بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ جیم کری

3 March 2021 - 19:00

جیم کری، بازیگر و کمدین مطرح کانادایی است که سابقه بازی در فیلم‌های کمدی زیادی چون نمایش ترومن، ماسک، احمق و احمق‌تر و بروس قادر مطلق را دارد. کری تاکنون نامزد ۷ جایزه گلدن گلوب شده و ۲ بار برنده این جایزه شده است.

جیمز یوجین کری (James Eugene Carrey) ملقب به جیم کری، در ۱۷ ژانویه ۱۹۶۲ در کشور کانادا به دنیا آمد. کری که دارای ۲ خواهر و ۱ برادر است، از سنین کودکی متوجه استعداد خود در تقلید افراد معروف شد.

خانواده کری دچار مشکلات مالی بسیاری بود و حتی برای مدتی و با بیکاری پدر خانواده، بی‌خانمان شدند و در یک فولکس‌واگن زندگی کردند. در این مدت، جیم به همراه برادرش چندین ماه در یک چادر و در یک پارک، زندگی کرد.

بعد از آنکه پدرش در یک کارخانه تایر سازی کار پیدا کرد، جیم به همراه برادرش، به عنوان نظافتچی در آن کارخانه مشغول به کار شد و بعد از مدتی و در ۱۶ سالگی، مجبور به ترک تحصیل نیز شد.

کری در آن سال‌ها و با کمک پدرش، مشغول انجام نمایش‌های طنز و استندآپ در نقاط مختلف شهر بود. جیم کری گرچه در اوایل دوران کاری خود چندان موفق نبود و بارها توسط حضار هو شد، ولی بعد از ۲ سال تلاش، سرانجام به موفقیت‌های نسبی دست پیدا کرد. کری همچنین سعی کرد که به برنامه معروف پخش زنده شنبه شب (Saturday Night Live) وارد شود اما سازندگان این برنامه، وی را استخدام نکردند.

کری که در کشور خود به یک کمدین نسبتا معروف تبدیل شده بود، در سال ۱۹۸۱ در اولین فیلم تلویزیونی خود ایفای نقش کرد. وی سپس تصمیم گرفت به آمریکا و هالیوود نقل مکان کند. جیم کری در طی چند سال بعد و در کنار استندآپ‌های خود، در چندین فیلم و سریال نیز بازی کرد ولی به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده بود.

اما سرانجام از سال ۱۹۹۴ بود که با بازی در چند فیلم کمدی بسیار موفق، هنر خود را به نمایش گذاشت تا در نهایت، تبدیل به یکی از بهترین کمدین‌های تاریخ سینما شود.

کری در آن سال در ابتدا در فیلم ایس ونچورا: کارآگاه حیوانات (Ace Ventura: Pet Detective) بازی کرد که آنقدر با موفقیت همراه بود که وی بلافاصله در قسمت دوم این فیلم نیز بازی کرد. جیم در آن سال همچنین در فیلم ماسک (The Mask) نیز بازی کرد که به فروش فوق‌العاده ۳۵۱ میلیون دلاری رسید. کری برای این فیلم، برای اولین بار نامزد جایزه گلدن گلوب نیز شد.

جیم کری با بازی در فیلم ماسک، برای اولین بار نامزد گلدن گلوب شد.

جیم کری یک فیل موفق دیگر نیز برای سال ۱۹۹۴ داشت که فیلم احمق و احمق‌تر (Dumb and Dumber) بود که آن فیلم نیز به فروش ۲۷۰ میلیون دلاری رسید. در سال ۱۹۹۵، کری در ابتدا در فیلم بتمن برای همیشه (Batman Forever) بازی کرد. سپس قسمت دوم فیلم ایس ونچورا در این سال اکران شد که به فروش ۲۱۲ میلیون دلاری رسید.

کری که تبدیل به یکی از بزرگترین ستارگان سینما شده بود، در سال ۱۹۹۶ و برای بازی در فیلم پسر کابلی (The Cable Guy) به کارگردانی بن استیلر (Ben Stiller)، دستمزد ۲۰ میلیون دلاری گرفت که در آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد. وی در سال بعد در فیلم دروغگو دروغگو (Liar Liar) ایفای نقش کرد و برای دومین بار نامزد گلدن گلوب شد.

در سال ۱۹۹۸، کری در فیلم کمدی-درام نمایش ترومن (The Truman Show) به ایفای نقش پرداخت و با وجود آن که توانست برای اولین بار برنده گلدن گلوب شود، در نهایت موفق به نامزدی اسکار نشد. این فیلم در گیشه نیز موفق بود و به فروش ۲۶۴ میلیون دلاری رسید. کری در سال بعد نیز در کمدی-درام مرد روی ماه (Man on the Moon) بازی کرد و توانست برای دومین سال پیاپی، برنده جایزه گلدن گلوب شود.

یکی از بهترین کمدین‌های سینما، با بازی در درام نمایش ترومن موفق به کسب اولین گلدن گلوب خود شد.

جیم کری در سال ۲۰۰۰ در فیلم چگونه گرینیچ کریسمس را دزدید (How the Grinch Stole Christmas) بازی کرد که این فیلم تبدیل به دومین فیلم پرفروش تاریخ سینما با موضوع کریسمس شد. کری نیز برای این فیلم، برای پنجمین بار نامزد گلدن گلوب شد.

در سال ۲۰۰۳، کری در فیلم بروس قادر مطلق (Bruce Almighty) بازی کرد که این فیلم با فروش ۴۸۴ میلیون دلاری خود، تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کمدی‌های تاریخ سینما شد. کری در سال بعد در یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایش، در فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) بازی کرد و برای ششمین بار نامزد گلدن گلوب شد.

جیم کری در کنار کیت وینسلت در فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک بازی کرد.

جیم کری در ادامه در فیلم‌هایی چون شوخی با دیک و جین (Fun with Dick and Jane) و شماره ۲۳ (The Number 23) بازی کرد تا این‌که در سال ۲۰۰۸ در فیلم مرد بله‌گو (Yes Man) بازی کرد که یکی دیگر از فیلم‌های موفق وی بود.

کری در سال ۲۰۰۹ در دو فیلم دوستت دارم فیلیپ موریس (I Love You Phillip Morris) و سرود کریسمس (A Christmas Carol) بازی کرد که هر دو فیلم فروش خوبی در گیشه به دست آوردند.

جیم کری در سال ۲۰۱۱ در فیلم پنگوئن‌های آقای پاپر (Mr. Popper’s Penguins) و در سال ۲۰۱۳ در فیلم کیک-اس ۲ (Kick-Ass 2) بازی کرد. در این سال، وی یک کتاب داستان برای کودکان نیز نوشت و آن را منتشر کرد. کری در سال ۲۰۱۴ در احمق و احمق‌تر ۲ (Dumb and Dumber To) بازی کرد که به فروش ۱۶۹ میلیون دلاری رسید.

جیم کری و جف دانیلز در فیلم احمق و احمق‌تر ۲، مجددا همبازی شدند.

کری در سال ۲۰۱۸ در مجموعه تلویزیونی شوخی کردن (Kidding) بازی کرد و توانست برای بازی در این سریال، برای هفتمین بار نامزد گلدن گلوب شود. در سال ۲۰۲۰ و در ایام انتخابات آمریکا، کری در چند بخش از برنامه پخش زنده شنبه شب در نقش جو بایدن (Joe Biden)؛ نامزد ریاست جمهوری آمریکا بازی کرد که این برنامه با موفقیت زیادی همراه بود.

در زندگی شخصی خود، کری تاکنون دو بار ازدواج کرده است و صاحب یک فرزند دختر می‌باشد. وی قرار بود برای بار سوم و با رنی زلوگر (Renée Zellweger) ازدواج کند اما در دوران نامزدی، این دو از یکدیگر جدا شدند. کری ۵۹ ساله، در ۴۸ سالگی صاحب یک نوه نیز شد.

جیم کری

جیم کری در کنار دختر خود جین. جین در سال ۱۹۸۷ به دنیا آمد.

کری که صاحب یک جت ۲۵ میلیون دلاری است، در دورانی از زندگی خود دچار افسردگی شدید شده بود و با مصرف دارو، با این بیماری مبارزه کرد.

جیم کری که تا قبل از ترک تحصیل، دانش آموز بسیار خوبی بود، گفته است که کوچک‌ترین علاقه‌ای به فیلم ماشین حساب عوضی (The Computer Wore Tennis Shoes‎) ندارد. سیرک پرنده مانتی پایتان (Monty Python’s Flying Circus‎) نیز مجموعه مورد علاقه وی می‌باشد.

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.