کدام کارگردانان ایرانی در جشنواره برلین حضور داشته‌اند؟

17 January 2018 - 13:30

فیلم سینمایی «خوک» ساخته مانی حقیقی نماینده ایران در جشنواره برلین امسال است، «خوک» چهارمین فیلم حقیقی است که در این جشنواره به نمایش در می‌آید.

سهم سینمای ایران از حضور در جشنواره‌های معتبر جهانی تا به امروز کم نبوده است. گرچه در سال‌های اخیر موفقیت‌های درخشان اصغر فرهادی نام سینمای ایران را بیش از پیش به جهانیان شناساند، اما در سال‌های دور نیز کارگردانان زیادی در مطرح کردن نام سینمای کشورمان در جشنواره‌های جهانی نقش داشته‌اند.

براساس اعلام برگزارکنندگان جشنواره فیلم برلین تاکنون از سینمای ایران حضور فیلم «خوک» به کارگردانی مانی حقیقی در بخش رقابتی شصت و نهمین دوره جشنواره برلین قطعی شده است. حقیقی پیش از این با فیلم «اژدها وارد می‌شود» حضور در بخش مسابقه جشنواره برلین را تجربه کرده بود و دو اثر دیگر او «پذیرایی ساده» و «کارگران مشغول کارند» هر دو در بخش فروم جشنواره به نمایش درآمده بود. حاصل حضور «پذیرایی ساده» در بخش فروم دریافت جایزه نتپک بود.

جشنواره فیلم برلین از رویداد‌های مهم سینمایی است که آثار ایرانی از ۶۰ سال پیش در آن حضوری تقریبا مدارم و پررنگ داشته‌اند و توانسته‌اند جوایزی را هم از این جشنواره از آن خود کنند. ایران در طول این سال‌ها حدود ۱۰۰ فیلم در جشنواره داشته و ۳۶ جایزه نیز دریافت کرده است. اولین حضور ایران در جشنوره برلین به سال ۱۹۵۸ با فیلم «شب نشینی در جهنم» ساموئل خاچیکیان بر می‌گردد. پس از انقلاب نیز در سال ۱۹۸۲ ایران با «جستجو» امیر نادری در جشنواره برلین حاضر شد.

جعفر پناهی کارگردان مطرح ایرانی با ۸ فیلم تا به حال بیش‌ترین حضورها را در برلین داشته است. سهراب شهید ثالث با ۶ فیلم و  مانی حقیقی، داریوش مهرجویی و محمدعلی طالبی هر کدام با ۴ فیلم از دیگر کارگردان‌هایی هستند که حضوری پررنگ در این جشنواره داشته‌اند.

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.