شرط بندی یوبی‌سافت – هرآنچه از فیلم Assassin’s Creed می‌دانیم

2 August 2016 - 16:00

تقلای چند ساله یوبی سافت شدیداً به ضرر این شرکت و مجموعه عظیم آن تمام‌شده است. کاهش نسبی فروش بازی‌ها و همین‌طور پدیدار شدن غولی به نام ویوندی (Vivendi) برای خرید سهام این کمپانی و تصاحب آن، نفس کشیدن را برای بازیساز محبوب شما تنگ کرده است. در این بلبشو یوبی سافت دست بر روی یک شرط‌ بندی بزرگ می‌گذارد! در ادامه با نگاهی اجمالی به فیلم Assassin’s Creed همراه سینماگیمفا باشید.

اکتبر ۲۰۱۱ بود که یوبی سافت با شرکت سونی وارد مذاکراتی برای ساخت فیلمی از سری Assassin’s Creed شد. در آن زمان فرنچایز «عقیده یک آدمکش» از نظر محبوبیت و جهانی بودن در بهترین حالت خود بود. حتی در رسانه و فضای مجازی خودمان ده‌ها سایت «طرفداران Assassin’s Creed» ساخته شدند و اخبار این بازی‌ها در صدر بازدیدها بود. شایعات و گزارشات پس از منتشر شدن پنجمین بازی سری تحت عنوان AC III در سال ۲۰۱۲ به‌قدری زیاد شدند که مطمئن شدیم قضیه جدی است! در جولای همان سال اعلام شد که مایکل فسبندر (Michael Fassbender) بازیگر نقش اصلی فیلم خواهد بود. پس‌ازآن وقفه‌ای در مذاکرات سونی و یوبی سافت افتاد چراکه یوبی سافت می‌خواست خود را از زیر دست سونی خارج کند تا فیلم را با آزادی عمل بیشتر و بهتری در دست طراحی و گسترش قرار دهند. یوبی سافت به سونی پیشنهاد کرد که به‌عنوان ناشر فیلم در پروژه باقی بماند اما گویا آن‌ها درنهایت به نتیجه نرسیدند!

Assassin's Creed

در اکتبر اعلام شد که فیلم با کمک کمپانی New Regency ساخته و توسط ۲۰th Century Fox در سینماها عرضه خواهد شد. در ژانویه ۲۰۱۳ مایکل لزلی برای نوشتن فیلم‌نامه استخدام شد. فرنک مارشال و فسبندر هر دو در تیم تهیه فیلم حضور داشتند و اسکات فرنک (نویسنده و تهیه‌کننده سینما) در جولای اعلام کرد که در حال بازنویسی پیش‌نویس فیلم‌نامه است. کمی بعدتر جاستین کورزل (Justin Kurzel – که سال گذشته فیلم «مکبث» را کارگردانی کرد) به‌عنوان کارگردان انتخاب شد و پس از سال‌ها بالاخره کار بر روی فیلم با اولویت و اهمیت بالا پیش رفت.

درواقع اوایل ۲۰۱۵ بود که ایو گیمو (Yves Guillemot) رئیس کل شرکت یوبی سافت اعلام کرد که کار تهیه فیلم آغاز شده است. روز بعد از این رونمایی، بازیگر مشهور سینما ماریون کوتیار (Marion Cotillard) به جمع بازیگران فیلم پیوست. این داستان خلاصه ساخت و تهیه Assassin’s Creed بود که مدت‌ها طول کشید. البته هم‌اکنون فیلم‌برداری آن به پایان رسیده و کم‌کم برای عرضه جهانی آماده می‌شود.

مایکل فسبندر (Michael Fassbender)

Michael_Fassbender_by_Gage_Skidmore_2015

بازیگران زیادی در صنعت سینما و هالیوود توانایی، حرفه و چهره مناسب یک آدمکش تمام‌عیار را دارند! اما انتخاب مایکل فسبندر در نقش اصلی شاید به تصور ما هم نمی‌رسید. اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، از همان لحظه‌ای که او به‌عنوان بازیگر نقش اول فیلم معرفی شد هیچ اعتراض و انتقادی نداشتیم! می‌دانستیم او یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های ممکن برای نقش‌آفرینی به‌عنوان آدمکش‌های باکلاس و خفن ما از سری بازی‌های Assassin’s Creed است. مایکل فسبندر فعالیت بازیگری خود را با فیلم ۳۰۰ در سال ۲۰۰۷ شروع کرد که در آن به او نقش یک سرباز اسپارتان رسید. فسبندر برای بازی در فیلم «دوازده سال بردگی» نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل شد و همین‌طور تاکنون در دو فیلم ریدلی اسکات (Ridley Scott) حضور داشته است. فسبندر در سالی که گذشت بازهم موفقیت‌ها و نامزدی‌های زیادی به دست آورد که عمده آن‌ها به خاطر نقش استیو جابز در اقتباس سینمایی از زندگی او بود.

یکی از دلایلی که انقدر به او برای ایفای این نقش در فیلم AC مطمئن هستیم، سابقه کاری‌اش با کارگردان یعنی جاستین کورزل است. فیلم «مکبث» که اقتباسی از نمایش‌نامه و نوشته‌های ویلیام شکسپیر کبیر است در سال ۲۰۱۵ و با بازخورد نسبتاً مثبت عرضه شد. جالب است بدانید ماریون کوتیار (که شخصیت دوم فیلم Assassin’s Creed است) در «مکبث» حضور پررنگ داشت. مایکل فسبندر در این فیلم هم نقش آدمکش دوران مدرن را بازی می‌کند و هم در نقش «آگیلار دی نرها» از قرن پانزدهم اسپانیا خواهد بود. «کالوم لینچ» نام شخصیت مدرن داستان است که توسط آبسترگو (موسسه‌ای که دشمنان اصلی شما در سری بازی‌ها بودند) مانند دزموند مایلز برای پیش برد تحقیقات آن‌ها دزدیده می‌شود.

ماریون کوتیار (Marion Cotillard)

marion-cotillard-14

کوتیار با فیلم‌هایی چون Midnight in Paris و Inception شناخته می‌شود. او همچنین به‌عنوان دختر راس الگول در The Dark Knight Rises (سومین فیلم سه‌گانه بتمن از کریستوفر نولان) برای مخاطبان عام سینما جاافتاده است. کوتیار تاکنون دو بار نامزد اسکار و سه بار نامزد جوایز گلدن گلوب شده که از هرکدام یک‌بار جایزه را برده است. کوتیار و فسبندر در فیلم «مکبث» نشان دادند که در کنار هم می‌توانند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند و این استعداد در AC شکوفا خواهد شد.

آریان لابد (Ariane Labed)

این بازیگر چهره‌ای نیست که هرروز در رسانه سینما ببینید و حتی هنرمندی نیست که در آثار بزرگی کارکرده باشد. اما حضور او در سرتاسر تریلر منتشرشده از فیلم Assassin’s Creed ثابت بود. او قرار است نقش «ماریا» یکی دیگر از آدمکش‌های فرقه قرن پانزدهم را در کنار «آگیلار» بازی کند. با توجه به جزئیات، تصاویر و تریلر منتشرشده از این فیلم، آگیلار با ماریا رابطه نزدیکی دارد؛ حتی اگر این رابطه طبق سنت‌شکنی‌های آلتاییر و اتزیو عاشقانه نباشد! باید صبر کنیم و ببینیم که آیا این نقش می‌تواند دروازه‌ای بر روی آریان لابد برای ورود حرفه‌ای به صحنه سینما باشد یا خیر.

تکرار مکرراتِ آشنا اما شیرین داستان «عقیده یک آدمکش»

در ابتدا فکر می‌کردیم که اقتباس فیلم Assassin’s Creed باشخصیت دزموند مایلز صورت بگیرد و همان داستان را در قالب یک فیلم سینمایی با المان‌های تکراری بازی تجربه کنیم، اما این اتفاق نیفتاد! نویسندگان متعدد این فیلم با تلاش از داستان سری اصلی تا جایی که ممکن بوده فاصله گرفته‌اند.

«کالوم لینچ» که یک جنایتکار است به کمک شرکت آبسترگو از اعدام خود فرار می‌کند و سپس مجبور به همکاری با این موسسه پلید (که نماد تمپلارهای عصر مدرن را دارند) برای زنده کردن خاطرات اجداد خود (که «آگیلارِ» آدمکش از قرن پانزده است) می‌شود. همان‌طور که لینچ خاطرات اجداد خود را زنده می‌کند، قابلیت‌ها و توانایی‌های لازم برای مقابله با تمپلارهای زمان خود را به دست می‌آورد.

df-01952_r_crop

متأسفانه ابهامات زیادی در ارتباط با داستان وجود دارد. از ساده‌ترین سؤال شروع کنیم: آبسترگو در داستان فیلم به دنبال چیست؟ آیا فیلم هم فلسفه عظیم «قطعات بهشت» و «تمدن اولیه» را وارد ماجرا خواهد کرد؟ داستان آدمکش‌های قرن پانزدهم چیست؟ دیگر نه اتزیو راداریم که به دنبال انتقام، عدالت یا حتی جواب‌های خود باشد. دیگر کانری وجود ندارد که برای آزادی مردمش بجنگد و همین‌طور خبری از ادوارد کنوی که یک دزد دریایی بود نیست!

این‌ها همه سوالاتی هستند که سخت ذهن ما را مشغول می‌کنند؛ سوالاتی که شک داریم نویسندگان بتوانند در دو یا سه ساعت زمان فیلم به آن‌ها بپردازند! سؤال خیلی جذاب‌تری که به ذهن می‌آید این است که آیا یوبی سافت ساخت فیلم‌های مربوط به فرنچایزهای مشهور خود را ادامه می‌دهد؟ می‌دانیم که قرار است دو فیلم هم از بازی‌های The Division و Watch Dogs بسازند، اما این را در نظر داشته باشید که شاید اولین فیلم Assassin’s Creed در ضمن تعریف داستان خود، مقدمه‌ای باشد برای دنباله‌های بی‌شماری که مثل سری بازی‌هایش هرسال بر سر مخاطبان فرود می‌آیند.

هنوز به‌طور کامل مشخص نیست که دنباله فیلم ساخته شود یا نه اما نیو ریجنسی اعلام کرده است که با توجه به موفقیت این سری در قالب بازی‌های ویدیویی به دنبال فرنچایزسازی از این فیلم است و هم‌اکنون برنامه ساخت دو دنباله و فیلم دیگر را دارد که با این‌، یک سه‌گانه را تشکیل می‌دهند. (هرچند اگر فیلم موفق شود، ماجرا به یک سه‌گانه ختم نمی‌شود و معلوم نیست تا چند فیلم و چند سال ادامه داشته باشد.)

روابط فیلم با بازی‌ها

ass-creed.0

فسبندر در یکی از گفتگوهایش اظهار داشت که عوامل ساخت فیلم می‌خواهند به سری بازی‌ها نهایت احترام را بگذارند اما هدف از ساخت این فیلم، خلق یک‌چیز جدید و متفاوت و یا بهتر است بگوییم: «جنبه دیده نشده» داستان و دنیای AC بود. سران این فرنچایز در یوبی سافت اعلام کردند که شاید چندین صورت آشنا و بعضی از عناصر بازی‌ها را در فیلم ببینیم.

در ساختمان سازمان آبسترگو در داخل فیلم یک اتاق اشیا قدیمی وجود دارد که در آن می‌توانیم شمشیر آلتاییر ابن لااحد (شخصیت اصلی اولین بازی)، تیروکمان کانر کنوی (شخصیت اصلی AC III) تپانچه‌های ادوارد کنوی (شخصیت اصلی AC IV: Black Flag) و البته شمشیر مخفی‌شده در عصای جیکوب فرای (شخصیت اصلی AC: Syndicate) را ببینیم. پارکوربازی و بالا رفتن از ساختمان‌ها و در و دیوار آن هم با سرعت و جلوه‌گری تماشایی در این فیلم هم حضور دارد و ما حتی شاهد سقوط آگیلار از یک برج بودیم که در بازی این حرکت با نام Leap of Faith شناخته می‌شد.

حتی سازندگان می‌خواهند عناصر، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های فیلم را به بازی‌های آینده راه دهند که این هم نشانه دیگری بر فرنچایزسازی فیلم Assassin’s Creed است.

درجا زدن یوبی سافت

اگر اخبار یوبی سافت را دنبال کرده باشید، می‌دانید که این شرکت فعلاً در وضعیت خطرناک و آشفته‌ای قرار دارد. درحالی‌که مدیران ارشد آن به جنگ و ستیز با کمپانی بزرگ ویوندی می‌پردازند، عوامل اجرایی در حال پذیرش ریسک‌های زیادی برای بالا بردن ارزش سهام یوبی سافت و محصولات آن هستند.

از طرفی یوبی سافت آن توجه رسانه‌ای و محبوبیت جهانی چند سال گذشته خود را ندارد. شاید ایجاد وقفه در عرضه سالانه بازی‌های AC و البته عنوان مورد انتظار Watch Dogs تغییری در این ماجرا ایجاد کند، چون‌که خیلی نمی‌شود بر روی این اقتباس حساب باز کرد!

fassbender

حتی خود یوبی سافت هم به‌خوبی به این مسئله واقف است و می‌داند که Assassin’s Creed با بازی مایکل فسبندر و ماریون کوتیار فقط در راستای افزایش طرفداران جهانی مجموعه «عقیده یک آدمکش» ارزش تبلیغاتی دارد. با توجه به بودجه نسبتاً بالا فیلم، هنوز هیچ‌چیز برای یوبی سافت و ناشر آن تضمین نیست.

به‌طورکلی این اثر از نظر کیفی خوب جلوه می‌کند اما باید دید که داستان و فیلم‌نامه و درنهایت اجرای ایده‌هایش به‌قدری مناسب و درخور طرفداران AC و البته سینماگرانِ جهان خواهد بود یا خیر. می‌دانیم که معمولاً فیلم‌های ساخته‌شده از روی بازی‌های ویدئویی به‌ سختی شکست می‌خورند و تاکنون به‌هیچ‌وجه موفقیتی کسب نکرده‌اند اما از ته قلب می‌خواهیم نسبت به این فیلم امیدوار باشیم و با دیدی مثبت و باز به تماشای آن بنشینیم.

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Edi says:

    دلم برا آب سافت خون اخه تحقیر(خود زنی)خود تا چه حد!!! گزشته ای داشت بنده خدا با این سری پوووف شد رفت هوا دید ابروش رفت بازیاش فروش نمیره زد فیلمشو بسازه ی فیلم احمقانه دیگه با داستانی مطئنا شبیه به بازی مگه میشه نباشه !!! تنها چیزی که میدونم بازیگری خوبی خواهد داشت فاسبندر تو این چند ساله از ایکس من تا استیو جابز ثابت کرده بازیگر خیلی خوبی ما چرا این فیلمو قبول کرده؟ سواله!!
    امیدوارم به راه راست هدایت بشن و از فروختن یک جنس مثل هسته بازی تام کلنسی با اسامی مختلف مثل دیویژنو گاست ریکون جیب ملتو تیغ نزنن هههه نخرین زشته

  • Edi says:

    وژدانا ۵ رای منفی اونقد زیاده که کامنتمو نشون ندین؟ این چه جور ازادی قلمیه؟ فوش که ندادم بی ادبی نکردم به شخص حقیقی یا حقوقی در ایران توهین نکردم فقط چون ی سری اساسین بازا رای منفی دادن اونم ۵ نفر؟