فرهاد قائمیان: «حقیقت آنلاین» باید به دل جامعه برود

20 December 2020 - 12:15

گوینده گفتار متن مستند «ساعت ۱۶۸» معتقد است سینمای مستند برای تاثیرگذاری، نیازمند ورود به جامعه است و برگزاری برخط (آنلاین) این مسیر را تسهیل می‌کند.

فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون درباره چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت:
رویدادهای فرهنگی از جنس «سینماحقیقت» باید به میان مردم بروند. یکی از مشکلات جشنواره‌های ما این است که به صورت محفلی برگزار می‌شوند. برای گروهی اهمیت دارند و اغلب، جامعه یا نمی‌داند این رویدادها برگزار می‌شوند یا با آنها ارتباط برقرار نمی‌کند. برای چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» که از جشنواره‌های جذاب و معتبر حوزه مستند است، برگزاری برخط (آنلاین) می‌تواند فرصتی باشد تا جشنواره به دل جامعه برود. مردم به تماشای فیلم مستند خو بگیرند و با این مدیوم آشناتر شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «زندگی با چشمان بسته» ادامه داد:
گاهی در عرصه مستند، به تکرار می‌افتیم. ساختار، نوع نریشن‌ها و روایت، موضوع‌هایی که دستمایه قرار می‌گیرند، شبیه و تکراری هستند. شاید به این دلیل که مهمترین عرصه نمایش و دیده شدن مستندها تلویزیون است و در تلویزیون، همه آثار امکان عرضه شدن ندارند. تلویزیون یا جشنواره‌ها می‌توانند سلیقه‌سازی کنند و در رواج نوعی مستند موثر باشند. در سینمای مستند ایران، همواره آثار درخشان و متفاوت وجود داشته، اما آنچه از مستند در ذهن عموم مخاطبان وجود دارد، مستندهای گزارشی و خبری است. در حالی که دنیای مستند، رنگارنگ و متنوع است.

بازیگر فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نقش اطلاع‌رسانی و تبلیغات در معرفی سینمای مستند به مردم گفت:

«حقیقت آنلاین» امکانی بزرگ برای آشنایی بیشتر مردم با انواع مستند است. امیدوارم تبلیغات در این زمینه به شکلی بوده باشد که نه فقط مستندسازان و سینماگران که همه علاقه‌مندان سینمای مستند بدانند امسال امکان دسترسی آسان و کم هزینه به این آثار را از طریق پلتفرم‌ها دارند.

قائمیان که به عنوان گوینده گفتار متن مستند «ساعت ۱۶۸»، در این پروژه همکاری کرده ادامه داد: تحقیق و پژوهش در سینمای مستند جایگاهی ویژه دارد. این ویژگی بار فکری و معنایی در این سینما را نسبت به سینمای داستانی بیشتر می کند. سینمای مستند و کوتاه می‌توانند پایه و اساس سینمای داستانی باشند و به آن غنا، تنوع و تازگی بدهند. بر اساس همین وجه خردمندانه است که سینمای مستند، تولید فکر می کند و می‌تواند فرهنگ سازی کرده، روی افراد جامعه تاثیر بگذارد.

این بازیگر با اشاره به موضوع‌های مختلفی که در سینمای مستند کمتر دیده شده گفت:

محیط زیست، مسائل اجتماعی و تاریخی جای کار بسیار دارند. تلاش‌هایی در این زمینه شده و مستندسازانی آثار قابل توجهی در این عرصه ساخته‌اند که فراموش نشدنی هستند. اما با نگاه دوباره به این بخش‌ها می‌توان آثاری تولید کرد که برای تماشاگر عام و خاص، جذاب و بدیع هستند.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم به صورت آنلاین از ۲۵ آذرماه شروع شده و تا دوم دی ماه ادامه دارد.
منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.