اگر به انیمههای ژانر ترسناک و ماجراجویی علاقه داشته باشید، احتمالا یکی دو دفعه با اسم انیمهی Gangsta رو به رو شده اید. انیمهی Gangsta انیمهای در ژانر ترسناک و ماجراجویی میباشد که کویچی هاتسومی و شوکو موراسه کارگردانی این اثر را بر عهده داشته اند. همچنین این انیمه برگرفته شده از مانگایی با همین اسم میباشد که با دستان کسی به نام کوسوکی نوشته است. در این مقاله ما قصد داریم سری به این انیمه بزنیم و مثل سایر انیمههای دیگر، به نقد و بررسی این اثر نیز بپردازیم و نکات مثبت و منفی آن را دریابیم؛ پس در ادامه، با من و وبسایت سینما گیمفا همراه باشید.
داستان انیمهی Gangsta در شهر ارگاستولوم روایت میشود و اصل داستان از این قرار است که این شهر پر از خلافکار و افراد هرزه میباشد و این افراد و گروهها توسط یک گروه مافیایی اداره میشوند. دو گانگستر با نامهای وریک آرکانجلو و نیکولاس براون (بنریا) که شخصیتهای اصلی داستان هستند، با پلیس همکاری میکنند و به مقابله با این تبهکاران و مافیاها میپردازند. آنها در یکی از مأموریتهای خود با دختری به نام الکس بندتو آشنا میشوند که او هم قبلا در یکی از همین گروههای مافیایی بوده است اما بعد از فروپاشی آن گروه مافیایی، او هم عضو گروه گانگستری وریک و نیکولاس میشود و با آنکه در اوایل، تا حدودی با آنها مشکل داشت، اما بعدا به همکارهای خیلی خوبی تبدیل میشوند. در ادامهی داستان انیمهی Gangsta، این گروه گانگستری به مأموریتهای بیشتری میپردازند و تا حدودی هم داستان سرگذشت اعضا بیان میشود که ما در اینجا برای جلوگیری از اسپویل داستان، به ذکر کردن آنها نمیپردازیم و این کار را برعهدهی شما میگذاریم.
برای آشنا شدن بیشتر با اعضای این گروه، لازم است که اطلاعات بیشتری را در مورد آنها بیان کنیم. برای اولین نفر، با وریک آرکانجلو شروع میکنیم که یکی از چشمها او نابینا است و فقط یکی از چشمهایش بینایی دارد. او توانایی زیادی در حفظ مطالب دارد و فقط با یکبار خواندن هر کتاب، تمامی مطالب آن را حفظ میکند. یکی دیگر از عادات آرکانجلو، این است که شخصیتی سفت و سخت دارد و علاقهی زیادی به شیک پوشی دارد و این برای فردی که در یک خانوادهی اشراف به دنیا آمده است، یک مورد بسیار عادی به نظر میآید. وریک پیشتر با نام والاس آرکانجلو شناخته میشد، که پسر دوم و تنها بازماندهی خاندان ثروتمند آرکانجلو به شمار می رود. او توانایی زیادی در استفاده از سلاح های گرم دارد و بر خلاف بنریا یا همان نیکولاس براون که یکی از تولایتها به شمار میرود، تولایت نیست و هیچ رنکی ندارد. حال میرویم سراغ نفر بعدی، یعنی نیکولاس براون؛ او یک تولایت به شمار میرود و دارای رنک یا همان نمرهی A/0 است که یکی از خطرناک ترین افراد به شمار میرود. نیکولاس براون، کر و لال است و فقط با زبان اشاره میتواند منظور افراد را درک کند و همین مشکل، بعضی اوقات مشکلاتی را برایش به وجود می آورد و خلاصه خرابکاری میکند. او در قدیم، یکی از نگهبانان خانوادهی آرکانجلو بوده و وریک هم برای اینکه بتواند با او دوست شود، سریعاً زبان اشاره را یاد میگیرد و از همان ابتدا، رفاقت آنها شروع میشود. تولایتها یکی از ویژگیهایی که دارند این است که هرکجا که میروند، یک گردن بند همراه خود حمل میکنند که رنک آنها رویش نوشته شده است و همین امر موجب میشود که همه جا شناسایی شوند و افراد زیادی از آنها بترسند. در آخرین مورد می رویم سراغ الکس بندتو؛ او یک دختر خلافکار است که قبلا با یک گروه مافیایی فعالیت میکرد و بعد از آن که این گروه توسط گروه گانگستری وریک و نیکولاس برانداخته شد، الکس هم به گروه وریک و نیکولاس پیوست. او در ابتدا روی خوشی با آنها نداشت، اما بعدا توانست که ارتباط خوبی با آنها برقرار کند و در بسیاری از مأموریتها، با آنها همراه شود. این مطالب بالا صرفا در جهت این بود که تا حدودی با کاراکترها آشنا شویم تا در ادامه بتوانیم با دیدگاهی وسیعتر و شفاف تر به نقد و بررسی بپردازیم.
همانگونه که در بالا متذکر شدم، ما در اینجا با یک انیمهی ژانر وحشت و معمایی طرف هستیم، پس نباید انتظار یک داستان نرم و روان و کلیشهای را داشته باشیم. داستان انیمه Gangsta یک داستان تا حدودی قدرتمند و جذاب است و مخاطبان این سبک را میتواند تا حدود زیادی سرگرم کند. هر چند این قبیل انیمهها نسبت به سایر انیمههای دیگر، کلیشههای کمتری دارند اما انیمهی Gangsta، تا حد نسبتا زیادی با کلیشهها آمیخته است، اما آنقدر زیاد نیست که مخاطب احساس کند دارد یک انیمهی تکراری را میبیند و بتواند آخر آن را حدس بزند. در کل حدس زدن پایان اینگونه انیمهها کار سختی است، چون در قسمت اتفاقاتی میافتد که مخاطب احتمال وقوع آن را پیشبینی نمیکرد و به همین دلیل بسیار سخت است که بتوان حدس زد تا آخر انیمه چگونه پیش خواهد رفت. در کنار این موارد، سرگذشت، احساسات و تواناییهای هر یک از کاراکترها آنقدر متفاوت و تأثیرگذار است بر روی داستان انیمه، که تماشاگر علاقه دارد ساعتها به تماشای این اثر بپردازد. فضاسازی و تم حاکم بر انیمهی Gangsta نیز همان تم همیشگی سبک گانگستری و معماگونه می باشد و این مورد نیز، جذابیت این اثر را دو چندان کرده است. اگر بخواهیم انیمهای دیگر را همرده با Gangsta قرار دهیم، باید به اثر بسیار جذاب cowboy bebop اشاره کنیم که او هم دست کمی از این اثر ندارد.
لازم است که مقداری هم در مورد سلاح شخصیتها حرف بزنیم تا بتوانیم تصویری واضح تر از آنها داشته باشیم. وریک آرکانجلو بیشتر با سلاحهای گرم سر و کار دارد و تبحر او در زمینهی استفاده از آنها، واقعا قابل ستایش است. در مقابل، نیکولاس براون که یکی از خطرناکترین گنگسترها به شمار می رود، با یک کاتانا مبارزه میکند و او هم در استفاده از این سلاح، تبحر بسیار بالایی را دارد و شاید بتوان او را بهترین و ماهر ترین شخص در استفاده از کاتانا، در انیمهی Gangsta دانست. اغلب انیمههای سبک گنگستری و جنایی، بیشتر حول افرادی است که توانایی به خصوصی را دارا هستند و در مورد Gangsta نیز این مورد صدق میکند و تا اینجای کار، تصدیق و مصداق این المان را بیان کردیم. هر چند اگر قرار باشد که روایت داستان اینگونه پیش برود که شخصیتهای اصلی توانایی شکست دادن تمامی دشمنان را داشته باشند و چالشی سر راه آنان قرار نگیرد، خیلی زود مخاطب از آن انیمه دست میکشد و چندی دیگر به تماشای آن نمی پردازد. البته باید اشاره کنیم که در Gangsta اینگونه نیست و چالشهای زیاد و متنوعی سر راه کاراکترها قرار می گیرند و همین هم باعث جذابیت بیشتر انیمه میشود.
روایت داستان Gangsta روایتی همانند سایر بسیاری دیگر از انیمههای ژانر گنگستر و جنایی دارد و این به این معناست که شیوهی روایت و بیان داستان، به نوعی، معما گونه میباشد. شما نمیتوانید به آسانی احتمال دهید که در سکانسهای بعدی چه اتفاقی قرار است که رخ دهد و همین مورد چاشنی داستان را بیشتر میکند و برای مخاطب، لذت بخش تر خواهد بود. هر یک از شخصیتهای انیمه Gangsta، جذابیت مخصوص به خود را دارند و هر کدام یک ویژگی خاصی را دارا هستند که بر جذابیت داستان انیمه افزوده است. البته در میان این همه مدح و گفتن خوبیهای Gangsta لازم است که به برخی از نکات منفی داستان آن نیز اشاره کنیم. یکی از مواردی که ممکن است برای مخاطب خوشایند نباشد، کلیشههای پی در پی داستان است؛ بعضی از قسمتهای انیمه آنقدر صحنههای تکراری را در خود جای داده اند که مخاطب حوصلهاش سر میرود و ممکن است که از دیدن ادامهی انیمه امتناع بورزد. تا به اینجای مقاله ما در مورد داستان انیمه Gangsta و نحوهی روایت آن سخن گفتیم، حال لازم است که سراغ بخشهای دیگر انیمه Gangsta برویم تا ببینیم که این انیمهی گانگستری، در دیگر بخشها چه چیزی را برای ما به ارمغان آورده است و آیا ارزش دیدن و دنبال کردن دارد یا خیر.
انیمه Gangsta دارای طراحی موازی با داستان آن است. تم تاریک و غمگین و راز آلود که یکی از مولفههای مهم انیمههای ژانر راز آلود میباشد، در Gangsta نیز نمایان هستند و بر جذابیت انیمه افزوده است. همچنین یک نوع پویایی در طراحی انیمه Gangsta وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد و آن هم این است که تم و زمینهی انیمه در مواقع مختلف، متفاوت ظاهر میشود، مثلا در مواقعی که یک صحنهی عاشقانه نشان داده میشود، به کلی تم انیمه تغییر میکند و این مورد در تمامی مواقع و سکانسهای انیمه Gangsta مشهود است. طراحی چهرهها نیز آنقدر زیبا و با جزییات کار شده است که حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد. قیافهی هر شخص متناسب با شخصیتی که دارد، طراحی شده است و به راحتی میتوان با دیدن چهرهی افراد، شخصیت آنان را حدس زد و این هم یک شاهکار دیگری میباشد از طراح انیمه. تناسب و خوانایی طراحی محیط با آهنگ پس زمینه و صحنههای متفاوت، یکی دیگر از نکات مثبت طراحی انیمه به شمار میرود و شما به راحتی میتوانید این مورد را در تمامی قسمتهای انیمه مشاهده کنید و فقط مختص یک قسمت یا یک صحنه و سکانس خاص نیست.
طراحی شهر و خانهها، خوانایی زیادی با تم اصلی داستان و زمان روایت آن دارند و جلوههای بسیار جذابی را خلق کردهاند. شاید تا اینجای مقاله پی برده باشیم که با یک اثر بسیار جذاب از هر نظر، طرف هستیم، اما آنچنان که باید و شاید جذاب میبود، نیست و حالا قرار است که در مورد موارد منفی بخش طراحی انیمه Gangsta نیز حرف بزنیم. همهی کسانی که انیمههای سبک راز آلود را تماشا کرده باشند، میدانند که این نوع انیمهها دارای یک تم خاص و در اکثر موارد، یک تم دارک یا همان تاریک هستند، اما باید در نظر گرفت که این دارک بودن، نباید آنقدر غلیظ و زیاد باشد که در بعضی از مکانها، نتوان جزئیات را به خوبی مشاهده کرد. این مشکل دقیقا در انیمه Gangsta رخ داده است و بعضی از سکانسها آنقدر غلیظ و تاریک هستند که نمیتوان به راحتی، جزییات را مشاهده نمود. حال شاید این مورد را به دلیل اینکه انیمهی Gangsta یک اثر ژانر گانگستری و راز آلود است، در نظر نگرفت، اما تمامی مشکلات طراحی به همین مورد ختم نمی شوند و مواردی دیگر نیز هستند که به آنها هم خواهیم پرداخت. یکی دیگر از مشکلات طراحی انیمهی Gangsta این است که وقتی شخصیتها را در فاصلهای دورتر میبینیم، قیافه آنان بسیار درهم و برهم میشود و به راحتی نمی توان آنها را شناسایی کرد. البته باید اشاره کنیم که این مورد در بسیاری دیگر از انیمههای قدیمی نیز مشهود است و شاید بتوان آن را یک مشکل جامع انیمههای دارای این نوع از طراحیها دانست.
به طور خلاصه اگر بخواهیم یک نتیجه گیری از طراحی انیمه Gangsta داشته باشیم، باید بگوییم که کلیات را به خوبی رعایت کرده و روی جزییات به خوبی کار نشده است. البته این موارد نمیتواند از جذابیت انیمه بکاهد و همچنان میتوان انیمهی Gangsta را یکی از بهترینهای این ژانر به حساب آورد.
حال که پروندهی طراحی و داستان انیمه را مختومه اعلام کردیم، لازم است که در مورد بخش پایانی مقاله، یعنی صداگذاری آن حرف بزنیم و به نقدو بررسی آن بپردازیم. صداگذاری انیمهی Gangsta بسیار زیبا و سازگار با انیمه است و آهنگهای آغازین و پایانی (اپنینگ و اندینگ) خیلی جذاب و موازن با فضا و حس و حال انیمه میباشد. آهنگهای پس زمینه نیز هماهنگ با فضای انیمه و طراحی آن میباشد و موجب میشود که مخاطب، بهتر متوجهی انیمه شود و بیشتر به تماشای آن بپردازد. همچنین صداگذاری شخصیتها نیز سازگار با شخصیت آنها قرار داده شده است و به راحتی میتوان تمایز میان شخصیتها را متوجه شد.
به طور کلی، صداگذاری انیمه Gangsta یکی از کم نقصترین و زیباترین صداگذاریها به شمار میرود و میتوان آن را به عنوان یک نکتهی مثبت در نظر گرفت که در بالا بردن نمرهی کلی انیمه، تاثیر زیادی دارد.
به طور کلی، انیمهی Gangsta یکی از انیمههای سطح خوب ژانر گانگستری و رازآلود به شمار میرود و به تمام کسانی که به این نوع انیمهها علاقه دارند، پیشنهاد میشود برای یک بار هم که شده، این انیمه را تماشا کنند. اگر شما از جمله کسانی هستید که به این سبک از انیمهها علاقه دارید، خوشحال میشویم که در بخش نظرات، انیمههایی را برای تماشا پیشنهاد دهید. همچنین اگر انیمه را تماشا کردهاید، میتوانید نظر خود را در مورد آن در بخش نظرات بیان کنید.
نظرات