احمقانه‌ای بی‌نظیر! | بررسی فیلم Batman V Superman: Dawn of Justice

1 August 2016 - 20:27

پیشرفت روزافزون تکنولوژی‌های فنی و بصری در حوضه سینما مدتی است که تبدیل به جولانگاهی برای آثار سینمایی کامیک بوکی شده که اکثرشان صرفا برای سرگرمی و تجارت پا به میدان می‌گذارند. آثاری که عموم مردم، چه طرفداران کتاب‌های مصور و چه آن دسته از مخاطبانی که تازه قصد آشنایی با دنیای ابرقهرمان‌ها را دارند، برای صرف وقت و هزینه و کسب یک تجربه ناب و بی‌نظیر به سمت سینماها سرازیر می‌شوند. اما سوال اصلی اینجاست که صرف کردن این وقت و هزینه تا چه حد ارزشش را دارد و آن تجربه ناب و بی‌نظیر تا چه حد حاصل می‌شود؟ اینجاست که چندگانگی جالبی پدید می‌آید و آثار مختلفی پیدا می‌شوند که بعضی‌هایشان شدیدا قابل قبول و بعضی دیگر شدیدا مضحک‌اند که در این مقاله قطعا به سراغ یکی از آن مضحک‌ها خواهیم رفت و آن را بررسی می‌کنیم!

۶۱۸۰۹۵

این داستان ابرقهرمانانی است که همانند موش و گربه به جان هم می‌افتند و سه ساعت وقت من و شما را هدر می‌دهند و با خونسردی تمام شعور و شخصیت مخاطب را مورد تمسخر قرار داده و به آن می‌خندند! این داستان «بتمن علیه سوپرمن» است.

۶۸۵۵۳۶در همین ابتدای کار بدون مقدمه چینی بیشتر به سراغ اصل مطلب می‌رویم؛ «بتمن علیه سوپرمن» یک فیلم ناامیدکننده است. فیلمی که برای مدت‌ها همگان را در انتظار گذاشت به امید اینکه یک اثر فاخر و بالغ را از دو ابرقهرمان دی‌سی ببینند اما در نهایت چیزی بیشتر از یک احمقانه‌ی سه ساعته نصیبشان نشد. فیلمی شلخته که با هدفی بی‌ارزش شروع خواهد شد، بدون هیچگونه وحدت رویه جلو می‌رود و احمقانه به پایان می‌رسد. داستان فیلم حول محور دو ابرقهرمان اصلی دنیای دی‌سی یعنی «بتمن» و «سوپرمن» می‌چرخد و فیلم در همان ابتدای کار با روند غیر منطقی و بی محتوایی که دارد، بهانه‌ای برای متنفر شدن بتمن از سوپرمن را تحویل مخاطب می‌دهد که دو ساعت و نیم بعد این بهانه به یک نبرد ۸ دقیقه‌ایِ ناامید کننده ختم شده و پس از آن شخصیت‌های داستان تصمیم می‌گیرند که اختلافات را کنار بگذارند صرفا به این دلیل که نام مادرانشان مشترک است؛ به همین سادگی! بدترین قسمت قضیه این است که مخاطب برای رسیدن به این لحظه مضحک باید دو ساعت و نیم بخش‌های به مراتب مضحک‌تر را تحمل کند! مسیری که از ابتدای فیلم طی می‌شود تا به نبرد نهایی برسد واقعا پوچ و خسته‌کننده است. فیلم مسائل بی مربوطی را پیش می‌کشد. از جلسه روزنامه‌نگاری یک عده خبرنگار گرفته تا بحث‌های هنری و فلسفی پوچ و دیالوگ‌های اضافی و بی محتوایی که قرار بود کوبنده و ماندگار شوند ولی به هیچ وجه اینطور نبودند و مخاطب مجبور است که این لحظات اسفناک را تحمل کند تا به لحظات پایانی فیلم برسد و ناامیدی را لمس کند! لحظاتی که جز جلوه‌های ویژه هیچ چیز دیگری در چنته ندارد. اما سوال اینجاست که چرا چنین بلایی بر سر این فیلم آمده است؟

دسته خاصی از فیلم‌ها هستند که قصد دارند بار داستانی سنگینی را در طول مدت زمان نسبتا زیادی (به عنوان مثال زمان سه ساعته) بیان کنند اما موفق نمی‌شوند به این دلیل که بار زیادی برداشته‌اند و حجم داستان بزرگ‌تر از آن است که بتوان کل آن را در این مدت زمان بست. شاید در نگاه اول «بتمن علیه سوپرمن» هم همینگونه باشد اما اگر دقیق‌تر به اجزای فیلم نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که عملا اینگونه نیست. فیلم به هیچ وجه داستان سنگینی ندارد؛ حتی اجزاء سنگینی را هم دربر ندارد! کل اتفاقی که در طول سه ساعت فیلم می‌افتد این است که کارگردان گرامی قصد داشته تا مباحث آبکی زیادی را در یک فیلم بگنجاند. سکانس‌ها و صحنه‌هایی که بودن و نبودنشان عملا تفاوت خاصی در روند اصلی فیلم ایجاد نمی‌کند (شاید به این دلیل است که روند اصلی فیلم از تمام موارد ذکر شده آبکی‌تر است!) و همین موارد است که باعث می‌شود مخاطب از فیلم زده شود. فیلمی را تصور کنید که اکثر اجزایش خالی و پوچ است؛ نتیجه‌اش می‌شود اثری که بر روی هوا شناور است و حرفی برای گفتن ندارد. فیلمی که «بتمن علیه سوپرمن» مصداق بارز آن است!

kinogallery-wallpaper-1680x1050-28342

 فارق از این مباحث مطرح شده، باید گفت که داستان فیلم از پایه و اساس ناقص است چرا که هدف اصلی فیلم چیز دیگری است. به لطف کارگردانی «زک اسنایدر» (Zack Snyder) در طول فیلم یک روند بی هدف و پراکنده را شاهد هستیم که ظاهرا تمامش فقط برای این هدف پیاده‌سازی شده‌است که در آینده «لیگ عدالت» (Justice League) هم ساخته شود! در واقع کارگردان این فیلم سه ساعت وقت  من و شما را به بازی می‌گیرد که برای فیلم‌های آینده‌اش مقدمه چینی کند و بتواند باز هم من و شما را به دیدن فیلم‌هایش وادار کند!

احمق، احمق‌تر، احمق‌ترین…

۶۸۹۱۳۹شخصیت‌پردازی این فیلم یکی از بزرگترین مشکلاتش است. اجازه دهید از ابتدا شروع کنیم. تیتراژ ابتدایی فیلم با یک مقدمه از کودکی «بروس وین» (Bruce Wayne) شروع می‌شود و صحنه قتل پدر و مادرش به تصویر کشیده می‌شود. مقدمه‌ای که با موسیقی زیبا و تاثیرگذار «هانس زیمر» (Hans Zimmer) ادغام شده و صحنه نسبتا عمیقی را خلق می‌کند. تا اینجا ظاهرا همه چیز خوب است و شاهد شکل‌گیری یک داستان پایه‌ای هستیم. اما در سکانس بعدی متوجه می‌شویم که هیچ چیز پیش زمینه نخواهد داشت! مخاطب بدون کوچکترین شناخت از شخصیت‌ها ناگهان میان یک جنگ قرار می‌گیرد و از آنجا به بعد این خود مخاطب است که باید شخصیت‌های فیلم را بشناسد و در ذهن خود آن‌ها را پرورش بدهد چراکه شک نکنید اسنایدر این کار را برای شما انجام نخواهد داد! اکثر شخصیت‌های فیلم از نظر شخصیت‌پردازی خام و نابالغ هستند و عملا پیش زمینه خاصی ندارند و به همین دلیل ارتباط برقرار کردن با آن‌ها توسط مخاطب بسیار سخت و تا حدی غیرممکن است. تقریبا می‌توان گفت هر شخصیتی نقطه ضعف خاص خود را داراست. بسیاری از شخصیت‌های این فیلم تک بعدی هستند و صرفا پا به فیلم گذاشته‌اند تا جای خالیشان حس نشود وگرنه هیچ نقش خاصی ایفا نمی‌کنند که از نمونه بارز اینگونه نقش‌ها در فیلم می‌توان به «آلفرد جی پنیورث» (Alfred J. Pennyworth) اشاره کرد. شخصیتی که صرف نظر از بازی خوب «جرمی آیرنز» (Jeremy Irons)، به دلیل ضعف کارگردانی یک شخصیت خام و تک بعدی است و در فیلم قدم مهم و تاثیرگذاری را برنمی‌دارد. مشابه این اتفاق برای شخصیت «لوییس لین» (Lois Lane) با بازی «ایمی آدامز» (Amy Adams) هم افتاده است. شخصیت «لکس لوثر» (Lex Luthor) با بازی «جسی آیزنبرگ» (Jesse Eisenberg) واقعا ناامید کننده است. شخصیتی که هنگام ایفای نقشش حس و حال «جوکر» به خود می‌گیرد اما در نهایت یک بازی کاملا لوس و بی مزه از خود نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که شناخت زیادی از لکس ندارد. از دیگر کرکتر‌های فیلم می‌توان به Doomsday اشاره کرد که نحوه بوجود آمدنش در فیلم با خلقتش در کامیک بوک کاملا مغایر است و این شخصیت در فیلم تنها به شکل یک جانور وحشی و مخرب نشان داده شده و دیگر هیچ!

۶۸۵۵۳۵

شخصیت بتمن اما امیدوار کننده است. پیش از اکران فیلم طرفداران پر و پا قرص بتمن به شدت از این قضیه نگران بودند که «بن افلک» (Ben Affleck) قرار است این نقش را بر عهده بگیرد. نگرانی‌ها تا زمان اکران فیلم ادامه داشت به صورتی که بسیاری از طرفداران پیش بینی کرده بودند که افلک به هیچ وجه بتمن خوبی نخواهد شد! اما پس از اکران فیلم ظاهرا همه چیز تغییر کرد. صراحتا می‌توان گفت که بتمن جدید با بازی بن افلک بهترین و قوی‌ترین مهره فیلم B v S به شمار آمده و افلک به خوبی از پس ایفای نقش جدیدش برآمده است. بتمن در این فیلم به معنای واقعی یک ضدقهرمان یا Anti-Hero است. شخصیتی که با وجود اینکه از پیش زمینه‌اش چیز زیادی نمی‌دانیم، اما کاملا مشخص است که دست خوش تغییرات زیادی در طول سالیان نسبتا طولانی شده است؛ آدم می‌کشد، بر روی دشمنان خود نشانی از بتمن حک می‌کند، بی رحم است و در مجموع تصویر یک ضدقهرمان را به خوبی به تصویر کشیده است. ناگفته نماند که بتمنِ افلک ضعف‌هایی نیز دارد که عموما به ضعف کارگردانی فیلم بازمی‌گردد اما در مجموع بتمن جدید بسیار امیدوارکننده است.

۶۸۲۸۰۹

در نقطه مقابل سوپرمن قرار می‌گیرد. شخصیتی که پیچیدگی زیادی ندارد، در نقش یک قهرمان واقعی ظاهر شده و میخواهد همیشه و در هر حال به همه کمک کند. کسی که با شغل اصلی خود (روزنامه‌نگاری) زیاد میانه خوبی نداشته چراکه در این شغل از خودش اختیاری ندارد. اما در نقش یک ابرقهرمان، او نیز قوانین و مرزهای خاص خود را دارد که زیر پا گذاشتن این قوانین و رد شدن از این مرزها باعث دشمنی‌اش با بتمن می‌شود.

۶۸۲۸۱۰

جایگاه سومین شخصیت اصلی از ابرقهرمان‌هایمان متعلق به «زن شگفت‌انگیز» (Wonder Woman) است. شخصیتی که «گل گدوت» (Gal Gadot) نقشش را بر عهده گرفته بود و نشان داد که به خوبی می‌تواند از عهده این نقش برآید. مشکل اصلی اینجاست که باز هم به لطف کارگردانی ضعیف فیلم، شخصیت واندرومن بدون هیچگونه پیش زمینه تنها با یک هدف نیمه کاره پا به فیلم می‌گذارد و ناگهان به یکی از سه مهره اصلی تبدیل می‌شود! مشخصا حضور این شخصیت در فیلم تنها به این دلیل بوده که کارگردان برای فیلم‌های آینده‌اش به واندرومن هم نیاز دارد.
یکی از بدترین و بی‌منطق‌ترین بخش‌های فیلم که به کرکترها مربوط می‌شود، متعلق به شخصیت‌های لیگ عدالت است. «آکوامن»، «فلش» و «سایبورگ» هر کدام به مدت چند ثانیه در یک فایل ویدئویی مشاهده می‌شوند که این سکانس فقط و فقط عطش کارگردان برای ساختن فیلم‌های آینده‌اش را نشان می‌دهد و به جز آن هیچگونه هدف و جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت.

در زمینه بخش‌های فنی فیلم هم نکات و مواردی وجود دارد که صحبت کردن در مورد آنها خالی از لطف نیست. به عنوان مثال جلوه‌های ویژه، یکی از برجسته‌ترین نقاط قوت فیلم به شمار می‌آید اما متاسفانه از این عنصر قدرتمند به هیچ وجه به درستی استفاده نشده است. به دلیل ضعف‌های کلی فیلم که پیش‌تر به آنها اشاره شد، جلوه‌های ویژه نمی‌تواند آنطور که باید خودنمایی کند اما اگر به صورت کاملا مستقل به این بخش توجه کنیم درمی‌یابیم که جلوه‌های ویژه فیلم یکی از نکات مثبت فیلم خواهدبود. از دیگر نکات مثبت فیلم می‌توان به موسیقی آن اشاره کرد. موسیقی فیلم BvS ساخته هانس زیمر بوده و بدون شک یکی از بهترین عناصر فیلم است. آثاری که در ابتدا و انتهای فیلم پخش می‌شوند، کل بار تاثیرگذاری آن سکانس‌ها را یک تنه بر دوش می‌کشند و همین امر اثبات کننده اهمیت و قدرت موسیقی‌های این فیلم است.

pdc_batmanvsuperman65

یکی از بهترین و ساختارشکن‌ترین بخش‌های فیلم… حیف که فقط در حد یک رویا بود و ای کاش ایده کلی فیلم را از همین بخش می‌گرفتند!

اما در سمت دیگر فیلمنامه مشکلاتی دارد و دیالوگ‌های فیلم آن طور که باید نمی‌توانند حق خود را ادا کنند. در اکثر بخش‌های فیلم دیالوگ‌هایی را خواهیم شنید که بدون هیچ هدف یا مفهوم خاصی صرفا برای خالی نبودن عریضه گفته می‌شوند! نمونه بارز اینگونه دیالوگ‌ها را می‌توان در بحث‌های به ظاهر فلسفی لکس لوثر پیدا کرد که بی هدف بیان شده و بی دلیل رها می‌شود! از این قبیل دیالوگ‌ها در فیلم کم نیستند و همین دیالوگ‌ها جدا از مواردی که تا کنون مطرح شد، مزید بر علت می‌شوند که تحمل سه ساعت فیلم برای مخاطب خسته‌کننده باشد و پکیج کلی فیلم احمقانه به نظر برسد.

photo_2016-07-30_03-33-40

در نهایت باید گفت که فیلم BvS واقعا فیلم ضعیفی است. تمام نکات مثبتش در سه آیتم خلاصه می‌شوند: موسیقی قوی، جلوه‌ها ویژه و شخصیت قابل قبول بتمن جدید که یک ضدقهرمان تمام عیار است. از سوی دیگر موارد منفی فیلم بسیار زیاد است؛ از روایت داستان پوچ و بی محتوا و شخصیت‌پردازی ضعیف و فیلنامه ناقص گرفته تا بی هدف بودن و سرگردانی کامل فیلم و مقدمه چینی‌اش برای فیلم‌های آینده، همه و همه باعث می‌شود که Batman v Superman: Dawn of Justice به یک فیلم کاملا احمقانه تبدیل شود. یک احمقانه‌ی بی‌نظیر!

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • DeadPool says:

    واقعا با دیدن این فیلم وقتم رو هدر دادم

  • AMIR9675 says:

    نقد خوبی بود ولی اونقدراهم فیلم بدی نبود ک ۳٫۸ بدین مگه اینکه از شخصیتای دی سی بدتون بیاد
    درسته سه ساعت زیاد بود واسه فیلم ولی بعضی صحنه هاش واسه من ماندگار بود مثل لحظه مردن سوپرمن

    • Fazel says:

      amir9675
      اولا مرسی فیلم رو لو دادی
      دوما شانس اوردی که فیلم رو دیدم وگرنه حسابت با کرام و الکاتبین بود
      ………..
      افتضاح تر از این فیلم هم مگه داریم ؟؟

  • عرفان استادی says:

    Batman v Superman خیلی پتانسیل داشت، درست مثل Civil War که به عنوان سیزدهمین فیلم مارول خیلی پتانسیل داشت! تفاوت این دوتا این بود که Civil War به خوبی از پتانسیل خودش استفاده کرد و در اجرا هم عالی بود.
    «بتمن علیه سوپرمن» فیلم خیلی آشفته ایه… توی طول این سه ساعت آدم حس میکنه که واقعا خودش هم نمیدونه چی میخواد بگه و کِی چه چیزی رو نشون بده!
    تنها نکات مثبتی که شخصا توی این فیلم دیدم بازی بن افلک و گل گدوت در نقش های بتمن و واندرومن بود. خود هنری کویل هیچ گونه درخششی نداشت. کارگردان فیلم با یه سری صحنه های اسنایدری (!) مثل همیشه یه اکشن سردردآور داد که نه هیجان داشت و نه کوچک ترین حسی در مخاطب ایجاد میکرد.
    شخصیت پردازی به شدت داغون بود چون با شخصیتی رو به رو نبودیم! نمیشه بتمن رو توی یک فیلم معرفی کنید و بعد در برابر به اصطلاح محبوب ترین ابرقهرمان جهان قرارش بدید و از مخاطب انتظار داشته باشید براش مهم باشه چه اتفاقی میفته! بتمنی که همش یک ساعت با شخصیتش همراه بودید و اون هم رسما هیچی نداشت!
    شایان خیلی روون و خوب نوشتی، یک متنی هم بخونم خوشم بیاد باید برای blalala خودم باشه!!!
    دوستان و طرفداران سرسخت و جان بر کف این فیلم هم میتونن نظرشون رو بدن ولی به هیچ وجه توهین قابل قبول نیست. این یک تذکر بود.

    • moein says:

      سلام خسته نباشید
      من فیلم رو دیدم ولی قبلش بیشتر کار های زک اسنایدر رو هم دیدم و به جز دو فیلم که دیده بودم تا با نوع کارهاش بیشتر اشنا بشم
      نقد رو خوندم انگار یه طرفدار سرسخت و جان بر کف مارولی نوشته شده بودش قبلا هم در یکی از نظراتم گفتم نقد کردم اصول اولیه داره که باید رعایت بشه که الان بسیاربه ندرت در نقدی دیده میشه.
      این فیلم بد ،یا واقعا ضعیف نیست، اشتباهاتی داره اما در حالت کلی فیلم ضعیفی نیست. اگر این فیلم یک نسخه بودش و دیگه قرار نبودش فیلمی در راستای این مجموعه ساخته باشه می تونست لایق این همه نکات منفی باشه اما با یک برنامه ریزی طرف هستیم پس باید وقت داد به این سری و دی سی .
      دنیا مارول الان داره سری سوم فیلم هاشو تموم میکنه و به اون پختگی لازم در فیلم نامه و شخصیت پردازی رسیده و حتی نوع اکشن و سبک مبارزات خودش رو هم داره… این فیلم با یک سبک از اکشن و مبارزات متفاوتی داره راهش رو پیش میگیره که در بیشتر مواقعه کامل متناسب هستش شاید کمی بی هیجان باشه اما زمان میبره هم مخاطب و هم کارگردان نوع صحیح مبارزات رو پیدا کنه.
      اسکانس افتاحیه فیلم یکی از بهترین افتاحیه هایی بود که در سبک فیلم های کمیک بوک دیده بودم در ادامه هم انقدر پوچ و بی محتوا نبود .. درسته با قرار دادن سخن های فلسفی داخل کتاب در دیالوگ ها فیلم عمیق نمی شه اما عمق لازم رو داشت . تاریکی فضای فیلم در جهت درستی نبودش اما بازهم در خورد فیلم بودش و اگر طنزی در دیالوگ و صحنه ها بودش فیلم کامل به بی راه می رفتش . بخش های مربوط به بتمن کامل درست کار شده بودش و حتی سوپر من هم تا اوج میرفت اما ثبات لازم رو نداشت در بازی دوست داشتم نقش الفرد بیشتر باشه با اون بازیگر بزرگی براش انتخاب کرده بودن .انتخاب بازیگر هم از نکات خوب فیلم بودش لکس لوثر هم جای کار بیشتری داشت ولی بد نبودش .
      سعی کنید فیلم رو برای همه قشری از مخاطب نقد کنید. و حتما فیلم ها رو نقد کنید و فقط به بیان بخشی از داستان و گفتن نظر شخصی اکتفا نکنید

    • moein says:

      اگر به اکثر نظر ها دوستان توجه کنید متوجه یه موضوع مشترک میشید که این فیلم انقدر هم بد نبوده که منتقد بهش اشاره داشته .
      یک چیز دیگه نوع قلم منتقدین تفاوت چندانی با هم نداره انگار که یک شخص نوشته .
      همیشه هم نباید از یه فیلم خوب گفت و گلستان فرضش کرد اما متفاوت بودن به قیمت خراب کردن یک فیلم هم درست نیست .
      وقتی به کارگرادنی نمره ۱ داده میشه انگار مشکل سخصی در این بین هستش (به شوخی)
      شاید همه ما انتظار یه فیلم عالی که انقلابی بشه رو داشتیم و نتونست انجور که باید باشه . سکانس اولیه که فیلم که قبلا هم اشاره داشتم حداقل دو نمره داشت .

  • DeadSpace says:

    بنظر منم اونقدرا بد نبود

  • علیرضا نیک اندیش says:

    اول از همه از شایان‌جان به خاطر این مقاله بسیار پرمحتوا و روان تشکر می‌کنم.

    در مورد فیلم هم همونطور که عرفان عزیز گفت، پتانسیل خوب بودن رو داشت اما ازش به خوبی استفاده نکرد و به نظرم بزرگترین ایرادات به عمل اومده در فیلم اینا بودن:

    -شخصیت پردازی نچندان جالب، تمرکز بیش از حد بر روی جلوه‌های بصری، داستان کلیشه‌ای

    و به نظرم اینا محکم‌ترین دلیل برای این هست که بگیم فیلم بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت، یک فیلم در سطح متوسط هست، اما به هیچ وجه نمی‌تونیم بگیم این فیلم بده و اگر به دنیای کمیک و به خصوص دی‌سی علاقه‌مند هستید این فیلم پیشنهاد می‌شه.

  • akbarof says:

    سلام من این فیلم رو امروز دیدم و امروز دنبال نقدش بودم تا بفهمم برا من بیخود بوده یا دیگران هم همچین حسی داشتند دیدم درست بوده و واقعا با یک فیلم کلیشه ای و بی ریشه و نا مفهوم طرفیم

  • محمدحسین صفری says:

    من خودم عاشق سه گانه نولانم اصلا هم علاقه در رابطه با بحث در مورد این فیلم ندارم ولی این شدت از کوبیدن به نظرم منطقی نیست و به تاثیر از نظرات منتقدان و سایت های خارجیه. فیلم به نظرم تو نیمه اولش قبل شروع مبارزه بتمن و سوپرمن فیلم خوبیه. انگیزه بتمن برای مبارزه با سوپرمن با اون سکانس تاثیرگذار افتتاحیه خوب پردازش میشه و از اون سمت انگیزه سوپرمن هم تقریبا خوبه چون می بینه بتمن با کاراش داره چه نتایجی به بار میاره ولی سقوط فیلم اونجا آغاز میشه که سوپرمن برای نجات مادرش حاضر به مبارزه میشه. یعنی سوپرمن با این ابهت و قدرت نمی تونه مادرشو پیدا کنه و نجات بده. بد تر از اون دو علت دوستی ایناست که فاجعه است اما این فاجعه به نظرم بر خلاف نظر همه تقصیر اسنایدر نیست. درسته که اسنایدر کارگردان خوب و مناسبی برای شروع دنیای دی سی نیست و نخواهد بود ولی فاجعه این فیلم مربوط به فیلمنامه مضحکشه که دست پخت نویسنده اس نه اسنایدر. فیلم چیزای خوب هم داره مثلا بتمنش کاملا کمیکی هست و عالی. واندروومن به نظر خوب میاد و یک آلفرد بی نظیر با اینکه فرصت کمی داشت تو فیلم. درکل فیلم به نظرم باید ۵ میگرفت نه اینقدر کم.

  • mohammadreza says:

    بله.من هم با نظرات موافق هستم ولی تا این اندازه دیگه بد نبود.اگر نظر من رو بخواین من فقط میگم که فیلم نامه افتضاح بود وگرنه بازیگران تونستن به خوبی ایفای نقش کنند.

  • sajjad314 says:

    دقت کردین تو این فیلم فلش با لباس از آینده به گذشته میاد و یکسری اطلاعات به بتمن میده دقیقا بعد از اون رویایی که میبینه

  • aliakbar1998 says:

    ای کاش کارگردان فیلم کریستوفر نولان بود حداقل با سه گانه بتمنی که ساخت میتونست یه شاهکار دیگه درست کنه

  • imanf007 says:

    ??????????

  • Edi says:

    اول فیلم صحنه کشته شدن پدرمادر بتمنو اهنگهای که پخ میشه هیچ سنخیتی با ادامه فیلم نداره متاسفانه ! جالبه این موارد تو همه فیلمهای ابرقهرمانانه هستش فیلمنامه ضعیف سستی شخصیتها و تک بعدی بودنشون سرگردان گزاشتن بیننده و غیره و غیره همیشه هم نمره ای که میدم بهشون ۱ زیادیشونم هست اخه کی تحمل میکنه شخصیت سوپر منو بابا کاراکترهای کارتونی الان بهتر از اینن کشش بیشتری دارن اخه !! بی مزگیم دراین حد حتما تو نسخه بعد از گورشم برمیخیزه و میگه از خاکسترم برخاستم ههههه
    جدا کاراکتر بتمن و بازی افلاکو ایمی ادامز باعث شد تا اخر ببینم .کجای نولان فیلم بسازی و یاد بگیرن بقیه.

  • attari16 says:

    خسته نباشید نقد خیلی خوبی بود فقط یه ایراد خیلی بزرگ داره اونم این که بتمن هیچ وقت توی هیج کامیک یا داستانی توی تاریخ آدم نکشته. درواقع خط قرمزیه براش که هیچوقت ردش نکرده و این موضوع که توی این فیلم اینقد راحت ادم میکشه یکی از مضحک ترین بخشای فیلمه که خیلی هم مورد تمسخر قرار گرفته. بد ترین بتمن تاریخ بود این بتمن و اصلاااا شباهتی به بتمن واقعی کامیک ها نداره

    • شایان شفایی says:

      درود بر شما… اول از همه خیلی ممنون که وقت گذاشتید، نقد رو مطالعه کردید و نظرتون رو گفتید… در جواب باید بگم که گستردگی دنیای کامیک بوک ها به حدیه که هیچ وقت من و شما مطلقا نمیتونیم در مورد کل تاریخشون نظر بدیم. در مورد بتمن باید عرض کنم که به واسطه Anti-Hero بودنش، آدم هم کشته تا به حال… نمونه هاش هم بسیار زیاد موجوده! در همون سال ۱۹۳۹ هم نمونه از این کار پیدا میشه…! من کاری به داستان های عصر جدید و فن فیکشن ها و موارد اینچنینی ندارم و صرفا در مورد کامیک بوک های اصلیه قدیمی براتون سه تا مثال میزنم:
      ۱- کامیک سال ۱۹۴۰ – بتمن یه نفر رو از Batplane دار میزنه…!
      ۲- شماره ۳۷ سری Detective Comics سال ۱۹۴۰ – بتمن یکی از دشمنانش رو هل میده به سمت یه شمشیر که از در اومده بیرون و دشمنش رو اینجوری میکشه…!
      ۳- شماره ۴۲۰ سری Batman سال ۱۹۸۸ – بتمن یه نفر رو توی زیرزمین زندانی میکنه تا طرف از گرسنگی بمیره…!
      این ها فقط سه تا مثال بود… مثال های خیلی بیشتری از شماره های مختلف کامیک بوک ها موجوده که بتمن آدم میکشه… پس به هیچ وجه نگید که بتمن آدم نمیکشه یا بن افلک بدترین بتمن تاریخه و شباهتی به بتمن کامیک ها نداره!
      باز هم ممنونم از نظرتون

  • FREDDY says:

    به نظر من یه سری از نقدهای کاربران نمیتونه بی تاثیر از بازخورد منفی منتقدین باشه
    دوستی که میگن افتضاح تر از این فیلم مگه داریم؟ شما بتمن و رابین شوماخر ببین اونوقت این در مقابلش شاهکاره
    در کل حضور بتمن تو این اثر سینمایی خودش اعتبار فیلم بود، به عنوان یه مخاطب از سکانس مبارزات بتمن با خلافکارها + تعقیب و گریزهای خیابانی با بت موبیل واقعا لذت بردم
    فیلم با همه ضعفهایی که داره بتمن خوب و پر ابهتی رو نمایش میده خصوصا مبارزات نفس گیر که در حد و اندازه بتمنه و خوشحالم بعد از اتمام فیلم لااقل حسرت این رو نخوردم
    در پایان باید بگم بنده از تماشای بتمن علیه سوپرمن لذت بیشتری بردم تا اونجرز یا کاپیتان آمریکا

  • attari16 says:

    درست می فرمایین. این که گفتم در طول تاریخ ادم نکشته زیاده روی بود ولی در حال حاضر بتمن به هیچ وجه دست به اصلحه نمیبره و از روی قصد ادم نمی کشه. زک اسنایدر در توضیح ادم کشتن بتمن گفته بتمن توی کامیک بازگشت شوالیه تاریکی هم ادم میکشه در حالی که اصلا اینطور نیست و این خیلی جالبه که کارگردان فیلم حتی اطلاعات دقیقی از کامیک های بتمن نداره. در کل هرکسی نظری داره اما به نظر من بتمنی که اینقدر راحت ادم میکشه هیچ جذابیتی نداره و اصلا نتونستم با این بتمن ارتباط برقرار کنم. بتمن نولان کجا این کجا

  • THOMAS says:

    وظیفه ام رو دونستم به کسایی که فقط با این نقد در مورد فیلم تصمیم گرفتن یه چند نکته ای رو یاد آور شم :

    اول اینکه اگه طرفدار کمیک هستید این فیلم رو چه خوب چه بد حتما ببینید در غیر این صورت پیشنهاد نمیشه ببینید که بعد آخرشم بیایید بگید از کمیک فیلم خوب در نمیاد !
    دوم اینکه در این نقد، فیلم خیلی کوبونده شده یا بهتر بگم نقاط ضعفش خیلی بیشتر از نقاط قوت ذکر شده ( نمیدونم چرا و اصلا خودم رو در جایگاهی نمیبینم که بخوام به نویسنده ایراد بگیرم ) و معیار اول رو هیچ وقت طبق نقد در نظر نگیرید
    سوم اینکه این فیلم از نظر جلوه های ویژه، چهره پردازی، طراحی و مواردجزئی اصلا و ابدا از فیلم های دیگه کم نداره و شاید در بعضی موارد حتی در مقایسه با Civil War هم این فیلم سرتر باشه و از نظر من ارزش یکبار دیدن رو برای همه داره و کسی که از سینما درک کاملی داشته باشه دیدن این فیلم رو هرگز وقت تلفی به حساب نمیاره

    البته یک سوال هم باید از استاد شفایی بپرسم که آیا واقعا احمقانه ای بی نظیر! تیتر درستی برای این فیلم به حساب میاد ؟
    بی احترامی نباشه اما اصلا چرا احمقانه ؟ به جز تریلرش کجای این فیلم دقیقا احمقانه به حساب میومد ؟ اینکه بتمن میتونه سوپرمن رو شکست بده ؟ من که اینطور فکر نمیکنم !
    حالا از احمقانه هم بگذریم اصلا چرا بی نظیر ؟ حتی اگه این فیلم یک احمقانه محض باشه، یعنی هیچ فیلم دیگه ای نیست که با شکست این فیلم برابری کنه ؟
    در کل از نظر من احمقانه ای بی نظیر اصلا تیتر مناسبی برای نقد این فیلم نیست و حداقل فقط برای من قابل قبول نیست
    در آخر هم باید یاد آور شم که اصلا قصد بی احترامی ندارم و فقط نظر شخصی خودم رو اعلام کردم
    باتشکر

  • Edi says:

    والا طرفدار کامیک بودنو فیلمهای ابرقهرمانی بودنم مشکلی نداره :دی اما چرا تحمیل عقیده! بلکم دوست داشته باشی منتقد بشی د اونصورت میتونی از فیلم تعریف کنی این ی نقدی که نوشته شده توسط قلم یه منتقد و دقتم بکنی اکثریت ۹۰% ازش خوششون امده.
    احمقانه به چیزی میگن که بیخودی وقتو به هدر بده فیلمی که یک ساعتو نیمم به زور میتونه زمان ببره بکنن سه ساعت و اخر فیلمم از موضوع اصلی اونقد فاصله گرفته باشن که ی سری فیلم دیگه بر اساس اون فاصله در شرف ساخته شدن باشن، برا من از همون ۲۰۱۴ که گفته شده فیلم داره ساخته میشه مثل روز اشکار بود همچین چیزی قراره ببینیم(اما هیچوقت نگفتم نمیبینم چون هزینه فیلم به تنهایی دلیلی میتونه بر دیدنش باشه کی دوست نداره جلوه های ویژه ببینه؟) بتمن با سوپرشت ببخشید سوپر من نشکل پیدا میکنه و وسطای فیلم رفیق میشنو باهم به ی هدف بزرگتر که برا دنیا تهدیدی همکارو پارتنر میشن چقد مزخرف تحمل سوپر من اونقد سخته که پیش ببتمنو جلوه اش رو هم به فنا میده فیلم بدون سوپر من خیلی بهتر میشد کیه که انکار کنه؟
    تیتر مقاله هم عالیه حداقل یکم خندیدیم سنمون رفته بالا دیگه باس ی چیزی بخندونتمون و منتقد بودن باید این چیزارم داشته باشه خواننده کسل نشه خسته نشه حوصلش سرنرهمگه نه؟ من بودم مینوشتم سوپر شت و بتمن میتازند! حالا چرا میتازند!؟ در فیلم بعدی از این سری خواهم گفت. بدرود

  • FREDDY says:

    اسنایدر ۹۰ درصد فیلماش متای پایینی دارن، بنابراین هر ژانر دیگه ای میساخت با شکست مواجه میشد
    حیفه بتمن که باید تو همچین فیلم تخیلی حضور داشته باشه، البته فیلم اگه نکته مثبتی هم داشت همون بتمن بود!

  • THOMAS says:

    @EDI

    تحمیل عقیده ! همینجا Stop میکنم و میگم نظرم رو درست متوجه نشدید و فکر نکنم اصلا بتونم جوابی بدم !

  • THOMAS says:

    @FREDDY

    کلا اسنایدر شش یا هفت تا فیلم ساخته که امتیاز همشونم بالای هفته و یکی از بهترین فیلم های کمیکی مثل Watchmen رو ایشون کارگردانی کرده
    چطور ۹۰ درصد فیلماش متای پایینی دارن ؟!

  • leo says:

    با سلام،نقدی که اینجا و توسط آقای نویسنده نوشته شده کاملا تاثیر گرفته از نقد های خارجی فیلم هست و این کاملا نا عادلانه و یک طرفه به قاضی رفتن هست که فیلم رو «افتضاحی بی نظیر» خطاب کنیم و در تمام طول نقد بکوبیمش…
    اکثر منتقدان خارجی که فیلم رو کوبیده بودند اون رو با Avengers و دنیای سینمایی مارول مقایسه کرده بودند که از نظر من کاری احمقانه بوده،چراکه قرار نیست هر فیلمی فرمول مارول رو مقایسه کنه و هر دنیایی ،دنیای مارول نیست و همون دنیای مارول شروع کارش چیزی افتضاح تر از دی سی بود و یا دو فیلم Avengers و Captain America Civil War هم که دیگه شده بودند شهربازی و بسیاری از کاراکترهاش درست پردازش نشده بودند.
    و اما یک اسنایدر…زک اسنایدر کارگردان بدی نیست و تنها باید باورش داشت و بهش فرست داد تا خودش رو ثابت کنه.
    به عنوان جمع بندی من از دیدن فیلم لذت بردم و تجربه ی جالبی بود کاری به نقدهای منفی منتقدین ندارم چون اونها هنوز که هنوزه دارن دنیای سینمایی دی سی رو با مارول مقایسه میکنم.

  • FREDDY says:

    منظورم متاکریتیک بود که همون واچ من هم ۵۶

  • Edi says:

    بعضیام مثل ایشون leo پشت سرهم برا بار چندم یک نظرو ارسال میکنن

  • peen says:

    این اتفاق زمانی می افته که بخوای راهی را که انتقام جویان در جدین سال طی کرد تا بتونه انتقام جویان بشه یک شبه با تقلید احمقانه و به سریع ترین روش ممکن با یک فیلم انجام بدی واقعا این فیلم از هر نظر احمقانه است

  • claire says:

    سلام ،
    اتفاقا این بتمن جدید بیشتر به دلم نشست ، تا بتمنی که با اصول اخلاقی بیشتر منجزر کنندش ، دنیا را پاک نمی کنه ! صدبار جوکر و دیگر ابر خلفکارها می گیره ، و لی وقتی اونها به هر دلیلی آزاد می شن ، جون خیلی ها رو می گیرن ، چه آدمهای خوب چه آدمهای بد ! در گیرها بتمن و دیگران بیشتر به جای مفید باشه مضر هست ، در این فیلمها و کمیکها آسمان خراشها و خونها و تأسیسات شهر آنچنان نابود می شن که انگار ماکت هستند و هیچ کس در اونها زندگی نمی کنه ! اینها می خوان مردم رو نجات بدن ولی بیشتر اونها کشته می شن ، و به راحتی یه شهر نابود ی شه و هیچکس نمی گه چرا ؟ !در داستانهای بتمن ، به جای اینکه شخصیت شرور را بکشند و دلیلی برای زنده برگشتن و یا زنده شدنش بتراشن ، اونو داخل زندان ( قبر) می برند و یکی میاد نجاتشون می ده ، و بتمن دوباره به دنیای قبر و تاریکی برشون می گردونه ، حتی بتمن گاهی جلوی بازگشت افراد شرور به حالت اولشون رو می گیره ، مثل مرد گِلی ، کروکودیل قاتل ، من اربابان عدالت رو که در جهان موازی زندگی می کنند ، هم از لحاظ رفتار و هم پوشش لباس بیشتر دوست دارم ، سوپر من ، در خدایان و هیولاها و لیگ عدالت جهان موازی( اربابان عدالت ) لباس بدون رنگ و آرم پرچم پرچم و کشور آمریکا تنشه ، واندر وومن در اربابان عدالت لباس و شلوار پوشیده و یه ابر قهرمانه ( نه یه سوپر مدل با لباس شنا ) که در خود این فیلم و بسیاری از جاها تیکه های زیادی راجع به لباس پوشدین واندر وومن چه در میهمانی ها و چه هنگامی که با لباس ابر قهرمانی ظاهر می شه ، بیان می شه ( وین به دایانا در میهمانی : با این لباسی که تو پوشیدی از ۱۰ تا مرد ۹ تاشون می زارن هرکاری خواستی انجام بدی و یا در سریال انیمه لیگ عدالت که فلش در تبلیغات یک آدامس شرکت داره ، مدیر برنامه هاش با دیدن واندر وومن می گه : اگه بیا یی و با من کار کنی با این لباست می تونی تبدیل به بهترین مدل لباس شنا بشی ! حضور واندر وومن در این فیلم خیلی کمه، بعد بتمن ، واندر وومن ، زتانا و هاک گرل ، شخصیتهای مورد علاقه من هستد.
    و همیشه انیمیشنها بهتر از فیلمها از کار در میان ، چون هم محدودیت فیلمها رو ندارن و این اینکه داستان در اونها جذاب ترو عمق بیشتری داره ، این فیلم البته کشش چندان خوبی نداشت ، و کند بود ،
    ابرقهرمانها، الگوی خیلی ها هستن، اما کاش راهی برای بهتر شدن جهان ارایه می کردند !