سیسیلی تایسون در سن ۹۶ سالگی در گذشت

30 January 2021 - 23:28

سیسیلی تایسون، نامزد اسکار برای فیلم “Sounder” شد، مخاطبان تلویزیونی را در Miss Jane Pittman مسحور کرد و برای The Trip to Bountiful، برنده‌ی جایزه‌ی تونی شد.

سیسیلی تایسون، بازیگر تحسین شده و کاندیدای اسکار که یکی از تاریخ سازترین آثار تلویزیون را به ثبت رساند. او به دلیل به تصویر کشیدن زنان با قدرت و جسارت، مورد تحسین بسیاری واقع شده بود و او روز پنجشنبه در سن ۹۶ سالگی درگذشت. مرگ وی توسط مدیر دیرینه‌اش، لری تامپسون، اعلام شد. او دو روز پس از انتشار کتاب خاطراتش درگذشت. وی آخرین مصاحبه‌های خود در مورد این کتاب را با گیل کینگ در این هفته انجام داد.

تایسون با دریافت جایزه‌ی افتخاری آکادمی اسکار در نوامبر ۲۰۱۸، اولین آفریقایی تبار آمریکایی شد که برنده‌ی جایزه امی بازیگر نقش اول زن شده است. یک دهه قبل، کار او در اثر جورج سی اسکات در درام شبکه CBS به نام  East Side / West Side باعث شد که وی شاید اولین بازیگر آمریکایی آفریقایی تبار باشد که در سریال‌های شبکه ای نقش مداومی دارد. تایسون همچنین به خاطر به تصویر کشیدن شخصیت معتمد خانواده Castralia در مینی سریال تحسین شده‌ی شبکه‌ی CBS، جایزه‌ی بازیگر نقش مکمل زن Emmy را از آن خود کرد.

تایسون در سال ۲۰۱۳ به نیویورک تایمز گفت:

من تصمیم گرفتم از حرفه‌ی خود به عنوان سکویی برای حل مسائل نژادی که در آن به دنیا آمده‌ام، استفاده کنم.

تایسون در سال ۲۰۱۳ هنگامی که در نقش خانم کری واتس در فیلم The Trip to Bountiful، ساخته‌ی هورتون فوت بازی می‌کرد، یک هدف حرفه‌ای طولانی مدت را دنبال کرد و در این راه برنده‌ی بهترین بازیگر زن جوایز تونی شد. او سپس دو نامزدی دریافت جایزه امی را به‌دست آورد. در دهه‌ی ۲۰۰۰، او در چندین فیلم از تایلر پری ظاهر شد، از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Diary of a Black Black Woman (2005) ،Madea’s Family Reunion (2006) و Why I Get Married Too too Married؟ (۲۰۱۰) اشاره داشت. آخرین همکاری او با این کارگردان فیلم A Fall From Grace در سال ۲۰۲۰ بود.

در فیلم های اخیر دیگر، او نقش یک خدمتکار محبوب در The Help (2011)، مادر ویولا دیویس را در فیلم How to Get Away With Murder که برای او پنج جایزه‌ی دیگر امی را به ارمغان آورد حضور داشت. در نقش یک نماینده‌ی کنگره‌ی تگزاس در سریال House of Cards حضور داشت و همچنین او در فیلم Last Flag Flying در سال ۲۰۱۷ نقش آفرینی کرد. پرزیدنت اوباما وقتی در سال ۲۰۱۶ به او مدال آزادی ریاست جمهوری، بالاترین افتخار غیرنظامی کشور را اعطا کرد، گفت:

سیسلی تایسون در کار طولانی و خارق العاده خود نه تنها به عنوان بازیگر فراتر رفته، بلکه او مسیر تاریخ را رقم زده است. سیسیلی هرگز دوست داشتنی‌ترین ستاره های هالیوود نبود، اما هنگامی که تحصیلات خود را آغاز کرد و وارد این کار شد، او تصمیم آگاهانه‌ای گرفت. آن تصمیم در مورد بیان صریح مسائل بود.

منبع: هالیوود ریپورتر

برچسب‌ها:

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.