انیمیشن Coco «کوکو» که محصول مشترک شرکت پیکسار (Pixar) و دیزنی (Disney) است، مخاطبان را به دنیای مردگان خواهد برد و در آنجا، قرار است تا ما ماجراهای شخصیت اصلی این فیلم، یعنی پسری به نام میگوئل (Miguel) را دنبال کنیم که پس از آنکه یک موسیقی خاص توسط گیتارش مینوازد، به صورت تصادفی، به آن قلمرو وارد میشود؛ و تمام این اتفاقات داخل فیلم، در روز مرگ (Día de los Muertos) که یکی از روزهای مخصوص در مکزیک است و زمانی است که مرز بین دنیاها بسیار باریک میشود، اتفاق میافتد. در ادامهی این مسیر، میگوئل خانواده خودش را ملاقات میکند و آنها کمی بیش از حد اسکلتی به نظر میرسند. در ادامه با سینما گیمفا همراه باشید.
وقتی که ما مراسم روز مرگ را تجسم میکنیم، چه تصویری اول به ذهن ما خطور میکند؟ تصاویری که معمولا به ذهن ما میآیند، جمجمهها و در درجهی اول، اسکلتهایی خواهند بود که به طرز باشکوهی لباس پوشیدهاند. این مراسم و جزئیات آن که در کشور مکزیک برگزار میشود، یک مشکل قابلتوجه را برای تیم طراحی و پویانمایی به وجود آورد؛ از آنجا که کودکان معمولا عکسالعمل خوبی نسبت به اسکلتها ندارند، این تیم برای طراحی شخصیتهای این انیمیشن با مشکلاتی مواجه شدند. دنیل آریاگا (Daniel Arriaga) که طراح شخصیت این انیمیشن مربوط به شرکتهای دیزنی و پیکسار است، در توضیحاتی که دربارهی مشکل طراحی اسکلتهای این انیمیشن داد، از هیچ جزئیاتی دریغ نکرد. در ادامه میتوانید توضیحات او را بخوانید:
طراحی اسکلتها، برای ما به یک چالش بسیار بزرگ تبدیل شد. اولین چالش این بود که اسکلتها معمولا ترسناک هستند، اینگونه نیست؟ به همین خاطر، ما مجموعهای از منابع مربوط به جمجمهها و اسکلتهای واقعی را جمعآوری کردیم، و همانطور که میدانید، اگر شاهد حرف زدن این اسکلتهای واقعی باشیم، حتما به خاطر ترس، فرار میکنیم. من نمیخواستم شاهد حرف زدن اسکلتهای واقعی باشم، ولی ما میخواستیم که شخصیتهای ما تقریبا شبیه اسکلتهای واقعی باشند. بنابراین ما عکسهای استخوانهای اسکلتها را گرفتیم. همچنین ما یک اسکلت واقعی نیز مثل آن عروسکهای اسکلت داخل مدارس داشتیم و درواقع سعی کردیم تا با استفاده از فتوشاپ، آنها را کمی جذابتر کنیم.
به این دلیل که پیام اصلی این فیلم دربارهی خانواده است و همچنین به این دلیل که بیشتر اتفاقات خوب داخل این انیمیشن، در سرزمین مردگان و آن جایی که خانواده فوت شده اکنون تبدیل به اسکلت شدهاند، اتفاق میافتد، پس کاملا ضروری بود تا مطمئن شویم که کودکان با تماشای این فیلم نترسند. نگهداشتن تعادل بین اسکلتهای واقعی و همچنین نگهداشتن نسخهی جذاب و طنزآمیز آنها، به دغدغه اصلی اعضای تیم طراحی تبدیل شده بود.
همانطور که قبلا هم گفتم، یکی از عکسهایی که برای تعریف روز مرگ (اشاره به همان مراسم کشور مکزیک)، در ذهن ما ظاهر میشود، اسکلتهایی هستند که به طرز باشکوهی لباس پوشیدهاند. یکی از مشکلات اسکلتها این است که تعریف ویژگیهای بدنی آنها از بین رفته است، که این امر موجب میشود تا تمایز بین آنها بسیار سخت شود. این موضوع خودش یک مشکل جدید میآفریند، زیرا ماگوئل قرار است تا در سرزمین مردگان با خانواده فوت شدهاش ارتباط برقرار کند. به همین خاطر چالش اعضای تیم طراحی این بود که چگونه صفات مورد نظر را، در اسکلتها نمایش دهند تا مخاطبان بتوانند به راحتی آنها را تشخیص دهند. همانطور که آریاگا توضیح داد، راهحل تیم طراحی استفاده و تمرکز بر روی نقاشیهای روی صورت بود که در مراسم روز مرگ انجام میشود.
در ادامه میتوانید راهحل این مشکل را که آریاگا در طی سخنانش توضیح داد را بخوانید:
ما دو مشکل عمده داشتیم، اول اینکه اتفاقی که برای اسکتها میافتد، موجب میشود تا ما تمام اجزایی که شخصیت و صفات یک فرد را منتقل میکنند از دست دهیم؛ متوجه هستید، چشمهای شما، دماغ شما، دهان شما، بافت عضلانی شما، و تمام اجزای دیگر که انتقال دهندهی صفات یک فرد هستند. در این حالت همهی ما شبیه به هم هستیم، پس شما چگونه قرار است تا در بین یک جامعه از اسکلتها، یک شخصیت خاص را پیدا کنید؟ چگونه میتوانید این اسکلتها را تغییر دهید؟ به همینخاطر ما دستهای از نقاشیها و اسکلتها را آماده کردیم تا بتوانیم سبکهایی را کشف کنیم و همچنین راههای مختلفی را نیز برای کاهش عنصر ترس در جمجمهها، پیدا کنیم. یک بخش بزرگ دیگر مربوط به مراسمات روز مرگ، نقاشی روی صورت است، پس ما باید مطمئن میشدیم که صورتهای رنگی را نیز در اسکلتها قرار دهیم. مشکل نقاشی روی صورت هم این بود که ممکن بود بسیار منحرف کننده باشد، به همین خاطر ما باید آنرا نیز یک بار امتحان میکردیم.
درحالیکه تیم طراحی این انیمیشن، هنگام طراحی اسکلتها برای انیمیشن Coco که محصول همکاری شرکت پیکسار و دیزنی است، با چالشهای متعددی روبهرو شد، برای خیلیها مشخص است که همیشه بهای کارهای سخت را بعدا دریافت میکنیم. اعضای خانواده ماگوئل را که ما در تریلرهای این فیلم، که دربارهی دنیای مردگان بود دیدیم، بسیار دوست داشتنی بودند و درعین حال نیز شناسایی آنها آسان بود و در جمع گم نمیشدند. هرکدام از آن اسکلتها، با بقیه متفاوت است و همین امر قدرت زیادی به انیمیشن Coco مربوط به شرکتهای پیکسار و دیزنی میدهد.
منبع: Screenrant
نظرات