزاری ظرفیتی است که بعد از کرونا نیز می‌تواند ادامه پیدا کند چرا که به تحقق عدالت فرهنگی کمک می‌کند.  همان طور که امسال این عدالت به وجود آمد و آثار درخشان جشنواره در همه جای ایران دیده شد.»

محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»، برگزاری آنلاین این دوره را ورود به دنیایی تازه و ادامه مسیر تجربه‌گری و تحول دانست.

محمد حمیدی‌مقدم در اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» که چهارشنبه سوم دی به صورت آنلاین برگزار شد، گفت:
«از شور و هیاهوی سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت یک سال گذشت، یک سال پر ماجرا، انگار یک قرن از آن روزگار می‌گذرد. عصری جدید با شرایطی کاملا متفاوت. همه گیری کرونا تنها، تن انسان را هدف نگرفت. خاموشی و سکوت و سکون را در متن زندگی رواج داد. کرونا عزیزان بسیاری را از ما گرفت، مستندسازان شجاعانه دل به دریا زدند و به ثبت و روایت این روزها پرداختند . آیا می‌شد ساکت نشست و این فیلم ها را به بایگانی سپرد؟

او در ادامه افزود: «در زمانه ای که برپایی اکثر فعالیت های فرهنگی با تعطیلی و تعلیق، به افقی نامعلوم در آینده موکول شده است، سینما حقیقت گام در مسیری متفاوت گذاشت. زیرا باور داشت: «سکوت، درمان نیست». حرکت، تعامل با جهان و فرصت آفرینی برای مستندسازان. این مسیری بود که جشنواره سینما حقیقت رسالت خود را در آن می دید. نه از خطر کردن هراسید و نه از تردیدها، ترسی به دل راه داد.

نمایش برخط، روشی هوشمندانه بود که چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرد. جشنواره امسال این امکان بی نظیر را به مردم داد تا مستندها را ببینند. فرصتی برابر و عادلانه برای مخاطبان اصلی فیلم مستند. به این ترتیب، «سینما حقیقت» تکثیر شد، این بار به وسعت همه جای ایران.»

حمیدی‌مقدم در ادامه به روزی ویژه در طول برگزاری این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت:
«۲۵ آذر ماه ۱۳۹۹ روزی تاریخ‌ساز در سینمای مستند که از یاد نمی‌رود، نقطه شروع دورانی جدید برای مستند با نمایش برخط، از این روز وارد تعاملی تازه با مخاطبانی گسترده شدیم. کسانی که پیش از این، امکان دسترسی به بسیاری از فیلم‌های مستند را نداشتند. در همین روزهای اندک برگزاری جشنواره، تعداد بازدید فیلم‌ها به بیش از ۵۰ هزار رسید. این روند شتابان حتما با جدیت تداوم خواهد داشت چون ما نمایش برخط را به شکل‌ها و مناسبت‌های مختلف ادامه خواهیم داد. فردای سینمای مستند، بدون نمایش بر خط، چیزی کم خواهد داشت. جشنواره چهاردهم تجربه متفاوتی بود. کلام پایانی، سپاس از همراهی صمیمانه شماست: همکاران خوبم در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ستاد جشنواره برای صبوری و مهربانی‌شان در تمام لحظات.»

منبع: خبرانلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.