نقد و بررسی انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba | نقابی از جنس شجاعت

29 October 2020 - 22:00

مسلماً اگر از افرادی باشید که به دنیای انیمه‌ها علاقه‌مند هستند، برای یک‌بار هم که شده‌ است، انیمه‌هایی با سبک فانتزی تاریک دیده‌اید. از اسم این سبک هم پیداست که فضای حاکم بر این نوع از انیمه‌ها، یک تم تاریک و در برخی‌ موارد ترسناک و رعب آور می‌باشد. حال ما در این مقاله می‌خواهیم به نقد و بررسی یک انیمه‌ی سبک ماجراجویی آمیخته با ژانر دارک فانتزی بپردازیم و این انیمه، چیزی نیست جز، Kimetsu no Yaiba یا اسم انگلیسی آن، Demon Slayer. پس اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اثر هستید، حتما تا انتهای مقاله، با من و وبسایت سینما گیمفا همراه باشید.

هیجانات، احساسات، روابط و حتی سخنانی که بین کاراکترها نیز رد و بدل می‌شود، متناسب با فضا و سبک انیمه چیده شده‌اند و همین امر هم باعث می‌شود که هم طراحی و هم داستان انیمه، در مسیری موازی حرکت کنند و تداخلی در هیچکدام صورت نگیرد که لطمه‌ای به شاهکار بودن اثر بزند. روایت و نحوه‌ی بیان داستان آنچنان پیچیده و درهم نیست که کمتر کسانی بتوانند آن را دریابند.

شروعی خونین

انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba شروعی بسیار زیبا و متوازن با سبک خود دارد و در همان ابتدا، افکار مخاطب را مجذوب خود می‌کند. شخصیت اصلی که تانجیرو نام دارد، هنگام برگشت به سوی خانه، با جسد بی‌جان تمامی اعضای خانواده‌ی خود مواجه می‌شود و در این بین فقط یکی از آنها جان سالم به در برده است و آن هم خواهرش است. او تصمیم می‌گیرد که برای مداوای خواهرش راهی شهر شود و در این میان اتفاقاتی برای آنها رخ می‌دهد که در اینجا، برای اسپویل نشدن، به ذکر بیشتر داستان نمی‌پردازیم و این مسئولیت را به خود شما واگذار می‌کنیم.

داستان انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba یک داستان به تمام معنا، شاهکار و بی‌بدیل است. هیجانات، احساسات، روابط و حتی سخنانی که بین کاراکترها نیز رد و بدل می‌شود، متناسب با فضا و سبک انیمه چیده شده‌اند و همین امر هم باعث می‌شود که هم طراحی و هم داستان انیمه، در مسیری موازی حرکت کنند و تداخلی در هیچکدام صورت نگیرد که لطمه‌ای به شاهکار بودن اثر بزند. روایت و نحوه‌ی بیان داستان آنچنان پیچیده و درهم نیست که کمتر کسانی بتوانند آن را دریابند. بلکه در کنار اینکه تا حدود زیادی با ویژگی‌های رازآلود تلفیق شده‌ است، اما روایت آن به گونه‌ای روان است که هر مخاطبی را می‌تواند در جای خود میخکوب کند و تا پایان، به تماشا بنشاند.

شخصیت اصلی که تانجیرو نام دارد، هنگام برگشت به سوی خانه، با جسد بی‌جان تمامی اعضای خانواده‌ی خود مواجه می‌شود و در این بین فقط یکی از آنها جان سالم به در برده است و آن هم خواهرش است. او تصمیم می‌گیرد که برای مداوای خواهرش راهی شهر شود. این هم خواهرش :)

نحوه‌ی معرفی شخصیت‌ اصلی و سایر شخصیت‌های مکمل و فرعی، مثل سایر انیمه‌های ژانر دارک، بسیار جذاب و زیبا کار شده است و اگر با روال این نوع از معرفی شدن‌ها آشنا باشید، می‌دانید که اکثر آنها در یکی از چالش‌های موجود در انیمه معرفی می‌شوند و تا زمان می‌گذرد، بیشتر و بیشتر با آنها آشنا می‌شویم و بهتر و واضح‌تر شخصیت‌شان را نشان می‌دهند. حال شما این نوع مهیج از معرفی را در کنار داستان معماگونه و روایت عالی انیمه قرار دهید؛ چه چیزی به دست می‌آید؟ جواب را همه می‌دانیم، یک اثر خارق‌العاده!

به طور کلی، داستان انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba یکی از بهترین داستان‌های ژانر دارک فانتزی و ماجراجویی به شمار می‌رود و آنقدر جذاب و گیرا است که هر نوع مخاطبی را ساعت‌ها در فکر فرو می‌برد و او را به تماشای این اثر زیبا فرا می‌خواند. همچنین در کنار این مشخصات عالی‌ای که از انیمه بیان کردیم، می‌توانیم موردی دیگر را نیز به نکات مثبت این اثر بیافزاییم و آنهم این است که انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba یکی از معدود انیمه‌هایی است که در میانه و یا آخر فصل، دچار هیچگونه افتی در بخش داستان‌ پردازی نمی‌شود و این ویژگی‌های مثبت را تا آخر، با خود حمل ‌می‌کند.

در انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba آنقدر جزئیات با کیفیت کار شده‌اند و شخصیت کاراکترها فصیح تعریف شده‌اند، که می‌توان اسم اغلب آنها را به یاد سپرد و هنگامی که اسمشان را می‌شنویم، بفهمیم که کدام کاراکتر، کاراکتر مورد نظرمان است. البته وجود این امر مثبت در بخش شخصیت پردازی انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba، بی تأثیر از طراحی چشم نواز و متنوع آن نیست.

شخصیت پردازی انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba را با جرئت می‌توان گفت که یکی از عالی‌ترین و دلچسب‌ترین شخصیت پردازی‌های دنیای انیمه‌هاست. غالباً به دلیل اینکه اسم شخصیت‌ انیمه‌ها ژاپنی است، ممکن است به یاد سپردن آنها برایمان کمی دشوار باشد و فقط با دیدن فلان شخصیت بتوانیم اسم‌اش را به یاد بیاوریم، اما در انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba آنقدر جزئیات با کیفیت کار شده‌اند و شخصیت کاراکترها فصیح تعریف شده‌اند، که می‌توان اسم اغلب آنها را به یاد سپرد و هنگامی که اسمشان را می‌شنویم، بفهمیم که کدام کاراکتر، کاراکتر مورد نظرمان است. البته وجود این امر مثبت در بخش شخصیت پردازی انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba، بی تأثیر از طراحی چشم نواز و متنوع آن نیست. اغلب مواقع زمانی که یک شخصیت جدید در مسیر داستان قرار می‌گیرد داستانی کوتاهی از سرنوشت او هم پخش می‌شود که همین بازگویی، منجر می‌شود که موجودیت این شخصیت، بهتر در ذهن مخاطب حک شود و بهتر او را بشناسد.

نکته‌ی جالب توجه‌ی دیگر در مورد کاراکترها این است که همه‌ی آنها شخصیتی مستقل و همچنین یک توانایی به خصوصی را دارا هستند که بیشتر و بیشتر موجب تفاوت و تمایز آنها با یکدیگر می‌شود. البته نباید از این موضوع نیز غافل شد که در انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba نیز همانند سایر انیمه‌های سبک دارک فانتزی، کاراکترها به چند گروه تقسیم می‌شوند که همیشه دو گروه برجسته‌ی آنها، گروه دوستان و گروه دشمنان وجود دارند. می‌توان تا حدودی این گروه‌بندی خیالی را نیز در تمایز شخصیت‌ها دخیل ساخت.

کارگردان کاردان انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba در بعضی از سکانس‌ها، برای تعویض حس و حال تاریک و معماگونه‌ی انیمه، بعضی از صحنات فان و کمدی را نیز دخیل ساخته است و با اینکه این صحنه‌ها تأثیری بر روند پیشبرد داستان ندارند، اما برای چند لحضه‌ هم که شده، لبخند را به مخاطب هدیه می‌دهند و او را از همان حالت خشکی و شاید طاقت‌فرسا خارج می‌کنند.

در حواشی این دارک تم بودن انیمه، لازم است اشاره کنیم که کارگردان کاردان انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba در بعضی از سکانس‌ها، برای تعویض حس و حال تاریک و معماگونه‌ی انیمه، بعضی از صحنات فان و کمدی را نیز دخیل ساخته است و با اینکه این صحنه‌ها تأثیری بر روند پیشبرد داستان ندارند، اما برای چند لحضه‌ هم که شده، لبخند را به مخاطب هدیه می‌دهند و او را از همان حالت خشکی و شاید طاقت‌فرسا خارج می‌کنند. احساسی که کاراکترها به همدیگر دارند و شیوه‌ی ابراز این احساسات بسیار چشمگیر و دوست داشتی است. مثلا همان حسی که تانجیرو به خواهرش (نزوکو) دارد، آنقدر عمیق است که تانجیرو حاضر است برای او، خود را به آب و آتش بزند و چرخه‌ی اصلی داستان نیز حول همین احساسات می‌گردد. خلاصه هر چقدر از پر محتوا بودن داستان Kimetsu no Yaiba بگوییم، کم گفته‌ایم و حال باید ببینیم که در بخش‌های دیگر نیز، همینگونه موفق عمل کرده است؟ در ادامه به بخش‌های دیگر نیز می‌پردازیم، پس همچنان با من همراه باشید.

در برخی از سکانس‌ها آنقدر فضای انیمه جدی و واقعگرایانه می‌شود که مخاطب را مجذوب خود می‌کند و در بعضی از سکانس‌ها، طراحی محیط به نقاشی محیط تغییر پیدا می‌کند و با طراحی انیمه‌های قدیمی تلفیق پیدا می‌کند و شاید همین تفاوت و ترکیبی بودن طراحی برای بعضی از افراد خوشایند باشد و برای برخی دیگر معذّب

بله همانطور که انتظار داشتید، رسیدیم به نقد و بررسی طراحی محیط انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba. تا به اینجای مقاله فقط در مدح این اثر سخن گفتیم و چنان نکته‌ی منفی‌ای در آن نیافتیم که به ذکرش بپردازیم. حال باید ببینیم که در طراحی نیز سنگ تمام را گذاشته است یا خیر. طراحی انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba یک زیبایی خاصی دارد و یا شاید بهتر باشد بگویم که یک سبک خاصی دارد. در برخی از سکانس‌ها آنقدر فضای انیمه جدی و واقعگرایانه می‌شود که مخاطب را مجذوب خود می‌کند و در بعضی از سکانس‌ها، طراحی محیط به نقاشی محیط ( :) ) تغییر پیدا می‌کند و با طراحی انیمه‌های قدیمی تلفیق پیدا می‌کند و شاید همین تفاوت و ترکیبی بودن طراحی برای بعضی از افراد خوشایند باشد و برای برخی دیگر معذّب. اما این تغییر سبک طراحی بیشتر در مواقعی رخ می‌دهد که یک سکانس فان نشان داده شود و یا یکی از کاراکترها از قدرت خاص خود استفاده کند و به گونه‌ای نیست که بیشتر موجب معذب شدن مخاطب شود.

طراحی چهره‌‌ی شخصیت‌ها، آنقدر زیبا و پر جزئیات است که حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد و اگر به همین تصاویر موجود در مقاله توجه کنید، مصداق این سخن را می‌بینید. به طور خلاصه، طراحی انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba دارای سبک و گونه‌ای خاص است و شاید برای بعضی از مخاطبین خوشایند و برای بعضی دیگر اینگونه نباشد و آن را یک نکته‌ی منفی ببینند. به همین دلیل ما در این مقاله، به دلیل اینکه این سبک از طراحی، گونه‌ای جدید است و تا به حال آثار قلیلی با این نوع طراحی منتشر شده‌اند، این مورد را یک نکته‌ی مثبت درنظر می‌گیریم و باز هم تأکید می‌کنم که پسندیدن یا نپسندیدن این سبک از طراحی، شخصی است و ممکن است هر کسی نظری متفاوت داشته باشد.

طراحی چهره‌‌ی شخصیت‌ها، آنقدر زیبا و پر جزئیات است که حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذارد و اگر به همین تصاویر موجود در مقاله توجه کنید، مصداق این سخن را می‌بینید

بخش صداگذاری انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba همانند بخش داستانی آن، آنقدر خوب و عالی کار شده است که هر خوره‌ی انیمه‌ای را مجذوب خود می‌کند. موسیقی متن هماهنگ با فضای انیمه و گرم بودن صدای کاراکترها، بر واقعگرایانه بودن انیمه افزوده است. اوپنینگ (آهنگ آغازین) و اندینگ (آهنگ پایانی) های دلنشین، وجود نواهای سنتی ژاپن و صداگذاری هر شخص به اقتضای شخصیت و سن او، یکی از نکات مثبت صداگذاری Kimetsu no Yaiba می‌باشد. رعایت فراز و شیب صدا در جاهای شلوغ و مکان‌های پر تردد و همچنین رعایت این امر در هنگام حرف زدن کاراکترها، بیننده را از حالت سردرگمی و گیجی در می‌آورد و باعث می‌شود که مخاطب بهتر و واضح‌تر از داستان انیمه متوجه شود. هر چند این امر پایانی در بسیاری و شاید همگی آثار امروزی رعایت می‌شود، اما در انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba همین امر موجب شده‌ است که انیمه، درخششی زیباتر داشته باشد و همچنان بتواند مخاطب را غرق خود کند.

انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba یکی از بهترین انیمه‌های ژانر دارک فانتزی و ماجراجویی می‌باشد که به جرئت می‌توان گفت، سرآمد بسیاری از انیمه‌های امروزی هم ژانر خودش است. حال چه از نظر طراحی چشم نواز شخصیت‌ها و چه از نظر داستان روان و غرق کننده‌اش.

انیمه‌ی Kimetsu no Yaiba یکی از بهترین انیمه‌های ژانر دارک فانتزی و ماجراجویی می‌باشد که به جرئت می‌توان گفت، سرآمد بسیاری از انیمه‌های امروزی هم ژانر خودش است. این انیمه به تمامی دوستداران انیمه‌های ژانر دارک و ماجراجویی پیشنهاد می‌شود و اگر شما هم یکی از دوستداران این سبک هستید، حتماً یک‌بار این انیمه را تماشا کنید. اگر قبلا این انیمه را دیده‌اید و نظری موافق یا مخالف آنچه گفته شد، دارید؛ حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و بگویید که آیا تماشای این اثر رو پیشنهاد می کنید یا خیر. همچنین اگر نظر، انتقاد یا پیشنهادی برای مقالات آینده دارید، حتما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.