۱۰ فیلم پذیرفته شده در بخش «نگاه نو» سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر، معرفی شدند. بخشی که معرفی فیلمهایش خود سورپرایزی بزرگ داشت.
پس از پایان جمعبندی آرای هیات انتخاب بخش فیلمهای سینمایی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر متشکل از محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سیدمحمود رضوی و حسین کرمی، اسامی فیلمهای بخش نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) اعلام شد.
دبیرخانه جشنواره اما برای اعلام اسامی فیلمهای راه یافته به بخش نگاه نو ، ابتکاری جالب داشت. آنها که سال قبل به طور ویژه برای استاد علی نصیریان سنگ تمام گذاشته بودند، این بار و پس از چندسالی کمخبری از استاد محمدعلی کشاورز، به سراغ این چهره نامی سینمای ایران رفتند. مردی که مدتهاست کمتر اخبارش رسانهای میشود و بیشتر شایعاتی تلخ دربارهاش در رسانهها میپیچید. شایعاتی که البته مدام خوشبختانه تکذیب شدند تا این ستاره درخشان سینما و تئاتر ایران از دهه ۴۰ تا آغاز دهه ۹۰، رو به دوربین جشنواره نگاه کند و با شیرینی کلامش نام فیلمهای برگزیده را از ته دل بخواند. انگار جلوی دوربین علی حاتمی ایستاده تا سکانسهایی از «مادر» را ضبط کنند یا انگار برایش «هزار دستان» و نقش شعبان استخوانی تداعی شده بود. دستهایش با آن آثار بهجا مانده از ضعف بالا رفتن سن و سالهای طاقتفرسای بیماری، طوری حرکت میکردند که نقشش را در «پدرسالار» برایمان تداعی کنند که او بودن جلوی دوربین را ذاتی در وجودش دارد. صدایش شاید گرفته، کمرش شاید توان راست ایستادن ندارد اما تمام وجودش هنرپیشگی است حتی با همین صدای خسته و پیکر نشسته بر صندلی.
استاد ده فیلم راه یافته را اینگونه رو به دوربین جشنواره معرفی کرد:
نظرات