شرک به مناسبت بیست ساله شدنش مجددا اکران می شود

16 March 2021 - 01:06

به‌مناسبت ۲۰ ساله شدنِ قسمتِ نخست انیمیشن شرک، این انیمیشن در روزهای ۲۵ و ۲۸ و ۲۹ آوریل، مجددا برای علاقه‌مندان بی‌شمارش اکران خواهد شد.

انیمیشن محبوب شرک (Shrek)، نخسین‌بار در سال ۲۰۰۱ اکران شد. در این انیمیشن، غولِ سبزِ مهربان، شِرک، که صداپیشگی آن برعهده‌ی مایک میرز (Mike Meyers) بود، در سفری با خَره که صداپیشگی آن برعهده‌ی ادی مورفی (Eddie Murphy) بود، برای یافتن شاهزاده فیونا با صداپیشگی کمرون دیاز (Cameron Diaz) و برگرداندن باتلاقش به حالت عادی، راهی یک سفر طولانی می‌شد.

شرک با فروش بیش از ۴۸۰ میلیون دلار در باکس آفیس و تحسین‌های فراوان به‌‌خاطر صداپیشگی و داستان‌گوییش، تبدیل به پدیده‌ای محبوب و جهانی شد. توانایی این انیمیشن در پیوند مضامین بزرگسالانه با افسانه‌های آشنای کودکان، کمپانی سازنده‌ی آن، DreamWorks Animation، را به اوج شهرت رسانده و آن را به‌عنوانی رقیبی در برابر کمپانی قدرتمند Pixar قرار داد.

پس از آن بود که کمپانی DreamWorks Animation، سه دنباله‌ی دیگر از شرک را در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ برای شرک تولید کرد که با وجود استقبال فراوان، هیچ‌یک نه تحسین‌های گسترده‌ی فیلم اول را به‌همراه داشتند و نه به‌اندازه‌ی فیلم اول فروش داشتند. DreamWorks Animation به این دنباله‌ها هم راضی نشد و یک اسپین_آف به‌نام Puss in Boots در سال ۲۰۱۴ و یک نمایش موزیکال نسبتا موفق را هم از این غول سبز مهربان روی صحنه‌ی تالار Broadway برد.

به‌دلیل تولید محتوای نسبتا قابل توجهی از شرک، DreamWorks Animation فعلا برای تولید قسمت‌های جدید شرک دست نگه داشته است و البته ما می‌دانیم که این کمپانی سال‌هاست که با وسواس زیادی روی ساخت و گسترش قسمت پنج شرک کار می‌کند. به‌نظر می‌رسد تصمیم کمپانی برای اکران مجدد شرک، تحریکِ حسِ دلتنگی علاقه‌مندان به این شخصیت محبوب انیمیشنی باشد.

اکنون کمپانی DreamWorks Animation تقریبا ۲۰ سال پس از اکران فیلم اول شرک، تصمیم به اکرانِ محدود قسمت اول شرک در روزهای ۲۵ و ۲۸ و ۲۹ آوریل گرفته است. این اکران با حمایت نهاد Fathom Events، که وظیفه‌ی احیا و محافظت از فیلم‌های قدیمی را برعهده دارد، صورت می‌گیرد. این نهاد پیش‌تر نیز انیمیشنِ خاطره‌انگیز Spirited Away را مجددا به‌روی پرده‌ی سینما بازگردانده بود. این تصمیم، بلافاصله پس از اعلام انتشار نسخه‌های ۴K UHD و دیجیتال فیلم اول شرک در ویدیوی خانگی صورت گرفته است.

اطلاعیه‌ی نهاد Fathom Events به‌مناسبت سالگرد ۲۰ سالگی شرک بدین قرار است:

ما بسیار خرسندیم که قرار است با کمک کمپانی‌های Universal و DreamWorks Animation دوباره شرک را روی پرده‌ی بزرگ سینما بازگردانیم. این انیمیشنِ ارزشمند، محبوبیت خود را در میان چندین نسل از بینندگان حفظ کرده و اکنون نیز می‌تواند یک روز عالی را برای خانواده‌ها در سینما رقم بزند.

اکران مجدد انیمیشن‌های کلاسیک، اقدامی رایج در میان کمپانی‌های انیمیشن‌سازی به‌شمار می‌رود و قطعا کمپانی Pixar در این امر پیشگام است. این کمپانی پیش از اکران انیمیشن Toy Story 3، دو قسمت پیشین این انیمیشن را به‌صورت سه‌بعدی اکران کرد و قسمت سوم این مجموعه به‌قدری در گیشه و در بین منتقدان موفق ظاهر شد که Pixar را برای ساخت قسمت بعدی این مجموعه نیز مصمم کرد. Pixar هم‌چنین انیمیشن ابرقهرمانی نام‌آشنای Incredibles، محصول ۲۰۰۴، را قبل از اکران نسخه‌ی جدید این انیمیشن در سال ۲۰۱۸، مجددا اکران کرد.

هنوز هم به‌نظر می‌رسد که میراث انیمیشن شرک، از بسیاری از انیمیشن‌های Pixar عظیم‌تر است. این انیمیشن علاوه‌بر کسب جایزه‌ی اسکار بهترین انیمیشن در سالِ تولید خود، مستقیما سبب رشد خیره‌کننده‌ی DreamWorks Animation و در پی آن، تولید مجموعه‌انیمیشن‌های بسیار موفقی هم‌چون Kung Fu Panda و How to Train Your Dragon شد. هم‌چنین سال گذشته نام فیلم شرک وارد لیست فیلم‌های ملی شد و تبدیل به اولین انیمشن به‌غیر از انیمیشن‌های دیزنی شد که نامش در این لیست ثبت می‌شود.

با وجود این‌که دنباله‌های شرک، هرگز مانند دنباله‌های انیمیشن Toy Story مورد تحسین و استقبال قرار نگرفتند، ولی شاید این اکران محدود باعث شود تا دوباره توجه مردم و به‌ویژه انیماتورهای خلاق هالیوود، به این غولِ سبزِ مهربان جلب بشود.

منبع: Screenrant

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.