تب مجری‌گری در خوانندگان و بازیگران مشهور ایران

20 April 2021 - 23:50

روزنامه شهروند نوشت: تعدد برنامه‌های گفت‌وگومحور و تولید همزمان چندین و چند برنامه ستاره‌محور از جهات گوناگونی موجب بروز انتقادات و اعتراضاتی شده است؛ هم از جانب کسانی که به تعدد و تکراری‌بودن این برنامه‌ها اعتراض و هم از سوی کسانی که به نبود ستارگان زن در این فهرست انتقاد دارند.

رقابت پلتفرم‌های عرضه محصولات تصویری با تلویزیون باعث اتفاقات جالبی در هر دو حوزه شده است. در شرایطی که تلویزیون برای ماندن در کورس رقابت ناچار به افزایش تنوع محصولات خود و حتی کپی‌برداری از برنامه‌های موفق چهار گوشه جهان شده، سامانه‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری نیز با تلاش برای پاسخ‌دادن به ذائقه‌های گوناگون بخشی از وظایف ذاتی تلویزیون سراسری را بر عهده گرفته و دست به ساخت برنامه‌هایی زده‌اند که در شرایط درست، جایشان شبکه‌های تلویزیونی است؛ نه سامانه‌هایی که مخاطبان برای استفاده از برنامه‌هاشان پول می‌پردازند. تاک‌شوها از این گونه برنامه‌ها هستند که این روزها نسخه‌های مجازی‌شان به وفور در دسترس است.

اما جالب‌تر اینکه سامانه‌ها برای جلب و جذب مخاطبان تلویزیون رو به جذب ستاره‌های تلویزیون و سینما آورده‌اند؛ رویکردی که درنهایت به خالی شدن تلویزیون از ستاره‌ها و انباشت ستاره در پلتفرم‌های آنلاین منجر شده است -که نمونه‌اش را باز در همان تاک‌شوهای یادشده می‌توان دید.

تب عجیب

تب تاک‌شوسازی با حضور ستاره‌ها که این روزها در پلتفرم‌های آنلاین راه افتاده، ریشه در جریانی دارد که از تلویزیون آغاز شد. جریانی تحت عنوان «استفاده از ستاره‌ها به عنوان مجری» که از سال‌های آغازین دهه ۹۰ با حضور رامبد جوان و مهران مدیری در شبکه نسیم آغاز شد و در حقیقت واکنش رسانه ملی به ریزش شدید مخاطب بود.

جریانی که در ادامه به اجرای بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، حمید گودرزی، کامبیز دیرباز، پژمان بازغی، امید زندگانی، داریوش ارجمند، محمدرضا شریفی‌نیا، مهران غفوریان، سروش صحت، جواد رضویان، کامران تفتی، اکبر عبدی، بهنوش بختیاری و بسیاری دیگر انجامید و انتقادات و اعتراضات زیادی را باعث شد.

کیفیت نازل اجرای ستاره‌ها و انتقاداتی که از این جریان شد، درنهایت باعث کمرنگ‌شدن آن در تلویزیون شد.

اما در ماه‌های اخیر شاهد موج جدید این جریان در فضای مجازی هستیم. سیل ستاره‌های سینما و موسیقی که به سودای مجری‌شدن به سوی پلتفرم‌های آنلاین به راه افتاده‌اند.

شهاب حسینی

جلوه اصلی دور جدید مجری‌شدن ستاره‌های سینما و موسیقی را در ماه‌های اخیر بیشتر در تاک‌شوهای اینترنتی دیده‌ایم. جریانی که شهاب حسینی را می‌توان نخستین چهره‌اش نامید. بازیگری که سردمدار دور جدید مجری‌شدن ستاره‌ها بود که پس از نزدیک به بیست سال یک بار دیگر بر صندلی اجرای یک برنامه گفت‌وگومحور نشست. برنامه‌ای به نام «همرفیق» که در آن شهاب حسینی از چهره‌های شناخته‌شده دنیای سینما و ورزش میزبانی می‌کند.

برنده باش!

موجی که با حضور شهاب حسینی به عنوان مجری برنامه «همرفیق» آغاز شد، در ماه‌های اخیر به وسیله ستاره‌هایی چون فرزاد فرزین، بنیامین بهادری، محمدرضا گلزار، بهرام رادان، پژمان جمشیدی، مصطفی زمانی و رضا صادقی ادامه داشته است. البته بعضی از برنامه‌های این ستارگان هنوز از مرحله حرف فراتر نرفته‌اند و این در حالی است که ستارگانی مانند گلزار و فرزاد فرزین برنامه‌هایی ساخته‌اند که اگر پربیننده‌تر از «همرفیق» شهاب حسینی نباشند، کم‌تماشاگرتر نیستند! به‌خصوص اینکه برنامه فرزاد فرزین شباهت موضوعی زیادی نیز به «همرفیق» دارد و همین هم رقابت را شدیدتر می‌کند.

برنامه فرزاد فرزین «منو بشناس» نام دارد که پس از تجربیات این خواننده در عرصه بازیگری گام دیگری از جانب او برای افزایش مخاطبانش است. برنامه‌ای که با توجه به نام و جنس مهمانانش و البته فعالیت تبلیغاتی- رسانه‌ای پلتفرم ارایه‌دهنده در هفته‌هایی که منتشر شده بحث‌انگیز و خبرساز بوده است.

برنامه‌ گلزار اما  شباهتی به برنامه‌های ستارگان دیگر این فهرست ندارد و یک مسابقه اطلاعات عمومی است که به سبک و سیاق «برنده باش» ساخته شده است. مسابقه «هفت خان» که یکی از حاشیه‌سازترین برنامه‌های پلتفرم‌های آنلاین در هفته‌های اخیر بوده است.

بنیامین بهادری و رضا صادقی ستاره‌هایی هستند که برنامه‌های کوتاه‌شان به پایان رسیده و شاید در انتظار آغاز دور جدیدی از فعالیت‌شان هستند.

بنیامین که سال‌هاست رویای مجری‌گری دارد، بعد از دو دورخیز ناکام در برنامه‌های «ماه ماه» و «تب تاب» تلاش سومش در دهه فجر ۹۹ نتیجه داد و اجرای یک برنامه ۷ قسمتی را در پلتفرم روبیکا به عهده گرفت. گفته می‌شود بنیامین در انتظار تصمیم‌گیری روبیکا برای ادامه این برنامه است.

رضا صادقی اما نوروز امسال با اجرای ویژه‌برنامه تحویل سال شبکه ۵ مجریگری را تجربه کرد. چهره‌ای که از این نظر که محل اجرای او در تلویزیون بوده با دیگر چهره‌های این فهرست تفاوت دارد.

حرف و حدیث‌ها

در هفته‌های اخیر صحبت از چند برنامه ستاره‌محور دیگر نیز بوده است. گفته می‌شود برنامه‌ای گفت‌وگومحور با عنوان «پیش‌گو» به زودی؛ یعنی تا نیمه اردیبهشت با اجرای پژمان جمشیدی منتشر خواهد شد. البته هنوز پلتفرم نمایش‌دهنده این برنامه معرفی نشده است.

بهرام رادان و مصطفی زمانی نیز دیگر ستاره‌های سینما هستند که گفته می‌شود به زودی اجرای دو برنامه اینترنتی را بر عهده خواهند گرفت.

 

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.