فجر۳۹| حجازی در نشست خبری «روشن» از سیاسی‌نبودن فیلمسازی‌اش گقت

4 February 2021 - 18:00

روح‌الله حجازی در نشست خبری فیلم «روشن» تاکید کرد که به هیچ وجه فیلمسازی سیاسی نیست و در این فیلم نیز مسئله‌اش شخصیت روشن است.

نشست خبری «روشن» در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد. این نشست با صحبت‌های روح‌الله حجازی کارگردان و جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده اثر آغاز شد که هر با یاد کردن از علی انصاریان سخنان خود را آغاز کردند.

در ادامه نوبت رضا عطاران رسید که نقش اصلی فیلم را بازی کرده است. او درگذشت علی انصاریان و مهرداد میناوند را تسلیت گفت و درباره خاطرات مشترکش با علی انصاریان در سریال «زیر آسمان شهر» صحبت کرد و ادامه داد:
«شخصیت «روشن» به نظرم کاراکتری جالب توجه آمد که انفعال خاصی داشت. شخصیت روشن نسبت به فیلمنامه‌های دیگر که خوانده بودم، جای کار داشت و متفاوت از شخصیت‌هایی بود که تا به حال بازی کرده‌ام.  مشابه‌اش هم ندیده بودم که انفعال عجیب و غریبی دارد و دست به یک سری کارها نمی‌زند و دوست دارد با مهربانی کارها را پیش ببرد. سعی می‌کند زندگی ادامه داشته باشد و اگر زندگی برایش مساعد نیست، خودش را از بین می‌برد.»

نقشی کلیدی عطاران

سارا بهرامی بازیگر برنده سیمرغ جشنواره فیلم فجر در «روشن» کوتاهی بازی کرده است. حجازی در نشست خبری به این موضوع اشاره و بهرامی به دلیل پذیرفتن این نقش تشکر کرد.

بهرامی درباره تجربه حضور در فیلم «روشن» گفت:
«من فیلمنامه را دوست داشتم و مشتاق به همکاری با روح‌الله حجازی بودم. حضور رضا عطاران نیز در این فیلم برایم تعیین‌کننده بود. من به طول نقشم فکر نکردم و فقط دوست داشتم که در این فیلم حضور داشته باشم.»

به نظر نقش عطاران در ساخت «روشن» بسیاری کلیدی بوده است. جدای از اینکه بهرامی به دلیل عطاران بازی در این فیلم را پذیرفته است، حجازی اعلام کرد که بدون عطاران «روشن» ساخته نمی‌شد. او چنین گفت:
«من به رضا عطاران گفتم که اگر در این فیلم بازی کنی، من آن را می‌سازم، چرا که این نقش را برای شما نوشتم و فقط می‌خواهم شما در آن حضور داشته باشی.»

سیاسی نیستم

در ادامه با یک پرسش پای سیاست هم به نشست رسانه‌ای باز شد. آیا وضعیت مردم در ۸ سال دولت شبیه به این فیلم است؟ حجازی پاسخ گفت:
«من فیلمساز سیاسی نیستم و آثارم خیلی تعابیر سیاسی ندارند. مسئله من شخصیت «روشن» بود و خیلی دنبال این ماجرا نیستم که بر مبنای مقطعی که در آن زندگی می‌کنیم، فیلم بسازم. این فیلم بیشتر بعد جامعه‌شناختی دارد و علاقه‌ام موضوعات روانکاوانه است. من فکر می‌کنم این بار دست بر موضوعی گذاشتم که برای طبقه متوسط جامعه نیست و سراغ طبقه فرودست جامعه رفتم. در آثار قبلی‌ام بیشتر روی روابط آدم‌ها تمرکز داشتم و در این فیلم به مسائل روانشناختی پرداخته‌ام.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به پرسشی مشابه گفت:
« هر چیزی که می‌کاریم برای برداشتش نیاز به سال‌ها زمان دارد و خیلی نمی‌توانیم تمرکزمان را به سمت یک دولت ببریم. من فیلمم را می‌سازم اما شما مجاز هستید که برداشت خودتان را داشته باشید. فکر می‌کنم موضوع را باید کلان‌تر دید و خیلی نباید قضیه را جناح‌بندی کرد.»


کارگردان «روشن» او ادامه داد:
«اگر سراغ مکان‌هایی در جامعه برویم که کمتر دیده شده و اقشار طبقه فرودست را ببینیم، متوجه می‌شویم که رسالت سینما پرداختن به معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. بحث سیاه‌نمایی نیست و ما باید به این موضوعات بپردازیم.»

شخصیت «روشن» چه؟ او نماد مردم ایران است؟ حجازی گفت:
«من در آثارم دنبال نماد نمی‌گردم. دیگر زمان اینطور تحلیل‌ها گذشته است. پیش‌تر می‌گفتند اگر فیلم تک لوکیشن باشد یعنی نمادی از ایران است. اما اینجا سینما است و این تعابیر محلی از اعراب ندارد. گذر زمان به ما ثابت می‌کند که قضاوت‌های ما درست هستند یا خیر.»

کادری مربعی و روشن

کادر فیلمبرداری «روشن» مربع است. مدیر فیلمبرداری «روشن» مرتضی نجفی است. او در این باره می‌گوید:
«هدف ما این بود که کادر را مربع فیلمبرداری کنیم که انزوای شخصیت «روشن» را به تصویر بکشیم. فکر می‌کنم سال‌ها بود که فیلمی با فیلمبرداری کادر «مربع» نداشتیم. بر اساس کادر مربع لوکیشن‌ها انتخاب و طراحی صحنه انجام شد، ضمن این که سعی کردیم از تهران تاریک فاصله بگیریم.» نجفی هم صحبت‌هایش را با تسلیت درگذشت علی انصاریان آغاز کرد.

سهیل دانش‌اشراقی طراح صحنه هم درباره انتخاب لوکیش‌ها توضیح داد:
«کار کردن با روح‌الله حجازی بسیار لذتبخش است؛ چرا که این کارگردان به فرم، نور و تصویر  اهمیت زیادی می‌دهد. ما در این فیلم به بسیاری از آثار سینمای کلاسیک نیز ادای دین کردیم و در انتخاب لوکیشن بسیار دقت کردیم و سختی کشیدیم. در عین حال هم تلاش ما این بود که چیزی از قاب بیرون نزد. هدف ما این بود که همیشه یک المان قرمز در صحنه داشته باشیم و همه این مسائل را هنگام پیش‌تولید کار حل کردیم. من تا به حال تجربه کار رئال و در این سبک را نداشتم و این فیلم به لحاظ رنگ و نور برایم جذابیت زیادی داشت.»

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.