محمدهادی رضوی سرمایه گذار فصل اول «شهرزاد» میگوید آن زمان به سوپراستارهای سریال ماهی ۲۵ میلیون تومان دستمزد داده که رقم نامتعارفی نبوده است.
محمدهادی رضوی سرمایهگذار فصل اول سریال «شهرزاد» ویژه شبکه نمایش خانگی که از اواخر توزیع فصل اول شائبه استفاده از پولهای مشکوک در ساخت آن مطرح شد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آفت ورود این پولها به شبکه نمایش خانگی و سینما گفت:
از آنجا که عرصه فرهنگ و هنر عرصهای پاک است وقتی کسی میخواهد ظاهر پولهای خود را موجه و تمیز جلوه دهد میتواند با ورود به این عرصه وجههای متفاوت از خود و دارایی ها و نحوه خرج آن ارایه دهد.
وی با اشاره به اینکه مساله پولشویی بیشتر برای رقمهای بزرگ استفاده میشود، بیان کرد:
پول کثیف از طریق تجارت سیاه به وجود میآید و اصطلاح پولشویی بیشتر برای پولهای بزرگ استفاده میشود البته این اتفاق گاهی درباره رقمهای کم هم رخ میدهد.
سرمایهگذار فصل اول سریال «شهرزاد» افزود:
البته برای من جای تعجب دارد که کسی پولهای کثیف خود را به سینما بیاورد تا پوششی برای آن باشد زیرا آن فرد با ورود به سینما خود را در معرض دید قرار می دهد و کارهایش زیر ذره بین میرود.
وی با اشاره به اینکه گاهی منشا برخی از پولها درست اما روند دستیابی به آنها اشتباه است، گفت:
نمیشود گفت به دلیل اینکه رقم ساخت یک فیلم بالا بوده در آن پولشویی رخ داده است چراکه اگر این موضوع را عنوان کنیم دیگر هیچکس به سمت این نوع سرمایهگذاری نمیآید. آیا واقعا بخش خصوصی نباید به تولید آثار پرخرج ورود پیدا کند؟ آیا باید فقط بخش دولتی پروژههای بزرگ و پرخرج را انجام دهد؟
خرج فصل اول سریال «شهرزاد» چقدر بود؟
رضوی با بیان اینکه وقتی حرف از پولشویی به میان میآید تصور همه پروژه «شهرزاد» است، عنوان کرد:
من در فصل اول «شهرزاد» حضور داشتم و رقمهای این پروژه متعارف بود. در آن زمان سعید ملکان مدیر مالی این پروژه و عملا تهیهکننده فصل اول «شهرزاد» بود و همه حساب و کتابها را انجام می داد. خرج ما در فصل اول این سریال از ساخت یک سریال الف ویژه در تلویزیون کمتر بود و به طور میانگین با هزینه تبلیغات چیزی حدود ۱۲ میلیارد تومان خرج آن فصل شد. البته از یک جایی به بعد عملا ما را در کار انجام شده قرار دادند به این نحو که ابتدا قرار بود سریال با یک رقم دیگر ساخته شود ولی وسط کار آقای فتحی گفت باید زودتر کار تمام شود و به این نحو هزینه ها بالاتر رفت.
حقوق سوپراستارهایمان ماهی ۲۵ میلیون تومان بود
این تهیهکننده عنوان کرد:
ما در فصل اول «شهرزاد» دستمزد بالایی به کسی ندادیم و همه چیز براساس عرف روز سینما بود برای مثال طبق آنچه که به من اطلاع دادند ماهی به طور میانگین ۲۵ میلیون تومان به سوپراستارها دادند که به نظرم مبلغ استانداردی بود چون بازیگران ما به جای ایفای نقش در این سریال میتوانستند در طول یک ماه یک فیلم سینمایی بازی کنند و بین صد تا صد و پنجاه میلیون تومان بابت آن بگیرند.
رضوی با اعلام اینکه سعید ملکان را به عنوان یک استانداردساز قبول دارد، اظهار کرد:
ما آن موقع مدیر مالی را عوض کردیم و به جای او ملکان را آوردیم. با توجه به اینکه او به درستی کار خود را بلد است و کارهای بزرگی ساخته نمیتوان گفت که با این حوزه آشنا نیست و تا وقتی ملکان در پروژه حضور داشت از خرج های اضافه جلوگیری شد حتی وقتی در آلمان افتتاحیه برگزار کردند نه من و نه آقای ملکان به آن افتتاحیه نرفتیم زیرا موافق این کارها نبودیم.
وی با اشاره به اینکه تعریف اقتصادیشان در «شهرزاد» درست بود و کسی اجازه استفاده از پولهای نامشروع در این پروژه را نداشت، ادامه داد:
اگر کسی آن زمان یک فیلم یک ساعته میساخت بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان هزینه داشت اما «شهرزاد» که معادل ۲۸ فیلم سینمایی بود ما رقم استانداردی خرج کردیم. همان موقع هنرپیشههای درجه یک برای ایفای نقش در یک فیلم سینمایی بین هشتاد تا صد و پنجاه میلیون تومان میگرفتند در حالی که در فصل اول «شهرزاد» در یک سال این پول را دریافت کردند.
رضوی با بیان اینکه مخالف این است که یک سلبریتی ماهی ۲۰۰ میلیون تومان بگیرد و هیچوقت چنین پولهایی را به چنین اشخاصی نمیدهد، عنوان کرد:
به نظرم نباید به سوپراستارها پول اضافه داد چراکه درآمد آنها تضمین شده است اما روا است به عوامل فنی پروژهها دستمزد بیشتری داده شود به همین دلیل در فصل اول این سریال تاکید ما بر این بود که عوامل فنی درآمد زیادی داشته باشند زیرا معتقد بودیم سلبریتیها به هر نحوی پول خود را می گیرند اما عوامل فنی با اینکه کار زیادی میکنند ولی دیده نمیشوند.
وی درباره اینکه با ورود این پولها بخش خصوصی از بین میرود، اظهار کرد:
چنین پول هایی همه را گرفتار میکند و درست مثل لقمه حرام است که هم فرد را خراب میکند و هم اجتماع را نابود میکند. وقتی پول مشکوکی به سینما میآید باعث می شود کسی که با پول اندکی کار می کرده دیگر نتواند فیلم بسازد و به همین نحو سینمای مستقل از بین می رود. آفت دیگر این است که در حالی که می شود با یک میلیارد تومان یک فیلم کامل ساخت، همین مقدار صرف دستمزد چند بازیگر میشود که با این روند توقع هنرپیشه ها بالا می رود و دیگر کسی نمیتواند با آنها کار کند و در آینده همین بازیگران بیکار میشوند.
رضوی با بیان اینکه برخی پروژهها سرمایهای با منشا دروغین دارند و افراد فقط میخواهند پولی خرج کنند و بازگشت آن پول برایشان اهمیتی ندارد، گفت:
من خودم سعی میکنم به طور مستقیم با بازیگران رو به رو نشوم. وقتی موضوعاتی مثل درخواستهای غیرعادی دستمزد پیش میآید باید تهیهکننده را هم مقصر دانست زیرا برخی از آنها جلوی زیاده خواهی هنرپیشهها نمی ایستند. یک هنرپیشه در یک فیلم نباید بیش از ۱۵۰ یا ۲۰۰ میلیون تومان بگیرد اما جالب است که گاهی میشنویم به جای دستمزد، دلار یا ماشین میخواهند اما سوال این است که این بازیگران مگر چه میکنند که این توقع ها را دارند؟
این سرمایهگذار درباره راهکارهای مقابله با این امر اظهار کرد:
به نظرم راه مقابله با ورود چنین پولهایی به این حوزه این است که استانداردی مثل سازمان لیگ فوتبال داشته باشیم تا برای دستمزد هنرپیشه ها یک سقفی قرار دهد و فیلم ها را درجه بندی کند ضمن اینکه قراردادها نیز زیر نظر سازمان سینمایی باشد و از نهادهای امنیتی استعلام شود که آیا تهیه کنندگان مشکل مالی دارند یا خیر.
وی در پایان درباره جدیدترین فعالیتهایش گفت:
در حال حاضر منتظرم وقت سعید ملکان آزاد شود تا ببینیم امکان همکاری داریم. این روزها فضای اقتصادی ملتهب است و باید ببینیم فضای کار در شبکه نمایش خانگی به چه شکل میشود.
منبع: مهر
نظرات