خاطرات گذشته، گریبان‌گیر آینده | نقد قسمت دوم از فصل دوم انیمه Attack On Titan

16 April 2017 - 15:46

اگر بخواهید آرامش کوتاهی را در فصل دوم شاهد باشید، قطعاً این قسمت همان چیزی است که می‌خواهید. البته نبایستی انتظار یک آرامش در تمام طول قسمت را داشته باشید، این قسمت تنها آرامشی بسیار گذرا دارد و مانند همیشه، دنیای خونین و قبیح سری را به تصویر می‌کشد. در این قسمت، ما بیشتر شاهد تصاویر و خاطراتی از گذشته ساشا بلاوس (Sasha Blouse) هستیم، یکی دیگر از یاران ارن در واحد شناسایی. انیمه بیشتر به توضیح دادن تصمیم‌ها، احساسات و تمایلات وی برای انجام دادن کاری، و صرفاً بیهوده نبودن می‌پردازد ولی مانند همیشه مبارزه و نیز معماهای زیادی دارد. گرچه این قسمت نمی‌تواند همانند قسمت اول طوفانی باشد، ولی باز هم جذابیت کامل خود را از دست نمی‌دهد و بی‌رحمی و تاریکی سری را به نمایش می‌گذارد. برای نقد این قسمت، با سینماگیمفا همراه باشید.

سرگشته و بی‌هدف

بعد از فرو ریزی دیوارها، پناهنده‌های زیادی برای ادامه زندگی به شکار در جنگل‌ها روی آوردند. خانواده ساشا که یکی از افرادی بودند که همواره از راه شکار زندگی خود را می‌گذراندند، مجبور می‌شوند دست از شکار بردارند تا برای پناهندگان شکار موجود باشد. در این صحنه، مخالفت شدید ساشا با پدرش و سخنان تاثیر گذار وی در رابطه با کمک کردن به پناهندگان را شاهد هستیم.

قسمت دوم بیشتر به بررسی زندگی ساشا می‌پردازد. کارهای وی در گذشته و پشیمانی‌اش از سخنان و اعمالش، اکثریت روند این قسمت را تشکیل می‌دهند. مبارزات این قسمت، به مانند قسمت اول نفس‌گیر و عالی نیستند و این قسمت بیشتر جنبه احساسی دارد تا نمایش پیش‌بردی از داستان و می‌خواهد بیننده را بهتر با شخصیت ساشا آشنا کرده و شخصیت وی در گذشته و نیز شخصیت الان وی را به بیننده نمایش دهد و تا حدودی بر تغییراتی که اتفاقات روی داده در انسان به وجود می‌آورد، تاکید می‌کند. این قسمت نیز می‌تواند خوب باشد، ولی قطعاً برای بیننده‌ای که بسیار منتظر اتفاقات جدید و جذاب است، چیز خلاقانه‌ای نخواهد بود، مگر چند ثانیه پایانی آن! بیشتر انیمه حول احساسات و اتفاقات گذشته می‌چرخد، اتفاقاتی که دانستن یا ندانستن‌شان فرقی به حال داستان نمی‌کند و تنها مقداری دیدگاه را در مورد ساشا عوض می‌کند که باز نمی‌توان گفت به آن نیاز بوده است! داستان قسمت دوم را به نوعی می‌شود کامل‌کننده شخصیت پردازی ساشا نامید وگرنه این قسمت، نکات زیادی را نمایش نمی‌دهد و بیشتر آن حول سخن گفتن و تفکرات متفاوت می‌گذرد تا مبارزه و برملا شدن رازی از رازهای فراوان انیمه؛ البته این به هیچ معنا نیست که بیننده ممکن است از این قسمت لذت نبرد، فقط کسی که به دنبال جواب است، این قسمت بیشتر به مانند تلف کردن وقت وی است تا چیزهایی که او به دنبالش است. البته بخش‌هایی از این قسمت، داستان را برای قسمت‌های آینده بیشتر آماده می‌کند و آن نکاتی جدید را به آن اضافه می‌کند.

از عجیب‌ترین صحنه‌های انیمه، این غول است که ساشا با آن مواجه می‌شود. در دهکده، هیچ خونی وجود نداشته و هیچ نشانی از درگیری نیز دیده نمی‌شود ولی این غول در یکی از خانه‌ها در حال خوردن مادری جلوی فرزندش است!

از چیزهای عجیب این قسمت، می‌توان به دقایق آخر و نیز غولی که ساشا با آن برخورد کرد، اشاره نمود. در دقایق آخر، زمانی که به دهکده محل زندگی کُنی اسپرینگر (Connie Springer) می‌رسند، دهکده کاملاً خالی است، ولی در خانه او غولی که بسیار ناتوان به نظر می‌رسد آرمیده است! این غول حتی دست و پا و استخوان بندی کامل نیز ندارد و به نظر می‌رسد دقیقاً همانجا به وجود آمده است، در حالی که اصلاً چگونگی زیاد شدن غول‌ها غیرممکن است! قطعاً انیمه چیزهای زیادی برای بیان در این باره دارد و این صحنه‌ها، تنها شروعی کوچک برای چیزی است که خیلی‌ها منتظرش بوده‌اند، یعنی حقیقت. این قسمت، در قالب خاطرات، بیشتر به بیان فرضیات متفاوت درباره پیدایش غول‌ها و کمی نیز درباره وجود غول درون دیوارها می‌پردازد. در واقع این قسمت را به طور کلی می‌توان مدارکی هر چند کم برای تایید یا رد برخی فرضیه‌ها و نیز دادن سرنخ‌هایی که بینندگان درباره حقیقت موجود است؛ البته نگران نباشید داستان آن قدر پیچیده است که به این سادگی‌ها حدس زده نشود!

آرامشی قبل از طوفان

قسمت بعدی، نوید مبارزاتی عالی و نفس گیر را می‌دهد. قطعاً انیمه بعد از یک آرامش کوتاه، نیازمند چنین چیزی است.

قسمت دوم فصل دوم انیمه Attack On Titan، ممکن است برای کسی که به دنبال حقایق و جوابی برای سوالاتش است، مناسب نباشد ولی نه تنها تا حدودی فرضیه‌هایی را بیان می‌کند بلکه مدارکی نیز برای تایید یا رد فرضیه‌های گذشته در اختیار مخاطبین قرار داده و شروعی کوتاه بر اتفاقات و حقایق نفس‌گیری است که در این فصل بیان می‌شود. این قسمت از لحاظ مبارزات، نمی‌تواند جواب‌گوی عطش طرفداران باشد ولی قطعاً از بسیاری جهات شروعی مناسب برای جریانات آینده است و نکات ریز بسیاری درون خود دارد. انتظار می‌رود قسمت آینده شامل مبارزات بیشتر و نیز جواب‌ها و سورپرایزهای بیشتری نسبت به این قسمت باشد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Danialhhh says:

    با سلام و خسته نباشید به اقای سمرقندی
    ۱:اقای سمرقندی شما راه ارتباطی ایملی تلگرامی چیزی ندارین که کسی اگر سوالی داشت ازتون بپرسه
    ۲:من تازه چند ماهه وارد دنیای جذاب انیمه شدم میخواستم بپرسم بنظرتون code geass. دانل یا fate zero

    • سامرند قهرمانی says:

      قهرمانی هست برادر!
      چرا تلگرام هستم بنده. ایدی: @ORintarou
      والا متاسفانه Fate Zero رو ندیدم بنده ولی کد گیاس انیمه خیلی عالی و جذابی هست. با توجه به این که اون یکی رو ندیدم قطعاً نمیتونم بگم کدوم بهتره ولی میتونم بگم که کد گیاس هم از انیمه های دست بالا و عالیه.

  • Danialhhh says:

    ببخشید بد نوشته شده بنظرتون ارزش code geass بیشتره بگیرمش یا fate zero?

    • اشکان دولتی says:

      نمیشه گفت کدوم یکی بهتریه؛ چون هر دو تاشون خیل خوبن و جز بهترین انیمه‌ها محسوب می‌شن.
      code geass یه جورایی شبیه دفترچه مرگ هست، ولی مشکلات اونو نداره و پایانش خیلی خوب بود
      fate zero فضاش یکم تاریکه ولی خیلی خوبه. اگه وقت کافی داری هر دو تار و ببین. در هر صورت انیمه‌هایی هستند که به همه توصیه میشن چون واقعا هر دو عالین

    • MEllieR says:

      بنده کد گیاس رو توصیه میکنم تضمینی! xD
      شاهکاره حتما ببینش
      میشه گفت نسخه ای از دث نوته که اشکالاتش برطرف شده
      شخصیت پردازی بینظیری داره با داستان درگیر کننده
      پایان بندیشم بهترین پایان بندی یه انیمست که تا حالا دیدم حتما ببین .

      • Danialhhh says:

        اقا مرسی از همتون برای راهنمایی پس کد گیاسو میبینمش حقیقتش fate zero ها فصلا ها و اسمای مختلفی داره نمیدونم چطوری به تریتب بگیرم زیادم هست از هر کیم پرسیدم نگفت ترتیبش چطوریه ولیcode geass بهتره دوفصل بیشتر نیست و با تعاریف شما دیگه صد در صد میگرمش چون من دث نوت یکی از انیمه های مورد علاقهی منه اصلا انیمه دیدنو با دث نوت شروع کردم بازم مچکرم

  • wall-e says:

    بشخصه منم اونقدر ها ک باید از این قسمت لذت نبردم
    اینکه ی هفته منتظر میمونی تا ۲۰ دیقه از خاطرات گدشته ی نفرو ببینی یکم ناامید کنندس.البته ما توی ناروتو عادت کردیم به این قضیه.
    در هر صورت قسمت بدی نبود ولی قسمت سوم کلی سوال ایجاد میکنه برا ادم و بنظرم قشنگتر از قسمت دوئه.

    • سامرند قهرمانی says:

      دقیقاً بنده هم همینطور.
      والا مثلاً اگر این خاطرات حاوی نکاتی باشند که به داستان کمک کنه، باز مشکلی نیست ولی واقعاً خاطراتی که در این قسمت دیدیم، به هیچ چیزی کمک نمیکرد! کاملاً چیز شخصی بود و مربوط به ساشا دونستن یا ندونستنش تاثیری در داستان نمی‌گذاشت.
      دقیقاً. قسمت سوم خیلی جذابتر بود، گرچه اونم چیزی که اکثراً مخطابا میخواستن رو نداشت ولی بازم خیلی بهتر از قسمت دوم بود و سوال های جدیدی ایجاد میکرد و جواب برخی سوالهای گذشته رو میداد.
      ممنون از نظرتون.

      • wall-e says:

        دقیقن
        هنوز اون صحنهای هیجان انگیزی ک میخام ندیدم از فیلم
        صحنهایی ک تو فصل یک از همون قسمت های اول شروع شد.البته احتمالن قسمت ۴ مشکلش برطرف میشه.
        مرسی از شما ک زحمت میکشید

        • سامرند قهرمانی says:

          والا بنده که مانگا رو خوندم قطعاً قسمت ۴ همون مبارزه ای میشه که میخواید. اتفاقات جالبی قرار رخ بده و یه چیز خیلی خیلی جالب و متفاوت.
          خواهش میکنم.

  • Danialhhh says:

    اقای قهرمانی واقعا نقد زیبایی بود بله منم موافقم قسمت نچندان جذابی بود ولی اینقدر این انیمه کارشو خوب انجام میده که این چیزا دیده نمیشه فضای انیمه خیلی تعلیق و هیجان داره که من بشخصه هر لحظه اماده ی یه اتفاقی هستم در هر صورت امیدوارم بهترتر از الان بشه بازم ممنون برای نقد شما فوقالعاده این

    • سامرند قهرمانی says:

      قربان شما. خیلی لطف دارین برادر.
      دقیقاً. انیمه چیزهای غیر منتظره داره که آدم هر ثانیه میترسه اتفاق عجیبی بیوفته. گرچه این قسمت زیاد هیجان نداشت ولی قطعاً قسمت های بعدی جبران میکنن. باید منتظر بود و دید.
      بازم ممنون از شما خیلی لطف دارین.

  • MEllieR says:

    فصل ۲ اکثرش همینجوری میگذره یا دیالوگه یا اکشن که البته سیر صعودی داره به سمت اکشن.
    داستان هم همینطوره یعنی اخرای فصل ۲ اصل داستان شروع میشه
    هر قسمتش از قبلی بهتره این فصل ولی خب ۲۰ دقیقه و ۱۲ قسمت کمه واقعا :/
    فصل ۳ دقیقا همون چیزیه که طرفدارا میخوان
    داستان پیچیده
    اکشن عالی
    و پاسخ به سوالات
    از همین الان شاهکار بودن فصل ۳ تضمینه
    تو قسمت ۳ چند صحنه حذف شده بود … با این که بودن و نبودنش فرقی ایجاد نمیکرد
    این فصل دقیقا مثل فصل ۶ گیم او ترونزه … تو گات چند قسمت فدای چند قسمت شدن تا اونا شاهکار شن اینجا این فصل فدای فصل بعد میشه
    ولی وجودش لازمه
    مقدمه ای برای شروع …
    قسمت ۲ اکثرش با دیالوگ و فلش بک سر و کار داشت ولی تا اخر فصل بیشتر شاهد اکشنیم که خوبه
    چند تا از سوالا هم جواب داده میشه که اکثرشون اسپویل شده و تقریبا همه میدونن :/

    • سامرند قهرمانی says:

      دقیقاً. چیزی که طرفدارا میخوان توی فصل ۳ معلوم میشه. البته بازم امکان داره سازنده نظرشو عوض کنه و این فصل رو برای قسمت های بیشتر در یک یا دو فصل آینده تمدید کنه ولی در هر صورت در این فصل چیز خاصی معلوم نمیشه به غیر از چیزای ابتدایی که اونم اکثراً میدونن و به قول شما اسپویل شده.
      بله یه خورده صحنه هایی حذف شده بود گرچه همونطور که فرمودید زیاد بود و نبودشون فرقی نداشت. قسمت سوم دقیقاً همون سیر صعودی به سمت اکشن بودن انیمه بود و در قسمت ۴ قطعاً شاهد بیشتر شدن اکشن هستیم.
      والا قسمت ۲ زیاد جذابیت نداشت نسبت به قسمت قبلی ولی خوب قسمت ۳ عالی بود و قسمتای آینده قطعاً بهترم میشن.

  • mersad says:

    به نظرم این فیلر ها بیشتر برای آشنایی ما با زندگی کاراکتر هاست قبل از اینکه سرباز بشند چون مهمترین بخش انیمه تایتان های داخل دیوار هستند مثل قضیه انی هر کدوم از این افراد میتونن تایتان باشند برای همین باید اطلاعاتی راجع بهشون داشته باشیم تا دلایل کار هاشون رو درک کنیم.

    • سامرند قهرمانی says:

      اینم یه جور تفسیر مناسبه.
      والا آشنایی با شخصیت‌ها قطعاً به درک اونا کمک شایانی میکنه و باعث میشه تصمیمات و اعمالشون حالا قابل پیش بینی باشه و در نظر آدم درست بیاد و یا همونطور که فرمودید ممکنه بفهمیم که چیز عجیبی مثل غول بودن در موردشون وجود داره یا نه.

  • system14 says:

    اقای قهرمانی ببخشید مانگاش چه روزهایی پخش میشه؟ماهی یه باره؟

  • isa2017 says:

    سلام…
    ن منتظر باشید این فصل دوم کلی صحنه هیجان انگیز داره فقط حییییییییییف که زیاد بودجه ندادن واسه فصل دو و با تعداد اندک دارن میسازن واسه همین فقط دوازده قسمته ….ینی ضدحال بود…امیدوارم ک بتونن هرجور شده دئازده تا دیگه اضافه کنن…یا فصل سه رو زود بسازن یام اینکه نسازن کلا ن اینکه سه سال منتظر باشیم….

  • geralt of rivia says:

    آقای قهرمانی ببخشید من هرکاری میکنم نمیتونم ova5 فصل ۱ رو پیدا کنم یدونه از download.ir پیدا کردم که خرابه خواستم ببینم شما نمیتونید یک لینک دانلود درست برام پیدا کنید؟

    • سامرند قهرمانی says:

      بیشتر OVA ها محتوای خاصی ندارن تنها ۲ قسمت سر گذشت لیوای جذابن که در تک انیمه یافت میشه.
      اما به هر حال اگر میخواید حتماً همه OVA ها رو تماشا کنید میتونید به Soul Reaper Zone مراجعه کنید.

      • geralt of rivia says:

        مرسی ova رو پیدا کردم اینی که میگفتم قسمت آخر سرگذشت لیوای بود و واقعا منو تحت تاثیر قرار داد بنظرم همین دوتا ova از کل ۲۵ قسمت فصل اول بهتر بود جوری که واقعا اشکم در اومد واقعا شخصیت پردازیه زیبایی برای لیوای انجام دادن خیلی لذت بردم