نمایش Spirited Away: افسانه‌ای با ظاهری متفاوت

28 February 2021 - 21:32

کمتر کسی در دنیای سینما وجود دارد که عاشق سینمای شرق و آسیا باشد و انیمه‌ی فوق‌العاده‌ی Spirited Away، ساخته‌ی هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) را نشناسد. این اثر خارق‌العاده، منتشر شده در سال ۲۰۰۱ (مصادف با سال ۱۳۸۰)، ما را با نوع جدید و خاصی از انیمه آشنا کرد. جهانی پر از معنا، با رمز و رازهایی که در هر گوشه و کنار آن پنهان شده‌اند. به نظر می‌رسد که ما شاهد بازگشت این اثر خواهیم بود! خب … بازگشت کامل که نه … به تازگی اخباری مبنی بر بازگشت این عنوان بی‌نظیر به شکل تئاتر پخش شده که بسیاری را به وجد آورده است.

جهان جادویی و افسانه‌ای میازاکی در مسیری به سوی صحنه‌های تئاتر

فیلم برنده‌ی جایزه Oscar و محبوب Spirited Away، در مسیری هیجان‌انگیز، به سوی تئاتر قدم بر می‌دارد (انیمه‌ای که در این مطلب نفر اول برترین انیمه‌های تاریخ شد). اجرای این نمایش مورد انتظار ماه فوریه‌ی ۲۰۲۲ (۱۲ بهمن تا ۱۲ اسفند ۱۴۰۰) در توکیو آغاز می‌شود. اقتباسی که توسط شرکت عظیم سرگرمی Toho تهیه و توسط John Caird (برنده‌ی جوایز Tony و Olivier)، کارگردان نمایش‌هایی چون Les Miserables، Nicholas Nickleby، Daddy Long Legs، مدیریت خواهد شد. شرکت سخت‌گیر و بی‌رحم آقای Miyazaki تحت عنوان Studio Ghibli، به طرز عجیبی، حمایت کامل خود از این نمایش را اعلام کردند.

Studio-Ghibli

استودیوی معروف Studio Ghibli یکی از اصلی‌ترین قطب‌های صنعت انیمه است. آثار این شرکت شامل Castle in the Sky، My Neighbor Totoro، Princess Mononoke و بسیاری دیگر می‌شود.

تهیه‌کننده، دوست قدیمی و همکار طولانی‌مدت آقای Miyazaki، آقای Toshio Suzuki می‌گوید:

همه‌ی ما، به خصوص Hayao و من، تصور و مسیری که John انتخاب کرده را دوست داریم و باورمون اینه که اون آدم قابل اعتمادیه. میراث این عنوان هرگز نابود نمی‌شه. من بی‌صبرانه منتظر پروسه‌ی رشد و داستان زندگی Chihiro روی صحنه‌ی تئاتر هستم. ما خیلی منتظر جهتی هستیم که John به عنوان کارگردان خواهد گرفت.

اکثر دوستانی که انیمه‌های ژاپنی را به زبان انگلیسی یا فارسی مشاهده می‌کنند، اشاره‌ی آقای Suzuki به عنوان ژاپنی Spirited Away، یعنی همان Sen to Chihiro no Kamikakushi، را متوجه نخواهند شد (حقیقتاً اسامی ژاپنی بلند و پیچیده‌اند.). در ادامه آقای Suzuki گفت:

من برای اولین اقتباس تئاتری از Sen to Chihiro خیلی هیجان‌زده‌ام و افتخار می‌کنم که تونستم روی این پروژه‌ی بی‌نظیر کار کنم. من بارها گفتم که Hayao Miyazaki یکی از بزرگ‌ترین و بهترین نوابغ جهان سینما، و بدون شک بهترین کارگردان جهان انیمه‌ی تاریخ است. (حقیقتاً شکی درباره‌ی اظهارات آقای Suzuki وجود ندارد!)

Hayao-Miyazaki-and-Toshio-Suzuki

2 تا از بهترین و برترین مغزهای جهان سینما که جهان انیمه را، پس از شروع به کار، کاملاً دگرگون کردند. (آقای Miyazaki در سمت چپ و آقای Suzuki در سمت راست)

عنوانی که جهان سینما را دگرگون کرد

در سالی که Spirited Away اکران شد، در سطح بین‌المللی، به عنوانی فرهنگی و باورنکردنی تبدیل شد. فروشی برابر با ۳۵۵ میلیون دلار (بیش از ۴۰ میلیارد ین) و افزایش باورنکردنی احترام برای هنر انیمه‌های ژاپنی بخش کوچکی از میراث این عنوان باورنکردنی را تشکیل می‌دهند. همچون بسیاری از کارهای استاد Miyazaki، قهرمان اصلی این انیمه (یا همان پروتاگونیست/Protagonist) نیز دختری جوان، شجاع و باهوش بوده که در حال انتقال خانه، همراه پدر و مادر خود، به مکانی جدید است. این دختر ۱۰ ساله (Chihiro) و خانواده‌ی او مسیر خود را، در حال رفتن به خانه‌ی جدید، گم می‌کنند.

ورود Chihiro به دنیایی مرموز و پر از ارواح تخیلی، با ساحره‌ی حاکم آن یعنی Yubaba (که پدر و مادر Chihiro را به خوک تبدیل می‌کند) یکی از هیجان‌انگیزترین ماجراجویی‌های سینمای ژاپن است. پس از یک سری اتفاقات عجیب و چالش‌های به شدت خطرناک (همچون از دست دادن هویت خود)، Chihiro باید از تمام هوش و توان خود برای زنده ماندن در این مکان عجیب و بازگشت به جهان انسان‌ها استفاده کند. نقش Chihiro به صورت ۲ نقشی (Double Cast) توسط خانوم Kana Hashimoto (بازیگر ۲۲ ساله‌ی Assassination Classroom و Gintama)، در اولین نقش تئاتری خود و خانوم Mone Kamishiraishi (شناخته‌شده برای صداپیشگی در انیمه‌ی معروف و محبوب Your Name) ایفا خواهد شد.

Fantastical-Style-of-Spirited-Away

استایل بی‌نظیر عنوان Spirited Away یادآور نقاشی مینیاتوری و باستانی ژاپنی‌ست. فضای این انیمه بسیار زیبا و کمی ترسناک است.

آینده‌ای درخشان برای نمایش Spirited Away

نمایش Spirited Away در تئاتر امپراطوری Toho (توکیوی مرکزی) شروع خواهد شد. این نمایش مورد انتظار از ماه فوریه آغاز و تا مارچ ۲۰۲۲ (۱۰ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱) ادامه خواهد یافت. توری که برای این نمایش برگزار خواهد شد از شهر Osaka شروع شده و به شهرهای Fukuoka، Sapporo و Nagoya نیز خواهد رفت (به ترتیب در ماه‌های آوریل، می، ژوئن و ژوئیه). شرکت Toho امیدوار است که Spirited Away را به مناطق دیگری از آسیا و  همچنین اروپا ببرد. قابل ذکر است که عنوان Spirited Away بیش از ۱۸ سال پس از عرضه‌ی اصلی، در چین و در سال ۲۰۱۹ (۱۱ دی ۹۷ تا ۱۰ دی ۹۸) منتشر شد. با این وجود، فروش این عنوان در منطقه‌ی چین به ۶۹ میلیون دلار رسید.

آقای Caird، یکی از کارگردان‌های همکار افتخاری کمپانی سلطنتی Shakespeare، اظهار داشته که “تا کنون بیش از ۱۰۰۰ ساعت صرف ساخت نسخه‌ی تئاتر Spirited Away شده است.” آقای Caird در ادامه گفت “من بی‌اندازه منتظر هزاران ساعت دیگری هستم که صرف ساخت این اثر خواهد شد. (بدون شک من هم بی‌صبرانه منتظر مشاهده‌ی این نمایش هستم.) من به همه‌ی تم‌های حاکم در آثار استاد Miyazaki باور دارم. (تم‌هایی که در مرکز جهان Sen to Chihiro قرار دارند.) احترام به محیط، قداست طبیعت، باور به قدرت یک روح پاک و عمیق‌تر کردن همکاری من با دوستان عزیزم در شرکت Toho، رابطه‌ای دوستانه با شرکت Studio Ghibli و استاد Suzuki کبیر (تهیه‌کننده‌ی ارشد و مهربان شرکت) همگی جزو اهداف اصلی من هستند.”

 

منبع: Hollywood Reporter

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.