مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

12 February 2019 - 18:30

اختصاصی سینما گیمفا (سینما فارس)

در روز آخر از سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر و در روز ۲۲ بهمن ماه که مصادف با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران است برگزیدگان این دوره بعد از گذشت ۱۰ روز و طی رقابت با فیلم های حاضر در سالن همایش برج میلاد تهران معرفی شدند.

این مراسم در ساعت ۶ عصر در روز دوشنبه با حضور اهالی سینما، رسانه، مسئولان و مردم برگزار گردید.

اجرای این مراسم که به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده انجام شده است همراه با حضور خود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عباس صالحی و وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی،علی جنتی و رییس سازمان سینمایی، حسین انتظامی و همچنین رئیس دفتر رئیس جمهور، محمود واعظی همراه بود.

در ابتدای مراسم سرود ملی ایران پخش شد و قرائت قرآن کریم انجام شد و سپس ویدیو کلیپی که شامل صحنه های انقلابی بود پخش گردید که بعد از آن مراسم به طور رسمی آغاز گردد.

مجری این مراسم محمدرضا شهیدی‌‌فرد بود و راس ساعت ۶ به تمامی مهمانان حاضر در سالن خوشامد گفت و سپس دبیر جشنواره فیلم فجر، ابراهیم داروغه‌زاده به روی سن آمد و سخنانی را مطرح کرد.

او این طور آغاز کرد: پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم می‌گویم. سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از یکصد سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد. حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

او اظهار داشت که سطح کیفی فیلم ها و مستندها نسبت به دوره ها و سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است و ادامه داد: این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است. بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت و منافع ملی و خلق آثاری مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما، رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

او افزود: نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم نمود تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. و در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند.

و در پایان اعلام کرد:

از همه همکارانم، خصوصا هیئت‌های محترم داوری که می‌دانم و می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم.

بعد از سخنان وی کلیپی درباره فیلم های بخش نگاه نو، فیلم‌های کوتاه، مستند و انیمیشن پخش گردید.

بعد از آن داوران بخش نگاه نو معرفی شدند.این داوران به ترتیب زیر بودند:

 محمد آفریده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی، حبیب احمدزاده، و مازیار میری

برای ارئه جوایز این بخش حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، مازیار میری به روی سن آمدند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «بچه‌خور» به کارگردانی محمد کارت اهدا شد.

این کارگردان پس از دریافت جایزه خود گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را می گیرم و از همه عوامل فیلم تشکر می کنم. امیدوارم که همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر استمرار داشته باشد.

سیمرغ بهترین فیلم سینمای مستند به «بهارستان؛ خانه ملت» به کارگردانی بابک بهداد رسید.

این کارگردان هم پس از دریافت سیمرغ گفت: از همه عوامل فیلم و هیات انتخاب و هیات داوری تشکر می کنم. سینمای مستند امروز ما جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تاثیر خودش قرار داده و در عرصه جهانی جایزه می گیرند ولی متاسفانه مورد کم توجهی قرار می گیرند. امیدوارم مشکلات سینمای ایران به زودی حل شود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو به فیلم «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد.

دریافت این جایزه توسط محمد یک مهاجر افغانستانی انجام شد و پس از دریافت این متن را خواند:

اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی زاده کار می کنم من یک مهاجر افغانستانی هستم. از ایشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاجران افغانستانی بگوید و بگوید که زندگی درد دارد. ایشان از من خواست به جای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم و بگویم زندگی درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمی دانند؟ مشکلات تحصیلی، دانشجویی ،امتیازات حقوقی و اجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند؟ برای همین دیگر نیکو نیافتم در این شرایط گله کنم .امروز باید فقط حرف های خوب بزنیم. می خواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال های میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشکلات و بحران ها می کنیم. امید که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.

سپس نامه ای از همایون غنی زاده خواند. متن نامه به شرح زیر بود:

با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم امید که در دوره های دیگری کارگردان مقبول تری برای جشنواره باشیم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی به «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری  رسید.

در ادامه کلیپی از این فیلم و چند دیالوگ پخش شد. سپس شهیدی فر به روی سن آمد و از آزادگان و بازیگران این فیلم دعوت کرد تا آن ها هم به روی سن بیایند.

پس از آن مجری برنامه، گوهر خیراندیش، حبیب احمدزاده، منوچهر شهسواری را دعوت کرد تا از عوامل تقدیر کند و سیدعباس صالحی و دکتر حسین انتظامی و ابراهیم داروغه‌زاده  نیز به جمع حاضران روی سن پیوستند.

و در پایان نیز سیمرغ بلورین این بخش اهدا گردید.

مجتبی فرآورده تیهه کننده این اثر در سخنانی گفت: اجازه می خواهم این سیمرغ ارزنده را به کسانی تقدیم کنم که ۸سال و ۳ماه و ۱۷روز اسارت را تحمل کردند، برای اینکه ما در آسایش زندگی کنیم.

در ادامه نیز پیام ریاست جمهوری نیز توسط عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خوانده شد.

بخش هایی از آن به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است. در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهم‌ترین نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌‌ساز تحولی فرهنگ‌پایه و جامعه‌محور بوده است. جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم.

اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.
حسن روحانی- رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

پس از آن از خبرنگار آمریکایی الاصل مقیم ایران، مرضیه هاشمی تقدیر کردند.

سپس اعضای هیئت داوران تشویق شدند و دعوت شدند تا به روی سن بیایند.

اعضای هیئت داوران به شرح زیر است:

 پوران درخشنده، ریما رامین فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ نیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری

سپس بیانیه ای از طرف اعضای هیات داوران توسط مهرزاد دانش خوانده شد.

متن کامل ان به شرح زیر است:

  1. رشد چشمگیر فنی و صنعتی در سینمای ایران،‌یکی از بارزترین نمودهای جشنواره امسال است، آن‌سان که انتخاب برترین‌ها از میان گزینه‌های متعدد،‌فرایندی دشوار و بحث‌برانگیز و البته خرسندی بخش برای هیات داوران بود.
  2. تنوع گونه‌ها و لحن‌ها و سبک‌های مختلف سینمایی، ویژگی دیگر فیلم‌های جشنواره امسال است. توجه سینماگران به ژانرهای مختلف جنگی، کمدی، پلیسی، فانتزی، تخیلی، ملودرام،‌نوار، تریلر، معمایی و نیز لحن‌های اجتماعی، خانوادگی و شاعرانه، غنای موضوعی فیلم‌های امسال و فاصله‌شان را از قالب‌های یکسان دوران گذشته نوید می‌دهد.

۳٫مدت‌های مدید است که قاب سینمای‌ ایران، به دلایل مختلف، گرفتار فضاهای محدود و بسته و عمدتا آپارتمانی معطوف به مشاجره‌های خانوادگی شده است. باعث خوشنودی است که عوامل فیلم‌های امسال، این قاب محدود را شکستند و دوربین خود را به محیط‌های باز معابر و خیابان‌ها و جاده‌ها و دشت‌ها و شهرهای مخلتف کشور بردند تا گستره‌های وسیع و پس‌زمینه‌های عریض و تنوع چشم‌اندازها، قابی در خور نام و هویت سینما پیدا کنند.

  1. تاریخ، عرصه دشوار و ناپیدای سینمای ایران است. تلاش سینماگران در جشنواره جاری،‌برای نقب زدن به لایه‌های زیرین این فضای پرمخاطره و حساسیت‌برانگیز، چه تاریخ جنگ تحمیلی هشت ساله که در برگیرنده حماسه دفاع شهیدان و ایثارگران و آزادگان بی‌ادعا است،‌و چه تاریخ معاصر صدساله که بحبوحه‌ای از پیروزی‌ها و شکست‌ها و مقاومت‌ها و رادمردی‌ها و پهلوانی‌ها است، تحسینی در خور می‌طلبد.
  2. موقعیت‌شناسی سینماگران در درک روح زمانه و نیازسنجی‌های روزگار ما، از دیگر نکته‌های پرتامل جشنواره امسال است. چه آن سینماگری که گوهر ناب آرامش و مسالمت را در فضای عصبیت‌زده کنونی می‌جوید و چه آن دیگری که با یادآوری تهدیدهای گذشته و حال جزم‌اندیشان پیرامونی، بر دفاع از پیکره وحدت ملی تاکید می‌کند.
  3. فیلمنامه، همچنان چشم اسفندیار سینمای ما است. انسجام روایی،‌آغازبندی و پایان‌بخشی منطقی، ضرباهنگ روایت، توجه به عمق و باورپذیر بودن انگیزه‌های رفتاری و موقعیتی شخصیت‌ها، و حل شدن ایده و درونمایه در تاروپود دراماتیک داستان بایسته‌های کمتر دیده‌شده این عرصه است.
  4. جشنواره امسال نشان داد که سینمای ایران، بضاعتی در خور دارد و در نگاهی واقع‌بینانه و نه کمال‌گرایانه و خیالی، درصدآثار برترش به دیگر آثار، چیزی کم از درصد آثار برتر جشنواره‌های معتبر جهانی ندارد. این ظرفیت را پاس بداریم و با افراط و تفریط‌های بی‌جا در حسن‌جویی زیاده از حد و عیب‌جویی گشاده از وسعت، تضییعش نکنیم.
  5. نزد هیات داوران، جز سنجه‌های سینمایی، معیار دیگری برای ارزیابی فیلم‌ها ملاک نبود. تقسیم‌بندی‌های جعلی و نادرستی که در برخی محافل عمدتا موج‌سوار و جناحی برای فیلم‌‌ها و سینماگران مطرح می‌شود. جز ایجاد انشقاق برای سینمای کشور، کارکرد دیگری ندارد. همه سینماگران کشور، فرزندان این خاک و دیارند و هر فیلمی که طبق قوانین جاری، به بخش مسابقه راه یافته است، اثری مجاز و محترم است و سهمی برابر با دیرگی برای ارزیابی عادلانه دارد. ساحت داوری، منزه از تاثیرپذیری از سهم‌خواهی‌های محفلی و داد و ستد‌های جناحی است.
  6. چه به عنوان نتایج داوری جشنواره در اعلام نام نامزد‌ها و برگزیدگان مطرح می‌شود، برایند و معدل بینش و داشن و شعور و ذائقه و تجربه سینمایی هفت نفر اعضای هیات داوران است. بدیهی است که در صورت داوری دیگران با کم و کیفی متفاوت، رقم خوردن نتایجی دیگر امکان داشت. داوری دو سو دارد، یکی سو آنچه داوری می‌شود و سوی دیگر خود داوران که با انتخاب‌های خود، خویشتن را در معرض قضاوت دیگران قرار می‌دهند. امیدواریم داوری ما، در انطباق نسبی با خرد و وجدان جامعه هنری و هنردوست باشد.

سپس برندگان بخش های سودای سیمرغ اعلام شدند.

«ماجرای نیمروز ۲: ردخون» (ایمان کرمیان) سیمرغ جلوه های ویژه میدانی را گرفت.

نامزدهای این بخش:

محسن روزبهانی برای فیلم ۲۳ نفر
ایمان کرمیان برای فیلم سمفونی نهم
آرش آقابیگ برای فیلم شبی که ماه کامل شد
ارشا اقدسی برای فیلم قسم
ایمان کرمیان برای فیلم ماجرای نیمروز: رد خون

ایمان کرمیان پس از دریافت سیمرغ بلورین خود گفت: از سیدمحمود رضوی و محمدحسین مهدویان و گروه تدارکات فیلم «ماجرای نیمروز: رد خون» و هیات داوران تشکر می کنم.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» تعلق گرفت.

نامزدهای این بخش:

جواد مطوری برای فیلم مسخره باز
محسن خیرآبادی، رضا میثاقی، شهاب نجفی برای فیلم غلامرضا تختی
هادی اسلامی و امیرسحر خیز برای ۲۳ نفر
جواد مطوری برای سرخپوست
سینا قویدل برای ماجرای نیمروز رد خون

او نیز پس از دریافت جایزه خود گفت: خیلی خوشحالم ک این جایزه را دریافت می کنم از هیات داوران تشکر می‌کنم. همچنین از همایون غنی زاده به خاطر اعتمادش تشکر می کنم و این جایزه را به همه بچه های گروهم تقدیم می‌کنم چون کار بصری یک کار تیمی است.

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی و طراحی لباس به «شبی که ماه کامل شد» رسید.

«غلامرضا تختی» سیمرغ بهترین طراحی لباس را گرفت.

نامزدهای این بخش:

چهره پردازی:
ایمان امیدواری برای فیلم شبی که ماه کامل شد
مجید اسکندری برای سمفونی نهم
شهرام خلج برای ماجرای نیمروز: ردخون
سعید ملکان برای غلامرضا تختی
ایمان امیدواری برای مسخره باز
عباس عباسی برای ۲۳ نفر

بهترین طراحی لباس:
محمدرضا شجاعی برای فیلم شبی که ماه کامل شد
مشکین مهرگان برای فیلم سمفونی نهم
محمدرضا شجاعی برای فیلم ماجرای نیمروز: رد خون
امیر ملکپور برای فیلم غلامرضا تختی
الهام معینی برای فیلم مسخره باز

ریما رامین فر این جایزه را به ایمان امیدواری برای بهترین چهره پردازی اهدا کرد و محمدرضا شجاعی برای بهترین طراحی لباس اهدا کرد.

محمدرضا شجاعی پس از دریافت جایزه خود اعلام کرد: از هر دو پروژه ای که در آن همکاری داشتم هم «ماجرای نیمروز؛رد خون» و هم «شبی که ماه کامل شد» تشکر می کنم. از مجموعه عواملی که از ایده تا اجرا به من کمک کردند.

کیوان مقدم نیز با دریافت سیمرغ خود برای فیلم غلامرضا تختی روی سن حاضر شد و جایزه خود را دریافت کرد.

سیمرغ بهترین صدابرداری به ایرج شهزادی برای فیلم «متری شیش و نیم» رسید.

ایرج شهزادی پس از دزیافت جایزه خود گفت: قبل از هر چیز به بقیه همکارانم در بخش صدا که نامزد بودند تبریک بگویم. از همکاران خودم در صحنه و بچه های استودیو تشکر کنم و همینطور از سعید روستایی و آقای ساداتیان و تیم درجه یک «متری شیش و نیم» و تیم «ناگهان درخت» و تیم «سرخپوست» تشکر کنم.

 

سیمرغ بهترین صداگذاری به «ماجرای نیمروز: ردخون» اهدا شد.

نامزدهای این بخش:

امیرحسین قاسمی برای فیلم متری شیش و نیم
حسین ابوالصدق برای فیلم سمفونی نهم
مهرشاد ملکوتی برای فیلم ماجرای نیمروز: رد خون
امیرحسین قاسمی برای فیلم غلامرضا تختی
آرش قاسمی برای فیلم شبی که ماه کامل شد

مهرشاد ملکوتی پس از دریافت سیمرغ این بخش گفت: از محمدحسین مهدویان تشکر می کنم و همچنین از همه عوامل «ماجرای نیمروز؛ رد خون» ممنونم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین هم به فیلم «متری شیش و نیم» تعلق گرفت.

نامزدهای این بخش:

محمدرضا مویینی برای فیلم سمفونی نهم
بهرام دهقانی برای فیلم متری شیش و نیم
خشایار موحدیان برای قسم
محمد نجاریان برای ماجرای نیمروز: رد خون
میثم مولایی برای فیلم غلامرضا تختی

در غیبت بهرام دهقانی، سیدجمال ساداتیان تهیه کننده فیلم جایزه او را دریافت کرد.

«قصر شیرین» سیمرغ بهترین موسیقی را از آن خود کرد.

نامزدهای این بخش:

پیمان یزدانیان برای متری شیش و نیم و بنفشه آفریقایی
امین هنرمند برای قصرشیرین
افشین عزیزی برای غلامرضا تختی
مسعود سخاوت دوست برای شبی که ماه کامل شد
کریستف رضاعی برای ناگهان درخت و سال دوم دانشکده من

پوران درخشنده این جایزه را اهدا کرد.

«غلامرضا تختی» سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را هم دریافت کرد.

نامزدهای این بخش:

حمید خضوعی ابیانه برای غلامرضا تختی
هومن بهمنش برای متری شیش و نیم
شهرام نجاریان برای خون خدا
علی قاضی برای مسخره باز
هادی بهروز برای ماجرای نیمروز: رد خون
مسعود سلامی آشفته‌گی

حمید خضوعی در سالن حاضر نبود و به نمایندگی از وی فرد دیگری جایزه او را دریافت کرد.

فرشته صدرعرفایی بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم شبی که ماه کامل شد

نامزدهای این بخش:

زهره عباسی ناگهان درخت
ژیلا شاهی قصر شیرین
فرشته صدرعرفایی شبی که ماه کامل شد
نیوشا علیپور قصر شیرین
پانته‌آ پناهی‌ها درخونگاه

این بازیگر پس از دریافت جایزه خود از ریما رامین فر گفت: واقعا از هیات داوران و از خانم آبیار و ایمان امیدواری عزیز خیلی سپاسگزارم. از تیم خوب «شبی که ماه کامل شد» متشکرم و می خواهم آرزو کنم که دنیای ما دنیای عشق در برابر تکفیر و دوستی در برابر خشونت و صلح در برابر جنگ باشد تا دنیای بهتری داشته باشیم.

علی نصیریان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم مسخره باز

نامزدهای این بخش:

آرمین رحیمیان شبی که ماه کامل شد
نوید محمدزاده متری شیش و نیم
حسن پورشیرازی قسم
یونا تدین قصر شیرین
علی نصیریان مسخره باز
جواد عزتی ماجرای نیمروز: رد خون

این پیشکسوت پس از دریافت جایزه خود گفت: من تا حالا سیمرغ نگرفته بودم. در این چهل سال سیمرغ نداشتم. من می پذیرم فقط حس خیلی قرصی داشتم که بیایم. برای اینکه مشکلاتی داشتم که این روزها نمی توانستم خیلی روی پا باشم ولی دلم می خواست بیایم و فقط اینجا از این تریبون استفاده کنم و بگویم من آدم سعادتمندی بودم به دلیل اینکه در این سن این امکان و فرصت را پیدا کردم که با نوه خودم کار کنم. همایون جای نوه ام است. چرا خوشحالم؟ این سناریو را که من خواندم خیلی برایم جذاب بود. این شانس من بود که بتوانم در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب های معمول من پیرمرد مسن شرکت داشته باشم.

 من برای همایون غنی زاده آتیه بسیار درخشانی می بینم. از هیات داوران که من را بین این همه استعداد جوان انتخاب کردند تشکر می کنم. از جشنواره تشکر می کنم و از تماشاگران این فیلم هم تشکر می کنم.

جمشید مشایخی وقتی علی نصیریان جایزه اش را گرفت، به سمت او رفت و گفت: اولین تئاترم را با علی خان نصیریان کار کردم. من عاشقش هستم. ایشان قسمتی از وجودش را از دست داده. نمی خواستم تسلیت بگویم اما امشب مجبورم. او همسر عزیزش را از دست داده است.

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی برای «آخرین داستان»  و بهترین فیلم هنر و تجربه به «مسخره باز» اهدا شد.

اشکان رهگذر و همایون غنی‌زاده سیمرغ های خود را دریافت کردند.

همایون غنی‌زاده گفت: خیلی خوشحالم که امشب در جمع شما هستم. آقای نصیریان عزیز گفتند که بعد از ۴۰سال جایزه شان را گرفتند. به من در یک شب دو سیمرغ دادند. سیمرغ اول را نگرفتم چون جایزه اش را دوست نداشتم. معادلات جشنواره را هم پذیرفتم ولی سیمرغ نگاه نو را دوست نداشتم چون در پایان دیدم فیلم من موفق نشده نگاه نویی به جشنواره تزریق کند اما این جایزه را دوست دارم و می گیرم.

سیمرغ بهترین بازیگر زن در دست الناز شکار دوست برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

نامزدهای این بخش:

مهناز افشار برای فیلم قسم
الناز شاکردوست برای شبی که ماه کامل شد
ژاله صامتی برای فیلم درخونگاه
بهنوش طباطبایی برای ماجرای نیمروز: رد خون
فاطمه معتمدآریا برای فیلم بنفشه آفریقایی

 الناز شاکردوست پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن از دست پوران درخشنده گفت: همیشه خیال می کردم این مسیر را تا اینجا می دوم؛ نشد با دو بیایم اما بالاخره شد. خدایا شکرت. خیلی خوشحالم. واقعا الان که اینجا ایستادم فکر می کنم تشویق های شما ارزش آن همه سختی را داشت.

از بانو نرگس آبیار تشکر می کنم که در تاریک‌ترین بخش زندگیم آمد و کنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد. خانم آبیار شما جدا از نبوغتان یک انسان واقعی هستد. نقش فائزه برای من یک مسئولیت بزرگ داشت. فائزه نماینده همه مادرانی است که به جز خوشبختی بچه هایشان آرزوی دیگری ندارند.

او ادامه داد: امروز در جمع ما مادر نقشی که بازی کردم هم حضور دارند و من را دخترم خطاب کرد و به من گفت فائزه و این بزرگترین جایزه بود. من با احترام به تک تک کاندیداها خانم معتمدآریا که اسطوره من هستند، خانم ژاله صامتی، مهناز عزیزم که می دانم چقدر سختی کشیده و بهنوش جان طباطبایی خسته نباشید می گویم. از هیات داوران تشکر می کنم و ممنونم که فائزه را شایسته جایزه دانستید و در آخر امیدوارم بتوانم امانتدار خوبی باشم.

سیمرغ بهترین بازیگر مرد در دست هوتن شکیبا برای فیلم «شبی که ماه کامل شد»

نامزدهای این بخش:

حامد بهداد برای فیلم قصر شیرین
امین حیایی برای درخونگاه
هوتن شکیبا برای شبی که ماه کامل شد
پیمان معادی برای متری شیش و نیم
نوید محمدزاده برای فیلم سرخپوست

 هوتن شکیبا پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از دستان محمد بزرگ‌نیا گفت: من خیلی خوشحالم که این جایزه را گرفتم. یک خوشحالی خیلی بزرگ دارم برای اینکه خانواده‌ام بزرگ تر می شود. اول خانواده خودم که در این سال ها حامی من بودند. بعد خانواده بزرگ تئاتر که ۱۶سال از آنها یاد گرفتم و خانواده «شبی که ماه کامل شد» که همه از جان برای این فیلم سخت مایه گذاشتند و خانواده سینما که اجازه دادند عضوی از آنها باشم.

از هیات داوران ممنونم که اجازه دادید اسمم کنار نوید محمدزاده، امین حیایی، پیمان معادی و حامد بهداد باشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم سینمایی قصرشیرین اهدا شد.

نامزدهای این بخش:

محسن تنابنده برای قسم
محسن قرایی و محمد داودی قصر شیرین
نیما جاویدی سرخپوست
پرویز شهبازی طلا
نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی برای شبی که ماه کامل شد

محسن قرایی با دریافت ایت جایزه گفت: می خواستم از رضا میرکریمی و حامد بهداد تشکر کنم که با اجرای درخشان‌شان فیلمنامه ما را ارتقا دادند. محمد داوودی نیز ادامه داد: ممنونم از آقای میرکریمی و اهتمامشان. ممنون از قصر شیرین ماندگاری که برای سینمای ایران ساختید. اگر فیلمنامه یک کار دیده می شود زحمت همه عوامل است.

جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی برای فیلم  «متری شیش و نیم» رسید.

محمد بدرلویی مدیر تولید فیلم سرخپوست در غیاب نیما جاویدی این جایزه را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.

نامزدهای این بخش:

بهرام توکلی برای غلامرضا تختی
نیما جاویدی برای فیلم سرخپوست
نرگس آبیار برای فیلم شبی که ماه کامل شد
سعید روستایی برای فیلم متری شیش و نیم
سیدرضا میرکریمی برای فیلم قصر شیرین
محمدحسین مهدویان برای فیلم ماجرای نیمروز: ردخون

این کارگردان پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره سی‌وهفتم گفت: دلگیری ای که همیشه داشتم این بود که در کشور خودم هیچوقت کاندیدای بهترین کارگردانی نشدم. این جایزه برای من خیلی بزرگ و مهم است ولی من را امشب خیلی خوشحال می کند و شب این گروه که زحمت کشیدند را می سازد ولی می دانم دوستانی که زحمت زیادی برای فیلمشان کشیدند ولی این جایزه را نگرفتند ته دلشان ممکن است غمگین باشند و این من را می آزارد.  ین جایزه برای همه دوستان کارگردانم است. من هم می خواهم از مادر شهاب و فائزه واقعی خانم اعظم محسن دوست تشکر کنم. و تشکر کنم از تیم مان؛ ما یک تیم عالی داشتیم. بچه هایی که شبانه روز وقت گذاشتند و شرایط سخت را دوام آوردند در ۵۰درجه گرما سختی ها را تحمل کردند. حمید نجفی راد که خیلی برای تدوین وقت گذاشت. من به نمایندگی از همه عوامل اینجا حضور دارم.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» رسید.

نامزدهای این بخش:

سرخپوست به تهیه کنندگی مجید مطلبی
شبی که ماه کامل شد به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی
غلامرضا تختی به تهیه‌کنندگی سعید ملکان
متری شیش و نیم به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان
ماجرای نیمروز: رد خون به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی
قصر شیرین به تهیه‌کنندگی سیدرضا میرکریمی

محمدحسین قاسمی تهیه کننده این فیلم جایزه را دریافت کرد و گفت:  تشکر می کنم اول از خدای خودم؛ پدر و مادرم و مادر همسرم که اگر خدا به من نگاه می کند به خاطر آنهاست. از هیات داوران و گروه خوبی که داشتیم و اصل و فرع این جایزه را به خانم اعظم محسن دوست تقدیم می کنم.

سپس منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برای معرفی فیلم برگزیده بهترین فیلم از نگاه مردمی روی سن حضور یافت.

. امشب می خواهیم فاصله این ۵فیلم را بگوییم و تماشاگران به عنوان یک جامعه آماری چه گفتند.

او آرای پنج فیلم برتر را چنین اعلام کرد:

«ماجرای نیمروز: رد خون» به تهیه کنندگی محمود رضوی با ۷۸:۵ رده پنجم
«شبی که ماه کامل شد» به تهیه کنندگی محمد حسین قاسمی ۷۹:۷۵ رده چهارم
«غلامرضا تختی» به تهیه کنندگی سعید ملکان ۸۴:۲۵ رده سوم
«سرخپوست» به تهیه کنندگی محید مطلبی ۸۶:۲۵ رده دوم
و جایزه تماشاگران به فیلم «متری شیش و نیم» به تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان با ۸۸:۲۵ در رده اول

 سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سیدجمال ساداتیان برای «متری شیش و نیم» اهدا شد.

سیدجمال ساداتیا پس از دریافت این جایزه گفت:

متری شیش و نیم خیلی فیلم پرزحمتی بود. ۵ماه فیلمبرداری و ۱۵ ماه پیش تولید و فیلمبرداری و ده هزار هنرور معتاد کارتن خواب داشت. این فیلم نتیجه طرز تفکر کارگردان جوان سینما سعید روستایی بود. سینما کارکرد زیادی دارد. یک بزرگی می گفت زمانی که زبان از بیان قاصر می شود تصویر به خدمت می آید. چرا ما سینما را در استانداردی قرار دادیم که اگر ۲تریلیون نقدینگی است گردش مالی سینما ۲۰۰ میلیارد باشد؟

سینما و حوزه هنر را جدی بگیریم. برای توسعه فضاهای فرهنگی با سخاوت بیشتر کار کنیم. همانطور که برای توسعه توریسم و صنعت بودجه اختصاص دادیم برای توسعه فضاهای فرهنگی هم بودجه اختصاص بدهیم.

هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری متری شیش و نیم گفت: بزرگترین تجربه این جشنواره این بود که معمولا مدیر فیلمبرداری و صدابرای مردم جذابیت ندارد ولی در این جشنواره کامنت های بسیاری از سوی مردم دریافت کردم و فکر کردم هیچوقت نباید حرفه ام را عوض کنم. از همه ممنونم ما جایزه مان را از مردم و داوران گرفتیم.

در سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر با اخبار متنی و تصویری و ویدیویی با سینما گیمفا (سینما فارس) باشید.

در ادامه عکس های اختصاصی این مراسم را می توانید ببینید.
عکاسان: مهتاب جعفری و کتایون علاقه بندی

به صفحه اینستاگرام ما نیز سر بزنید.

https://instagram.com/cinemafars.official?utm_source=ig_profile_share&igshid=lb8c0n2zdtrq

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.